A
P pmd skrev:
För besprutning av grödor krävs ett säkerhetsavstånd som dock på sedvanligt svenskt manér inte är fixt utan ska räknas ut med en krånglig metod inför varje besprutning. Hur som helst så betyder det att det inte går att odla tätt intill en tomtgräns vilket i sin tur innebär att man inte kommer att få gödsel precis invid sin tomgräns om man har en åker som granne.

Det är värre om odlingen är ekologisk. ;)
hängde inte med riktigt här..
pratar vi om gödsel eller bekämpningsmedel?
Man besprutar med bekämpningsmedel
Och sprider när det är fråga om gödsel..

Eller var det de du menade?
Varför skulle ekologiskt vara sämre?
pga att man inte använder bekämpningsmedel?
 
Düsseldorff
P pmd skrev:
För besprutning av grödor krävs ett säkerhetsavstånd som dock på sedvanligt svenskt manér inte är fixt utan ska räknas ut med en krånglig metod inför varje besprutning. Hur som helst så betyder det att det inte går att odla tätt intill en tomtgräns vilket i sin tur innebär att man inte kommer att få gödsel precis invid sin tomgräns om man har en åker som granne.

Det är värre om odlingen är ekologisk. ;)
Nåja det kan ju fortfarande råka växa vid tomtgräns. Och gör det inte det så kan man ju råka gödsla...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
S Sverker Abrahamsson skrev:
Som markägare och djurägare så kan jag tala för egen del att jag lätt skulle kunna sätta av 30 m salix för att slippa se så mycket av en sådan granne. Om inte annat så tar sly och hassel över ganska snabbt om inte marken brukas men salix är snabbare..
passa dig så att inte något ombud får för sig du gör detta av illvilja ;)och blir alldeles till sig i kalsongerna att denne kallar dig för svinpäls:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
passa dig så att inte något ombud får för sig du gör detta av illvilja ;)och blir alldeles till sig i kalsongerna att denne kallar dig för svinpäls:crysmile::crysmile::crysmile:
Mm, speciellt om det råkar finnas ett växthus på ena sidan också. :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
En ko kommer alltid att glo på en fåne..
Det bara är så, gör jag med... vet inte varför :thinking::crysmile:
Ok
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Mm, speciellt om det råkar finnas ett växthus på ena sidan också. :D
 :crysmile::crysmile:och avslutat sitt konto på Byggahus för att skapa ett nytt... :crysmile::crysmile:
vem vet vad som var i det där växthuset..
goda saker att röka kanske.. :rofl:
 
  • Haha
Jetkokos
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag har kor eller rättare sagt 37st tjurar vid min tomtgräns på en äng mellan mig och båthamnen...
Jag har ingen stor tomt utan en vanlig villatomt på 1400m2
Dessa fromma djur tassar omkring på 2 av mina tomtsidor väster och norr.
Barnens studsmatta står precis vid tomtgränsen och jag tror inte korna stått en enda gång vid gränsen och tittat när dom hoppat där.
Lukten känner man endast om man går ner till dom vid gränsen..
Likadant med flugor och blinningar.
Men dessa störs man endast av om man lockat till sig tjurarna när tex barnen vill mata dom.
Bilden är tagen från mitt vardagsrum

[bild]
Mysigt
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är inte säkert. Jag bor i stan men skulle gladeligen byta ut några av mina grannar mot en bunt lugna trivsamma kossor. :)
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Omsättningen tycks vara cirka 35 gånger större än idrottens så en viss betydelse har den kanske.
(Jag tog bara första Googleträffen så jag reserverar mig för mätfel och troll.)

Idrotten anses ju vara bra för samhället. Förvisso inte bara pga omsättningen i pengar, men det är knappast betydelselöst heller.

Men att ställa hästnäringen mot jordbruket är väl ungefär som att ställa datorspelindustrin mot operavärlden.
Knappast. Jordbruksnäringen är kritiskt för samhället, det gäller varken hästverksamheten eller spelindustrin…
Väldigt få människor skulle svälta pga att hästhobbyn eller spelindustrin försvann.

Tar du bort jordbruket så blir det kris i hela samhället…

Det är skrämmande att det finns människor som inte inser det….
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Knappast. Jordbruksnäringen är kritiskt för samhället, det gäller varken hästverksamheten eller spelindustrin…
Väldigt få människor skulle svälta pga att hästhobbyn eller spelindustrin försvann.

