M Munkfors skrev:
Varför låter klipparen i filmen som den stänger av och sätter på om vartannat?
Det finns tydligen flera olika alternativ man kan köra klipparen på. Antingen börja med att gå slingan runt trädgården och sedan börja klippa tills den når avgränsningsslingan och vänder. Sedan finns det en annan variant där den bara går ut från laddstationen och börjar klippa helt randomiserat, vänder mitt i och kör lite som den vill. Tydligen tycker barnen det är kul ...
 
C Carcoza skrev:
uhm, vad ska jag göra under tiden tycker du? Jag är sjukpensionär och bunden till hemmet så det här lyssnar jag på dag ut och dag in. Min mentala hälsa börjar svikta eftersom jag inte får en lugn stund under dagarna ...

Det kan ju ta veckor/månader innan klipparen stannar av sig självt.
 
Förstår dig till fullo, vår granne lade bassäng och fläktarna 10-12 m från våran altan, att det ens är tillåtet, vi pratade med han och undrade hur han tänkte gällande hänsynslagen, VARFÖR HAN INTE SATTE FLÄKTARNA PÅ DEN ANDRA SIDAN? hans kloka svar: VI VILL VÄL INTE HÖRA PÅ DET LJUDET Och han är hjärtforskare för stressljud och jag har en cysta på hjärtat och går på medicin, han fick nyss 2,5 mille i forskningspengar, IDIOT!!!
 
  • Arg
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Förstår dig till fullo, vår granne lade bassäng och fläktarna 10-12 m från våran altan, att det ens är tillåtet, vi pratade med han och undrade hur han tänkte gällande hänsynslagen, VARFÖR HAN INTE SATTE FLÄKTARNA PÅ DEN ANDRA SIDAN? hans kloka svar: VI VILL VÄL INTE HÖRA PÅ DET LJUDET Och han är hjärtforskare för stressljud och jag har en cysta på hjärtat och går på medicin, han fick nyss 2,5 mille i forskningspengar, IDIOT!!!
Ja så otroligt hänsynslöst, jag fattar inte ...
Lider med dig :heart:
 
  • Gilla
Ann-lousa
  • Laddar…
S
Maskintok skrev:
Nä jag är inte du. ;)
Bara läsa tråden om mäklaren så såg man hur du höll på...
Lättkränkt? ;)
 
A
S SueCia skrev:
Lättkränkt? ;)
Nä är du?
 
Två animerade bebisar som ser på varandra och kryper framåt inne i en TV-skärm.
 
  • Gilla
Helena S
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
hej. Det låter ju som att det går fint att prata med grannen. Så börja där. De väntar sig såklart inte att du ska betala mer. Du tänker att de inte bryr sig men jag kan tänka mej många orsaker till att den går igen med oväsen. Kanske vill de inte be om mer hjälp men vill att du ska komma tillbaka, vad vet jag? Eller du? Det andra förslaget är att du kontaktar företaget. Berätta hur störd du blir av att grannen kör en trasig robot. Begär att de skickar en ny , plus dina grejer. Berätta att en nöjd kund berättar för fem personer. En missnöjd kund däremot berättar i snitt för 11 personer som i sin tur för det vidare. Mitt tredje råd är att du går igenom hur man sköter roboten med grannen. De har väl inte fått någon bruksanvisning på sitt språk kantänka. Eller be företaget skicka en på deras språk. Det är bästa att kolla vilket språk de använder, i krigshärjade områden är det typiskt att striden står mellan olika språkområden. Så fråga! Dessa grannar har potential att bli en resurs i ditt liv om du gör upp om detta nu. Tänk på att när svenskar är arga så förstår många kulturer inte att vi är det. Vi är så mesiga. Vi tror det räcker med att vi är allvarliga. Lycka till.
 
  • Gilla
Newborn
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
Det kanske går men har du någon gång försökt rikta en roterande axel? Klipparmotorn är i princip solid och går inte att plocka isär utan att förstöra den. Knivarna går fritt från chassit, det är vibrationer som uppstår av felställningen/vobblingen som orsakar ljudet.
Ja jag förstår, klart de är svårt att säga om det är möjligt att rikta axeln när man inte sett maskinen säkert borde man vara två personer för att de ska vara möjligt. Hoppas ni får någon lösning på eländet.
 
C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]

Jag skulle nog prata med grannen igen o säga
Att dom borde kolla vad klipparen ev kör på för nått.
Sen så är det en RC modell. Och dom är mer känsliga för fasta hinder som tex Sten eller ev nått annat hårt. En RK modell tror jag inte hade drabbats så hårt.
 
F
M mannen74 skrev:
Jag skulle nog prata med grannen igen o säga
Att dom borde kolla vad klipparen ev kör på för nått.
Sen så är det en RC modell. Och dom är mer känsliga för fasta hinder som tex Sten eller ev nått annat hårt. En RK modell tror jag inte hade drabbats så hårt.
 
C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
Det var det j-vligaste.. :surprised:

Vilken snäll granne du är som lagade deras klippare, och gratis dessutom (även om det var en del för egen vinning).

Hur har situationen utvecklat sig..?
 
  • Älska
Carcoza
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det var det j-vligaste.. :surprised:

Vilken snäll granne du är som lagade deras klippare, och gratis dessutom (även om det var en del för egen vinning).

Hur har situationen utvecklat sig..?


Tyvärr lika illa, detta inlägg postade jag 2021 och hela 2022 var ett helvete. Jag var i kontakt med grannen ett flertal gånger och talade om att gräsklipparljudet är otroligt störande så många timmar om dagen. I mitten på april i år körde de igång sin jävla robot igen, lika illa! :sick: Nu har jag kontaktat "Miljö och Hälso-kontoret" i min kommun och de rådde mig att tala med grannen en gång till innan de startar en utredning. Sagt och gjort, pratade med grannen igen, som stod helt frågande ...., till slut gick han med på att lämna in klipparen till en riktig robomow verkstad för översyn. Klipparen har inte kommit tillbaka ännu så jag väntar spänt på om det hänt något med ljudnivån. Om inte så kommer kommunen att göra en utredning.

Otroligt frustrerande med så tanklösa/respektlösa grannar som tydligen tycker det är ok med detta oljud.
 
  • Gilla
  • Arg
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Har inte läst igenom alla 163 inlägg, men är grannarna hemma på dagtid och lyssnar på det här?
 
Alti Alti skrev:
Har inte läst igenom alla 163 inlägg, men är grannarna hemma på dagtid och lyssnar på det här?

Japp, de bryr sig inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.