Kollade några priser mot Dahls standardprislista, utan rabatter etc. Du har Altech delar på din faktura så lär vara därifrån.


Artikelnr / Katalogpris / Ditt pris på fakturan
1770158 299kr 260kr
1770421 243kr 212kr
1770021 86kr 76,50kr
1941467 214kr 204kr
4514774 570kr 524kr
4510636 782kr 720kr
5523374 1220kr 1115kr

Så ditt pris du har fått är snäppet under listpriset. Leverans kostar från Dahl till valfri adress 250kr, om man beställer för mer än 2000kr så det är gratis. Om man nu inte väljer att beställa leverans från butik med nån budfirma, då blir det annorlunda.

Vet inte så mycket om vad som går åt, men reagerade liite på pressböjarna. Så exakt som 10st och 30st. Väldigt vanlig att man köper dessa antal för att slippa räkna vad man behöver. Räkna hur många du hittar.
 
  • Gilla
surfarn och 10 till
  • Laddar…
Ah! Intressant. Tack! Som ny till denna värld undrar man om denna systematiska uppblåsningen av priser är laglig. Är ingen jurist - men det ser ut som kartellbildning och sytematiska kick-backs och bedrägerier. Hur som helst... det systemiska är kanske mitt problem att lösa just nu.

Som du säger - om priset är "korrekt" uppstår frågan om mängden material är skälig.... Det fanns dessutom en massa koppar redan på plats från den förra pumpen som togs bort. Går det inte bara att koppla upp sig på de tidigare rören/systemet - eller åtminstone återanvända delar?
 
  • Gilla
AbRhesus
  • Laddar…
Jag befinner mig på tillfälligt uppdrag utomlands, så allt detta har varit på distans. Jag skulle ha fattat att något var på tok när firman tog fyra dagar på sig, och 30 000 före ROT, för att installera den tillfälliga pannan. Bifogar bild på den. Bifogar även den fakturan. 6 timmar gick till att slänga den gamla pumpen.
 
  • Tillfällig vattenpanna installerad i hörn med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen arbetsfaktura med specifikationer och kostnader för installation av en tillfällig panna, med en utmärkt summa före ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Vår bergvärmepump tog 1 dag att koppla in för 2st (07-15), demontering av gamla oljepannan gjorde de på den tiden…
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Kollade några priser mot Dahls standardprislista, utan rabatter etc. Du har Altech delar på din faktura så lär vara därifrån.


Artikelnr / Katalogpris / Ditt pris på fakturan
1770158 299kr 260kr
1770421 243kr 212kr
1770021 86kr 76,50kr
1941467 214kr 204kr
4514774 570kr 524kr
4510636 782kr 720kr
5523374 1220kr 1115kr

Så ditt pris du har fått är snäppet under listpriset. Leverans kostar från Dahl till valfri adress 250kr, om man beställer för mer än 2000kr så det är gratis. Om man nu inte väljer att beställa leverans från butik med nån budfirma, då blir det annorlunda.

Vet inte så mycket om vad som går åt, men reagerade liite på pressböjarna. Så exakt som 10st och 30st. Väldigt vanlig att man köper dessa antal för att slippa räkna vad man behöver. Räkna hur många du hittar.
Men snälla nån, vad har Dahls listpriser för relevans i sammanhanget :rolleyes: ?
 
  • Gilla
  • Arg
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Vi bytte bvp i mars och hade fast pris.

En röris med lärling kom kl 8, demonterade den gamla på någon timme. Rörisen åkte till grossen kl 9 och köpte några rördelar. Tillbaka framåt 10 och då kom även den nya pumpen levererad av en budfirma.
De var klara vid 13-tiden och åkte då. Alltså 5 timmar för en man plus en lärling för demontering av den gamla och montering av den nya. Särskilt mycket nytt material satte de inte dit, tvärtom.
Elektrikern kom senare på eftermiddagen och därefter var det klart.
Det osmakliga var att de fick ca 14 000 kr i ROT, bara den summan täckte mer än väl arbetskostnaden. Men det drabbade inte mig, bara indirekt (skattepengar).

Min son fick hyra en tillfällig värmare av rörisen när de byggde nytt hus för några år sedan, i avvaktan på bergvärmepumpen. Det kostade ungefär 3 000 kr.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lilie skrev:
Som ny till denna värld undrar man om denna systematiska uppblåsningen av priser är laglig.
Laglig, tja ...
Enligt konsumenttjänstlagen så ska priset vara skäligt och samma som på marknaden jämförbara priser.
Och då kommer ju firman mena på att det ska jämföras med andra firmor som också lägger på marginal. Konsumenten kan ju tycka att det ska jämföras med priset hos en webhandlare. Jag tror inte att det finns något rättsligt utslag som är prejudicerande.

