Abbe W Abbe W skrev:
Vi köpte fastighet där ett staket sats upp 1 till 8m in på vår tomt. Det var runt 300kvm för det var långt. För oss var det ett problem för det gick bara 2.5m från huset vid ena kortsidan.
Vi hade även andra delar som grannen sa sig "hyrt" av säljaren och fortsatt nyttjade utan att ersätta oss efter vi flyttat in.
De överklagade vårt bygglov och var och är fortsatt otrevliga.
Jag spelade med och tvingade in en Lantmäteri förrättning där vi innan "kommit överens " om vilka gränser som skulle gälla.
Det kostade ca 20.000 från oss båda då vi sa att vi skulle dela på kostnad.

Vi har dålig gransämja där de fortsatt jävlas, nu senast anmälde de oss till kommunen för att vi satt upp solceller.
Innan dess smällde de upp en 60m häck och 12 äppelträd för vår utsikt över vår förra, nu deras tomt...

Tänk dig för noga. Lycka till
Ja det är verkligen minerat område man ger sig in på. Jag vill gärna veta hur det fungerar innan jag gör något. Att redan efter första misstanken stövla in till grannen och säga att de ska rycka upp staketet kommer inte att fungera. Dessutom tror jag att grannen inte varit medveten om gränserna, precis som jag. Men det kan vara en fördel för grannen också att veta var gränserna gå, jag tänker på om de gör en utbyggnad då vill man inte ha den på mark som inte tillhör en.
 
  • Gilla
Stefan HWH och 3 till
  • Laddar…
J jack23 skrev:
Anlita ett lokalt mätföretag om det ska bli nogrannt, dock ej giltigt juridiskt, men för ca 3000 så kan ts visa gränserna för sin granne. Sedan gå vidare om det behövs
Det kan vara en bra idé. När rören hittas så är de juridiskt bindande.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Det kan vara en bra idé. När rören hittas så är de juridiskt bindande.
Vilka rör ska hittas?, Du har ju själv skrivit att det enligt handlingarna bara finns två rör?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag håller med dig. 40000 kr är en stor del av vad tomten skulle kosta om jag sålde.

Men om tomten legat i Stockholm och varit värd 3 miljoner då hade det varit andra saker. Då hade man säkert "krigat" för varje kvadrameter. Hade jag dessutom tänkt sälja så hade grannsämjan varit en mindre del i det hela.
Så du menar att folk kan tycka tomt pinnar och flytta dessa som de vill för egen vinnings skull.

Det är inte mycket till vishet i den hjälpen.
Då får man problem.
Det verkar ju klart att Nilsson vill veta sin tomtgräns, hur gör han för att ta fram den. Vad gör han med resultatet, det får han avgöra.
Det behöver inte bli osämja för att man visar på papper och på plats att min tomt är här och ni har satt staketet lite fel. Vill grannen köpa loss eller flytta staketet är väll slut frågan. Om inte grannen strular får Nilsson överväga nästa steg igen. Strida eller låta grannen vara en tjuv.
om tomten skall säljas måste denna fråga lösas innan. Om inte blir det säkert en rättstvist i nästa steg.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
F
F Ferryman skrev:
Det är för att folk resonerar på detta vis som pågår så oändligt mycket bråk kring vad som i många fall är struntsaker. Trådstartaren säger att 200 kvm utgör 5-10% av tomtens storlek, det betyder att tomten borde vara mellan tusen och tvåtusen kvadratmeter. Jag tror därför inte att den är endast 30 meter bred.

De enda som vinner på dessa tvister är advokater och lantmäteriet.

Är denna remsa gräs verkligen värd förrättningskostnader på 40.000 plus en förstörd grannsämja?
30x35m är 1050kvm. Som jag skrev så kan 5m vara viktiga för placering av hus, altan, uterum mm när allt bakas ner till solläge och avstånd till tomtgräns.

Det verkar finnas tomtrör och kartor så varför det skall till nån förättning vet jag inte.

Lantmäteriet kan fastställa tomtgränsen om det behövs, halva den kostnaden tar grannen. Vad som skulle göra en advokat fet här vet jag inte, Lantmäteriets ord är lag.



