N Nilsson i Boda skrev:
Det stämmer jag har hitta de två som finns i mina handlingar.

Men du kanske inte såg vad jag skrev tidigare, det är ju ett antal inlägg. Jag skrev "...Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt."..
Du funderar inte över varför din karta inte har dessa markeringar och vad det betyder?
 
M Manfreds skrev:
Du funderar inte över varför din karta inte har dessa markeringar och vad det betyder?
Bra fråga. Nej det har jag inte funderat på. Det kan ju vara så att det finns en korridor mellan min och grannens tomt!
 
Är det mot olika fastigheter?, vet inte hur Lantmäteriet fungerade förr, men om det bara var mot ena fastigheten du har papper på så kanske dom inte märkte ut åt andra hållet eftersom det inte var efterfrågat, men nån gång gjort åt grannfastigheten på dess ägares begäran. Papper hos myndigheter verkar vara en smula förbryllande, jag har begärt ut alla bygglov på min fastighet och det enda dom hittade var en ombyggnad av ett badrum för 40 år sen. Dock har jag papper i original från 1912 på avstyckningen men på frågan, finns bygglov på allt om jag nån gång skulle sälja kan jag inte svara på, tydligen inte kommunen heller.
 
V Ville_Vessla skrev:
Är det mot olika fastigheter?, vet inte hur Lantmäteriet fungerade förr, men om det bara var mot ena fastigheten du har papper på så kanske dom inte märkte ut åt andra hållet eftersom det inte var efterfrågat, men nån gång gjort åt grannfastigheten på dess ägares begäran. Papper hos myndigheter verkar vara en smula förbryllande, jag har begärt ut alla bygglov på min fastighet och det enda dom hittade var en ombyggnad av ett badrum för 40 år sen. Dock har jag papper i original från 1912 på avstyckningen men på frågan, finns bygglov på allt om jag nån gång skulle sälja kan jag inte svara på, tydligen inte kommunen heller.
Avstyckningarna grannens och min var gjorda vid olika tillfällen. De kanske tyckte att det var uppenbart att punkterna gentemot grannen var satta, så de behövde inte lägga in dem i mitt dokument. Eller så sparade man in på pengar. Men oavsett så är det inte helt klart för mig så här senare.
Jag tror inte heller man ska gräva för mycket. Låt säga att du inte hittar byggloven så kanske ngn nitisk person tycker att det är ett svartbygge om du säljer senare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Är det mot olika fastigheter?, vet inte hur Lantmäteriet fungerade förr, men om det bara var mot ena fastigheten du har papper på så kanske dom inte märkte ut åt andra hållet eftersom det inte var efterfrågat, men nån gång gjort åt grannfastigheten på dess ägares begäran. Papper hos myndigheter verkar vara en smula förbryllande, jag har begärt ut alla bygglov på min fastighet och det enda dom hittade var en ombyggnad av ett badrum för 40 år sen. Dock har jag papper i original från 1912 på avstyckningen men på frågan, finns bygglov på allt om jag nån gång skulle sälja kan jag inte svara på, tydligen inte kommunen heller.
N Nilsson i Boda skrev:
Avstyckningarna grannens och min var gjorda vid olika tillfällen. De kanske tyckte att det var uppenbart att punkterna gentemot grannen var satta, så de behövde inte lägga in dem i mitt dokument. Eller så sparade man in på pengar. Men oavsett så är det inte helt klart för mig så här senare.
Jag tror inte heller man ska gräva för mycket. Låt säga att du inte hittar byggloven så kanske ngn nitisk person tycker att det är ett svartbygge om du säljer senare.
Eller så har de inte letat ordentligt, så gamla handlingar finns kanske bara i pappersform. Kan ha hamnat på fel plats eller digitaliserats under fel namn. Misstag sker.
Men då det finns ett bygglov på ett badrum så gjorde de bedömning att det inte var ett svartbygge då detta blev beviljat. Skulle vara rätt lugn med detta.
 
Ja verkligen, man bygger ju inte bara ett badrum på en tomt!
 
