OK jag tror jag förstår vad du menar. Min tomt är egentligen en avstyckning från en mycket större. Så gränsen som grannen har är egentligen uppkommen mellan grannens gräns och den fastighet som min tomt är avstyckad från. Blev det förståeligt?
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
OK jag tror jag förstår vad du menar. Min tomt är egentligen en avstyckning från en mycket större. Så gränsen som grannen har är egentligen uppkommen mellan grannens gräns och den fastighet som min tomt är avstyckad från. Blev det förståeligt?
så grannens gräns som ni idag delar bildades i den förrättningen? 30 år sedan är 90-tal, det låter konstigt att aktuella markering se inte nämns i dina handlingar, även om de ej är återfunna. Men det kan finnas lite olika anledningar till detta beroende på förutsättningarna.
 
Ja det stämmer, de bildades i den gamla förtättningen. Det finns säkert anledning, som jag inte känner till.
 
Tack;

Daniel 109, coconut, hempularen, Claes Sörmland, Klicka, VLJ, hsd, Alexn72, fsn, straffarbete, Kallebo, Zixte, MrDizzy, Jaif, Nissens, Banvaktarn, hsd, Makhno, Nino, NoOne2k, fiskbuggaren, Knight, Cheesen, ToRy, Fredrik7865, Ville_Vessla, peterlandsson1194, PNO, HEM2121, MartinP666, sebbu, Nps, Limpan4all, Lasse Morin, sirfairfax, Bockstensmannen, Kreativt kaos, Springhunter, Alti, thompabompa, Hoeatzepojken, BaPe, RJMS, Emilia Selberg, Salisbury, Lite fundersam, Kirderf85, Sauron, CFj, Stefan HWH, matswalker, Utasja, RoAd, Emmatanten, mats.r.nilsson, Ellekaramellen, Skumpe, claesborjesson, jack23, Ferryman, GlennB, ErlingN, LinaOlsson, Abbe W, useless, Roger_Gustavsson, Taxture, Peter787, Martin7, Manfreds, Matte001, Doc TG, Skedarn, Ludde67, Ohver, BOLIBOMPA, Skumpe, blomknopp, Gallianoman, Adde2010, Karlia, Sir Duke, Varberg, skogstomten, FaffeF, Attimannen, lilstugan, RJMS, pmd, Exkroken


Nu efter några dagar och hela 258 kommentarer på mina fråga och funderingar så tackar jag alla för idéer, tankar, goda råd, erfarenheter etc. Nu vet jag vad jag ska göra. Jag avslutar min del av tråden här och nu. Dvs jag kommer inte gå in och kommentera och lägga fram mer information. Jag kommer förmodligen om några månader berätta hur det gått. Som jag sagt någonstans, jag har inte bråttom, jag har haft tomten i många år och några månader hit och dit har ingen betydelse.
 
  • Gilla
vcx och 21 till
  • Laddar…
Jag jobbar som mätningsingenjör.
Att det inte finns fullständig information om alla gränspunkter i förrättningskartan är tyvärr inget ovanligt. För att göra en fastighetsutredning behöver man ofta leta reda på stamfastighetens förrättningshandlingar. Med hjälp av denna information och senare förrättningar brukar man kunna pussla ihop alla gränser som är aktuella. Då brukar man även kunna hitta vilken typ av markering som gränspunkten är markerad med.
Det kan också finnas gränspunkter längs med någon fastighetsgräns som man inte ser på sin egen förrättningskarta som man kan ha hjälp av.
 
  • Gilla
Twilight81 och 5 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Fast är gränsen lagligen och modernt tillkommen och har koordinatsatta markeringar så visar ju gränsutvisningen exakt var de markeringarna en gång har funnits, dvs gränsens rätta läge. Gränsutvisningen må vara ej juridiskt bindande, det är ju inget beslut, men den visar ju den juridiskt bindande gränsen.
Visst! Men nu så är det rören som "fattas" (ännu så länge) och utan rör ingen juridiskt bindande gräns. Men det är lugnt. Bara kalla på kavalleriet från lantmäteriet och för typ 30 papp isch så fixar de två nya, särskild gränsutsättning. Eller så kvistar TS över till grannen med sitt helrör.
Koordinaterna i sig har ingen rättsverkan. Men det är klart skulle de sista saknas och grannarna börjar tvista - ojojoj.
Som förstått det drar lantmäteriet in 70 procent av sin budget på avgifter och 30 procent finansieras av skatter. Skulle detta gälla fler av landets typ 250 statliga myndigheter. Vilken våt dröm
 
