Såg en sådan här på "stan" igår. De var länge sedan jag såg en sist!

En oanvänd dragsmällare med rosa ände och vit stubintråd ligger på grov asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså en dragsmällare som någon misslyckats med (inte helt ovanligt, de var aldrig särskilt säkra kort). Enda användningsområdet vi hittade för dem (på det sena sjuttiotalet) var att knyta dem mellan dörrhandtaget och karmen i radhusområdet och sedan ringa på.

Men vi var ju inte så stora och erfarna förbrytare, så vi åkte alltid dit... ;)

Jag antar att de är olagliga att sälja i Sverige idag.
 
A Argastesnickaren skrev:
Stämmer, kollade på min gamla 73a en 163e.
Tyvärr såld nån gång på 80 talet.
Stora rutan kom 74 med dom groteska kofångarna.
Minnet luras ibland;);)
Menar du en 164:a, minns annars att men en gång itiden hade svinkoll på detta men numera är det mest gröt i huvet, 72 fick infällda handtag, 73 fick stora blinkers och 74 fick dom groteska kofångarna innan 240 tog över 75.
 
V Ville_Vessla skrev:
Menar du en 164:a, minns annars att men en gång itiden hade svinkoll på detta men numera är det mest gröt i huvet, 72 fick infällda handtag, 73 fick stora blinkers och 74 fick dom groteska kofångarna innan 240 tog över 75.

Min var en med insprutning en 164 e på magnifika 160 hk mot den vanliga 164an med dubbla förgasare på 130 Hk.
130 Hk hade dom också i 911an i lumpen, då hade dom sparat in en vajer till den ena förgasaren så den fick bara chok på ena förgasaren och inte bägge om jag minns rätt;)
Satte också dit 14 tums alufälgar från en glt med 195/70 lågprofil däck istället för original 15 plåt fälg.
 
Eller dessa:
Två askar med Tre Stjärnor tändstickor på träbänk i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Eller denna:
Gammal Chinon kamera med ett objektiv på ett träbord med fotografikvitton och dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jag kommer ihåg en juice i koncentrat som var frusen i en sorts papp förpackning som såg ut ungefär som en 33 cl burk. Jättegod!
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
P Pegasusus skrev:
Jag kommer ihåg en juice i koncentrat som var frusen i en sorts papp förpackning som såg ut ungefär som en 33 cl burk. Jättegod!
 
  • En burk Donald Duck apelsinjuice, djupfryst, med karaktären ansikte på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
b8q och 9 till
  • Laddar…
En Commodore VIC-20 dator med tillbehör och en kassettspelare för datakassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljuder när man råkade sätta ett av sina databand i stereons kassettdäck. Tror det var 1980 jag skaffade en Vic-20. Sedan följde Commodore 64.
 
  • Gilla
Karljorlen och 4 till
  • Laddar…
Atari Video Computer System konsol med en joystick, svart med trä-imitationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och detta var det första tv-spelet som vi hade. Det blev många timmar med Pong och Combat.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Kalle Anka juice fanns även som citron , mycket läskande med iskall sådan, Typ lemonad.
 
Redigerat:
8” diskett,
Det användes i den simulator som fanns på Lars Kagg / Sjöbefälsskolan i Kalmar på 90-talet.

Tre olika storlekar på disketter (8", 5.25" och 3.5") ligger på en vit yta.
8”, 5.25”, 3,5”
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
På den tiden allt inte kunde göras med en mobiltelefon fanns det sådana här leksaker:
Vintage SHARP pocketdator PC-1401 programmerbar i BASIC, med vetenskaplig räknare och fysiskt tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Programmerbar både i BASIC och maskinkod, inbyggd vetenskaplig räknare samt riktigt skönt tangentbord. Stackars dagens ungdom som är fast i appträsket; de vet inte hur det är att uppleva riktig hårdvara!
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
T triada skrev:
Jag var som femåring(?) hemligt kär i Anita.
Det var inte alls hemligt, vi visste det allihop!
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Såg en sådan här på "stan" igår. De var länge sedan jag såg en sist!

[bild]

Det är alltså en dragsmällare som någon misslyckats med (inte helt ovanligt, de var aldrig särskilt säkra kort). Enda användningsområdet vi hittade för dem (på det sena sjuttiotalet) var att knyta dem mellan dörrhandtaget och karmen i radhusområdet och sedan ringa på.

Men vi var ju inte så stora och erfarna förbrytare, så vi åkte alltid dit... ;)

Jag antar att de är olagliga att sälja i Sverige idag.
Dom finns fortfarande att köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.