Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Staffans2000
P pmd skrev:
Det där säger absolut ingenting. "Kan lika gärna vara" tillför ingen som helst information.
Visst gör det det. Men eftersom jag, till skillnad mot till.ex nissens, som vräker ut sig påhittade "fakta" i tid och otid, kan jag inte helt säkert veta att det skett, lika lite som att jag helt säkert vet att just nu sitter någon och äter. I båda fallen, är det högst sannolikt, men inte en sanning för mig, eftersom jag sitter på jobbet i en lägenhet helt för mig själv i centrala Göteborg och inte ser en levande kotte.

Så att se det som högst sannolikt att det någonstans på jorden finns någon som djupt ångrar vaccineringen, är statistiskt sätt så nära en sanning man kan komma, som i mitt exempel ovan.

Staffans
 
Redigerat:
Tog andra sprutan i tisdags kl 15.00.
Hängig på tisdag kväll.
Onsdag morgon vaknade jag med illamående, huvudvärk och så fruktansvärt ont i armen men framförallt i armhålan (gissar på lymfkötteln).
Idag torsdag, ännu ondare i armen och fruktansvärt ont i armhålan. Huvudvärk kvar men det hemska illamåendet är borta iaf.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Min italienska kontakt i Vicenza lät vaccinera sin gamle far, för en vecka sedan. Sedan dess har han haft hög feber och inga tecken på bättring synes än.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min italienska kontakt i Vicenza lät vaccinera sin gamle far, för en vecka sedan. Sedan dess har han haft hög feber och inga tecken på bättring synes än.

Staffans
Tur han inte åkte på viruset då, då hade han väl varit borta nu…

By the way, jag har många ”kontakter” i Italien, Grekland, Tyskland, Frankrike och några länder till i Europa, de har alla vaccinerat sig och sina familjer utan några andra problem än milda symtom.

Din ”Italienska kontakts” gamle far kan ju haft något problem som var på gång redan, eller om han fått en ovanlig reaktion på vaccineringen. Omöjligt att veta för dig eller någon annan.

Rätt märkligt att du fortfarande håller fast vid vaccinationsskräcken. Vad du än hittar så vet alla att det är mycket farligare att inte vaccinera sig än att göra det.
Det är väl möjligen gänget i ”kavlaner” som inte begripit det ännu…
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Hur många sprutor är ni beredda att ta?
Det beror på när de börjar ta betalt för dem…
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Det beror på när de börjar ta betalt för dem…
Så solidariteten tar slut när det börjar svida i din pung?:D

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så solidariteten tar slut när det börjar svida i din pung?:D

Staffans
Ja, mitt beslut att vaccinera mig var nog minst 90% själviskt, och för oss som inte har så hög lön skulle det kännas att punga ut med några tusenlappar eller så i vaccinationer varje år.

Jag har ju nämnt det förut i trådarna; att för mig som inte har råd med utlandsresor, restaurangbesök, taxiresor eller olika kulturevenemang så har begränsningarna under pandemin knappt märkts alls. Det drabbar nog mest de som är vana vid såna utsvävningar.
 
Redigerat:
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt att du fortfarande håller fast vid vaccinationsskräcken. Vad du än hittar så vet alla att det är mycket farligare att inte vaccinera sig än att göra det.
Det är väl möjligen gänget i ”kavlaner” som inte begripit det ännu…
Rätt märkligt att du fortfarande skryter över att du stod i rökrutan med de tuffa pojkarna och tiggde fimpar, när de andra hade svenskalektion. En vana du uppenbarligen upprepade på engelskalektionerna.

Vilken vaccinskräck syftar du på?
Är det när jag skriver att: jag mycket väl kan ändra mig ifall förutsättningarna ändras?
Eller, när jag säger att jag nyligen vaccinerat mig flera gånger.
Kom gärna med några egna exempel.

Hur vet du att: "Alla vet att ..."? Nissens hittepåfakta igen?

Staffans
 
Jag svarade...

Jag vet inte hur jag ska göra med vaccineringen..

...men det är inte riktigt helt sant. Jag ska vaccinera mig så fort köerna minskar. Dagsläget idag är ungefär att får man tid till klockan 10:15 så får man komma in 11:40 och jag tillhör dom som avskyr att stå och vänta utomhus helt planlöst. Och skulle man mot förmodan dra på stan och fika och man kommer tillbaka EN MINUT FÖR SENT... så får man omboka tiden och ställa sig i ny kö. :(

Fyller snart 70 bast men är friskare än de allra flesta. :)
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag svarade...

Jag vet inte hur jag ska göra med vaccineringen..

...men det är inte riktigt helt sant. Jag ska vaccinera mig så fort köerna minskar. Dagsläget idag är ungefär att får man tid till klockan 10:15 så får man komma in 11:40 och jag tillhör dom som avskyr att stå och vänta utomhus helt planlöst. Och skulle man mot förmodan dra på stan och fika och man kommer tillbaka EN MINUT FÖR SENT... så får man omboka tiden och ställa sig i ny kö. :(

Fyller snart 70 bast men är friskare än de allra flesta. :)
Det var tråkigt att de inte har lyckats organisera vaccinationerna bättre där du bor. Jag tyckte det var mycket när jag fick vänta en halvtimme första gången men det vägdes upp andra gången för då kom jag väl 5 minuter innan min tid och var vaccinerad 5 minuter senare.

Var det inte bättre förra veckan heller?
På många håll var det ju lite lugnare då innan 16- och 17-åringarna fick vaccinera sig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag svarade...

Jag vet inte hur jag ska göra med vaccineringen..