E Exkroken skrev:
Visst! Men nu så är det rören som "fattas" (ännu så länge) och utan rör ingen juridiskt bindande gräns. Men det är lugnt. Bara kalla på kavalleriet från lantmäteriet och för typ 30 papp isch så fixar de två nya, särskild gränsutsättning. Eller så kvistar TS över till grannen med sitt helrör.
Koordinaterna i sig har ingen rättsverkan. Men det är klart skulle de sista saknas och grannarna börjar tvista - ojojoj.
Som förstått det drar lantmäteriet in 70 procent av sin budget på avgifter och 30 procent finansieras av skatter. Skulle detta gälla fler av landets typ 250 statliga myndigheter. Vilken våt dröm
Det är en hel del hål i det resonemanget...
 
Zixten Zixten skrev:
Som många redan sagt, lita inte på GPS, lita inte på kartor heller, det är fysiska gränsmarkeringar i marken som gäller!
Jag var hos en kompis för ett par dagar sedan, och vi kollade en karttjänst, vi satt på hans altan, men enligt GPS punkten i telefonen så var vi ute på studsmattan som ligger typ 20 m från huset...

Jag har varit vid olika tidpunkter på samma plats och kollat hur det stämmer med GPS, men den har markerat på olika platser runt en punkt jag varit på nästan varenda gång, diffar upp till 15 m på den platsen....

Du har fått bra tips på hur du skall kolla, ta reda på hur långt från de rör du hittat dom andra hörnen på tomten skall vara, och mät dig fram till var gränsen skall vara.

Om du kollar med din GPS i telefonen, gå då även till den gränsen du är säker på och kolla om det stämmer där, diffar det 5 m åt samma håll så kan du ju börja misstänka att gräsen på andra sidan stämmer
Det er såvidt jeg ved ikke GPS der er noget galt med, men det apparat (telefonen) som man bruger til at måle med som ikke er godt nok. Samtidig vil store ting, som fx bygninger, metalmaster og skov, forstyrre signalet. Android viser så vidt jeg husker +/- 20m, men når man bruger rigtigt GPS udstyr (militær) så bliver det meget mere præcist.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Ja har du råd med deras priser för en sån operation så är det väl bara att köra på...
 
A Attimannen skrev:
Om du har rör/stolpar i tomtgräns, är de detta som gäller, det är ju inte så svårt att mäta ytan mellan dessa, vilket står på din lagfart.
Du tror inte att det, efter TVÅHUNDRA+ inlägg är en enda person som tänkt på detta, och att om TS situation vore så enkel att lösa att han redan löst det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Som förstått det drar lantmäteriet in 70 procent av sin budget på avgifter och 30 procent finansieras av skatter. Skulle detta gälla fler av landets typ 250 statliga myndigheter. Vilken våt dröm
Jag är inte vänster, men det skulle väl kosta 500 spänn att gå in i simhallen, 300 att åka buss, 200 i vägtull för att åka till mataffären.

Eller så finns det helt enkelt ingen simhall, buss eller väg...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Du känner fortfarande inte att Gaaahhhh bet dig lite i röven?
Skicka ett personligt meddelande till mig om du vill fortsätta att diskutera detta. Övriga tråddeltagare är förmodligen inte intresserade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Skicka ett personligt meddelande till mig om du vill fortsätta att diskutera detta. Övriga tråddeltagare är förmodligen inte intresserade.
ok. Jag gör det.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag ser att man kan ladda ned en app till telefonen som fungerar som metalldetektor. I luft så ger den utslag på ca 10-20 cm. I jord vet jag inte.
Jag hittade vårt rör i jorden till tvättvindan via en sån app så det kan funka. Med snörmetoden kan du komma tillräckligt nära.
 
S Sir Duke skrev:
Jag är inte vänster, men det skulle väl kosta 500 spänn att gå in i simhallen, 300 att åka buss, 200 i vägtull för att åka till mataffären.

Eller så finns det helt enkelt ingen simhall, buss eller väg...
... eller så kostar en "särskild gränsutsättning" 30 000 eller avsevärt mer. Just saying...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.