Vad menar ni med nettovikt? Det är ingen benämning som jag hittar definierad hos transportstyrelsen.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det inte som en fördel att någon annan kan ändra i min bil.
Det är en fördel att kunna få uppdateringar över natten istället för att behöva boka tid hos en verkstad. Speciellt om det är säkerhetsuppdateringar (som ju kan handla om lite annat än att täppa till säkerhetshål i en webläsare eftersom det är fråga om en bil …).
Kameraövervakningen är inte tillåten på allmän plats i Sverige. Så den är det liten nytta med.
Vi har fri bevisprövning i Sverige.
Självkörningen kostar extra, inte helt billigt tillval.
Det finns mycket som är tillval på bilar, men frågan var alltså hur Teslas självkörning står sig i jämförelse med andras.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar ni med nettovikt? Det är ingen benämning som jag hittar definierad hos transportstyrelsen.
han menar vad det faktiskt väger om du ställer det på vågen. Bruttovikt brukar det kallas.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Då är det lämpligt att använda benämningen bruttovikt eftersom det är vad som står i alla regelverk.
 
  • Gilla
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Nja, inte som jag ser det. Reglerna ändrades för några år sedan. Förr var det strikt totalvikt för släp. Inte idag. Bara nettovikt är viktig med bara B kort. Du kan kolla själv med kalkylatorn på Transportstyrelsen. Pilla en del där så ser du själv.
Tror jag har riktigt bra koll för vi har gått igenom detta på jobbet så att ingen skall råka köra olagligt av misstag.
Nej du har inte riktigt bra koll. Faktum är att det blivit mest fel hittills...:)

Så här är det:

Vill du ha en kombination av släp och bil som alla kan köra när du ska ta en tupplur så ska du se till att sammanlagda totalvikten för bil och släpvagn inte överstiger 3500kg. Där går gränsen för behörighet B. När du kopplat ihop bil och släp som uppfyller det villkoret får du lasta släpvagnen upp till bilens maximala dragvikt (släpets tjänstevikt och last ska vara mindre eller lika med bilens maximala dragvikt). Givetvis får du inte heller lasta mer än släpets maxlast.

Exakt samma regler gäller för ett BE men där får totalvikten för släpet vara 3500kg. Har du ett äldre BE finns ingen totalviktsbegränsning alls. I övrigt samma regler som ovan.

I tillägg till ovan får man alltid dra en lätt släpvagn.

Givet detta kan du dra det stora släpet med den gula bilen på BE men inte alls på B och med BE får du lasta släpet med 300kg eftersom tjänstevikten är 500kg.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det lämpligt att använda benämningen bruttovikt eftersom det är vad som står i alla regelverk.
Japp.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S
Magnus Filip skrev:
De flesta kombinationer faller utanför ditt resonemang tyvärr. Nettovikten! Skall inte köpa en småbil alls. Förutom att de är för trånga och bullrar gillar jag inte dem ur säkerhetssynpunkt. Får man kontakt med en lastbil mosas man lättare. Med en större bil klarar man sig bättre. Säkerhet är nummer 1 oavsett om kostnaden är högre tycker jag, inom rimliga gränser förstås. Hur tänker man när man klämmer in en hel familj och drar iväg på vägarna och långkör i en Huyundai i10 eller nåt?
Säg att du har Mercedes EQC. Den har totalvikt 2940 kg och du har då bara 540 kg tillgodo till 3500 kg. Du får då bara köra en 750 kg släpkärra med b-kort. Netto- eller bruttovikt spelar ingen roll eftersom totala totalvikten blir över 3500 kg.

Rav4 har maxlast 410-460 kg och totalvikt 2270kg. Då kan du dra 1230 kg totalvikt med b-kort. 3500-2270=1230. Du får inte dra ett tomt 1300 släp eftersom totala totalvikten är över 3500 kg.

https://www.transportstyrelsen.se/4...orkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf

Skärmklipp från Transportstyrelsens webbplats som visar körkortsregler för B-behörighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Nej du har inte riktigt bra koll. Faktum är att det blivit mest fel hittills...:)

Så här är det:

Vill du ha en kombination av släp och bil som alla kan köra när du ska ta en tupplur så ska du se till att sammanlagda totalvikten för bil och släpvagn inte överstiger 3500kg. Där går gränsen för behörighet B. När du kopplat ihop bil och släp som uppfyller det villkoret får du lasta släpvagnen upp till bilens maximala dragvikt (släpets tjänstevikt och last ska vara mindre eller lika med bilens maximala dragvikt). Givetvis får du inte heller lasta mer än släpets maxlast.

