Testa att lägga på lite vikt så långt bak som möjligt till att börja med, t.ex. en dykarvikt eller liknande på 2-3 kg. Jag har läst om de som testat hjulen och tyckt det blev lite bättre men att det som gett mest skillnad är att lägga på lite extra vikt.

N NixPix skrev:
Fick en liten tanke..
Jag har ganska gropig gräsmatta och även en lite kulle på gården och tycker min robot snurrar runt med hjulen ibland och inte riktigt får något grepp och funderar på om det är någon som har testat de halkskyddade hjulen som finns att köpa för runt 700kr?

eller om det är någon som har gjort någon egen variant? :D

jag tänker direkt på varför inte skriva dit ett cykeldrev eller liknande i storlek som hjulet! Borde ju fungera hur bra som helst
 
N
K KristoferT skrev:
Testa att lägga på lite vikt så långt bak som möjligt till att börja med, t.ex. en dykarvikt eller liknande på 2-3 kg. Jag har läst om de som testat hjulen och tyckt det blev lite bättre men att det som gett mest skillnad är att lägga på lite extra vikt.

Kanske skulle kunna vara något, men det borde bli mer motstånd också och dra ner batteritiden väl?
 
N NixPix skrev:
Kanske skulle kunna vara något, men det borde bli mer motstånd också och dra ner batteritiden väl?
Ja någon skillnad bör det ju bli men tror inte det påverkar så mycket. Jag har tyngt ner min något kilo men märker ingen skillnad i tid, men tycker den slirar mindre. Det kostar ju inget att testa heller.
 
N
K KristoferT skrev:
Ja någon skillnad bör det ju bli men tror inte det påverkar så mycket. Jag har tyngt ner min något kilo men märker ingen skillnad i tid, men tycker den slirar mindre. Det kostar ju inget att testa heller.
Då ska jag göra det! (y)
Tack för tipset:D
 
AllramEest
Jag blev inspirerad av era tips om att lägga lite extra vikt över hjulen. Jag har haft problem på vissa platser på tomten i samband med att jorden är fuktig. Dessutom är inte ”cykeldrev” möjligt just nu pga för många ställen där det är svårt eller omöjligt att begrava kabeln.

Så jag såg mig omkring i garaget efter något lagom tungt...

Robotgräsklippare med en tung gjutjärnsvikt placerad över hjulen på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tada!!
 
  • Gilla
olabil och 2 till
  • Laddar…
:crysmile::rofl:
AllramEest AllramEest skrev:
Jag blev inspirerad av era tips om att lägga lite extra vikt över hjulen. Jag har haft problem på vissa platser på tomten i samband med att jorden är fuktig. Dessutom är inte ”cykeldrev” möjligt just nu pga för många ställen där det är svårt eller omöjligt att begrava kabeln.

Så jag såg mig omkring i garaget efter något lagom tungt...

[bild] Tada!!
Ren ingenjörskonst :rofl::crysmile:
 
AllramEest
Hehe, jajamen! 4,1kg gjorde underverk. Inte tillstymmelse till hjulspinn trots rejält fuktigt i jorden.
Klipptiden sjönk från ca 3.15 till 2.45 på en laddning. Dock har gräset vuxit rätt bra senaste veckan pga allt regn så det kan ju påverka lite.
Så det får bli att spinna vidare på detta.
Eventuellt något lite snyggare viktmontage. Jag har några idéer att prova.
 
N
AllramEest AllramEest skrev:
Jag blev inspirerad av era tips om att lägga lite extra vikt över hjulen. Jag har haft problem på vissa platser på tomten i samband med att jorden är fuktig. Dessutom är inte ”cykeldrev” möjligt just nu pga för många ställen där det är svårt eller omöjligt att begrava kabeln.

Så jag såg mig omkring i garaget efter något lagom tungt...

