Hej

Är dåligt påläst på luftvärmepump och tänker att jag kollar här om någon satt en i ett garage och har lite erfarenheter och råd att dela med sig av? Garaget är ett 51 kvm isolerat garage på platta. Ingen värme i golv.

På jula kan man ju köpa en pump för under 10kkr men är det bara skit eller fungerar det lika bra som allt annat?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008299/

Om de är dåliga för ändamålet, vad bör man gå på istället?

tackar
 
A
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Är dåligt påläst på luftvärmepump och tänker att jag kollar här om någon satt en i ett garage och har lite erfarenheter och råd att dela med sig av? Garaget är ett 51 kvm isolerat garage på platta. Ingen värme i golv.

På jula kan man ju köpa en pump för under 10kkr men är det bara skit eller fungerar det lika bra som allt annat?

[länk]

Om de är dåliga för ändamålet, vad bör man gå på istället?

tackar
Det är inte bara skit men ej heller lika bra eller bättre än andra pumpar.
monteringen blir dyr och då är det bättre med en dyrare pump.
men ett garage som är sekundäryta kan man alltid chansa
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
När det gäller garage tycker jag de nya modeller som kommit med steglös inställning av temperaturen från 10 till 30 grader är mycket tilltalande. Ett fast läge på underhållsvärmen till 8 eller 10 grader kan bli för lågt i förhållande till vad man vill ha som t.ex. 12 grader. I ett halvdant isolerat garage kan 8-gradersläget motsvara 6-7 grader i verkligheten på vintern.
 
Beroende på hur garaget ligger i förhållande till huvudbyggnaden så hade jag försäkrat mig om att pumpen inte låter för mycket. Min granne har en billig pump som surrar en hel del till sitt garage, som ligger mot min tomt. Mycket störande.
 
  • Gilla
Patos och 1 till
  • Laddar…
Vad händer om man installerar den själv? De är ju färdiga.
 
Har haft min i 6år nu i garaget på 35kvm plus loft, funkar bra!

Dom nya har ju dessutom möjligheten att koppla upp sig via wifi så du kan styra med telefon. (y)
 
  • Gilla
NEO_AMiGA och 1 till
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Är dåligt påläst på luftvärmepump och tänker att jag kollar här om någon satt en i ett garage och har lite erfarenheter och råd att dela med sig av? Garaget är ett 51 kvm isolerat garage på platta. Ingen värme i golv.

På jula kan man ju köpa en pump för under 10kkr men är det bara skit eller fungerar det lika bra som allt annat?

[länk]

Om de är dåliga för ändamålet, vad bör man gå på istället?

tackar
jag har testat just för sekundärytor. Har ingenting att klaga på. En fläktmotor gav visserligen upp efter två år, men jag hittade en firma i danmark som kunde skicka upp en ny för 7-800. Klart det finns bättre pumpar.

men bättre pump för mitt ändamål, för under 6000?

nä.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Har haft den pumpen eller en väldigt lik modell i mitt garage i snart 4 år. Har funkat utan problem. 40m2 garage, isolerat i väggar/tak men inte i platta. Värmer på bra.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Nya modeller från vilken tillverkade? Pratar vi Qlima fortfarande eller andra pumpar?

J Josth skrev:
När det gäller garage tycker jag de nya modeller som kommit med steglös inställning av temperaturen från 10 till 30 grader är mycket tilltalande. Ett fast läge på underhållsvärmen till 8 eller 10 grader kan bli för lågt i förhållande till vad man vill ha som t.ex. 12 grader. I ett halvdant isolerat garage kan 8-gradersläget motsvara 6-7 grader i verkligheten på vintern.
 
mmm. Ljudet är helt klart viktigt. Nu vet jag inte vad montören säger så klart men ena långsidan ligger mot ett berg och sen kommer grannens tomt . Grannen kommer själv ha garage mot denna tomt så de bör inte störas. den långsidan är även långsidan bort från huset.

H Hasse C skrev:
Beroende på hur garaget ligger i förhållande till huvudbyggnaden så hade jag försäkrat mig om att pumpen inte låter för mycket. Min granne har en billig pump som surrar en hel del till sitt garage, som ligger mot min tomt. Mycket störande.
 
Tack! Inga synpunkter på ljudnivån?

Grejen är att den med wifi är den som inte är rabatterad. =/ Hade det varit jag själv som skulle ha hade jag köpt den men nu är det mor som ska ha. Får se om man kan övertala henne.

C crazytok skrev:
Har haft min i 6år nu i garaget på 35kvm plus loft, funkar bra!

Dom nya har ju dessutom möjligheten att koppla upp sig via wifi så du kan styra med telefon. (y)
 
Tankar om ljudnivån?

T Tsdoesds skrev:
jag har testat just för sekundärytor. Har ingenting att klaga på. En fläktmotor gav visserligen upp efter två år, men jag hittade en firma i danmark som kunde skicka upp en ny för 7-800. Klart det finns bättre pumpar.

men bättre pump för mitt ändamål, för under 6000?

nä.
 
Inte några klagomål på ljudnivån heller?

J Jakz skrev:
Har haft den pumpen eller en väldigt lik modell i mitt garage i snart 4 år. Har funkat utan problem. 40m2 garage, isolerat i väggar/tak men inte i platta. Värmer på bra.
 
Jag har haft en qlima i garaget i snart fyra år, fick ett larm första året, men det löste sig via garantin, jag köpte den för att man kunde ställa in 8 gr.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Grejen är att den med wifi är den som inte är rabatterad. =/ Hade det varit jag själv som skulle ha hade jag köpt den men nu är det mor som ska ha. Får se om man kan övertala henne.
Är väl inte superviktigt…. Mest en trevlig bonus.

Jag har min helt avstängd på sommaren, på hösten/vintern kör jag den på frostfritt läge sedan ställer jag upp den imellanåt när jag vet att jag ska vara där, tar inte mer än en timme eller två så är det varmt o gott.

men ja, utedelen väsnas mer än önskvärt. Min granne har klagat, min sitter på långsida garage mot grannen och han har ett fönster ca 8m därifrån. Kanske inte helt optimalt!

Har byggt ett plank där nu och köpt nya fjädrande fötter (fast dom har jag inte satt dit ännu…. :oops:)
 
  • Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.