Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nu skrev jag ju inte om media i största allmänhet utan om inlägg i de trådar om corona/covid som finns på Byggahus.

Min erfarenhet från trådarna här är att den typ av ärlighet du skriver om bara får dem att bli fastare i övertygelsen om att vaccinerna är otillräckligt testade och därmed ändå viktigare att undvika.
Ja, jag var nog för het på gröten igen. Se min editering av inlägget.
Men jag menar inte heller att det är är medias ansvar utan de experter vi har bör bemöta tokigheterna.
Idag är min uppfattning att man istället ignorerar, censurerar eller på sin höjd förlöjligar. Ett föredömligt recept på att ytterligare förvärra det hela.

Edit:
Jag tror att en del av problemet med att motståndare menar att "mainstream-media" ljuger är just för att man ignorerar, censurerar och förlöjligar.
 
  • Gilla
SnickareHobb och 3 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Jag vet inte riktigt var jag vill dra gränsen, men den börjar någonstans vid att först och främst lagstadga vaccination av Covid-19 för att det ens ska vara lönt att diskutera likheterna med att surra fast barn vid biltak.
Egentligen förstod du mycket väl att exemplet med heroin och bilkörning var ett ytterlighetens exempel som ingen av oss skulle acceptera. Du verkar ha svårt att ge mer verklighetsnära exempel förutom att just covidvaccin inte är ok. Köra lite för fort, är det ok? Det tycker jag, ibland.

Vi vill ju inte att folk lever fritt och efter sin övertygelse, vi vill ju att folk följer lagar och regler i landet vi bor i, eller? Jag har svårt att se var du landar på den skalan. Fritt eller efter lagar och regler?
 
  • Gilla
simsom56 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
B
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är just det där med "fakta".
Det som är fakta ena stunden, är utskrattad (I bästa fall) i nästa stund.
Dessutom verkar det råda en: -"har jag tagit den här skiten, skall du banne mig göra det, du också"mentalitet bland de vaccinerade. Föga övertygande argumentationsteknik, på min ära.

Staffans
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Då tycker inte jag man ska vistas i samhället o ta del av välfärden om man inte behagar gå och vaccinera sig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Matilda Magnusson och 5 till
  • Laddar…
A
Lite så är det väl redan, med vaccinationsbeviset?
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Den stora skillnaden är ju sättet man blir smittad på. Ett virus strävar ju efter att smitta så många som möjligt och muterar därför nästan alltid för att bli mer och mer smittsamt men mindre och mindre dödligt av den enkla anledningen att en död person smittar ju inte vidare någon mer och så vidare. Och eftersom att covid smittar via andningsvägarna från människa till människa så har det ju viruset all möjlighet att kunna muteras.
När det gäller TBE, denguefeber, malaria etc. så smittar det ju inte från människa till människa utan det måste komma utifrån och in i blodet för att kunna smitta och därmed finns det ingen möjlighet för viruset att mutera och det förblir därför lika dödligt för alla (förutom de som har gått och tagit vaccin då).

Med andra ord, mot luftburna virus så finns det all möjlighet att bygga upp ett naturligt skydd genom att man har blivit exponerad för viruset (har varit hemma och varit sjuk och sedan tillfrisknat och fått antikroppar) (förutsatt att viruset har muterat några gånger till att bli mindre dödligt) medans för TBE, gula febern etc. så är det omöjligt att få ett sådant naturligt skydd.
 
Redigerat:
  • Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Egentligen förstod du mycket väl att exemplet med heroin och bilkörning var ett ytterlighetens exempel som ingen av oss skulle acceptera. Du verkar ha svårt att ge mer verklighetsnära exempel förutom att just covidvaccin inte är ok. Köra lite för fort, är det ok? Det tycker jag, ibland.

Vi vill ju inte att folk lever fritt och efter sin övertygelse, vi vill ju att folk följer lagar och regler i landet vi bor i, eller? Jag har svårt att se var du landar på den skalan. Fritt eller efter lagar och regler?
Det finns många sätt att förmedla sin ståndpunkt på, ofta går det att förmedla en helt skruvad ståndpunkt utan att det blir löjligt. På samma sätt går det att förmedla en vettig ståndpunkt på ett helt skruvat sätt så att det blir löjligt.
Ditt sätt att argumentera uppfattade jag som löjligt, därför valde jag att inte ta det vidare.

Jag tycker inte att vaccinering av Covid-19 ska lagstadgas, därför menar jag att alla jämförelser med lagar och regler är oväsentliga.
Att jag inte tycker att man bör lagstadga vaccinering betyder inte automatiskt att jag tycker att det är ok med våldtäkt och mord.
 
  • Gilla
bonoworld och 5 till
  • Laddar…
R
RoTe RoTe skrev:
Snälla visa mig vilka dödstal per capita vi haft i Sverige som påvisar en pandemi.
Dödsfall från många andra sjukdomar (ex. influensa och vinterkräksjuka) har förstås hållits rejält nere p.g.a. alla restriktioner så jag anser att det blir missvisande om du försöker använda den totala dödssiffran som argument för att covid inte är en pandemi. Hade vi inte haft restriktionerna hade det säkert sätt mycket annorlunda ut.