Exakt samma regler gäller för ett BE men där får totalvikten för släpet vara 3500kg. Har du ett äldre BE finns ingen totalviktsbegränsning alls. I övrigt samma regler som ovan.

I tillägg till ovan får man alltid dra en lätt släpvagn.

Givet detta kan du dra det stora släpet med den gula bilen på BE men inte alls på B och med BE får du lasta släpet med 300kg eftersom tjänstevikten är 500kg.
MathiasS MathiasS skrev:
Nej du har inte riktigt bra koll. Faktum är att det blivit mest fel hittills...:)

Så här är det:

Vill du ha en kombination av släp och bil som alla kan köra när du ska ta en tupplur så ska du se till att sammanlagda totalvikten för bil och släpvagn inte överstiger 3500kg. Där går gränsen för behörighet B. När du kopplat ihop bil och släp som uppfyller det villkoret får du lasta släpvagnen upp till bilens maximala dragvikt (släpets tjänstevikt och last ska vara mindre eller lika med bilens maximala dragvikt). Givetvis får du inte heller lasta mer än släpets maxlast.

Exakt samma regler gäller för ett BE men där får totalvikten för släpet vara 3500kg. Har du ett äldre BE finns ingen totalviktsbegränsning alls. I övrigt samma regler som ovan.

I tillägg till ovan får man alltid dra en lätt släpvagn.

Givet detta kan du dra det stora släpet med den gula bilen på BE men inte alls på B och med BE får du lasta släpet med 300kg eftersom tjänstevikten är 500kg.
Stämmer så som jag också skrev, fast jag skrev kortare.
Detta ser kopierat ut eftersom lingvistiken är annorunda här ovan än hur du uttryckte dig innan. Frågan är om du vet något vidare alls själv?
 
A
S sinuslinus skrev:
Säg att du har Mercedes EQC. Den har totalvikt 2940 kg och du har då bara 540 kg tillgodo till 3500 kg. Du får då bara köra en 750 kg släpkärra med b-kort. Netto- eller bruttovikt spelar ingen roll eftersom totala totalvikten blir över 3500 kg.

Rav4 har maxlast 410-460 kg och totalvikt 2270kg. Då kan du dra 1230 kg totalvikt med b-kort. 3500-2270=1230. Du får inte dra ett tomt 1300 släp eftersom totala totalvikten är över 3500 kg.

[länk]

[bild]

[länk]
RAV4 verkar vettig. Har inte kört en japansk bil på massor av år. Förr var de bullriga. Hoppas tystare nu. Skall låna hem en om det går.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Japp.
Det heter bruttovikt numera förmodar jag. Jag lärde mig nettovikt. Förmodligen en förändring i språket.
 
Magnus Filip skrev:
Stämmer så som jag också skrev, fast jag skrev kortare.
Detta ser kopierat ut eftersom lingvistiken är annorunda här ovan än hur du uttryckte dig innan. Frågan är om du vet något vidare alls själv?
nej det stämmer inte det du skrev och texten är inte kopierad jag skrev den på fri hand nu, bara för dig.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A
pjgb pjgb skrev:
Tänk på att din förmånsbil påverkar framtida pension också. Många glömmer den biten!

[länk]

[länk]
Ser det spelar ingen roll för jag ligger lite över gränsen. Hade ingen tanke på det faktiskt. Himla bra tips annars. Tack!
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
nej det stämmer inte det du skrev och texten är inte kopierad jag skrev den på fri hand nu, bara för dig.
Och vips en annan typ av lingvistik igen. Du med mej skämta aprilo?
 
Magnus Filip skrev:
Och vips en annan typ av lingvistik igen. Du med mej skämta aprilo?
nej nu skriver jag på en ipad, då blir det kortare. När jag lär dig reglerna för släpvagnar så är det viktigare att det blir korrekt så då satt jag vid ett riktigt tangentbord.

jag tittade just på dina inlägg om släpvagnsregler, faktum är att *allt* du sagt är lite fel, så antingen läser du min förklaring ovan igen eller så får du ta fram körkortsboken på nytt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.