Hej, har följt detta fantastiska forum i ett par år nu och vill börja med att säga att jag verkligen uppskattar alla insikter och den vägledning ni ger.

Nu till min fråga/fundering som jag skulle vilja validera.

Vi har fiber idag men ska bygga pool och naturligtvis enligt Murphys lag så löper fibern rakt genom det tänka poolområdet.

Vi behöver således flytta fibern innan vi börjar gräva men vår fiberleverantör IP-Only kan inte svara på en enda praktisk fråga utan att man registrerar ett teknikerärende a' 750 kr/timme, där restiden räknas.

Det skulle med andra ord sannolikt kosta minst 1 500 kr bara att förstå våra möjligheter till alternativ dragning för att kringgå poolen.

Sedan med sunt förnuft och lite Googling räknar vi med en kostnad över 20 000 kr för att lägga den nya fibern.

Ett alternativ som finns är att sätta upp Fixed Wireless Broadband, dvs. montera upp en antenn på huset, riktad mot närmaste mast för bästa mottagning.

Det skulle kosta enl. Telenor endast 1 290 kr för antenn med installation av tekniker, samt en 4G router.

Abonnemangskostnaden skulle vara den samma dvs. 499 kr/månad men bandbredden endast 20-50 Mbit.

Vi har idag 250Mbit/s med fibern.

Antennen skulle vara 5G förberedd och de räknar med att ha 5G tillgängligt i vårt område redan nästa år. Routern kommer behöva bytas ut dock och abonnemangspriset kan ev. förändras.

Vi jobbar hemifrån heltid, kollar på Netflix regelbundet, lyssnar på Spotify och har två barn som gärna kollar på YouTube.

Frågan nu är, finns det någon anledning att investera mer än 20 000 kr i att behålla fibern eller är det, som det känns just nu, uppenbart läge att ta steget in i framtiden och köra helt trådlöst.

En bonus vore naturligtvis att helt slippa oroa sig för ev. framtida omplaneringar av tomten, utan kabel kan vi ju gräva hur vi vill.

Synpunkter välkomnas varmt, vi börjar gräva om 3 veckor.

Tacksam för svar //Joakim m. fam.
 
Gräv bort det gamla och lägg nytt samtidigt?
Vet ip only själva hur det är draget?
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Lurigt läge. Hade 4g för några år sedan. Var väl helt okej men då blev det mycket ’buff’ mellan filmerna. Jag skulle aldrig återgå till det.

Kan inte grävfirman hyra in någon som skarvar fibern efter de är färdiggrävda? Måste ni blanda in ip-only?
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Storsockret
Det beror ju på vad man använder uppkopplingen till, men jag skulle personligen inte byta ut en stabil höghastighetsanslutning som fiber mot en mobil anslutning som kan påverkas av hur många som använder den samtidigt. På samma vis som jag inte skulle köpa ett hus utan möjlighet till fiber. Betalade precis 13000 för enbart inblåsningen i redan existerande kanalisering i vårt kommande hus. Men det är klart att det är en sur utgift.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Gräv bort det gamla och lägg nytt samtidigt?
Vet ip only själva hur det är draget?
Ja, det skulle ju i så fall bli upplägget. Den gamla kabeln måste bort helt i vilket fall och om vi vill ha ny fiber så måste vi gräva nytt runtom poolen. Dvs. längre sträcka än vi har idag.

IP-Only har tillhandahållit översiktskarta genom Ledningskollen.se men svarar inte på några frågor utan tekniker som tar 750 kr/timme.
 
B BäverBerra skrev:
Lurigt läge. Hade 4g för några år sedan. Var väl helt okej men då blev det mycket ’buff’ mellan filmerna. Jag skulle aldrig återgå till det.

Kan inte grävfirman hyra in någon som skarvar fibern efter de är färdiggrävda? Måste ni blanda in ip-only?
Bra poäng med buffring mellan filmerna, det vill man ju inte ha men hade ni antenn då eller bara en vanlig 4G router?

Har inte kollat med grävfirman men funkar det verkligen att bara skarva? Har läst att man måste blåsa om.

Vi måste för övrigt förlänga i L-form, dvs. först rakt från stam-anslutningen förbi poolområdet, sedan i vinkel ned till huset. Känns spontant som en avancerad skarvning med vinkel och allt.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Det beror ju på vad man använder uppkopplingen till, men jag skulle personligen inte byta ut en stabil höghastighetsanslutning som fiber mot en mobil anslutning som kan påverkas av hur många som använder den samtidigt. På samma vis som jag inte skulle köpa ett hus utan möjlighet till fiber. Betalade precis 13000 för enbart inblåsningen i redan existerande kanalisering i vårt kommande hus. Men det är klart att det är en sur utgift.
Tack för prisreferensen, då är vi inte helt off med 20 000+ för inblåsning plus grävning ca. 12 m.
 
NumerOneQ NumerOneQ skrev:
Hej, har följt detta fantastiska forum i ett par år nu och vill börja med att säga att jag verkligen uppskattar alla insikter och den vägledning ni ger.

Nu till min fråga/fundering som jag skulle vilja validera.

Vi har fiber idag men ska bygga pool och naturligtvis enligt Murphys lag så löper fibern rakt genom det tänka poolområdet.

Vi behöver således flytta fibern innan vi börjar gräva men vår fiberleverantör IP-Only kan inte svara på en enda praktisk fråga utan att man registrerar ett teknikerärende a' 750 kr/timme, där restiden räknas.

Det skulle med andra ord sannolikt kosta minst 1 500 kr bara att förstå våra möjligheter till alternativ dragning för att kringgå poolen.