Mest måste konsumenten se upp när hen har med rörfirmor och elfirmor att göra, det är typiskt dessa som funkar sig i detta avseende, de andra hantverkardisciplinerna har i stort sett lämnat det där bakom sig, bland elfirmor har det defacto börjat ändras för en del år sedan, men det finns fortfarande elfirmor som inte har upptäckt den nya verkligheten än.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 10 till
  • Laddar…
I det här fallet bör man nog fokusera på den orimliga tiden de vill ha betalt för. Och möjligen kolla att de faktiskt använt materialet de vill ha betalt för. Lite skumt med de jämna antalen av rörkrökar.
 
  • Gilla
roffer och 5 till
  • Laddar…
Ja, det låter som att du antingen har stött på en firma som jobbar extremt långsamt, eller så försöker dom blåsa dig. 50% påslag på materialet plus betalt för att köpa det är tyvärr standard, så det är det ingen idé att bråka om.
Bestrid fakturan och betala en skälig summa, typ 3 dagar för två man plus material, ~30 000:- Sen får firman dra det till rätten och bevisa där att det är rimligt med två veckors arbete på heltid för att byta ut en värmepump.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter och 25 till
  • Laddar…
M
Men detta kan väl inte vara ett rent utbyte av bergvärmepumpen dom håller på med? 11m kopparrör, 15m armaflex isolering? Flyttar dom på pumpen till ett annat rum?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 11 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Men detta kan väl inte vara ett rent utbyte av bergvärmepumpen dom håller på med? 11m kopparrör, 15m armaflex isolering? Flyttar dom på pumpen till ett annat rum?
Nej! På samma plats som den gamla!
 
Mikael_L
Du ÄR på väg att bli grundlurad

En period kopplade jag in (det elektriska) värmepumpar av olika slag i ett samarbete med en VVS-firma.
Vi hade ett fast schablonpris på något typ 3000:- för en luft/luft, 5000:- för en BVP el FLVP och 6000:- för en luft-vatten. (jag minns inte priserna exakt, men något i denna häraden var det, och då ingick att vi satt in/bytte ut utetempgivare, elkablar säkbryt, säkringar, och montage av allt. Vissa blev det knappt vinst på, andra tjänade vi bra på beroende på förutsättningarna, över tid blev det ganska vettigt).

Men sen rörkillen, han lade ALDRIG mer än 2 arbetsdagar (16h) på det. Luft/vatten var det nog mest jobb med, dessa hade han inte en sportkepa att hinna på 8timmar, det verkade bli ca 12-14 timmar som oftast.
Iofs var det alltid en kille till ett par timmar första dagen, för att hjälpa till att få bort ev gammal panna och lyfta in nya, och sen återkom ju iofs Alexander ett par dagar senare för att kolla hur allt går och finjustera lite parametrar.

Men jag vill sticka ut hakan och påstå att allt över 24 arbetstimmar är lurendrejeri.
Vill man dock slippa slåss om tolkningen i gränslandet av gråskalan så kan man väl godkänna 30 arbetstimmar.

Ja det är min åsikt, och jag skulle bara betalt skäligt, även noggrant granska materialåtgången och även justera ner där vid ev fel.
Sen får firman gråta hur mycket de vill.
 
  • Gilla
Snailman och 25 till
  • Laddar…
För 130 000 får du ju en ny pump med installation OCH nytt borrhål.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 20 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Nej! På samma plats som den gamla!
Hade du någon dagbok att lägga ut förutom de 2 dagar som finns med på fakturan?
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått. Stämde materialet med det som användes. ?
I dagboken står det ju andra saker också som att fixa avlopp etc etc. Har de gjort andra prylar också eller är det fel?

jag köpte bergvärme i Sthlm gör 4 år sedan. IVT fin pump. Demontering gammal pump. Borrade 170m allt fixat och klart. Betalade 130000kr för allt efter rot.
Din faktura verkar saltad eller så finns det annat jobb eller problem som inte framgår här.

Att vi betalar grymma överpriser på alla prylar är trist. Likadant med många elektriker.
Man kan däremot reta sig galen på hantverkare som sätter handlingen på morgonen som en fast rutin.
För att de får gratis frukost på många bygghandlar.
Min bror som är snickare berättar hur VVS/ elektriker som jobbar på stora entreprenader sätter i system att inte ha med sig prylar. Brorsan berättar hur han skickar listor till ex elektrikern med exakt vilka prylar som behövs men likväl dyker han upp utan prylar, kollar ngn minut och åker sedan en tur till elhandeln för att handla och kan då debitera biltur och arbetstid när han sitter i bilen.
Min VVS däremot verkar ha allt i bilen alltid. Aldrig sett att de åker extra och handlar utan han kommer förbered. Brorsan likadant. Han har alltid med det mesta som kan tänkas behövas. Planerar det han skall ha nästa dag på vägen hem i bilen ochsvänger förbi bygghandeln på vägen hem. Klart.
 
  • Gilla
z_uffe och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.