Fast bilister lyssnar ju aldrig på musik när de kör. Jäkla cyklister med sina AirPods…
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast bilister lyssnar ju aldrig på musik när de kör. Jäkla cyklister med sina AirPods…
Men det är ju inte på något sätt jämförbart. I en bil sitter man skyddad av kaross, deformationszoner, bälte och krockkuddar. Och kanske även moderna automatbromsar och liknande. En cyklist skyddas av ett par centimeter frigolit runt huvudet, ett par plastskor och resten tyg. Då är det väl synnerligen olämpligt att störa ut et av sinnena?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Men det är ju inte på något sätt jämförbart. I en bil sitter man skyddad av kaross, deformationszoner, bälte och krockkuddar. Och kanske även moderna automatbromsar och liknande. En cyklist skyddas av ett par centimeter frigolit runt huvudet, ett par plastskor och resten tyg. Då är det väl synnerligen olämpligt att störa ut et av sinnena?
Håller med egentligen, men det finns precis lika många bilister som blockerar sina sinnen med såväl hög musik som telefonsamtal. Och man ska ju inte köra trafiksäkert bara för sin egen skull heller. Annars kan alla lastbilschaffisar strunta i reglerna helt och hållet, för de är i princip alltid i ett bättre utgångsläge än alla andra.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
störa ut et av sinnena?
Vad man gör i en delad miljö som trafiken påverkar andra. Så om du blastar Gheto Boys i bilen är det fullt möjligt att frigolithuet är den vars barn blir förälderlösa.
 
T tanaris skrev:
Skadegörelse och smitning borde räcka. Envarsgripande för att någon cyklar med hörlurar... nä, det vore korkat :)
Nja. Man får böter och skadestånd för det. Fängelse får du inte för det lilla. En rejäl lusing skulle han kunnat få :D
 
T tanaris skrev:
En nyfiken fråga: hur ofta ser du cyklister som har neonfärgade trikåer på sig?
T tanaris skrev:
En nyfiken fråga: hur ofta ser du cyklister som har neonfärgade trikåer på sig?
T tanaris skrev:
En nyfiken fråga: hur ofta ser du cyklister som har neonfärgade trikåer på
Trikåer kanske är fel benämning på tighta cykelkläder, men antar att du fattar vad jag menar. Dessa gubbar ser jag dagligen då jag bor i en ”cykelstad”
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P Pergunnaroberg skrev:
Trikåer kanske är fel benämning på tighta cykelkläder, men antar att du fattar vad jag menar. Dessa gubbar ser jag dagligen då jag bor i en ”cykelstad”
Spandexraketer är korrekt term
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T
Jetkokos Jetkokos skrev:
Håller med egentligen, men det finns precis lika många bilister som blockerar sina sinnen med såväl hög musik som telefonsamtal. Och man ska ju inte köra trafiksäkert bara för sin egen skull heller. Annars kan alla lastbilschaffisar strunta i reglerna helt och hållet, för de är i princip alltid i ett bättre utgångsläge än alla andra.
Jag är inte riktigt säker på vad du argumenterar för eller emot här...
 
T
R Rkarlsson skrev:
Nja. Man får böter och skadestånd för det. Fängelse får du inte för det lilla. En rejäl lusing skulle han kunnat få :D
Ja, men fängelse finns i straffskalan för väldigt många brott. Det är inte min uppgift som envarsgripare att bedöma vilket straff i skalan brottet eventuellt kan rendera i.
 
T tanaris skrev:
Ja, men fängelse finns i straffskalan för väldigt många brott. Det är inte min uppgift som envarsgripare att bedöma vilket straff i skalan brottet eventuellt kan rendera i.
Jo, det är det.
 
  • Älska
VidarH
  • Laddar…
T
P Pergunnaroberg skrev:
Trikåer kanske är fel benämning på tighta cykelkläder, men antar att du fattar vad jag menar. Dessa gubbar ser jag dagligen då jag bor i en ”cykelstad”
Nej, jag förstår faktiskt inte. Jag cyklar ofta i funktionskläder avsedda för cyklister, dvs byxor som är specifikt utformade för att sitta länge på en sadel och tröjor med åtkomliga ryggfickor. Ibland har jag även praktiska knä-, ben- och armvärmare. Jag har dessutom uppnått en ålder där man med visst fog kan kalla mig "gubbe". Inga av mina plagg är dock neonfärgade, och det är ytterst sällan jag ser andra cyklister i grälla färger.

Så vad menar du, egentligen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
H hapazard skrev:
Jo, det är det.
Då får jag nog be om en källa, för min uppfattning (som för all del kan vara felaktig) är att det inte är straffvärdet av det specifika brottet som i huvudsak avgör om det är befogat med envarsgripande, utan risken för att gärningspersonen avviker.
 
T tanaris skrev:
Då får jag nog be om en källa, för min uppfattning (som för all del kan vara felaktig) är att det inte är straffvärdet av det specifika brottet som i huvudsak avgör om det är befogat med envarsgripande, utan risken för att gärningspersonen avviker.
RB 24:7§
(Rättegångsbalken)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740


......
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
 
T tanaris skrev:
Ja, men fängelse finns i straffskalan för väldigt många brott. Det är inte min uppgift som envarsgripare att bedöma vilket straff i skalan brottet eventuellt kan rendera i.
Vad jag läst till mig så är envarsgripande om det innebär fängelse i straffskala. Och jag tror inte att en arg cyklist faktiskt fått fängelse för att de har bucklat till en bil om de inte har något alls på sig innan.
Räcker att du söker på envarsgripande på google så är det de första som dyker upp =)

I det fallet får man nog dessvärre nöja sig med att lämna filmen till polisen som får söka upp (lägga ner)
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Vad jag läst till mig så är envarsgripande om det innebär fängelse i straffskala. Och jag tror inte att en arg cyklist faktiskt fått fängelse för att de har bucklat till en bil om de inte har något alls på sig innan.
Räcker att du söker på envarsgripande på google så är det de första som dyker upp =)

I det fallet får man nog dessvärre nöja sig med att lämna filmen till polisen som får söka upp (lägga ner)
Fängelse på straffskalan, även för ringa skadegörelse:

Text ur brottsbalken om skadegörelsebrott med paragrafer om straff för egendomsskada, inkluderar lagändring från 2017.

Så envarsingripande skulle fungera i teori. Men det är så lätt att man själv blir en förövare enligt brottsbalken vid ett sådant. Svårt att göra exakt rätt när den fysiska kampen börjar.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.