[bild] Tada!!
N Nyalund skrev:
:crysmile::rofl:

Ren ingenjörskonst :rofl::crysmile:
hahaha, det här kan vara det bästa jag sett:crysmile:
 
  • Gilla
Nyalund
  • Laddar…
AllramEest
Sådärja! Dagens andra klipprunda klar. Prick 3 tim denna gång. Så 4 kg verkar nog rätt lagom.
Någon som har 4 kg bly att sälja?
Jag tänkte nämligen få till en lite mer diskret lösning...
 
N
AllramEest AllramEest skrev:
Sådärja! Dagens andra klipprunda klar. Prick 3 tim denna gång. Så 4 kg verkar nog rätt lagom.
Någon som har 4 kg bly att sälja?
Jag tänkte nämligen få till en lite mer diskret lösning...

Jag vart lite intresserad av dykvikter efter att KristoferT nämnde det och såg att det fanns och beställa på Decathlon bland annat!

https://www.decathlon.se/dykvikt-bly-2-kg-id_5912375.html

så två såna eller om man kan hitta en 4kg nånstans kanske!

frågan är vart som är bäst att fästa dem? :D
 
AllramEest
Jag har en idé om att gjuta egna vikter som ryms runt batteriet och eventuellt i hjulen.
Planen är som sagt en liiite diskretare (helst osynlig då) lösning än dagens test. Även om det blev himla snyggt
 
  • Gilla
NixPix
  • Laddar…
AllramEest AllramEest skrev:
Jag har en idé om att gjuta egna vikter som ryms runt batteriet och eventuellt i hjulen.
Planen är som sagt en liiite diskretare (helst osynlig då) lösning än dagens test. Även om det blev himla snyggt
Jag planerar att köpa blykulor och ha en påse med såna i batterifacket. Jag har en plan tomt och har inga större problem med att det slirar, så 1-2 kg räcker. Jakt- och dykbutiker verkar sälja såna, ca 100 kr/kg.
 
Tyvärr har min klippare nu utvecklat ett valpbeteende. Så snart vi inte är hemma blir den ledsen och ställer sig och tjurar någonstans. Första gången stod den kvar på laddstationen och hävdade att det inte fanns någon avgränsningskabel. Lyfte ut den på gräsmattan och startade om och den fungerade då i två veckor.
Åkte på en liten resa och fyra timmar senare fastnade den oförklarligt rakt mot ett hinder... ( En lekstuga)
När vi är hemma uppför den sig exemplariskt.
 
Har noterat några problem med min M700+:
- Gräs ackumuleras mellan klipptallriken och räfflade "skyddet" om gräset råkar vara lite längre. Den klipper ändå men dåligt.
- Bara ett hjul fram är dåligt lösning. Om hjulet fastnar blir det ofta slir på bakhjulen för att komma ur, vilket river upp mattan
- Långsam laddning.
- Ingen guidelina, går alltid runt till laddstationen

Saknar min gamla Meec 1200 :D
 
AllramEest
Jag har gjort några uppgraderingar i slutet av sommaren.
Bytte laddare till den på 3A. Full laddning tar nu mellan 1.05-1.10 mot tidigare 2.30. Finns på Classe och ska enligt instruktionerna funka ihop med original laddstation.
Köpte även worx 6Ah batteri. Det däremot är en fet bluff! Exakt samma mått och vikt som 4Ah-batteriet. Dessutom exakt samma ladd- och klipptid.
Jag har bytt ut mitt finfina skruvstäd mot 2 st dykvikter á 2kg. Den ena gömd under baken men den andra ovanpå än så länge.
Får bli att specialgjuta nåt bättre i vinter. Men med 4kg extravikt över hjulen så är hjulspinnet borta.
Att den ibland fastnar på fronten pga att framhjulet kör ner i någon grop beror mest på att jag har för stora gropar i gräsmattan. Men absolut hade dubbla framhjul varit bättre. Det finns ju men då får man köpa sig en L istället för M.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.