Det är ju frågan hur mycket k*k man skall suga? En granne som blir medveten om att denna har stulit 10% av grannens tomt och blir irriterad över det kan man gott ge fingret. Att komma överens om var gränsen går betyder inte att grannen per automatik måste flytta sitt staket, det betyder att man konstaterar och kommunicerar VAR gränsen går och att det kan påverka staketet den dagen man tänker bygga eller sälja.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
I många kommuner är Lantmäteriet en kommunal enhet och de använder inte nödvändigtvis egen personl för mätandet utan anlitar mätningsingenjörer inom den kommunala organistatioen. Har själv jobbat som mätningsingenjör i kommun i 42 år och i min kommun har vi mätningsingjörer på Kartavdelningen stått för mätandet. Kostnaden brukar inte vara avskräckande, ca 1400 kr/tim. För Gränsutvisning är tidsåtgången inte stor.

Numera görs nästan all mätning med hjälp av GNSS/Nätverks-RTK (GPS, GLONASS, GALILEO) i regel som en integrerad enhet med Totalstation. Nätverks-RTK kräver ett (dyrt) abonnemang hos en sådan tjänst, vanligast är Lantmäteriets Swepos. Noggrannheten kan teoretiskt vara ner mot 10 mm på Sveriges yta, förutsatt att mätförfarandet utförs enligt regelboken.

Min rekommendation till Nilsson i Boda är att kontakta Lantmäteriet i den kommun han har fastigheten.
 
  • Gilla
Twilight81 och 4 till
  • Laddar…
Varför inte ta några minuter och mäta med måttband innan man startar såna här trådar eller i alla fall börja med att kolla på ”min fastighet” på lantmäteriet?

Att med hjälp av en mobiltelefon och hitta eller liknande kunna sätta ut sina gränser…..
 
useless useless skrev:
Vilka rör ska hittas?, Du har ju själv skrivit att det enligt handlingarna bara finns två rör?
Jag skrev tidigare i tråden "...Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt."...

Så det är dessa rör som ska hittas. De fanns inte på min karta från Lantmäteriet, men på grannens.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Det kan vara en bra idé. När rören hittas så är de juridiskt bindande.
Jag fick vårt servitut utsatt med sprayfärg med precis de premiserna samtidigt om jag mätte in min Carport. Kostade 700:- extra :) Bra folk på www.grelko.se
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
F
R Roger_Gustavsson skrev:
I många kommuner är Lantmäteriet en kommunal enhet och de använder inte nödvändigtvis egen personl för mätandet utan anlitar mätningsingenjörer inom den kommunala organistatioen. Har själv jobbat som mätningsingenjör i kommun i 42 år och i min kommun har vi mätningsingjörer på Kartavdelningen stått för mätandet. Kostnaden brukar inte vara avskräckande, ca 1400 kr/tim. För Gränsutvisning är tidsåtgången inte stor.

Numera görs nästan all mätning med hjälp av GNSS/Nätverks-RTK (GPS, GLONASS, GALILEO) i regel som en integrerad enhet med Totalstation. Nätverks-RTK kräver ett (dyrt) abonnemang hos en sådan tjänst, vanligast är Lantmäteriets Swepos. Noggrannheten kan teoretiskt vara ner mot 10 mm på Sveriges yta, förutsatt att mätförfarandet utförs enligt regelboken.

Min rekommendation till Nilsson i Boda är att kontakta Lantmäteriet i den kommun han har fastigheten.
Så du menar att den statliga myndigheten Lantmäteriet är en kommunal enhet på många ställen? Du har inte blandat ihop begreppen lite här?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S Stefan HWH skrev:
Så du menar att folk kan tycka tomt pinnar och flytta dessa som de vill för egen vinnings skull.