Jag ser dessutom att du ignorerade det mesta jag skrev så jag frågar en gång till. Vilka anser du ligga bakom denna konspiration och i vilket syfte? Och hur har man fått med sig alla för konspirationen nödvändiga människor i sitt bedrägeri? Sjuksköterskor, läkare, forskare, politiker, etc, etc. Det handlar ju som sagt om miljontals människor.
 
  • Gilla
simsom56 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
E EPG skrev:
När det gäller TBE, denguefeber, malaria etc. så smittar det ju inte från människa till människa utan det måste komma utifrån och in i blodet för att kunna smitta och därmed finns det ingen möjlighet för viruset att mutera och det förblir därför lika dödligt för alla (förutom de som har gått och tagit vaccin då).
Alla virus kan mutera så visst kan virusen som orsakar TBE mm. mutera, skillnaden är ju bara att de inte gör det inuti människan (på ett sätt som spelar roll) utan under andra delar av deras kretslopp, t.ex. i gnagare eller rådjur.

E EPG skrev:
Med andra ord, mot luftburna virus så finns det all möjlighet att bygga upp ett naturligt skydd genom att man har blivit exponerad för viruset (har varit hemma och varit sjuk och sedan tillfrisknat och fått antikroppar) (förutsatt att viruset har muterat några gånger till att bli mindre dödligt) medans för TBE, gula febern etc. så är det omöjligt att få ett sådant naturligt skydd.
Nu skriver du ju något som är motstridigt mot vad du skrev i det jag citerade förut. Det är ju just när virus förändrar sig lite med tiden som man kan bygga upp ett bra skydd genom att bli infekterad och få antikroppar mot det viruset. Men när det gäller virus som muterar mycket, t.ex. influensa- och förkylningsvirus, så går det dåligt att bygga upp ett naturligt skydd eftersom man har byggt upp ett skydd mot en virusvariant som inte längre finns kvar.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
R
Handyman 1 skrev:
Lite så är det väl redan, med vaccinationsbeviset?
Nej, Sverige använder det så vitt jag vet enbart för resor utomlands.

Vad jag skulle vilja är att det också används för att hindra ovaccinerade från att gå på ställen där de riskerar att smitta eller bli smittade av andra. Restauranger, fotbollsmatcher, konserter, bio, etc.

Precis som man måste ha körkort för visa att man inte är en fara att framföra fordon i samhället så borde man i nuvarande läge ha ett "körkort" för att visa att man inte är en fara att släppa in på dessa ställen.

Inget vaccintvång m.a.o. utan en skyldighet för att få en frihet, som i så många andra sammanhang.
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men när det gäller virus som muterar mycket, t.ex. influensa- och förkylningsvirus, så går det dåligt att bygga upp ett naturligt skydd eftersom man har byggt upp ett skydd mot en virusvariant som inte längre finns kvar.
Jag tar mig friheten och citerar bara en liten del av ditt svar och jag är ju absolut ingen epidemilog utan långt ifrån.
Mitt tidigare inlägg bygger på information som jag har fått av utbildade läkare och liknande och denna gången är det mer egna spekulationer så det vore kul att få min teori antingen bekräftad eller dementerad av de som vet mer än mig.

Min teori går ut på att covid kan bara mutera på ett begränsat antal sätt eftersom att det är en helt ny virusstam och tillslut så skulle det i så fall bli ett helt nytt virus.
Det vi har sett är ju att det finns personer som har blivit smittade av covid fler än en gång men att ingen har fått ett värre förlopp andra gången än vid det första sjukdomstillfället.

Min teori går därför ut på att efter första sjukdomstillfället så får man antikroppar liknande det på en stenkross intill någon gruva, alltså de flesta stenarna som allvarligt kan skada eller döda en stoppas upp av gallret men de flesta passerar igenom.
Vid nästa tillfälle när man blir smittad (och viruset har muterat lite grann) så har man skydd mot de största stenbumlingarna men inte de lite mindre som fortfarande kan orsaka viss skada men däremot när man har tillfrisknat så har man även lagt till ett hönsnät som kan filtrera bort ytterliggare stenar i lite mindre storlek.
Efter det 3:e sjukdomstillfället har man lagt till ett myggnät också och nu är det enbart finmald sand som passerar igenom och efter fjärde gången så ligger det även en sidenduk och nu är det enbart finkornigt damm som kan passera igenom.

När det däremot handlar om TBE och liknande så enda sättet att få alla de där filtrena naturligt är ju genom evolutionen, alltså att katter idag inte kan få TBE är ju för att de som en gång i tiden fick det har dött ut och enbart de som har klarat sig har kunnat föra sina gener vidare.
 
  • Gilla
Fru B
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Nej, Sverige använder det så vitt jag vet enbart för resor utomlands.

Vad jag skulle vilja är att det också används för att hindra ovaccinerade från att gå på ställen där de riskerar att smitta eller bli smittade av andra. Restauranger, fotbollsmatcher, konserter, bio, etc.

