Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Staffans2000
halper halper skrev:
En om året låter väl rimligt för mig.
Så vid två, säger du -stopp?

Staffans
 
E EL0 skrev:
För jag har lärt mig att tänka själv. Ska jag ta ett vaccin som är nödgodkänt för att goda traditonella läkemedel mot sånna här typer av sjukdomar plötsligt blivit borttagna. Ivermektin & hydroxychloroquine. Dessutom av en teknik som aldrig använts som ett vaccin förut? Jag som klarade covid galant som ung och frisk? Med antikroppar som räcker gott och som tydligen har ett bra skydd mot ”delta varianten”. Hur många har dött AV covid egentligen? Man kunde läsa sig till på folkhälsomyndighetens hemsida att den som dött 30 dagar efter ett positivt test (oavsett dödsfall) räknas till statistiken. Så jag frågar mig om dessa felaktiga dödsfall försvinner och de människor som hade dött av en vanlig influensa oxå? Hur många är då kvar? Är du beredd och ta ännu fler sprutar för det här? Man målar upp det som pesten och jag undrar varför.
På svenska stavas det ”hydroxiklorokin”.

Du undrar varför, men faktum är att det varit ovanligt fullt på sjukhusen i vinter. Eller är det lögner? Är en fruktansvärd massa personer som måste ingå i en sådan konspiration.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E EL0 skrev:
Hur många sprutor är ni beredda att ta?
Det antal som behövs för att sjukvården inte ska bli så hårt belastad så att folk dör eller blir skadade för livet eller orsakar stora kostnader för samhället av det skälet, oavsett om folk dör/skadas av undermålig vård eller för att de får stå så länge i vårdkö att de dör/skadas av det.

Men i dagsläget finns ju inget som tyder på att mer än 1 gång om året skulle behövas för att kunna klara av nya varianter precis som med influensavaccinationerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du tar upp det så finns det ju en del problem med ditt resonemang i det inlägget.
.......
Jag citerar inte hela inlägget då det var låååångt. Vill man se vad Birgit skriver hoppar man upp till hennes inlägg med pilen till höger.

För det första: Ni som mer eller mindre anklagar, hånar, idiotförklarar oss/de som tvekar, avvaktar, vägrar och så vidare; ta lärdom av Birgit! Det som hon gör med sitt inlägg har många gånger större chans att faktiskt omvända någon som inte tänkt ta vaccinet. Hånar och idiotförklarar man någon är risken rätt stor att denne blir än mer övertygad i sin inställning, och vad har ni då uppnått? Saklig information utan pekpinnar eller anklagelser, lysande! Tack Birgit för inlägget! (y) Självklart är det fler än Birgit som skriver på liknande sätt och med liknande eller samma information, ni får också suga i er, men nu råkade just Birgit svara mig så då blev det henne jag tog som exempel.

Jag läser och tar intryck av det mesta, även om vissa räkneexempel blivit "fel" men det är bara för att mina argument varit otydliga på något sätt. Jag förstår andemeningen och om 90 ska vara 80 eller 10 ska vara 15 är irrelevant så jag ser ingen anledning att dra det vidare.

Med allt det sagt, jag hade ändå ändrat mig innan jag läste ditt inlägg. :rofl: Hade till och med bokat tid för dos 1 i tisdags men missade tiden! :seenoevil: Klantigt värre... :worried: Men, jag kommer boka en ny tid, don't worry! ;)

Varför jag ändrade mig? Tja, mest av praktiska skäl. Resor och umgänge (även om man även som vaccinerad ska hålla på med avstånd och ansiktsmask, det gör ni väl allihop!?). Delvis för att min flickvän tjatat hål i huvudet på mig. :rofl: Delvis för att inte behöva för femtielfte gången förklara varför jag inte är vaccinerad. Och jo, delvis för att göra mitt för att stoppa smittspridningen, även om jag fortfarande inte tror jag är någon stor riskfaktor. Vad som INTE är en anledning till att jag ändrat mig - eller ja, egentligen har jag inte ändrat mig, jag har gått från "Jag vet inte..." till att ha bestämt mig - är alla ni som enbart hjälper till att skapa ett vi och de-samhälle genom att håna, anklaga, idiotförklara folk som inte tänker och tycker samma som ni. Ni finns på båda sidor i denna fråga, och ni finns på båda sidor i andra frågor. Ni vet förhoppningsvis vilka ni är. Vet ni det så ta lärdom av Birgit.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så vid två, säger du -stopp?

Staffans
Nej, men jag är inte beredd att ta fler än två. Jag tror i nuläget inte det blir fler än en.
 
BirgitS
E EL0 skrev:
Ska jag ta ett vaccin som är nödgodkänt för att goda traditonella läkemedel mot sånna här typer av sjukdomar plötsligt blivit borttagna. Ivermektin & hydroxychloroquine.
Fel, vaccinerna är inte nödgodkända i Sverige och i EU.
E EL0 skrev:
Jag som klarade covid galant som ung och frisk?
Men man blir sjukare med deltavarianten (och kanske ändå mer med framtida varianter, vem vet).
E EL0 skrev:
Med antikroppar som räcker gott och som tydligen har ett bra skydd mot ”delta varianten”.
Genomgången sjukdom med tidigare varianter är inte ett bra skydd mot deltavarianten, dessutom avtar nivån på antikropparna med tiden.

E EL0 skrev:
Hur många har dött AV covid egentligen?
Det har Socialstyrelsen statistik över. Inte fullt så många som "med" men de flesta av dem som Fohm får fram.

