A
Jiji Jiji skrev:
Jag vet egentligen inte om jag ska bli glad för din skull eller tycka synd om dig. När jag var barn och sedan tidig tonår (innan jag kunde säga nej ordentligt:giggle:) blev jag uttvingad att sätta plant. Hua. Dessutom var det oftast så att mina kusiner satte med rör och jag fick sätta barrot. Eller om vi alla satte barrot, det kan vara jag som minns fel eftersom det var så traumatiskt. När började pluggplantorna bli vanliga?:thinking:

Plocka bär och sätta plant i skogen är nog bland det värsta sysselsättning jag vet. Av någon anledning är det alltid den värsta värmeböljan någonsin eller kallt och regnigt, kusar som bits och stenigt och eländigt att gå... Jag har som du förstår inte satt en skogsplanta som vuxen, det kanske inte alls är så här hemskt... ;)
ca år 1989 blev starpott eller potiputi ledande
i södra Sverige är fortfarande barplant det som gäller..

Men rör och selar har utvecklats..
Och förr gick man ut för sent, nu sätter man innan maj är slut..
Bara längst upp i norr så går säsongen över sommaren...

Så knott och mygg, och annat roligt drabbar dem mest:rofl:;)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ca år 1989 blev starpott eller potiputi ledande
i södra Sverige är fortfarande barplant det som gäller..

Men rör och selar har utvecklats..
Och förr gick man ut för sent, nu sätter man innan maj är slut..
Bara längst upp i norr så går säsongen över sommaren...

Så knott och mygg, och annat roligt drabbar dem mest:rofl:;)
Jag är ju från norra Sverige... ah, då var det barrot för alla då, inte bara mig, det var ju skönt. :) Jag har gått en lantbruksutbildning för länge sedan där skogsbruk ingick det var nog där vi tittade på pluggplant. Jo, oj jag har visst satt plant som vuxen. Under utbildningen men det var nog som du säger i maj. Som barn var det på sommarlovet. Vilket kanske bidrog till eländet. Andra fick ligga kvar i sängen och mysa men vi skulle ut och sätta plant...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jiji Jiji skrev:
Jag är ju från norra Sverige... ah, då var det barrot för alla då, inte bara mig, det var ju skönt. :) Jag har gått en lantbruksutbildning för länge sedan där skogsbruk ingick det var nog där vi tittade på pluggplant. Jo, oj jag har visst satt plant som vuxen. Under utbildningen men det var nog som du säger i maj. Som barn var det på sommarlovet. Vilket kanske bidrog till eländet. Andra fick ligga kvar i sängen och mysa men vi skulle ut och sätta plant...
Jajemän..
Det är därför som det svenska skogsbruket. har svårt att finna folk, det är bara heltidsarbetslösa som har möjlighet att sätta plant vid april maj och framåt...
De flesta andra inom skogsbruket röjer eller kör maskin...

Så då blir det lättare med utländsk arbetskraft..

Jag pressade mig själv förr när jag hade gubbar... Då skulle jag klå mitt rekord varje år..
4200 st plant på en dag är mitt rekord..
gav 7350 kr, kan man inte klaga på..
satte så i en vecka sedan var all plant borta..
Så bara man härdar ut så går det;)..
 
  • Wow
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De håller nog ok :cool: många vägrar impregnerat i närheten av odlingar.

Du kan bottna dina lådor med tidningspapper/wellpapp.. jag brukar samla reklam själv :) det får man mycket.. skippar de blanka reklamtidningarna men tar de som är typ som expressen/Aftonbladet

Lägg ett par lager sånt i botten. Täck in all öppen jord (noga i hörnen).. och sedan kan du antingen välja jord, grenar., löv.. vad du nu vill ha (y)

Wellpappen o tidningarna ser till att hålla ogräset i mörker ett tag extra., och det komposteras av sig själv på nått år..

