A
L Lhogberg_ skrev:
Hur vet en skillnaden? Av nyfikenhet då, jag har inte själv en aning.
Vad för tankar har du mer än att få en trevlig cirkulation i rummet av att ha Radiatorerna under fönstren?
 
A
L Lhogberg_ skrev:
Kollar jag på de element som flagnar i färgen ser just mina inte ut att vara av gjutjärn? Är det då mindre värt att spara?
Vad har du för färg på vattnet från skvallerröret?
rostfärgat eller rent fint, transparent vatten?
är det det sistnämnda så är det inget fel alls och helt klart sparbara..
 
Maskintok skrev:
Vad för tankar har du mer än att få en trevlig cirkulation i rummet av att ha Radiatorerna under fönstren?
För vår del är det mest tanken att det är bättre för ventilationen som är självdrag? Och att några sitter ovanpå nåt som kanske är tretex som ser ganska så illa ut och behöver rustas också.
 
Maskintok skrev:
Vad har du för färg på vattnet från skvallerröret?
rostfärgat eller rent fint, transparent vatten?
är det det sistnämnda så är det inget fel alls och helt klart sparbara..
Rostfärgat, ett av elementen läcker vilket är anledningen till att vi börjat fundera på hur vi ska göra med systemet
 
A
L Lhogberg_ skrev:
För vår del är det mest tanken att det är bättre för ventilationen som är självdrag? Och att några sitter ovanpå nåt som kanske är tretex som ser ganska så illa ut och behöver rustas också.
Ja men man kan få en annan cirkulation i rummen ändå.
Jag har tyvärr i alla rum utom 1 Radiatorerna under fönstren... skönare luft i det rum där det sitter på väggarna bredvid fönstret..
 
A
L Lhogberg_ skrev:
Rostfärgat, ett av elementen läcker vilket är anledningen till att vi börjat fundera på hur vi ska göra med systemet
töm på vatten och kolla på någon återvinning, de brukar sälja Radiatorer billigt.
Annars går det att köpa nytt Som passar
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
A
L Lhogberg_ skrev:
Rostfärgat, ett av elementen läcker vilket är anledningen till att vi börjat fundera på hur vi ska göra med systemet
sök på just gjutna eller gjutjärnselement så får du fram en hel del som säljer likvärdiga radiatorer
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
Är nog bättre att söka på "sektionsradiator" då blir ju motsvarigheten bättre.
 
  • Gilla
Lhogberg_ och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fina gjutjärnselement(y)
[bild]
Ursäkta ungarnas röra. :rofl:
Men till saken hör att jag har 2 i varje rum.
Har 12 rum(y)
sommartid kostar mig en elpatron totalt för all förbrukning ca 700 kr per månad.
Sedan tillkommer nätavgiften.
Men på vintern mindre än hälften. :cool:
som sagt billigt(y)
På med glasögonen... det där är svetsade plåtelement.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nu var det den större pannan 318 som jag eldade i mitt hus under några år och jag tyckte det gick rätt bra. 312an är kortare så det skiljer ju en del.
Men min erfarenhet är i alla fall att den går att elda hyfsat effektivt om man har tiden att mata den med ved i lagom takt. Vräker man den full så går mer oförbrännt ut i skorstenen.
Det är så på den gamla typen av pannor med överförbränning helt enkelt.
Ska ni göra allt arbete själva?
Då tycker jag nog ni spar mycket tid och krångel på att ändra så lite som möjligt.
Stor risk att självcirkulationen inte funkar bra med flyttade radiatorer. Har ni verktyg för att jobba med gängade rör?
Ska ni köpa hantverkshjälp? Glöm !
Köp modernt uppvärmningssystem.
 
B Bjober skrev:
Nu var det den större pannan 318 som jag eldade i mitt hus under några år och jag tyckte det gick rätt bra. 312an är kortare så det skiljer ju en del.
Men min erfarenhet är i alla fall att den går att elda hyfsat effektivt om man har tiden att mata den med ved i lagom takt. Vräker man den full så går mer oförbrännt ut i skorstenen.
Det är så på den gamla typen av pannor med överförbränning helt enkelt.
Ska ni göra allt arbete själva?
Då tycker jag nog ni spar mycket tid och krångel på att ändra så lite som möjligt.
Stor risk att självcirkulationen inte funkar bra med flyttade radiatorer. Har ni verktyg för att jobba med gängade rör?
Ska ni köpa hantverkshjälp? Glöm !
Köp modernt uppvärmningssystem.
Varför glöm med hantverkare? :(
 
A
L Lhogberg_ skrev:
Varför glöm med hantverkare? :(
Vissa tror att det ska bli för dyrt eller att vvs montörer inte kan systemet idag...
 
L Lhogberg_ skrev:
Varför glöm med hantverkare? :(
Många anledningar.
Hantverkaren kostar i praktiken minst 1000kr timmen (även om det står lägre timpris) , så ska man köpa hantverkstjänster lönar det sig oftast att köpa dyrare (bättre) material som är snabbt och lätt att installera.
Du riskerar att betala lika mycket för en gammal sämre anläggning som en ny effektiv anläggning.

Att flytta alla prylar i din anläggning kräver massor av tid, det ska rensas gängor, mätas och krånglas. Att bygga med grova gängade rör tar tid!
Dagens rörkrökare vill använda andra rör. Dessa rör i de grova dimensioner som självcirkulation kräver kostar pengar. Bra mycket pengar.
Är sen rörkrökarn under 50år så har han förmodligen aldrig jobbat med självcirkulation. Kanske hört talas om det....

Ditt system är värt att bevara. Tycker jag och många andra tokiga entusiaster som gillar att gänga rör på semestern.
Andra köper värmepump.
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
Delvis omålat gjutjärnselement står på golv bredvid trärör i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutjärnselement är i princip alltid för tunga för att hängas på väggen, de står i princip alltid på gjutna fötter.
Riktiga gjutna element kan man nästan omöjligt lyfta helt själv om de inte är väldigt små.

Här är mitt delvis omålade kökselement.
(Var tidigare vänt åt andra hållet)
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.