Funkar alling om du kopplar den innan routern?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
På vilket sätt skulle det begränsa? Jag har min "telefonlåda" alltså SIP-box parallellt med min internetanslutning (allt via Bahnhof). Så din SIP-ATA (eller vad du nu använder) får sin egen IP-adress från nätet, och lever sitt eget liv. (Jag har alltså både min internetuppkoppling och min ATA inkopplade i den switch som sitter i min CPE. Om man bara har ett uttag så antar jag att man kan använda en switch istället.)

Jag vet inte om dess bandbredd räknas från den bandbredd jag köper, men eftersom jag har 100Mbps och telefoni inte tar någon bandbredd att tala om (och ingen sitter i telefon så mycket) så har jag inte kollat.
Det är ju en marginell begränsning, men eftersom SIP-boxen (Eltek R7121-L1) endast har 100Mbit-switch så begränsar den internetuppkopplingen något.

Av praktiska skäl kunde jag till att börja med (innan jag drog trådat nät) ha sip-boxen vid fiberboxen/cpen. På den tiden hade jag en asus-router och fick igång ip-teleofin ganska enkelt (många med samma problem ute på internet...). Och nu när jag dragit om nätet så vill jag helt enkelt ha all utrustning i mitt nya, fina 19"-skåp i garaget. Bakom min publika IP-adress :)
 
magda136 skrev:
Det är ju en marginell begränsning, men eftersom SIP-boxen (Eltek R7121-L1) endast har 100Mbit-switch så begränsar den internetuppkopplingen något.

Av praktiska skäl kunde jag till att börja med (innan jag drog trådat nät) ha sip-boxen vid fiberboxen/cpen. På den tiden hade jag en asus-router och fick igång ip-teleofin ganska enkelt (många med samma problem ute på internet...). Och nu när jag dragit om nätet så vill jag helt enkelt ha all utrustning i mitt nya, fina 19"-skåp i garaget. Bakom min publika IP-adress :)
Njae, den lär nog inte begränsa så mycket. Men OK, då förstår jag. Du vill ha bara en "sladd" från din CPE och inga andra burkar där. Om du kan lyfta det senare kravet så kan man sätta en VLAN-kapabel switch vid din CPE och köra olika taggade nät tillbaka till ditt rack i garaget. (Telia och vissa andra kan man tom ta ut taggad trafik utan att behöva tagga den själv).

Nu löste det ju sig ändå, så då är det ju överkurs.
 
Ser riktigt snyggt ut!

Får man fråga vilket skåp storleksmässigt som du har satt upp? Funderar på att montera ett själv och velar fram och tillbaka mellan 450 och 600mm på djupet, 600 känns egentligen för mycket från vägg.
 
Redigerat:
Haha ja det är så sant :)

Hur ser det ut nuförtiden, har du fått in fler grejer i skåpet?
Hur tycker du skåpet funkar generellt, känns det robust? Känns det stabilt när det sitter på väggen?

Hade varit roligt att se hur du löst kabeldragningen från hålet i väggen fram till skåpet med, funderar hur jag ska lösa det hos mig där jag kan behöva dra några meter i taket och det är aldrig fel med inspiration :)
 
Intressant tråd om än gammal. Önskar mig ethernet på nedervåning i gammalt hus. Funderar på att använda denna metod.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Intressant tråd om än gammal. Önskar mig ethernet på nedervåning i gammalt hus. Funderar på att använda denna metod.
Skapa gärna en egen tråd och beskriv dina förutsättningar och behov, så får du säkert massor av tips.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.