Precis som man måste ha körkort för visa att man inte är en fara att framföra fordon i samhället så borde man i nuvarande läge ha ett "körkort" för att visa att man inte är en fara att släppa in på dessa ställen.

Inget vaccintvång m.a.o. utan en skyldighet för att få en frihet, som i så många andra sammanhang.
Vad är det för skillnad på vaccinationstvång och din "vision" vaccinera dig eller gå aldrig ut mer?
Att ta körkort kräver väl inte heller att man injicerar ett läkemedel med risk för biverkningar vilket dom flesta läkemedel trots allt har.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
R
Handyman 1 skrev:
Vad är det för skillnad på vaccinationstvång och din "vision" vaccinera dig eller gå aldrig ut mer?
Att ta körkort kräver väl inte heller att man injicerar ett läkemedel med risk för biverkningar vilket dom flesta läkemedel trots allt har.
Jag skrev inte "aldrig gå ut mer", eller hur?

Men under pandemin anser jag att det vore en rimlig begränsning att inte kunna gå på ställen där man riskerar att smitta ett stort antal personer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
E EPG skrev:
Min teori går ut på att covid kan bara mutera på ett begränsat antal sätt eftersom att det är en helt ny virusstam och tillslut så skulle det i så fall bli ett helt nytt virus.
Visst är det ett begränsat antal gener som kan mutera och det fortfarande ska vara covid men det är fortfarande väldigt många möjliga mutationer. Nu kommer jag inte ihåg exakt men jag tror att man sen man började hålla koll på varianterna i december så är man nu upp i kring 10 varianter som man håller under bevakning. Under förra året var det också minst 10 varianter i omlopp över världen. En enda variant skiljer sig oftast från en tidigare variant med flera mutationer.

E EPG skrev:
Det vi har sett är ju att det finns personer som har blivit smittade av covid fler än en gång men att ingen har fått ett värre förlopp andra gången än vid det första sjukdomstillfället.
Det tror jag inte att vi vet. Däremot kommer jag ihåg en dansk sköterska som det skrevs om för ungefär ett år sen som hade blivit lika sjuk båda gångerna med tre månaders mellanrum.

Man vet också att folk får allt lägre halter antikroppar med tiden. Så småningom har man alltså mycket begränsat skydd kvar ens mot den variant man då blev smittad av.

E EPG skrev:
Min teori går därför ut på att efter första sjukdomstillfället så får man antikroppar liknande det på en stenkross intill någon gruva, alltså de flesta stenarna som allvarligt kan skada eller döda en stoppas upp av gallret men de flesta passerar igenom.
Vid nästa tillfälle när man blir smittad (och viruset har muterat lite grann) så har man skydd mot de största stenbumlingarna men inte de lite mindre som fortfarande kan orsaka viss skada men däremot när man har tillfrisknat så har man även lagt till ett hönsnät som kan filtrera bort ytterliggare stenar i lite mindre storlek.
Efter det 3:e sjukdomstillfället har man lagt till ett myggnät också och nu är det enbart finmald sand som passerar igenom och efter fjärde gången så ligger det även en sidenduk och nu är det enbart finkornigt damm som kan passera igenom.
Jag tror att det inte stämmer riktigt för om det stämde så skulle det inte vara något problem när gamla människor får influensan och som redan har haft influensa några gånger tidigare under livet. Men vi vet att influensa gör dem sjuka och ibland så sjuka att de avlider.

Jag tror det blir mer rätt om man inte tänker sig immunsystemet som en sil utan som formar (antikroppar) som har bildats för att passa ett viss sorts stenutseende (virusvariant). Ändrar stenen sitt utseende så fastnar den inte lika bra i formen längre utan en del kommer att komma in cellerna och föröka sig. Sen får man fler och fler formar för varje gång man träffar på en ny sorts sten. Men rätt som det är så har stenen ändrat sig så mycket i förhållande till formarna att de inte fångar något alls. Det är något sånt som händer med influensavirus och det är därför som man behöver vaccinera sig mot 3-4 nya varianter varje år om man ska hålla sig immun.

För kroppen bildar antikroppar (formar) på samma sätt oavsett om den träffar på riktigt virus eller via vaccination.

E EPG skrev:
När det däremot handlar om TBE och liknande så enda sättet att få alla de där filtrena naturligt är ju genom evolutionen, alltså att katter idag inte kan få TBE är ju för att de som en gång i tiden fick det har dött ut och enbart de som har klarat sig har kunnat föra sina gener vidare.
Jag vet inte hur det är med kattor och TBE men virus fungerar ofta bara i vissa djur (inkl. människan) därför att virusen är anpassade till att fästa på cellen på ett visst sätt, deras form passar ihop med en form på cellen. Celler hos olika djur har fästpunkter (form) som ser lite olika ut och därför kan bara vissa virus fastna på cellerna.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet.
Vad karaktäriserar ett experimentellt vaccin? Är det hur fort utvecklingen har gått? Är det storleken på de kliniska studierna? Något annat?
 
  • Gilla
simsom56 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.