N Nilsson i Boda skrev:
Finns det en lag som säger att alla ska betala? Om någon inte vill vara med, och struntar i gränser måste då denne betala?
Varför kommunicerar du inte med grannen?
 
F fsn skrev:
jag ifrågasatte att han klarar den matten, har man två tomtrör och några avstånd eller 4 rör på koordinater så är det inget nån med papper och penna snyter ur sig på ett par minuter om det inte är räta hörn och det är det sällan. Och jag vidhåller att det är ganska snabbt att sätta koodinaterna i CAD utan nån vana. I Autocad är det tex bara att välja line och skriva in koordinaterna, det är alltså inga dubbelkrökta ytor med tangentiell övergång man behöver lära sig.

men vad vet jag, jag jobbade ju bara med just detta i början av 90-talet i anläggningsbranchen och har väl i princip haft CAD i mitt jobb sen dess. Men det är klart att Daniel109 som vet exakt allt har bättre koll på det. Hoppas du kan ta det på rätt sätt.
Visst för dig som jobbar med CAD går det säkerligen snabbare. Men om jag ska leta reda på en vettig mjukvara och installera den och lyckas göra en de enkla handgrepp det här handlar om så kommer det att ta klart mer än 15 minuter. Jag tror dock att jag skulle fixa det på 20min med papper och penna. Även om det inte är en vinkelrät tomt som ligger i linje med koordinatsystemet.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.

- De rör som finns enligt Lantmäteriet, två stycken, har jag hittat.

- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet.

- Det enda raka är att skaffa korrekt underlag från Lantmäteriet var de två punkterna som saknar rör är baserade. Och sätta dit rör. Att använda personligen använda GPS, måttband och måtta ger bara en uppskattning. Det är en fastighetsreglering som ska göras.

- När jag har torrt på fötterna om hur det egentligen står till kan jag prata med grannen. Innan dess kan jag bara säga att jag tror att gränsen är fel, men GPS kan visa fel etc.

- Jag tror att grannen har ärlig uppsåt. Svårt att veta var gränsen går när det inte finns rör.

- När jag köpte tomten så uppmärksammade jag inte felet. Jag visste att tomten gick där borta i buskaget, men litade på Lantmäteriet.

- Lantmäteriet mätte upp och kartsatte tomten för ca 15 år sedan, så det är inget gammal historik.

Jag har funderat på att bygga så det är därför detta har auktualiserats. Det är då viktigt att veta var tomtgränsen går. Om den nu går 5 meter innanför grannens staket så borde jag kunna bygga direkt intill staketet. Om jag býgger så tillför jag värde till tomten då tycker jag att gränserna är viktiga.

Det jag är rädd för är att om grannen kan hävda någon typ av användningsrätt, dvs de har haft denna tomt så länge de kan minnas och ingen sagt något. Men borde inte grannen dessutom varit kritisk till tomtens storlek när de köpte tomten (efter Lantmäteriets styckning 15 år sedan)?
Du får inte själv mäta ut punkterna och sätta ut rör. Det är enbart Lantmäteriet som får göra det. Man får inte heller ta bort rör. Det är straffbart med dryga böter. Det enda du kan göra är att anlita Lantmäteriet, be dem komma ut och sätta ut de två saknade rören till det facila priset av några tusen i timmen. Därefter får du bestämma dig för om du antingen vill återta din ”förlorade” mark från grannen genom att be dem flytta sitt staket eller begära en fastighetsreglering om du vill sälja den till grannen (om grannen vill köpa). En fastighetsreglering kostar 50-60 tusen:
 
  • Gilla
Ullhass
  • Laddar…
Emmatanten Emmatanten skrev:
Jag jobbar som mättekniker och har utfört många liknande jobb där grannar tror att man blivit av med tomt. Problemet har i princip alltid varit att man kollat på översiktskartor som man tror stämmer överens med verkligheten, vilket de inte gör.
Eftersom det i detta fall finns två gränsrör borde det inte vara en svår uppgift att återskapa de som saknas. Glöm inte att det är skillnad på gränsutvisning som kan göras av sakkunnig och en fastighetsbestämning som görs av lantmäteriet och efter lantmäteriförrättning blir juridiskt bindande. Det är också straffbart att flytta markeringar så börja inte själv :) Lycka till!
Tack för svar.
 
