Har du avstyckningsakten från ”min fastighet” finns det en kattskiss med mått. Förhoppningsvis finns det med flera rör än just dina två ((tre?) hittade rör.

Har du avstånden från två kända rör mäter du enkelt från de båda rören - där de måtten möts där har du din okända gränspunkt. Markera med pinne…. Vill du ha ett rör att peka på och det i akten står att rör ska finnas (rm, rs, rb ) krafsar eller gräver du tills du hittar röret….


… så svårt är det inte….
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Om du har rör/stolpar i tomtgräns, är de detta som gäller, det är ju inte så svårt att mäta ytan mellan dessa, vilket står på din lagfart.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Tack för god idé med kommunen och lokala mättekniker. Tomten är kvadratisk och det finns två rör i två av hörnen. I de andra två finns de icke (säger Lantmäteriet). Jag tror jag måste blanda in Lantmäteriet och be dem eller rättare sagt betala för utsättande av rör i de två andra hörnen. Jag är säker på att resultatet blir att jag förlorat tomtyta.

Då återkommer jag till min fråga, vad gör jag då. Ägaren till granntomten måste förstå att delar av min tomt ligger bakom deras staket. Ska jag kräva att de betalar en summa? Kan jag fysiskt återta tomt? Någon som har haft egna erfarenheter?
Varför bry sig du har väl tomten som du alltid haft vad blir det för skilnad? Bara diskussioner och tjafs mycket jobb till ingen nytta ;) läg ner och njut av livet
 
S skogstomten skrev:
Ibland kan man hitta gömda metallrör med en vanlig kompass. Förutsatt att man vet ungefär var de är. Du ser nålen ge utslag när den förs över metallröret.
Jag ser att man kan ladda ned en app till telefonen som fungerar som metalldetektor. I luft så ger den utslag på ca 10-20 cm. I jord vet jag inte.
 
G Gallianoman skrev:
Att sätta rör gör BARA lantmäteriet . och de är dyra. (De gör å andra sidan en utredning och rättar till om det finns motstridigheter i förättningsakter. Rören blir det som defacto ÄR gränsen..
De jure till och med.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Har inte lusläst alla inlägg, men det är väldigt starkt att kalla det "ockupation" när ni inte vet exakt var gränsen är, om grannen vet om det, om grannen haft uppsåt att göra intrång etc.
Tror inte på uppsåt eller illvilja.
 
  • Gilla
Ferryman
  • Laddar…
F fsn skrev:
jag ifrågasatte att han klarar den matten, har man två tomtrör och några avstånd eller 4 rör på koordinater så är det inget nån med papper och penna snyter ur sig på ett par minuter om det inte är räta hörn och det är det sällan. Och jag vidhåller att det är ganska snabbt att sätta koodinaterna i CAD utan nån vana. I Autocad är det tex bara att välja line och skriva in koordinaterna, det är alltså inga dubbelkrökta ytor med tangentiell övergång man behöver lära sig.

men vad vet jag, jag jobbade ju bara med just detta i början av 90-talet i anläggningsbranchen och har väl i princip haft CAD i mitt jobb sen dess. Men det är klart att Daniel109 som vet exakt allt har bättre koll på det. Hoppas du kan ta det på rätt sätt.
Oj. Gammalt groll, antar jag, som ligger bakom den oväntat negativa attityden, ursäkta om jag klev på ömma tår. Jag är/har inte varit med i så många trådar och vet inte vad ni har för historia men kör hårt, fast schysst, och inte mot folk utanför fejden, lönar sig i längden. I övrigt vidhåller jag det jag sa, beskriv gärna kort hur tex detta case skulle kunna hanteras enkelt i en app som lika enkelt kan laddas ner av vem av oss som helst, och hanteras på 15 min utan att ha jobbat med CAD sen början av 90-talet. Hoppas du inte kan ta det på rätt sätt, för när jag sist hoppades det fick jag ett motstridigt svar. ‍♂️
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
R RJMS skrev:
Oj. Gammalt groll, antar jag, som ligger bakom den oväntat negativa attityden, ursäkta om jag klev på ömma tår. Jag är/har inte varit med i så många trådar och vet inte vad ni har för historia men kör hårt, fast schysst, och inte mot folk utanför fejden, lönar sig i längden. I övrigt vidhåller jag det jag sa, beskriv gärna kort hur tex detta case skulle kunna hanteras enkelt i en app som lika enkelt kan laddas ner av vem av oss som helst, och hanteras på 15 min utan att ha jobbat med CAD sen början av 90-talet. Hoppas du inte kan ta det på rätt sätt, för när jag sist hoppades det fick jag ett motstridigt svar. ‍♂️
Jag har inga appar för det. Prova med AutoCad det är väldigt enkelt. Jag tror att jag har skrivit AutoCad 2ggr tidigare så jag ställer mig frågande till vad som är motstridigt. Jag är fortfarande övertygad om att gemene man har bättre förutsättningar att lyckas där än med papper, penna och en miniräknare.
 
P
F fsn skrev:
jag köpte 40m ankarlina till båten. Det står 40m på kvittot och det står 40m på rullen. Dessvärre får jag väl skylla mig själv för jag såg ju rullen med lina men det visade sig att den bara var 30m när jag kom hem.
Det borde vara ganska enkelt att reklamera, såvida inte butiken du köpte linan hos ligger mycket långt hemifrån.

Du, lika lite som TS, ska väl inte låta dig bli överkörd?
 