N Nilsson i Boda skrev:
Bra fråga. Nej det har jag inte funderat på. Det kan ju vara så att det finns en korridor mellan min och grannens tomt!
Står det några fastighetsbeteckningar på grannens karta åt ditt håll?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Ja verkligen, man bygger ju inte bara ett badrum på en tomt!
Det är ju populärt med utedusch och tillsammans med ett utedass kanske det kan kallas badrum…

eller om det saknas väggar och tak kanske rätt benämning är badplats…
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Står det några fastighetsbeteckningar på grannens karta åt ditt håll?
Ja det gör det. Och de överensstämmer med grannens filer.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Ja verkligen, man bygger ju inte bara ett badrum på en tomt!
Haha, ja badrummet är nog OK men det står 121kvm på taxeringen man jag får det till ca 180kvm efter regler jag hittat på Google och verandan är tillbyggd på 80-talet och utgör boyta samt att vi har ett uthus som beroende på hur man mäter är nog bortåt 140kvm och med viss god vilja kunna påstås vara en bostad. Lägg till 2 växthus varav ett rätt stort samt en lekstuga så vågar man ju inte sälja, då kommer jag ju vara nån beräknande säljare som lurar folk.
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Det är ju populärt med utedusch och tillsammans med ett utedass kanske det kan kallas badrum…

eller om det saknas väggar och tak kanske rätt benämning är badplats…
Nu börjar det bli roligt på riktigt, när blommorna är inskolade och satts ut så sätter vi upp en rampool i stora växthuset på runt 3kmb vatten så det kan nog kallas badrum utan behov av annan byggnad.
 
  • Gilla
Matte001
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Haha, ja badrummet är nog OK men det står 121kvm på taxeringen man jag får det till ca 180kvm efter regler jag hittat på Google och verandan är tillbyggd på 80-talet och utgör boyta samt att vi har ett uthus som beroende på hur man mäter är nog bortåt 140kvm och med viss god vilja kunna påstås vara en bostad. Lägg till 2 växthus varav ett rätt stort samt en lekstuga så vågar man ju inte sälja, då kommer jag ju vara nån beräknande säljare som lurar folk.
Om det är byggt på 80-talet och tidigare så kan ju kommunen inte sanktionera iaf. Byggt är byggt. Det var ju hiskeligt "fritt" att bygga förr i tiden, folk snickrade glatt hit och dit, utan bygglov... Som när det var biljettkontroll i tunnelbanan på 70-80-talet, kontrollanterna blev utskrattade så de fick upphöra :D
 
P
N Nilsson i Boda skrev:
Bra fråga. Nej det har jag inte funderat på. Det kan ju vara så att det finns en korridor mellan min och grannens tomt!
Hur ser det ut i förrättningshandlingarna för din respektive din grannes fastighet? Finns det någon karta som visar fastigheternas inbördes förhållande? Går det att uttyda om de har en gemensam gräns?

Om era tomter har en gemensam gräns så räcker det med att hitta grannens gränsrör. Har du letat efter dem?
 
F
P pmd skrev:
Det är lite tveksamt om det finns begravda rör att hitta om det inte står i förrättningshandlingarna att det ska finnas rör där man letar …

TS har alltså hittat alla rör som finns. Det skrev han i första inlägget i tråden.

[länk]
Det är ju ganska komiskt att du petar med en pinne och hänvisar till GAAAAAHHHHHH-tråden och så visade det sig att det bet dig rätt fett i röva…. Good shit.

By the way…. Jag har ingen båt, det var ett exempel på att man köper på specifikation, inte på bild eller vad man ser.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Det är ju ganska komiskt att du petar med en pinne och hänvisar till GAAAAAHHHHHH-tråden och så visade det sig att det bet dig rätt fett i röva…. Good shit.
Jag känner inte av något bett i röva. Förmodligen för att ingenting har bitit mig där.
Du måste ha missuppfattat något.

Notera att TS i sitt första inlägg, som var det som kommenterades, inte nämnde något om sin grannes fastighetshandlingar. Förmodligen eftersom han ännu inte hade sett dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.