  • Gilla
Twilight81 och 1 till
  • Laddar…
M mats.r.nilsson skrev:
Varför kommunicerar du inte med grannen?
M mats.r.nilsson skrev:
Varför kommunicerar du inte med grannen?
Jag upptäckte detta för några dagar sedan, och vill veta mer om hur det fungerar med gränsdragningar, rör i mark som finns och inte finns, GPS mm. Jag har haft tomten i ca 10 år, jag ska inte bygga imorgon - dvs jag har inte bråttom. Det får ta sin tid, jag tänker inte stressa upp mig för detta. Men jag kommer att prata med grannen, och sedan får vi leta rör.
 
  • Gilla
pete_rask och 5 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Du får inte själv mäta ut punkterna och sätta ut rör. Det är enbart Lantmäteriet som får göra det. Man får inte heller ta bort rör. Det är straffbart med dryga böter. Det enda du kan göra är att anlita Lantmäteriet, be dem komma ut och sätta ut de två saknade rören till det facila priset av några tusen i timmen. Därefter får du bestämma dig för om du antingen vill återta din ”förlorade” mark från grannen genom att be dem flytta sitt staket eller begära en fastighetsreglering om du vill sälja den till grannen (om grannen vill köpa). En fastighetsreglering kostar 50-60 tusen:
Tack för information om priset för en fastighetsreglering. Har du haft erfarenhet av att någon hyr marken? De kanske inte vill köpa men hyra den för xxxx kronor. Jag vet inte det lagliga bakom detta, blir de då hyresgäster med allt det betyder.

Du kanske inte såg vad jag skrev tidigare, det är ju ett antal inlägg. Jag skrev "...Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt."...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skumpe
Emmatanten Emmatanten skrev:
Jag jobbar som mättekniker och har utfört många liknande jobb där grannar tror att man blivit av med tomt. Problemet har i princip alltid varit att man kollat på översiktskartor som man tror stämmer överens med verkligheten, vilket de inte gör.
Eftersom det i detta fall finns två gränsrör borde det inte vara en svår uppgift att återskapa de som saknas. Glöm inte att det är skillnad på gränsutvisning som kan göras av sakkunnig och en fastighetsbestämning som görs av lantmäteriet och efter lantmäteriförrättning blir juridiskt bindande. Det är också straffbart att flytta markeringar så börja inte själv :) Lycka till!
Det är teoretiskt straffbart men i praktiken omöjligt att bevisa. Jag känner inte till något fall i modern tid där någon blivit dömd. Det är ungefär som att stjäla en cykel, man får inte men det är 4 promille av stölderna som klaras upp så i praktiken är det bara ens egen moral som bestämmer.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Det är teoretiskt straffbart men i praktiken omöjligt att bevisa. Jag känner inte till något fall i modern tid där någon blivit dömd. Det är ungefär som att stjäla en cykel, man får inte men det är 4 promille av stölderna som klaras upp så i praktiken är det bara ens egen moral som bestämmer.
jag har en bekant som blev dömd i Tingsrätten för att han hade köpt en stulen cykel så det är inte så förbannat omöjligt.

Men varför skulle man flytta tomtrör? Är det i en situation där grannen som blir av med mark är med på vad som händer så ser jag det inte ens som direkt svårt att bevisa.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Med två kända hörnmarkeringar så räcker det för att ta fram de andra punkterna med millimeter noggrannhet. Allt man behöver är en totalstation och en sådan har väl alla liggandes...
Om man inte har en totalstation, så räcker det med en gradskiva och ett bra måttband. Omvandla allt till trianglar, sedan kan man enkelt ta fram alla andra punkter. Om det är så att grannen har punkter som är måttsatta i samma koordinatsystem så blir det ännu enklare. Vanligen så ligger en "virtuell" punkt mitt emellan en av grannens och dina "rör i mark" eller "rör i berg". Då är det bara att dra måttbandet emellan och där den virtuella punkten är där skall gränsen gå. Sedan gör man på samma sätt för de andra okända punkterna. Ett 50/100 meters måttband med vettig klassning kommer man långt med (även om det då kan finnas osäkerheter på uppåt 100mm som värst.
Se till att ha/skaffa ett måttband som är längre än den längsta sträckan som skall mätas annars så krånglar det lätt till sig med risk för rejäla mätfel.
En totalstation gäller inte om man har en äldre (före 1980 tror jag), en GPS+RTG bygger på koordinater som är moderna.
Problemet med de gamla koordinaterna är att de är lokala, de bygger på fixpunkter som är lokala för ett visst område och kan skilja sig med ett antal meter. Dessa har reviderats i modern tid men kan fortfarande ha lokala fel på x antal meter.

