Fasadmålning med bubblor på sommarstuga, röd akrylatfärg utan synlig trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina föräldrar målade om fasaden på sommarstugan,men nu har det blivit bubblor.
Vet ej vilken färg som e använd av tidigare ägare av stugan men nu e det en akrylat som en använt.
Tycker överlag färgen ser väldigt plastig i jämförelse av en mera trästruktur på andra målade ytor.
 
Totte_S
Akrylat är en sorts plast och därmed väldigt diffussionstät. Om underlaget inte är helt torrt kan det uppstå blåsor när fukten förångas vid varmt väder. Det är viktigt med bra underarbete och att följa färgsystemets rekommendationer när man använder akrylat.
 
  • Gilla
Picea och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Akrylat är en sorts plast och därmed väldigt diffussionstät. Om underlaget inte är helt torrt kan det uppstå blåsor när fukten förångas vid varmt väder. Det är viktigt med bra underarbete och att följa färgsystemets rekommendationer när man använder akrylat.
Så vad göra? Slipa ner o måla med ny akrylat/hybrid/alkyd?
Har bra erfarenhet av Biltema träfasad V pro som e en hybrid tror jag. Ger inte lika plastigt intryck men dock lite dålig täckning.
 
Kan vara att färgen som användes innan senaste målningen var linoljebaserad med, då blir det blåsor bakom akrylaten när oljan ångar ur trät vid värme
 
  • Gilla
Trrttsch och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser ut som klassiska linoljeblåsor. Virket var mättad med linolja (och kanske annan olja) som bryts ned över åren. När solen ligger på så bildar det gas som bildar bubblor under plastfärgen. En gång målat med linoljeinnehållande färg (eller grundoljat med linolja) alltid oljefärg (eller i alla fall akrylat).

Lösning? Ja svårt nu, det ligger på nivån att ta ned panelen eller ta bort platsfärgen. Du kan punktera bubblorna med en nål och leva med det.
 
  • Gilla
Karl P
  • Laddar…
Fick tag i ett papper av mina föräldrar hur senaste målning av två av stugans ytterväggar gjordes innan köp.
Dom skrapade o målade med Beckers oljegrund(alkydoljebaserad),fortsatte med Beckers akrylatfärg som toppfärg.

Dessa två väggar har bubblor,den som senast målades av mina föräldrar betydligt mer bubblor än den andra väggen.

Känns som det blivit fel redan från förra målningen.
 
Inga färgprover togs på fasaden innan senaste målningen så fel färg användes nu senast
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Så om man slipar ner det mesta,nu snackar vi inte trärent. O sen målar med typ Biltema träfasad pro V som är en hybrid som jag fattar det,alt en alkydfärg ordnar det då eller blir det bara mer fel?
 
@
P Peter Wede skrev:
[bild] Mina föräldrar målade om fasaden på sommarstugan,men nu har det blivit bubblor.
Vet ej vilken färg som e använd av tidigare ägare av stugan men nu e det en akrylat som en använt.
Tycker överlag färgen ser väldigt plastig i jämförelse av en mera trästruktur på andra målade ytor.
Kan gå varit linolja i tidigare färg? Eller är det målat på sol-varm (stekhet) vägg (?)
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Vi fick såna när vi målade på en södervägg i skugga (väntade tills solen passerat). Plankorna höll värmen nån timme, vi skulle ha väntat längre..
 
@ @ndreas skrev:
Kan gå varit linolja i tidigare färg? Eller är det målat på sol-varm (stekhet) vägg (?)
Enligt mina föräldrar så var det inte en stekhet vägg,dock så e det en solvägg mot söder.
 
Claes Sörmland
P Peter Wede skrev:
Enligt mina föräldrar så var det inte en stekhet vägg,dock så e det en solvägg mot söder.
Det är där som linoljeblåsorna vanligen uppträder.
 
A
Det är inte kvistar?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Det är inte kvistar?
Det har jag inte kontrollerat än,men kanske det e kvist under bubblan.
 
Om det är några få så kan du väl skrapa bort blåsorna låta torka och måla om. Värt att lägga en timme på att prova.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.