Buuzzz Buuzzz skrev:
F'låt för sen återkoppling. Men det är OK att stänga ner denna dela av forumet nu. Skapa ett ny forumtråd som heter: "Posta era näst bästa verk för allmän beskådan"
Och sedan en länk till denna!!

Världsklass!
Tack;)
 
ptrlmk ptrlmk skrev:
Väldigt roligt att se vad alla bygger. 171 sidor, jag har nöje i flera timmar.

Mitt senaste projekt blev en verktygslåda. Modellen efter en verktygslåda som Paul Sellers tillverkade (en klassisk modell om jag minns rätt).

Jag gjorde en läderkniv för att byta spetsen på biljardköer med. Projektet förstorades och blev till slut en verktygslåda för kövård:

[bild] [bild] [bild] [bild]
Oj vad snyggt jobbat!
 
  • Älska
ptrlmk
  • Laddar…
Receptionsdisk i björk

Vi är lyckligt lottade. Inte nog med att vi får snickra på arbetstid. Vi har också förmånen att få arbeta med supertrevliga projekt som tex denna biblioteksdisk i björk.

Detta är fronten på en tvådelad möbel, innanför kommer en höj- och sänkbar bordsskiva, klädd med linoleum och kantad med plattstång i mässing.

Fronten på bilden har en stomme i furu och är klädd med lamellskivor med stående björkfaner. Speglarna med åtta bitar fanér i varje är lagda för hand. Kanterna är hyvlade med en n5 bevel-up jack plane.
Längst ner kommer fronten att kläs med mässingsplåt, så att speglarna kommer att sitta centrerade i "rutan". Speglarna delas av med stående profiler. De som sitter över hörnen är klyvna i vinkel och hoplimmade igen.

Fär att underlätta kommande bets och lackering är överliggaren tillverkad i ett stycke och skruvas fast innifrån innan insidans skivor monteras. Dessa sätts med kullrig mässingsskruv för att man skall kunna åt och underhålla i framtiden.

På måndag kommer denna att köras till Möbelverkstan i Lomma där Torbjörn kommer att betsa och lacka. Betsen har Torbjörn tagit fram efter prov på äldre inredning i biblioteket.

Jag är väldigt nöjd med arbetet men önskar att vi hade kunnat uppbringa en aning mer flammig björk till överliggaren. Tyvärr köpte vi upp den sista tillgängliga björken som var tillräckligt bred och det fanns helt enkelt inte mer att välja på.

Obehandlad björk-receptionsdisk med dekorativa speglar i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Receptionsdisk i tillverkning med björkfaner och handlagda speglar i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt byggd receptionsdisk i björk med lamellskivor och speglar i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnickeri av en omonterad receptionsdisk i björkfaner på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt snickrad biblioteksdisk i björk med lamellskivor och stående björkfaner i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig tvådelad biblioteksdisk i björkfanér på snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hantverksmässig receptionsdisk i björkfaner med detaljerade spegellameller och planerad mässingskant, i snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad receptionsdisk i björk med stomme i furu och geometriska spegelmönster av fanér, före lackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad björkfanérad receptionsdisk i en snickarverkstad, detaljerad beskrivning angående byggnation och design i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
hurmavaara och 45 till
  • Laddar…
Awesome!

Nu förstår jag.
//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Marike
Ja verkligen fina saker ni tillverkat, så fint att man tvekar lägga in något själv. Men gör det ändå, jag beundrar mig själv att jag haft tålamod att tillverka 11 st av samma sak, 6 stora och 5 små. Från början var det bara 3 det handlade om, sen ville alla barnen ha, och sen ville barnbarnen också ha. Stort virke slut så det blev 5 mindre till barnbarnen.
Så jag klappar mig själv på axeln för min uthållighet, annars inget märkvärdigt. Tre handtillverkade träpäron i olika storlekar på en tidningsbeklädd yta, visa hantverksskicklighet och tålamod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Big builder och 55 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Ja verkligen fina saker ni tillverkat, så fint att man tvekar lägga in något själv. Men gör det ändå, jag beundrar mig själv att jag haft tålamod att tillverka 11 st av samma sak, 6 stora och 5 små. Från början var det bara 3 det handlade om, sen ville alla barnen ha, och sen ville barnbarnen också ha. Stort virke slut så det blev 5 mindre till barnbarnen.
Så jag klappar mig själv på axeln för min uthållighet, annars inget märkvärdigt.[bild]
Jättefina och välgjorda! Du ska vara nöjd med slutresultatet också, inte bara din uthållighet tycker jag.
De hade förtjänat att fotograferas mot bättre bakgrund och framförallt underlag bara.

Ser fram emot att få se fler av dina alster framgent!
//Ronnie
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Marike
P Pysslarn skrev:
Jättefina och välgjorda! Du ska vara nöjd med slutresultatet också, inte bara din uthållighet tycker jag.
De hade förtjänat att fotograferas mot bättre bakgrund och framförallt underlag bara.

Ser fram emot att få se fler av dina alster framgent!
//Ronnie
Tack för de orden. Så klart att visuellt kunde bilden varit bättre, ser nu att det ser ut som att priserna är för päronen, det var ju lite lustigt. Tidningen är för överskottsoljan.
Måste erkänna att jag slarvat en del med putsningen, men det virket är så enormt hårt så det tar tid att få bort alla bearbetningsmärkena. Det är så hårt att det inte blir spån utan bara mjöl. Hoppas marmoreringen tar fokus i stället för missarna.
Som jag skrev, det är enormt fina grejer som visas i tråden, men det finns kanske plats för oss medelmåttor också eller för att man, som jag, orkat hålla ut.
Nu ska det bli roligt att göra något annat när tid ges,( kanske äpplen ? ), skoja bara, inte mer frukt på ett tag, även om det sägs vara nyttigt.
 
