Jag hade en Qlima värmepump i mitt i garage i cirka 5 år innan den gav upp.
Ljudmässigt hade jag inga problem (vi hade sovrummet intill) och den satt på väggen.
Det var den med handske så jag installerade den själv.
Lite tjurigt med den fasta längden på slang men framför allt att man var tvungen att göra ett skapligt hål i fasaden för att få igenom handsken då slangen var fastmonterad i innerdelen.
Den dog efter fem år och ersattes med en Mitsubishi pump som låter lika lite (typ)
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Allting låter. Frågan är hur ljudkänslig man är. Samt hur man prioriterar.
Vissa har problemet med att katten klampar på heltäckningsmattan. Medans andra kan ha lastbil bredvid sängen och inte vakna.
Men har man problem med katten så blir svårt att ned ljudvolymen oavsett märke.

Själv har jag ftx aggregatet i garderoben bakom huvudkudden.
 
Har en Qlima som kylning för övervåning på sommaren. Modellen med förfyllda slangar som inte behöver vakuumsugas och Wifi. Köpt på rea, tror jag gav 5000-6000.
Har gått 2 säsonger nu utan problem.
Placerad på väggkonsoller på balkongen, med väldigt mjuka gummifötter. Inga ljudproblem vare sig ute eller i sovrummet intill.
Har även en äldre Sanyo på nedre våningen, som tuffat och gått i 15 år utan problem, fast nu börjar utedelen låta.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det finns snabb koppling mha handske (SC-) och de med mutter förskruvningen förutom de som skall konas. De med muttrar är nog lättast att få rätt, handsken i kombination med ett motsträvigt slang paket gör att risken med att misslyckas blir ganska stor. Den stora nackdelen med snabbkoplingar är ju att slangarna/rören ej går att ändra längd på
Jasså, de med mutter känner jag inte till. Har du något exempel på hur de ser ut? Ja det är sant, slangpaketet är skört, så vissa kan nog som du säger råka paja det. Slangar är egentligen fel ord. Kopparrör som är så mjuka att de enkelt går att böja. Jag har monterat två med SC. Försökte böja dem så lite det gick. Lite tungt och bylsigt att få till själv. Och så snyggt blev det ju inte pga rörens fasta längd. Andra blev lite bättre då jag där placerade utedelen med tanke på slangarnas längd. Varmt blir det dock och inte låter de så mycket heller. Köpte den första för 6000kr och den andra för 2500kr då den var skyltex, så det tog inte lång tid att få tillbaka pengarna på den investeringen.
 
  • Gilla
pkz
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Jag hade en Qlima värmepump i mitt i garage i cirka 5 år innan den gav upp.
Ljudmässigt hade jag inga problem (vi hade sovrummet intill) och den satt på väggen.
Det var den med handske så jag installerade den själv.
Lite tjurigt med den fasta längden på slang men framför allt att man var tvungen att göra ett skapligt hål i fasaden för att få igenom handsken då slangen var fastmonterad i innerdelen.
Den dog efter fem år och ersattes med en Mitsubishi pump som låter lika lite (typ)
Ett tips när det gäller hålet i fasaden är att köpa 75mm avloppsrör på Jula samtidigt man köper pumpen. Jag upptäckte att handsken precis går in i det om man fäller ut handtaget. Prövade även med ett annat 75 avloppsrör jag hade hemma, men det var för tjockt gods i, så det funkade inte. Så det är alltså väldigt precis och något kan ju ändras i produktionen, så inte säkert att det funkar på årets modeller?
 
L Lilllen skrev:
Ett tips när det gäller hålet i fasaden är att köpa 75mm avloppsrör på Jula samtidigt man köper pumpen. Jag upptäckte att handsken precis går in i det om man fäller ut handtaget. Prövade även med ett annat 75 avloppsrör jag hade hemma, men det var för tjockt gods i, så det funkade inte. Så det är alltså väldigt precis och något kan ju ändras i produktionen, så inte säkert att det funkar på årets modeller?
Även jag tog ett avloppsrör som skydd för genomföringen och sedan en del fogskum.
Blev lite nyfiken så jag kikade lite på hur de ser ut idag och nu är handsken borta och det är en mycket smidigare lösning.
Faktum är att den är bättre på alla sätt och vis än med handsken som verkar vara de äldre modellerna.
Kvar är ju dock som du skriver 4 meter mjuka kopparrör som skall böjas lagom mycket...
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
H
craftsboy craftsboy skrev:
Vad händer om man installerar den själv? De är ju färdiga.
Då behöver du få tag på ett cert-nr från en kyltekniker, Jula säljer den bara om du kan ange ett sådant på den som ska installera.

Edit: Såg nu en annan tråd på forumet att man får ett sms där man får upp ge cert-nr om man avböjer Inselos erbjudande (Julas partner). Så det går nog "glömma" svara på, men garantin ryker garanterat.
 
Redigerat:
Aha intressant, då kanske genomföringen går att göra ännu smidigare med dagens.
 
H Hazze23 skrev:
Då behöver du få tag på ett cert-nr från en kyltekniker, Jula säljer den bara om du kan ange ett sådant på den som ska installera.
Jasså, kräver de det nu? Jag behövde skriva på ett papper att jag intygade att en kyltekniker skulle utföra det. Men inga nummer behövdes.
 
H
L Lilllen skrev:
Jasså, kräver de det nu? Jag behövde skriva på ett papper att jag intygade att en kyltekniker skulle utföra det. Men inga nummer behövdes.
Såhär står det på deras hemsida

"3. INSTALLATION Enligt gällande lagstiftning måste installation av denna produkt utföras av certifierad installatör. Därför kommer du efter ditt köp av luftvärmepump bli kontaktad av vår installationspartner INSELO. Du kan vid denna kontakt välja mellan två installationserbjudanden, eller uppge namn och certifikatnummer på den installatör du tänkt använda"

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/offers/008297008298_191107_se.pdf

Edit: Såg nu en annan tråd på forumet att man får ett sms där man får upp ge cert-nr om man avböjer Inselos erbjudande. Så det går nog "glömma" svara på, men garantin ryker garanterat.
 
Vad händer om man svarar och säger att ”tyvärr, jag sålde den vidare….”

Alltdet där är ju bara för att Jula ska kunna friskriva sig. Tror inte det finns en chans att något händer oavsett.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har inte hittat att butiken måste kräva det.
 
Tomture61
Förstår inte att det tjafsas om 1900 :-
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte att det tjafsas om 1900 :-
Är det 1900:- för installation nu?
Jag kollade för några år sedan, då kändes summan helt överkomlig för att slippa krångel, men när jag kollade i höstas vill jag minnas det var åtskilligt mer pengar dom ville ha.. :confused:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
richardtenggren
Efter ett tag så slutar de att ringa, eller om jag blockerade deras nummer, minns ej :)

Hade ingen lust att uppge cert.nr till Inselo heller även om det fanns i mitt fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.