Sedan med sunt förnuft och lite Googling räknar vi med en kostnad över 20 000 kr för att lägga den nya fibern.

Ett alternativ som finns är att sätta upp Fixed Wireless Broadband, dvs. montera upp en antenn på huset, riktad mot närmaste mast för bästa mottagning.

Det skulle kosta enl. Telenor endast 1 290 kr för antenn med installation av tekniker, samt en 4G router.

Abonnemangskostnaden skulle vara den samma dvs. 499 kr/månad men bandbredden endast 20-50 Mbit.

Vi har idag 250Mbit/s med fibern.

Antennen skulle vara 5G förberedd och de räknar med att ha 5G tillgängligt i vårt område redan nästa år. Routern kommer behöva bytas ut dock och abonnemangspriset kan ev. förändras.

Vi jobbar hemifrån heltid, kollar på Netflix regelbundet, lyssnar på Spotify och har två barn som gärna kollar på YouTube.

Frågan nu är, finns det någon anledning att investera mer än 20 000 kr i att behålla fibern eller är det, som det känns just nu, uppenbart läge att ta steget in i framtiden och köra helt trådlöst.

En bonus vore naturligtvis att helt slippa oroa sig för ev. framtida omplaneringar av tomten, utan kabel kan vi ju gräva hur vi vill.

Synpunkter välkomnas varmt, vi börjar gräva om 3 veckor.

Tacksam för svar //Joakim m. fam.
En annan fråga som jag missade:
Om vi skippar fibern och går med 4G - behöver vi bry oss om den gamla kabeln eller kan vi bara gräva av/bort det som är ivägen och låta resten ligga, eller måste vi betala IP-Only för att göra ett sjysst avslut vid stamledningen?
 
Storsockret
NumerOneQ NumerOneQ skrev:
Tack för prisreferensen, då är vi inte helt off med 20 000+ för inblåsning plus grävning ca. 12 m.
Umeå energi som äger nätet och löser jobbet har följande prislista, så egentligen tycker jag 13 för bara inblåsning är dyrt. Men dom tilldelade en projektledare till ärendet så då kostar det väl.. Listan gäller tätort:

Du gräver själv på din egen tomt: 13 000 kr

Vi gräver på din tomt (upp till max 15 m ingår) därefter 250 kr/meter: Från 16 000 kr + 250 kr/meter

Färdig fiberkanalisation förberedd till husvägg: 13 000 kr

Bredband i samband med fjärrvärmeinstallation: 10 000 kr

Sen är dom så härliga att dom tar en nätavgift för bredbandet på 350, 380 respektive 800kr för 100, 300 och 1000Mbit. Sen tillkommer såklart operatörens kostnad (som förvisso är billiga med start på 50kr för 100Mbit). Jag hade helt missat nätavgiften så jag var supertaggad på att byta upp mig till gigabit, men några 1100kr i månaden kommer jag nog inte lägga på bredband :D
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Då var det en vanlig 4g router utan antenn.

Vet inte alls om det går att skarva fiberkablar.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Nej det är ingen bra idé att kapa fiber för trådlöst.
Det är inte att "ta steget in i framtiden".
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Umeå energi som äger nätet och löser jobbet har följande prislista, så egentligen tycker jag 13 för bara inblåsning är dyrt. Men dom tilldelade en projektledare till ärendet så då kostar det väl.. Listan gäller tätort:

Du gräver själv på din egen tomt: 13 000 kr

Vi gräver på din tomt (upp till max 15 m ingår) därefter 250 kr/meter: Från 16 000 kr + 250 kr/meter

Färdig fiberkanalisation förberedd till husvägg: 13 000 kr

Bredband i samband med fjärrvärmeinstallation: 10 000 kr

Sen är dom så härliga att dom tar en nätavgift för bredbandet på 350, 380 respektive 800kr för 100, 300 och 1000Mbit. Sen tillkommer såklart operatörens kostnad (som förvisso är billiga med start på 50kr för 100Mbit). Jag hade helt missat nätavgiften så jag var supertaggad på att byta upp mig till gigabit, men några 1100kr i månaden kommer jag nog inte lägga på bredband :D
Tack för prisuppgifterna, låter som Umeå har bättre priser än Uppsala. Vi betalar 499 kr/månad för 250 Mbit i abonnemang, har inte lyckats hitta några prisuppgifter från IP-Only för kabeldragningen.
 
B BäverBerra skrev:
Då var det en vanlig 4g router utan antenn.

Vet inte alls om det går att skarva fiberkablar.
OK då får vi hoppas att antennen, utanför väggarna, riktad mot masten gör skillnaden så vi slipper buffringen.
 
Glöm skarvlösningen av fiber, finns flera trådar med dessa påstående men man gör inte så.
Man blåser/drar ur befintlig fiber, sedan gräver man, lägger ny duct/fiberslang som skarvas på befintlig, blåser i ny fiber och svetsar in den i bostad och skåp/brunn (vardera ände).
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
NumerOneQ NumerOneQ skrev:
Tack för prisuppgifterna, låter som Umeå har bättre priser än Uppsala. Vi betalar 499 kr/månad för 250 Mbit i abonnemang, har inte lyckats hitta några prisuppgifter från IP-Only för kabeldragningen.
Totalt för 300mbit (närmaste 250 vi kommer) är 459, så förutsatt att ni inte också betalar en separat nätavgift är det nog ganska lika. Det är väl operatören som i sin tur betalar till nätägaren om denne inte tar ut avgiften själv förmodar jag.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.