E EL0 skrev:
Man målar upp det som pesten och jag undrar varför.
Det har jag inte märkt att man har gjort. Däremot är det en mycket smittsam sjukdom (mer än förkylningar), orsakar stor belastning av sjukvården och ledde till överdödlighet förra året.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Och jo, delvis för att göra mitt för att stoppa smittspridningen, även om jag fortfarande inte tror jag är någon stor riskfaktor.
Man behöver inte vara någon stor riskfaktor för att kunna göra nytta genom att vaccinera sig utan det är nog snarast många bäckar små som gör nytta för att vi ska komma tillbaks till ett mer normalt samhälle.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, du menar någon av de ung. 5 som blev mycket allvarligt sjuka pga. blodkoagulationsrubbning. Det är ju få fall så då måste du nästan känna någon av dem och veta att det inträffade. Precis som Lilak visste.
Men snälla Birgit! Att du bara orkar?
Först och främst vet vi inte hur många som dött/skadats av vaccinet. Vi har bara statestik tyvärr. Och som all annan statestik, har säkert även denna en och annan skavank beroende på var den matats med.
Så min kommentar gällde rent generellt som ett svar på snyfthistorien "någonstans i USA" och hans svenska exempel, genom att svara: --kan lika gärna vara tvärtom. För visst kan det eller tillochmed mycket troligt ha hänt någonstans, att ånger över taget vaccin yppats på dödsbädden. Men det ger väl inte lika många sålda tidningar i den allmänna vaccinhysterin att hålla på fel lag.

Så. Nu då Birgit?:rolleyes:

Staffans
 
  • Haha
remrag
  • Laddar…
Staffans2000
halper halper skrev:
Nej, men jag är inte beredd att ta fler än två. Jag tror i nuläget inte det blir fler än en.
Då är du som jag. Framkommer nya uppgifter med goda motivationer är du beredd att ändra dig?

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så vid två, säger du -stopp?

Staffans
Jag skulle i princip säga stop vid ett boostershot eller 2 doser nytt vaccin om det befintliga vaccinet visar sig verkningslöst mot en ny muterad variant.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men snälla Birgit! Att du bara orkar?
Först och främst vet vi inte hur många som dött/skadats av vaccinet. Vi har bara statestik tyvärr. Och som all annan statestik, har säkert även denna en och annan skavank beroende på var den matats med.
Så min kommentar gällde rent generellt som ett svar på snyfthistorien "någonstans i USA" och hans svenska exempel, genom att svara: --kan lika gärna vara tvärtom. För visst kan det eller tillochmed mycket troligt ha hänt någonstans, att ånger över taget vaccin yppats på dödsbädden. Men det ger väl inte lika många sålda tidningar i den allmänna vaccinhysterin att hålla på fel lag.

Så. Nu då Birgit?:rolleyes:

Staffans
Nu skrev ju Lilak att han visste med 100 % säkerhet att det hade hänt i Sverige och du svarade "Liksom motsatsen.". Du svarade inte "kan lika gärna vara tvärtom." (vet du inte ens vad du själv skriver?).
Det betyder det ju just att du vet att det har inträffat i Sverige men tydligen så var det inte så utan rent påhitt.

Ska du börja klaga på statistiken så är det ju statistik som gäller hur många som har dött av covid också så det kanske är så egentligen att det är många gånger fler som har dött av covid men det hemlighålls. Det är bäst att du vaccinerar dig när risken att dö egentligen är många gånger högre.

Man kan liksom inte göra riskanalyser när det gäller vaccinationer som du har gjort utan att utgå ifrån att statistiken är trovärdig och sen förkasta statistiken i nästa stund.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då är du som jag. Framkommer nya uppgifter med goda motivationer är du beredd att ändra dig?

Staffans
Ja, så klart. Man försöker ju inbilla sig att man baserar sina beslut delvis på fakta i alla fall.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
E EL0 skrev:
För jag har lärt mig att tänka själv. Ska jag ta ett vaccin som är nödgodkänt för att goda traditonella läkemedel mot sånna här typer av sjukdomar plötsligt blivit borttagna. Ivermektin & hydroxychloroquine.
Ivermektin är ett medel mot parasitangrepp och hydroxiklorokin är ett medel mot en typ av malaria. Inget av medlen har traditionellt använts mot luftvägsinfektioner orsakade av virus.

Vad finns det för studier som visar att ivermektin och hydroxiklorokin är effektiva botemedel mot covid-19?
Båda medlen användes experimentellt mot covid-19 en period, men såvitt jag vet kunde man inte påvisa effektivitet. Flera läkemedelsmyndigheter i världen (bl.a. svenska Läkemedelsverket) rekommenderar att de endast används i kliniska studier och inte på patienter i vården.

När det gäller godkännande, så är fyra vaccin som används i Sverige godkända av Läkemedelsverket för allmän användning. Dessa är Comirnaty (Pfizer/BioNTech), Spikevax (Moderna), Vaxzevria (Aztra Zeneca) och Covid-19 Vaccine Janssen (Janssen).
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
kan lika gärna vara tvärtom. För visst kan det eller tillochmed mycket troligt ha hänt någonstans, att ånger över taget vaccin yppats på dödsbädden.
Det där säger absolut ingenting. "Kan lika gärna vara" tillför ingen som helst information.
 
Staffans2000
halper halper skrev:
Ja, så klart. Man försöker ju inbilla sig att man baserar sina beslut delvis på fakta i alla fall.
Precis.
Som i alla andra tillfällen gör man så gott man kan efter bästa förmåga. Oftast blir det bra, men ibland blir det fel, som när det brann i bergbanan i Österrike. De flesta flydde uppåt i vad de trodde var det enda rätta, medans några få gjorde tvärs om och gick genom röken neråt vilket räddade deras liv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/0011/11/tunnel1.html

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.