Det är förättningskartan som utfördes när fastigheten bildades gäller, på denna är alltid gränsmarkeringarna angivna och avståndet mellan varje markering. Det är alltid den fysiska markeringen som gäller, felet i förättningskartan (som du hittar på Lantmäteriet och "min fastighet") och gränsmarkeringarna brukar gälla på några centimeter när.

1) Börja med att själv att med måttband mäta hur många meter det är mellan en befintligt "rör i mark" och grannens staket.

2) Verkar det diffa på flera meter, kontakta kommunens lantmäteri (alltså INTE statliga Lantmäteriet). Att anlita kommunens (eller privata) lantmätare kostar 3-6000 kronor och betalas av dig. De kan hjälpa dig att hitta djupt liggande gränsrör, själv hade jag 1 rör inuti en björk en annan 1/2 meter under marken.

3) Om ni inte hittar något så kan det vara dags för Lantmäteriet. Detta kostar 30-40 000 kronor och skall betalas av dig OCH grannen (eller grannarna). Även om grannen motsätter sig så kommer han att få vara med och betala en del. Detta kallas för "särskild gränsutmärkning", Tyvärr brukar det vara lång kötid, 1-1 1/2 år. Men detta är den enda som är lagligt bindande.

Se följande länk: https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/#faq=294c
Klicka på länken "särskild gränsutmärkning" så ser du några exempel.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 3 till
  • Laddar…
R
S Stefan HWH skrev:
Den som blir av med den inmutade ytan är nog inte sugen på att betala. Gör grannen inte rättning enligt lantmäterikarta så är det bara att gå via rätten. Då kan man säkert som bevismaterial ta med hela kostnaden. Men man kan tycka att de borde ringa en klocka att han har flyttat ut tomtpinnen lite vårdslöst!
¨
Det handlar inte om att vara "sugen". Det har varit uppe många gånger på detta forum och alla som berörs får vara med och betala. Jag är som sagt inte helt säker på hur jag ställer mig till det, men så är det.

Att någon i detta ärende har flyttat en tomtpinne har jag missat och det kanske öppnar upp för att få ersättning för eventuella kostnader genom skadeståndsanspråk. Det är dock inte det normala utfallet.
 
C claesborjesson skrev:
En totalstation gäller inte om man har en äldre (före 1980 tror jag), en GPS+RTG bygger på koordinater som är moderna.
Problemet med de gamla koordinaterna är att de är lokala, de bygger på fixpunkter som är lokala för ett visst område och kan skilja sig med ett antal meter. Dessa har reviderats i modern tid men kan fortfarande ha lokala fel på x antal meter.

Det är förättningskartan som utfördes när fastigheten bildades gäller, på denna är alltid gränsmarkeringarna angivna och avståndet mellan varje markering. Det är alltid den fysiska markeringen som gäller, felet i förättningskartan (som du hittar på Lantmäteriet och "min fastighet") och gränsmarkeringarna brukar gälla på några centimeter när.

1) Börja med att själv att med måttband mäta hur många meter det är mellan en befintligt "rör i mark" och grannens staket.

2) Verkar det diffa på flera meter, kontakta kommunens lantmäteri (alltså INTE statliga Lantmäteriet). Att anlita kommunens (eller privata) lantmätare kostar 3-6000 kronor och betalas av dig. De kan hjälpa dig att hitta djupt liggande gränsrör, själv hade jag 1 rör inuti en björk en annan 1/2 meter under marken.