Tar du bort jordbruket så blir det kris i hela samhället…

Det är skrämmande att det finns människor som inte inser det….
Du ser allt så himla svartvit hela tiden. Skulle hela hästverksamheten ta slut i Sverige så kommer arbetslösheten att öka. Samhället kanske inte påverkas lika mycket som om jordbruket försvinner, men man behöver ju inte jämföra vartenda oönskad händelse med ett totalt samhällshaveri.
 
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Du ser allt så himla svartvit hela tiden. Skulle hela hästverksamheten ta slut i Sverige så kommer arbetslösheten att öka. Samhället kanske inte påverkas lika mycket som om jordbruket försvinner, men man behöver ju inte jämföra vartenda oönskad händelse med ett totalt samhällshaveri.
Ok, märkligt att du inte ser konsekvenserna av att allt kött och spannmål, mjölk/ost mm som produceras i Sverige försvinner..

Hur kan du ens jämföra det med om marginella verksamheter som hästverksamhet, motorsport etc försvinner???

Man undrar om du skämtar… eller om du verkligen är så naiv….

Arbetslöshet är ett mycket litet problem jämfört med om vi inte har något att äta…
 
A
Nissens Nissens skrev:
Ok, märkligt att du inte ser konsekvenserna av att allt kött och spannmål, mjölk/ost mm som produceras i Sverige försvinner..

Hur kan du ens jämföra det med om marginella verksamheter som hästverksamhet, motorsport etc försvinner???

Man undrar om du skämtar… eller om du verkligen är så naiv….

Arbetslöshet är ett mycket litet problem jämfört med om vi inte har något att äta…
Det mesta jordbruket producerar blir inte livsmedel i Sverige ändå, utan vi importerar ju mer än vi äter av det inhemska...

länge sedan vi var självförsörjande
.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, märkligt att du inte ser konsekvenserna av att allt kött och spannmål, mjölk/ost mm som produceras i Sverige försvinner..

Hur kan du ens jämföra det med om marginella verksamheter som hästverksamhet, motorsport etc försvinner???

Man undrar om du skämtar… eller om du verkligen är så naiv….

Arbetslöshet är ett mycket litet problem jämfört med om vi inte har något att äta…
Har du samma läsförståelse som en apa? Är det därför du har den som din profilbild, för att förvarna oss andra?

Jag säger ingenting om konsekvenserna av förlorad jordbruk (där vi för övrigt är precis lika beroende av import som av egen produktion). Det jag säger är att vartenda verksamhet, som exempelvis hästverksamhet, inte kan mätas med jordbruk som måttstock. Gråskala, du vet…

Man undrar om du trollar… eller om du verkligen är så naiv….
 
P
T Tandgumle skrev:
Håll dig väl med markägaren!
Det där är nyckeln till en lyckat flytt till landet för stadsbor. Hälsa på alla grannar inom någon mils avstånd och försök passa in. Gör detta så snabbt som möjligt.

Var med i det lokala föreningslivet (om det finns nåt). Bli engagerad i vägsamfälligheter och andra föreningar som sköter om gemensamma anläggningar.

Vi cyklade runt och knackade på hos alla i "byn" när vi flyttade hit där vi bor och det första jag gjorde när jag träffade bonden här var att köpa ved av honom (han frågade om jag behövde). Att smälta in i grannskapet på direkten lönar sig i längden både för en själv och för grannarna.

Min granne bonden är dock en av de snällaste och trevligaste människor jag känner så han hade antagligen varit trevlig mot mig även om jag vore en otrevlig stadsbo.:)
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Har du samma läsförståelse som en apa? Är det därför du har den som din profilbild, för att förvarna oss andra?

Jag säger ingenting om konsekvenserna av förlorad jordbruk (där vi för övrigt är precis lika beroende av import som av egen produktion). Det jag säger är att vartenda verksamhet, som exempelvis hästverksamhet, inte kan mätas med jordbruk som måttstock. Gråskala, du vet…

Man undrar om du trollar… eller om du verkligen är så naiv….
var ord och inga visor detta..
Tror ni har ungefär lika rätt i sådana scenarion båda två... (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.