Det är inte mycket till vishet i den hjälpen.
Då får man problem.
Det verkar ju klart att Nilsson vill veta sin tomtgräns, hur gör han för att ta fram den. Vad gör han med resultatet, det får han avgöra.
Det behöver inte bli osämja för att man visar på papper och på plats att min tomt är här och ni har satt staketet lite fel. Vill grannen köpa loss eller flytta staketet är väll slut frågan. Om inte grannen strular får Nilsson överväga nästa steg igen. Strida eller låta grannen vara en tjuv.
om tomten skall säljas måste denna fråga lösas innan. Om inte blir det säkert en rättstvist i nästa steg.
Jag hade ingen tvekan om att gränserna kommer att finnas, på ett eller annat sätt. Men urspungsfrågan var som du uttrycker "Vad gör han med resultatet". Be grannen flytta stängslet, hyra ut marken, sälja marken, strunta i det hela men har vetskapen om var gränsen går för framtida arv eller försäljning av hela tomten. Det finns en mängd möjligheter.

Men jag har fått många goda tips om hur jag ska hitta gränserna - tack!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag fick vårt servitut utsatt med sprayfärg med precis de premiserna samtidigt om jag mätte in min Carport. Kostade 700:- extra :) Bra folk på www.grelko.se
Det kanske blir en servitut lösning.
 
R Roger_Gustavsson skrev:
I många kommuner är Lantmäteriet en kommunal enhet och de använder inte nödvändigtvis egen personl för mätandet utan anlitar mätningsingenjörer inom den kommunala organistatioen. Har själv jobbat som mätningsingenjör i kommun i 42 år och i min kommun har vi mätningsingjörer på Kartavdelningen stått för mätandet. Kostnaden brukar inte vara avskräckande, ca 1400 kr/tim. För Gränsutvisning är tidsåtgången inte stor.

Numera görs nästan all mätning med hjälp av GNSS/Nätverks-RTK (GPS, GLONASS, GALILEO) i regel som en integrerad enhet med Totalstation. Nätverks-RTK kräver ett (dyrt) abonnemang hos en sådan tjänst, vanligast är Lantmäteriets Swepos. Noggrannheten kan teoretiskt vara ner mot 10 mm på Sveriges yta, förutsatt att mätförfarandet utförs enligt regelboken.

Min rekommendation till Nilsson i Boda är att kontakta Lantmäteriet i den kommun han har fastigheten.
Ja det kan bli så. Men först ska vi (jag och grannen) försöka hitta rören.
 
  • Gilla
Doc TG och 1 till
  • Laddar…
P
R Roger_Gustavsson skrev:
I många kommuner är Lantmäteriet en kommunal enhet och de använder inte nödvändigtvis egen personl för mätandet utan anlitar mätningsingenjörer inom den kommunala organistatioen. Har själv jobbat som mätningsingenjör i kommun i 42 år och i min kommun har vi mätningsingjörer på Kartavdelningen stått för mätandet. Kostnaden brukar inte vara avskräckande, ca 1400 kr/tim. För Gränsutvisning är tidsåtgången inte stor.

Numera görs nästan all mätning med hjälp av GNSS/Nätverks-RTK (GPS, GLONASS, GALILEO) i regel som en integrerad enhet med Totalstation. Nätverks-RTK kräver ett (dyrt) abonnemang hos en sådan tjänst, vanligast är Lantmäteriets Swepos. Noggrannheten kan teoretiskt vara ner mot 10 mm på Sveriges yta, förutsatt att mätförfarandet utförs enligt regelboken.

Min rekommendation till Nilsson i Boda är att kontakta Lantmäteriet i den kommun han har fastigheten.
Fel, Lantmäteriet är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
Kommunen kan mäta bäst de vill, men för att det ska ha någon juridisk inverkan var gränsen är måste Lantmäteriet (det statliga) vara involverat.
 
  • Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
Jag har en tomt med 8 hörnor. Jag hittade bara några rör. Med hjälp av måtten på fastighetsritningen ett par pinnar och 2 av biltemas långa måttband var det enkelt att mäta ut de andra hörnorna. Jag har fortfarande inte hittat alla rör och har konstaterat att de måste ligga under en murad gång, men jag är säker på var dom borde stå. Kostade bara några hundra för måttbanden och lite tid.
 
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.