  • Gilla
Kujaku och 2 till
  • Laddar…
Rullklaffbyrå eller sekretär. Fick en bordssåg i födelsedagspresent, och har länge velat ha en sekretär.
Plats för lite findricka och en humidor för lite finröka. Utdragbar skiva och fullutdragslådor.
Började i slutet av februari och blev färdigmålad igår. Rulljalusiet är bränt med vanlig värmepistol och insidan är betsat med utspädd ekbets.
Den översta lådan stänger inte till 100% på ena sidan, men eftersom detta är mitt första stora bygge är jag 100% nöjd ändå.
Hemmagjord rullklaffbyrå med bränt rulljalusi och betsat insida, står på ett trägolv mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord rullklaffbyrå i ljust trä med utdragbar arbetsyta, öppet rulljalusi och inredda hyllor med dryckesflaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord sekretär med öppen utdragbar skiva och synliga fullutdragslådor, i betsat och målat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 22 till
  • Laddar…
N Nicke_87 skrev:
Rullklaffbyrå eller sekretär. Fick en bordssåg i födelsedagspresent, och har länge velat ha en sekretär.
Plats för lite findricka och en humidor för lite finröka. Utdragbar skiva och fullutdragslådor.
Började i slutet av februari och blev färdigmålad igår. Rulljalusiet är bränt med vanlig värmepistol och insidan är betsat med utspädd ekbets.
Den översta lådan stänger inte till 100% på ena sidan, men eftersom detta är mitt första stora bygge är jag 100% nöjd ändå.
[bild][bild][bild]
Tjusigt!! Som vanligt så är det bara en själv som ser ev småskavanker:) Jag tycker det är en svår avvägning, uppenbara fel får man ju fixa till eller göra om, men möbelsnickeri handlar ju mycket om detaljerna, man vill ju inte slarva på slutet men någonstans måste man ju ge sig också...
 
I ivp skrev:
Tjusigt!! Som vanligt så är det bara en själv som ser ev småskavanker:) Jag tycker det är en svår avvägning, uppenbara fel får man ju fixa till eller göra om, men möbelsnickeri handlar ju mycket om detaljerna, man vill ju inte slarva på slutet men någonstans måste man ju ge sig också...
I ivp skrev:
Tjusigt!! Som vanligt så är det bara en själv som ser ev småskavanker:) Jag tycker det är en svår avvägning, uppenbara fel får man ju fixa till eller göra om, men möbelsnickeri handlar ju mycket om detaljerna, man vill ju inte slarva på slutet men någonstans måste man ju ge sig också...
Tack! Jag antar att det har något att göra med att den torkat nu. När jag byggde den, i ett litet kallt oisolerat förråd såg allt bra ut, men nu har den stått inne och torkat i 3-4 veckor. Så jag antar att det är något som slagit sig, eller vad det kallas. Jag gjorde ett försök att fixa, men efter en del undersökning har ingen aning om vad som felar. Så det får vara helt enkelt:p
 
Byggt ett bord och en bänk av restvirke från en förrådsbyggsats (undantaget benen på bordet som är planhyvlad furu) målat med linoljefärg.
Gjorde bladsammanfogningar med kap-och gersågen för första gången, med hjälp av djupstoppet. Blev bättre än väntat
Hembyggt trädgårdsbord och bänk målade i ljusgrön linoljefärg på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort bord av restvirke med planhyvlade furubenen, målat med linoljefärg, på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 21 till
  • Laddar…
Byggt soldäck med inbyggd badtunna; bara (restnoterade) stolphattar återstår!

Nytt soldäck med trädäck, sittbänkar och integrerad badtunna på en bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 7 till
  • Laddar…
Blev nöjd med de här!
Gjorde konsoler av krokiga ekgrenar, med dold infästning i både vägg och hylla. Träets vackra ådring framkommer tydligt!
Två trähyllor på vägg med konsoler av naturliga krokiga ekgrenar och synlig ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtillverkad konsol av krokiga ekgrenar som stödjer en ekhylla med synlig ådring och dold infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egenbyggd konsol av krokig ekgren med dold infästning mot en trävägg, synlig träådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 33 till
  • Laddar…
Marike
Så snyggt, precis sånt jag gillar, vackert. En fråga, behandlar man barken med något när man ska ha det inne? Tänker mot ev ohyra?
 
Marike Marike skrev:
Så snyggt, precis sånt jag gillar, vackert. En fråga, behandlar man barken med något när man ska ha det inne? Tänker mot ev ohyra?
Tack!
Jag försökte läsa på vad jag hittade om ytbehandling av bark för inomhusklimat, men hittade ingen konsensus. Det slutade med att jag penslade på köksbänksolja på både hyllplan, konsoller, och bark. Vill ju behålla det ursprungliga utseendet inklusive lavar, men vet inte hur länge det står sig. Ohyra är jag inte så orolig för, mer att det torkar. Men virket har redan fått torka ca ett år inomhus innan jag gjorde klart delarna, så det borde hålla ett tag till.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.