Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 453 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
 
Kujansuk Kujansuk skrev:
Klart att klor luktar klor men har du för lite klor i bassängen kommer det att lukta klor//
Nej, så funkar det inte.
 
Jag jobbar i en riktig klor fabrik//
 
Jonas Persson
Pratar ni förbi varandra?

Om det luktar klor, det är för mycket bundet klor i vattnet, får man enklast bort det genom att tillsätta mer klor (chockklorera).

Men normalt luktar inte en pool speciellt mycket klor.
 
Han skrev att klor inte alltid luktar klor 3,5 ppm klor i luften räcker för att man ska känna doft av klorgas//
 
Jonas Persson
Här kommer en enkel beskrivning av hur jag förstår det hela.

En normal pool som är ren frigör inte mycket klor, så den är i princip luktfri. Speciellt om vi är utomhus.

Den doft som en normal badgäst känner kommer från bundet klor som reagerat med andra ämnen. Kloret har gjort sitt jobb men, nu gissar jag, det fanns för mycket skit i vattnet att det bundna kloret ökat så mycket att det stinker klor.

Detta får man bort genom att tillsätta mer klor. Jag antar att det då bryter ner det bundna kloret. Klor är normalt en gas, mycket flyktig och försvinner upp i luften. Men vad som händer med ämnena som det var bundet till vet jag inte, men jag antar att de är kvar i nedbruten form.
 
Redigerat:
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Kujansuk Kujansuk skrev:
Han skrev att klor inte alltid luktar klor 3,5 ppm klor i luften räcker för att man ska känna doft av klorgas//
Just det. Det gör inte ALLTID det. Nu pratar vi ju inte om en klorfabrik utan om en pool. I en pool luktar det bara klor om man har kloraminer i poolen. Om man har 1,2 eller 3ppm klor i VATTNET spelar ingen roll för lukten, bara man inte har kloraminer/bundet klor. Konstigare än så är det inte. Att klor kan lukta klor i andra sammanhang är inte så konstigt, det är bara sticka snoken i en flaska klorin så vet man det.
 
J jerhed skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 453 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
Dock håller jag inte med om att värmepumpen skall placeras i ett förråd, de andra svaren passade inte alls men detta var det med minst fel. Under tak och med glest satta panelbrädor som ”väggar” är det väl ok, men värmepumpen hämtar värmen och kyler pumpen från omgivningens luft så ett stängt förråd skulle minska effekten rejält och riskera att den havererade.
 
F
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 615 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"


Det var ju inte direkt svårt men frågan om var man placerar en värmepump är ju åt helvete fel. Sätt värmwpumpen i ett förråd så skall ni få se på dålig COP.
 
  • Gilla
jerhed
  • Laddar…
Fury
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 629 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
 
harry73
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 694 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"

Borde jag ändå bygga pool?
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 860 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
 
A
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 863 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 865 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
5-6år med pool har lärt mig nåt :cool:
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 004 andra personer som har gjort quizet "Kan du bygga pool?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.