Jag själv bottnade mina sedan med grenar o kvistar i olika dimensioner (för de skulle murkna olika snabbt).. sedan fyllde vi med jord.. varje år har vi fått fylla på med 1,5 säck jord.. en del pga att det sjunkit helt enkelt och en del pga att vi ryckt ur växter med jordklumpar :cool:
Knepet med odlingslådor är att en bör vara komposten och så.roterar msn odlingarna efter jordens näringsinnehåll. För ännu bättre effekt så ställer man en av komposttunnorna för köksavfall i lådan och komposterar allt i den tunnan. På våren tar man bort tunnan och har riktigt högt näringsinnehåll i två år.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Knepet med odlingslådor är att en bör vara komposten och så.roterar msn odlingarna efter jordens näringsinnehåll. För ännu bättre effekt så ställer man en av komposttunnorna för köksavfall i lådan och komposterar allt i den tunnan. På våren tar man bort tunnan och har riktigt högt näringsinnehåll i två år.
Lite svårt ibland .. har själv:

17 st med 3 pallkragar i höjd
8 st med 2 pallkragar i höjd

3 st större odlingslådor (ej pallkragar). 4 m långa och upphöjda..

Bara en har markkontakt helt.. (sork, råttor o mullvad gör att vi måste ha nät under).

Har aldrig bytt jorden, men får fylla 1 säck om året minst i varje pallkrage (oavsett vad man väljer att fylla med). Fyller med löv, lite småpinnar (vid krattning), gödsel..

..i år blir det kodynga i alla! :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Idag har jag klippt gräset och täckt nya rabatten med gräsklippet.

Nyklippt gräsmatta med en nyanlagd rabatt täckt med gräsklipp, en katt utforskar området nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan ville frugan flytta lite blommor.