3) Om ni inte hittar något så kan det vara dags för Lantmäteriet. Detta kostar 30-40 000 kronor och skall betalas av dig OCH grannen (eller grannarna). Även om grannen motsätter sig så kommer han att få vara med och betala en del. Detta kallas för "särskild gränsutmärkning", Tyvärr brukar det vara lång kötid, 1-1 1/2 år. Men detta är den enda som är lagligt bindande.

Se följande länk: [länk]
Klicka på länken "särskild gränsutmärkning" så ser du några exempel.
Utmärkt information.

Det ser ut som om jag har tre möjligheter; jag kan med grannens hjälp hitta markeringarna eller så utnyttjas kommunens lantmäteri eller så görs en "särskild gränsutmärkning".

Det finns också, antar jag, en möjligheten att lägga detta jobb i en avstyckning. Låt säga att jag klyver denna fastiighet i två delar, då måste antar jag alla gamla punkter (rör mm) hittas och nya läggas till.

Vad skulle du göra? A) hoppa direkt på en avstyckning, eller B) hitta markeringarna och sedan avstycka.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
hsd
När vi köpte en bit av grannen så var 2 gubbar från lantmäteriet här och mätte ut, och det räckte med ett rör som referens vartefter de knackade ner 2 nya rör ,allt loggades med deras GPS och 3 veckor senare var alla papper klara med positioner angivna på kartan
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Bara att mäta upp gränsen med mobilen och flytta staketet enligt gällande gräns!
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Emmatanten
C claesborjesson skrev:
En totalstation gäller inte om man har en äldre (före 1980 tror jag), en GPS+RTG bygger på koordinater som är moderna.
Problemet med de gamla koordinaterna är att de är lokala, de bygger på fixpunkter som är lokala för ett visst område och kan skilja sig med ett antal meter. Dessa har reviderats i modern tid men kan fortfarande ha lokala fel på x antal meter.

Det är förättningskartan som utfördes när fastigheten bildades gäller, på denna är alltid gränsmarkeringarna angivna och avståndet mellan varje markering. Det är alltid den fysiska markeringen som gäller, felet i förättningskartan (som du hittar på Lantmäteriet och "min fastighet") och gränsmarkeringarna brukar gälla på några centimeter när.

1) Börja med att själv att med måttband mäta hur många meter det är mellan en befintligt "rör i mark" och grannens staket.

2) Verkar det diffa på flera meter, kontakta kommunens lantmäteri (alltså INTE statliga Lantmäteriet). Att anlita kommunens (eller privata) lantmätare kostar 3-6000 kronor och betalas av dig. De kan hjälpa dig att hitta djupt liggande gränsrör, själv hade jag 1 rör inuti en björk en annan 1/2 meter under marken.

3) Om ni inte hittar något så kan det vara dags för Lantmäteriet. Detta kostar 30-40 000 kronor och skall betalas av dig OCH grannen (eller grannarna). Även om grannen motsätter sig så kommer han att få vara med och betala en del. Detta kallas för "särskild gränsutmärkning", Tyvärr brukar det vara lång kötid, 1-1 1/2 år. Men detta är den enda som är lagligt bindande.

Se följande länk: [länk]
Klicka på länken "särskild gränsutmärkning" så ser du några exempel.
Lokala koordinater är också fungerande koordinater; de anger förhållandet mellan punkterna och stämmer ofta mycket bra överens internt. Har man som i det här fallet två befintliga rör så mäts de in och man gör en transformation för att få fram resterande omarkerade eller övervuxna punkter.
 
  • Gilla
jalle_h
  • Laddar…
Emmatanten
Skumpe Skumpe skrev:
Det är teoretiskt straffbart men i praktiken omöjligt att bevisa. Jag känner inte till något fall i modern tid där någon blivit dömd. Det är ungefär som att stjäla en cykel, man får inte men det är 4 promille av stölderna som klaras upp så i praktiken är det bara ens egen moral som bestämmer.
Så bra att du svarar. Då vet vi att man inte får flytta gränsmarkeringar eller stjäla cyklar. Någon fler som har exempel på brott som är svåra att bevisa? ….
 
  • Gilla
  • Haha
Iggmo och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.