Har du den monterad på vägg eller står den på stativ?

C crazytok skrev:
Är väl inte superviktigt…. Mest en trevlig bonus.

Jag har min helt avstängd på sommaren, på hösten/vintern kör jag den på frostfritt läge sedan ställer jag upp den imellanåt när jag vet att jag ska vara där, tar inte mer än en timme eller två så är det varmt o gott.

men ja, utedelen väsnas mer än önskvärt. Min granne har klagat, min sitter på långsida garage mot grannen och han har ett fönster ca 8m därifrån. Kanske inte helt optimalt!

Har byggt ett plank där nu och köpt nya fjädrande fötter (fast dom har jag inte satt dit ännu…. :oops:)
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Nya modeller från vilken tillverkade? Pratar vi Qlima fortfarande eller andra pumpar?
Har inte sett det från Qlima ännu men det kommer nog framöver. Idag finns det steglös underhållsvärme på modeller från Daikin, Toshiba och Mitsubishi Electric m.fl.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
A
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Har du den monterad på vägg eller står den på stativ?
för grannsämjan så spelar det ingen roll hur pumpen är monterad utan bara var!
stativ hit och dit eller fjädrar hit och dit är bara för att minska stomljudet inne!
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Mmmm... Såklart. Blev inte riktigt klok på stativ etc. Monterar man alltid på mark om det är trävägg?

electroluxaren skrev:
för grannsämjan så spelar det ingen roll hur pumpen är monterad utan bara var!
stativ hit och dit eller fjädrar hit och dit är bara för att minska stomljudet inne!
 
Tomture61
Har sedan 2014 avverkat 3 st llvp , till bostadshuset !
En världsberömd och hyllad Hitachi (dog efter 4 år) en ersättare Innova (dog efter 1 år) Nuvarande är en Daikin (tuffar o går fortfarande)

Till garaget har jag en Panasonic, har hör att den är det mest tillförlitliga märket på marknaden (y)
 
  • Gilla
  • Wow
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
A
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Mmmm... Såklart. Blev inte riktigt klok på stativ etc. Monterar man alltid på mark om det är trävägg?
Nej man behöver inte alltid montera på mark utan det gör man om man tycker om det eller att man kan misstänka att vibrationerna fortplantar sig i kåken. Ett garage brukar man ju inte sova i så där behöver man inte ens gummifötter. Vad du kan göra om du känner för det är att bygga ett eget markstativ av vinkeljärn eller polstenar eller gjuta eller gamla slipers välj fritt efter tycke och smak
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har sedan 2014 avverkat 3 st llvp , till bostadshuset !
En världsberömd och hyllad Hitachi (dog efter 4 år) en ersättare Innova (dog efter 1 år) Nuvarande är en Daikin (tuffar o går fortfarande)

Till garaget har jag en Panasonic, har hör att den är det mest tillförlitliga märket på marknaden (y)
Premium Hitachin var väldigt fin, budgetmodellen var väl så där, sämst utan konkurens är innovan.
den enda fördelen med innovan jmf med annat kina producerat som tex clima/JUla är att fjärren har temperaturavkänning likt sanyo hade. Innova gör eller kopierar en del daikin modeller.
Numera går väl panasonicarna rätt bra,
men vill man ha top of the line är det mitsubishi LN Hero som gäller i dagsläget
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
M
Hette Qlima Anslut förut? Isf. är dom hopplöst envisa att inte gå sönder. Min är 11 år och snurrar fortfarande. Köpte den för 4995 på ÖB eller Rusta, minns inte, var samma som Jula sålde då iaf. Dock inga snabbkopplingar, köpte en vaccumsug för 1500 spänn hos Polarpumpen.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Oklart. Men tror Anslut är ett av de märken Jula använder för "sin egen skit". Alltså som de köper av ngn kines och brandar om. Så inte helt omöjligt att Qlima tidigare såldes som anslut.

Men låter ju lovande iaf! Om det nu är samma kines som fortfarande tillverkar de. =)

M Markarbetaren skrev:
Hette Qlima Anslut förut? Isf. är dom hopplöst envisa att inte gå sönder. Min är 11 år och snurrar fortfarande. Köpte den för 4995 på ÖB eller Rusta, minns inte, var samma som Jula sålde då iaf. Dock inga snabbkopplingar, köpte en vaccumsug för 1500 spänn hos Polarpumpen.
 