Nyklippt gräsmatta med grönsaksland och wellpapplådor framför röd stuga och trädgårdskompostplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslaget gräs med wellpapp och jord på marken i trädgården som förberedelse för kompost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsarbete med en skottkärra, spade och nyklippt gräs vid en jordhög nära ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade wellpapp och jord över så det fick bli en utbyggnad av grönsakslandet inför nästa säsong.
Nyutbyggt grönsaksland i en lantlig trädgård med välklippt gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyklippt gräsmatta och en nyanlagd rabatt intill en röd lada med jordhög och skottkärra redo för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och därmed var jordhögen från förra årets växthusbygge borta så nu kan jag börja bygga trädgårdskompost här istället.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Idag har vi äntligen blivit klara (i den mån man någonsin blir färdig med något) med redskapsboden som jag har hållit på med sedan oktober (projektet har försenats inte bara av byggherrens dåliga projektledning utan även lite seg leverans av virke, sjukdom, mycket snö, mycket regn, för mycket sol samt för mycket annat :p). Eller nja, klar … jag ska olja dörren och lite andra småsaker innan jag är klar förstås. Men nu känns det som att det är klart, och nu är det dags att återfylla runt omkring. (Grävde ut runt omkring för att byta ut jorden och tog kanske i lite mycket: man behöver kanske inte gräva en halvmeter för att så en ny gräsmatta. Dålig byggherre, som sagt.) Just nu är det ett stup framför redskapsboden, och så ska det inte riktigt vara. Blir kanske ett trappsteg framför också, men får se lite hur det känns när jag fyllt upp igen.
Nybyggd redskapsbod med oljad dörr, grön gräsmatta i förgrunden, och utegrävd jord runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla lekstugan, som såg rätt risig ut, fick sig också ett par lager färg. Den ska inte hålla för evigt, men virket verkade vara i rätt bra skick så den varar nog tills dottern inte vill ha en lekstuga längre. Nu får jag ta en halvdag att städa upp all bråte.
Nybyggd redskapsbod i trä med en veranda och ett ooljat trappsteg framför, omgiven av skogsmiljö och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också bytt ut ett gammalt murket staket (fast det var ärligt talat igår). Det gamla var brunaktigt och såg ut att kunna ha varit tjärat, även om dess skick indikerade försummat underhåll under en längre period. Det nya staketet tjärades i alla fall, och doftar smaskens. Som en god barbecue-sås, tyckte dottern. Staketet låg och drog i några dagar men var fortfarande kladdigt, så fick köra med engångshandskar för att kunna röra pinnarna. Ska kanske plutta lite tjära på topparna en gång till i höst för att mätta dem så gott som möjligt.
Nymålat trästaket i brun tjärlik färg vid en trädgård med utsikt över hus och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfons3301 och 3 till
  • Laddar…
Ibland blir man lite rastlös och lusten finns inte för att gjöra något allt för ansträngande för hjärnan. Då är det skönt att ge sig ut på gräventyr. Parkeringen skulle breddas och förlängas med några kvadrat samt stolpen för motorvärmaruttagen skulle bli mer permanent. Imorgon blir det nya tag med fiberduk och bergkross.
En grusad parkering vid röd stuga, markerade expansionslinjer på gräs, jordhög och motorvärmarstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med uppmärkta linjer för utvidgning av parkering och en hög med bergkross i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgradering av hemmaparkering med grävda hål, skottkärra och trädgårdsredskap på en lummig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En påbörjad utvidgning av en grusparkering vid ett rött hus, med upplöjd jord och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Breddning och förlängning av en grusparkering med uppgrävd jord och en stolpe för motorvärmare, vid ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd utvidgning av grusparkering med gräsmatta och stolpe för motorvärmare, bredvid röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny jordhög bredvid grusparkering och grönt fält, nära en byggnad med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag saknade min jordhög så jag gjorde mig en ny.
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ibland blir man lite rastlös och lusten finns inte för att gjöra något allt för ansträngande för hjärnan. Då är det skönt att ge sig ut på gräventyr. Parkeringen skulle breddas och förlängas med några kvadrat samt stolpen för motorvärmaruttagen skulle bli mer permanent. Imorgon blir det nya tag med fiberduk och bergkross.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag saknade min jordhög så jag gjorde mig en ny.
Man behöver alltid en bra jordhög som man kan flytta runt lite på
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Eller sandhög (flyttad 3 gånger innan den spreds ut. Lärt mig planera nu för att slippa logistiken med skottkärran).
Jord är bättre!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ibland blir man lite rastlös och lusten finns inte för att gjöra något allt för ansträngande för hjärnan. Då är det skönt att ge sig ut på gräventyr. Parkeringen skulle breddas och förlängas med några kvadrat samt stolpen för motorvärmaruttagen skulle bli mer permanent. Imorgon blir det nya tag med fiberduk och bergkross.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag saknade min jordhög så jag gjorde mig en ny.
Ett smålänskt gräventyr utan sten?
Som östgöte kan jag välja att hugga ved om jag vill ha något avkopplande för hjärnan
 
F fribygg skrev:
Ett smålänskt gräventyr utan sten?
Som östgöte kan jag välja att hugga ved om jag vill ha något avkopplande för hjärnan
Nej sten har jag inte haft några större problem med, nästan lite besviken över att man inte får baxa upp ett litet block till stenröset då och då. Under infarten ligger det dock en rejäl bumling som dök upp och grävdes ner med traktorgrävaren när vi gjorde i ordning den.
 
Fyllt på med gift, jordnötter, Snickers och chokladkräm i musfällorna.
Hösten står för dörren.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Fyllt på med gift, jordnötter, Snickers och chokladkräm i musfällorna.
Hösten står för dörren.

/Höghus
I Östergötland har vi sommar nu.
Om två månader laddar jag fällorna, nu får katten ta hand om de möss som finns ute i trädgården.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Idag var väl lusten att kroppsarbeta lika stor som igår, ganska mör i kroppen, men man måste ju bli klar också så idag rullades det markduk och skyfflades 0-16. Tog en paus mitt på dagen för att handla bärbuskar, amerikanska blåbär, björnbär och en stammad vitvinbär blev det dom planterades nu ikväll.

Person rullar ut markduk på grusunderlag nära röd stuga och bil, med gräsmatta och trädgårdsarbeteverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutlagd markduk och grus framför rött hus med grönt gräs och parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat hus med nyanlagd grusgång och nysatta plantor, grön gräsmatta och bil parkerad på gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lowley och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.