P Pin skrev:
Den eran är nog definitivt slut med nutida miljöhänsyn.
Säg inte det...


Jag trodde också det var helt dött. Redan när de kom så förbjöds de ju att flyga supersoniskt över land (pga "ljudbangen") vilket minskar möjliga rutter, men branschen har tydligen inte gett upp.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Säg inte det...

[media]
Jag trodde också det var helt dött. Redan när de kom så förbjöds de ju att flyga supersoniskt över land (pga "ljudbangen") vilket minskar möjliga rutter, men branschen har tydligen inte gett upp.
Ja det går väl att köpa biljetter för diverse rymdfärder också så visst pågår det en hel del. Vi får se hur vi reser i framtiden. De flygande bilarna som det pratades om på femtiotalet har vi inte sett ännu.
 
DECT-telefon Gigaset på laddningsstation visar datum 10 aug 2021 på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DECT telefoner, gärna med samma features som på en mobiltelefon, och näst intill samma prislapp. Men begränsad mobilitet. Jag har denna dinosaurie kvar då inkommande telefoni inte kostar mig något på fibern.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De flygande bilarna som det pratades om på femtiotalet har vi inte sett ännu.
Även där rör det på sig:


Googla "electric passenger drone" så dyker det upp en mängd träffar.

Men ett av de största hindren lär vara lagstiftningsmässigt. Det är många som måste tänka om innan något sådant kan bli verklighet.

MEN, nu skulle det ju handla om gamla bortglömda grejjor, inte nya som inte finns än. Så tillbaka till ämnet! ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Machine learning.





















Vintage illustration of students in caps connected to a learning machine, with teacher and books.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Kartor med gul/grön botten beronde på vegetation och svarta vägar/byggnader.
Så enkelt och smart jämfört med dagens kartor i gråskala.
 
hsd hsd skrev:
Det vore bra med en länk så man slipper söka
Om jag har fattat rätt så finns det inte mer än typ 2 grunddatabaser som sedan utnyttjas av alla karttjänster. Kanske någon på forumet som vet bättre?
Hursomhelst, får man in en ändring på ett av detta ställen så lär det spegla av sig hos flera tillverkare.
Idag har väl många gjort som jag och arkiverat gamla Garmin och ersatt den med GoogleMaps på nallen. För att rapportera avvikelser där går man längst ner på skärmens högra hörn och (PC) klickar på Skicka feedback. Då får man lite alternativ om vad man vill ändra.
I Windows maps står det Föreslå en ändring i nedre högra hörnet
Vilken av dessa jag rapporterade till minns jag inte, men jag tror att det var Windows. Oavsett detta, när uppdateringen gick igenom fanns den åtminstone Win, Google och Garmin
 
C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lär dig teckna med Åke Skiöld...
Själv var jag mest lockad av krokikurserna :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Själva vitsen med MiniDisc var väl att man kunde kopiera CD i bra kvalitet?
Ja, Sony tog fram en egen komprimering för att en hel CD skulle rymmas på en MD, sen fanns det ett par USP:ar till som att det gick att radera individuella spår, namnge spår mm.

Har fortfarande kvar ett par discar i någon låda men tror inte jag har någon spelare kvar, gick igenom ett gäng olika bärbara och ett par stationära (eller inbyggda i mindre stereos).
 
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Säg inte det...

[media]
Jag trodde också det var helt dött. Redan när de kom så förbjöds de ju att flyga supersoniskt över land (pga "ljudbangen") vilket minskar möjliga rutter, men branschen har tydligen inte gett upp.
SpaceX ser en framtid där man med deras monsterraket Starship kommer att kunna flyga mellan alla världens metropoler på kanske två timmar om man räknar med resan till raketen.
https://www.inverse.com/article/571...-will-get-you-from-paris-to-nyc-in-30-minutes


Även Japanerna har liknande planer.
https://www.defenseworld.net/news/2...as_Intercontinental_Passenger_Flights_by_2040
 
Jonas Persson
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Om jag har fattat rätt så finns det inte mer än typ 2 grunddatabaser som sedan utnyttjas av alla karttjänster. Kanske någon på forumet som vet bättre?
Hursomhelst, får man in en ändring på ett av detta ställen så lär det spegla av sig hos flera tillverkare.
Idag har väl många gjort som jag och arkiverat gamla Garmin och ersatt den med GoogleMaps på nallen. För att rapportera avvikelser där går man längst ner på skärmens högra hörn och (PC) klickar på Skicka feedback. Då får man lite alternativ om vad man vill ändra.
I Windows maps står det Föreslå en ändring i nedre högra hörnet
Vilken av dessa jag rapporterade till minns jag inte, men jag tror att det var Windows. Oavsett detta, när uppdateringen gick igenom fanns den åtminstone Win, Google och Garmin
Vill minnas att Navtech och ett annat bolag (var det Nokia?) skapade de råa databaserna på 30-40 GB. Materialet kom från olika länders myndigheter som ansvarar för kartor, tex Lantmäteriverket.

Navtech släppte en ny version varje kvartal. Därefter måste varje leverantör typ Garmin, Navigon eller Tomtom anpassa och kraftigt komprimera materialet för sina enheter, det tog flera månader. Så en "ny" karta var snarare närmare ett år gammal.

Idag samlar många in data själva från alla länder, t ex Microsoft, Apple och Google. Men samtidigt uppdateras och justeras detta material kraftigt från andra källor och inte minst användarna som i realtid återkopplar hur kartan upplevs i verkligheten.

Tesla loggar även bilens position på vägen så de ser exakt hur filer ligger och hur bilarna följer vägen.
 
Minns någon de här? Lite snäv epok och nisch, men jag hade i alla fall sådana.

380994510_5025500c-193a-4e7e-9a11-ccef4f1c71b1.jpg

Skräpböcker egentligen. Men jag tyckte bättre om dem än de böcker mamma köpte åt mig och försökte få mig läsa från Läseklubben. :D Lite mer lättsmälta kanske.

Lite mer känd variant på sådana böcker är ju B Wahlströms ungdomsböcker, de med röd eller grön rygg. Kitty älskade jag!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Lite mer känd variant på sådana böcker är ju B Wahlströms ungdomsböcker, de med röd eller grön rygg. Kitty älskade jag!
Nej, grön rygg skall det vara! ;) Själv var jag stor fan av Thea Oljelunds "Spöket"-böckerna, som egentligen hette "Arvo - Killen från framtiden":
 
  • Omslag till boken "Spöket ser i syne" av Thea Oljelund, med illustration av spöke och två barn på en trappa.
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Machine learning.

[bild]
Den där bilden påminner om en särskild skolsal för språkinlärning vi hade i min ungdom. Hörlurar och möjlighet till direktkontakt med läraren, som kunde sitta vid katedern och lyssna in och ha kontakt med oss en och en.

Utgår från att moderna skolor inte lägger pengar på sådant längre.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
K Kjell K. skrev:
Den där bilden påminner om en särskild skolsal för språkinlärning vi hade i min ungdom. Hörlurar och möjlighet till direktkontakt med läraren, som kunde sitta vid katedern och lyssna in och ha kontakt med oss en och en.

Utgår från att moderna skolor inte lägger pengar på sådant längre.
Ett äkta språklabb.
Jättebra för träning av uttal.

Menar du att det idag accepteras att svenska elever inte behöver lära sig korrekt intonation av ett främmande språk ? OK.... :)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.