...men det är inte riktigt helt sant. Jag ska vaccinera mig så fort köerna minskar. Dagsläget idag är ungefär att får man tid till klockan 10:15 så får man komma in 11:40 och jag tillhör dom som avskyr att stå och vänta utomhus helt planlöst. Och skulle man mot förmodan dra på stan och fika och man kommer tillbaka EN MINUT FÖR SENT... så får man omboka tiden och ställa sig i ny kö. :(

Fyller snart 70 bast men är friskare än de allra flesta. :)
Oj, vilket dåligt system. Där vi vaccinerade oss fick man en tid, typ 10:36, och när man kom dit ställde man sig i kön som gick ganska snabbt (5 minuter) och sedan var det dags. Några kom tidigt, några sent. De flesta kom väl ungefär runt sin tid. De kollar nog inte alls om man bokat den dagen eller inte, men 95% hade nog gjort det så det fungerade bra.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bäst hittills var min upplevelse av flunsavaccinet hösten 2020. En håller dörren öppen, pekar åt rätt håll, en annan frågar om man fyllt i hälsodeklarationen och tar den i språnget, man leds rakt in till rummet med arm man ombetts kavla upp på vägen, personnummer kollas, injektionen görs och på riktigt mindre än en minut efter att ha gått in genom dörren så får man gå ut genom bakdörren. Helt overkligt. Som däckbyte i Formel 1.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag svarade...

Jag vet inte hur jag ska göra med vaccineringen..

...men det är inte riktigt helt sant. Jag ska vaccinera mig så fort köerna minskar. Dagsläget idag är ungefär att får man tid till klockan 10:15 så får man komma in 11:40 och jag tillhör dom som avskyr att stå och vänta utomhus helt planlöst. Och skulle man mot förmodan dra på stan och fika och man kommer tillbaka EN MINUT FÖR SENT... så får man omboka tiden och ställa sig i ny kö. :(

Fyller snart 70 bast men är friskare än de allra flesta. :)
Har du tur fortsätter köerna att vara långa ett bra tag till, så hinner eventuella vaccinlångsiktsbiverkningar att dyka upp. Och om inte, är det bara att ställa sig först i kön som inte längre finns.

Staffans
 
  • Gilla
  • Ledsen
remrag och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Bäst hittills var min upplevelse av flunsavaccinet hösten 2020. En håller dörren öppen, pekar åt rätt håll, en annan frågar om man fyllt i hälsodeklarationen och tar den i språnget, man leds rakt in till rummet med arm man ombetts kavla upp på vägen, personnummer kollas, injektionen görs och på riktigt mindre än en minut efter att ha gått in genom dörren så får man gå ut genom bakdörren. Helt overkligt. Som däckbyte i Formel 1.
Så var fallet när jag tog spruta #2 för 12 dagar sedan. En jäkla fart på vaccinatörerna (kan inte rätt begrepp).
Oerhört effektivt!
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var tråkigt att de inte har lyckats organisera vaccinationerna bättre där du bor. Jag tyckte det var mycket när jag fick vänta en halvtimme första gången men det vägdes upp andra gången för då kom jag väl 5 minuter innan min tid och var vaccinerad 5 minuter senare.

Var det inte bättre förra veckan heller?
På många håll var det ju lite lugnare då innan 16- och 17-åringarna fick vaccinera sig.
BirgitS BirgitS skrev:
Det var tråkigt att de inte har lyckats organisera vaccinationerna bättre där du bor. Jag tyckte det var mycket när jag fick vänta en halvtimme första gången men det vägdes upp andra gången för då kom jag väl 5 minuter innan min tid och var vaccinerad 5 minuter senare.

Var det inte bättre förra veckan heller?
På många håll var det ju lite lugnare då innan 16- och 17-åringarna fick vaccinera sig.
Jag bor strax norr om Borgholm på Öland och fick info om vaccinering runt påsk. Tog kontakt med vårdcentralen i Borgholm men där meddelade de att eftersom jag inte FYLLT 70 så fick jag inte vaccineras i Borgholm utan det var Kalmar sjukhus som gällde. Beställde i vart fall en tid och fick tid i Kalmar någon vecka senare. Men vaccineringen hade flyttats från Kalmar sjukhus till gamla biblioteket på Norra Vägen. Fick tid till klockan 10:15 men köerna som ringlade sig hundratals meter utanför biblioteket avskräckte mig och säkerhetsvakterna upplyste mig klart och tydligt att jag tidigast skulle få komma in 11:40. Men var det så att det gick snabbare och jag kom in för sent så skulle jag förlora min plats eftersom alla togs i den ordning som stod på bokningslistan. Så jag lade ner det hela.

Nu har högsommaren passerat och bortåt en halv miljon turister har man trängts med i sommar i butiker och badstränder. Men jag vill mycket noga påpeka att jag DEFINITIVT INTE är kritisk till turismen. Vi är mycket beroende av turismen och utan turismen skulle det vara rena landet i Borgholm och troligen skulle vi varken ha några livsmedelsbutiker eller banker över huvud taget. Så vi har väldigt mycket att tacka turismen för.

Men jag är en aktiv 70-åring och försöker vandra 5 km - 10 km varje dag när vädret så tillåter. Stormiga dagar, regniga dagar samt dagar med snöstorm och/eller halka går självklart bort. Har faktiskt varken varit förkyld eller haft någon influensa detta årtusende så jag får väl hoppas att jag även står pall mot Covid-19.

Men jag nonchalera definitivt inte bort detta fasansfulla virus!!!

Uppdateringen för en stund sedan ger 1.109.112 smittade, 7.646 intensivvårdade och 14.658 döda och det är väl siffror som talar för sig själv. :(

Källa: Folkhälsomyndigheten
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.