Min är snart 6 år och värmer mitt 50m2 garage på höst/vinter/vår 8 grader och om jag lackar drar jag upp det till 25-30grader en dag innan så allt är varmt och gott, drar runt 1000kwh per år, billig uppvärmning, enda jag har att anmärka på är att belysta led siffrorna som visar temp har gett upp (någon enstaka rad lyser men går inte att avläsa tempen). Sen är den betydligt ljudligare än min mitsubishi jag har till loftet ovanför (men den gick på mer än trippla kostnaden mot jula anslut/qlima)
 
  • Gilla
Fin_lampa och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med qlima för att kyla ner sovrummet och den andra för att kyla ner kök och vardagsrum. Båda fungerar bra inga problem.
Har inte tänkt på att den låter.
Jag är nöjd.
 
  • Gilla
Doldaskruvar och 1 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Vad händer om man installerar den själv? De är ju färdiga.
Hejje! Maskinen kommer du kanske få igång men jag hade inte riskerat framtida garanti problem + göra mig skyldig till att bryta mot f-gas förordningen.
https://alltomfgas.se/

Jag vet ingen privatperson som blivit straffad än så länge.
 
  • Skärmdump från en webbsida om F-gas med text om regler för installation av värmepumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Tack! Inga synpunkter på ljudnivån?

Grejen är att den med wifi är den som inte är rabatterad. =/ Hade det varit jag själv som skulle ha hade jag köpt den men nu är det mor som ska ha. Får se om man kan övertala henne.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kör med qlima för att kyla ner sovrummet och den andra för att kyla ner kök och vardagsrum. Båda fungerar bra inga problem.
Har inte tänkt på att den låter.
Jag är nöjd.
Jag funderar varje år på att köpa ytterligare värmepump från qlima och sätta i sovrummet som AC. Men oljudet från utsidan oroar mig..
Kör du din dygnet runt eller bara någon timme innan du ska sova?
 
Låter som du tänkt ta dit proffs för att montera? Om så är fallet så är ju som någon nämnt installationskostnaden rätt hög i sig. Så börja med att kolla vad de vill ha för att koppla in en Qlima.
Som jag ser det är det främst om man gör jobbet själv som det blir värt att gå på en sådan. Den pump som nu är på rea har inte snabbkoppling, så helt klart krångligare att göra själv. Den med snabbkoppling heter SC. Inte heller snabbkoppling får man sätta ihop själv, men det känns bara som dumheter. För få sådana pumpar på marknaden för att göra en undantagslag. Så då tar man helt enkelt lagen i egna händer :) Att man inte får sätta upp en pump utan snabbkoppling själv tycker jag dock är vettigt. Där finns ju faktiskt risken att man kan råka släppa ut gas.
 
A
L Lilllen skrev:
Låter som du tänkt ta dit proffs för att montera? Om så är fallet så är ju som någon nämnt installationskostnaden rätt hög i sig. Så börja med att kolla vad de vill ha för att koppla in en Qlima.
Som jag ser det är det främst om man gör jobbet själv som det blir värt att gå på en sådan. Den pump som nu är på rea har inte snabbkoppling, så helt klart krångligare att göra själv. Den med snabbkoppling heter SC. Inte heller snabbkoppling får man sätta ihop själv, men det känns bara som dumheter. För få sådana pumpar på marknaden för att göra en undantagslag. Så då tar man helt enkelt lagen i egna händer :) Att man inte får sätta upp en pump utan snabbkoppling själv tycker jag dock är vettigt. Där finns ju faktiskt risken att man kan råka släppa ut gas.
Det finns snabb koppling mha handske (SC-) och de med mutter förskruvningen förutom de som skall konas. De med muttrar är nog lättast att få rätt, handsken i kombination med ett motsträvigt slang paket gör att risken med att misslyckas blir ganska stor. Den stora nackdelen med snabbkoplingar är ju att slangarna/rören ej går att ändra längd på
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.