P
F fsn skrev:
Men vi kan väl göra ett test. Det tar mig ca 15 minuter att lösa på CAD och det är inte omöjligt att jag hunnit hämta en kaffe då med.
Jag kan snickra ihop ett fiktivt fall till dig som jag postar och förväntar mig korrekt svar inom 20 minuter. Jag förutsätter då att du redovisar dina beräkningar så jag vet att du inte har fuskat med CAD eller frågat din polare El-Löken.
Det vore ett intressant test. Notera att du inte får använda ett program som du är van vid utan måsta använda ett som är helt obekant. Du måste ladda ner ett program, installera det och sen sätta dig in i hur det fungerar. Du får inte välja program själv. Det sista kravet är kanske lite väl hårt, men eftersom du är en van CAD-användare så får du en "orättvis" fördel om du får välja program själv.

Med räknesticka, papper och penna tror jag att Daniel 109 kan lösa problemet rätt snabbt.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Det vore ett intressant test. Notera att du inte får använda ett program som du är van vid utan måsta använda ett som är helt obekant. Du måste ladda ner ett program, installera det och sen sätta dig in i hur det fungerar. Du får inte välja program själv. Det sista kravet är kanske lite väl hårt, men eftersom du är en van CAD-användare så får du en "orättvis" fördel om du får välja program själv.

Med räknesticka, papper och penna tror jag att Daniel 109 kan lösa problemet rätt snabbt.
Det blir svårt, jag har bara en företagsdator, saknar personlig dator och jag har inte några möjligheter att ladda ner några program. Men det råder ju ingen tvekan om att det kommer att ta längre tid än 20 minuter att hitta, och ladda ner ett program. Däremot får man ett 100% och fullt verifierbart grafiskt resultat bara genom att knacka in koordinater i två dimensioner. Om man bara lyckas med det så är punkterna på rätt ställe, i tex AutoCad som det finns mängder av Youtube-filmer till som hjälp så kan man från en sån punkt ange en exakt längd och vinkel genom att skriva in ett pinsamt enkelt kommando, det är inte supersvårt. Jag har inte använt AutoCad sen 1996 men jag tror nog att jag på 5 minuter skulle lura ut det på egen hand och jag inbillar mig att en helt otränad skulle googla sig till det och även göra jobbet på under halvtimman, jag kanske har fel.

Jämför det med sin, tan och diverse beräkningar som rimligtvis är rätt rostiga för gemomsnittssvensken som inte sällan har matematiska problem att överslagsräkna på 12% Bauhaus prisgaranti så tror jag mig veta vilket som ger stabilast resultat. Och jag vet vilken av dessa som går att skriva ut.

EDIT : Inte sant, jag gjorde faktiskt allt ritningsmaterial till bygglovshandlingarna 2008 i AutoCad, inklusive redigering av den digitala nybyggnadskartan från kommunen. Ett utmärkt program för amatörer som behöver lära sig rita ritningar på 3h men inte har nåt behov av 3d skulle jag säga.
 
F fsn skrev:
Det blir svårt, ....

Jämför det med sin, tan och diverse beräkningar som rimligtvis är rätt rostiga för gemomsnittssvensken som inte sällan har matematiska problem att överslagsräkna på 12% Bauhaus prisgaranti så tror jag mig veta vilket som ger stabilast resultat. Och jag vet vilken av dessa som går att skriva ut.
Nu vet jag att ni har en egen beef som jag i sak inte lägger mig i - men tror ni inte att min metod med två mått på plats i terränglådan (se inlägg ovan i tråden) ändå är både snabbare och dessutom ger resultatet ute i verkligheten direkt? :)
 
F
G Gallianoman skrev:
Nu vet jag att ni har en egen beef som jag i sak inte lägger mig i - men tror ni inte att min metod med två mått på plats i terränglådan (se inlägg ovan i tråden) ändå är både snabbare och dessutom ger resultatet ute i verkligheten direkt? :)
Ja, precis, absolut så. Det är ju så man gör men jag uppfattade det som att TS hade två rör utmärkta med koordinater samt anstånd från dessa rör upp till sina andra hörn på sina handlingar. Då blir det genast svårare tycker jag även om det går. Ett avstånd är lätt, och relativt exakt, en vinkel är svår och osäker ute i terrängen utan rätt utrustning.

Det som tydligen fanns var ytterligare rör fast på grannes handlingar och det är oklart om dessa är avståndsrelaterade till TS två rör, om inte så var tanken att CAD är det bästa sättet att knappa in alla gör i CAD och då få en relation och avstånd till alla rör. Då blir det busenkelt sen att mäta fram alla tomthörn som du säger.
 
P
J jack23 skrev:
Rören kan ligga begravda strax under marken.
Det är lite tveksamt om det finns begravda rör att hitta om det inte står i förrättningshandlingarna att det ska finnas rör där man letar …

TS har alltså hittat alla rör som finns. Det skrev han i första inlägget i tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/
 
P pmd skrev:
Det är lite tveksamt om det finns begravda rör att hitta om det inte står i förrättningshandlingarna att det ska finnas rör där man letar …

TS har alltså hittat alla rör som finns. Det skrev han i första inlägget i tråden.

[länk]
Det stämmer jag har hitta de två som finns i mina handlingar.

Men du kanske inte såg vad jag skrev tidigare, det är ju ett antal inlägg. Jag skrev "...Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt."..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.