IDEer utan code completion


Skärmdump av kod i en gammal textbaserad utvecklingsmiljö med Windows 7 vattenmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
coccon och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
IDEer utan code completion


[bild]
dessutom en sinnesjukt grisig kod :crysmile:
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
IDEer utan code completion


[bild]
För att inte tala om datorer utan minnesskydd. Det var till att spara innan man provkörde. (Ja, min pascalmiljö kunde på något sätt kompilera och köra koden utan att spara den på ett sätt så att användaren kunde få tillbaka sitt arbete efter kraschomstart).
 
Minns att jag var stolt över den självförklarande raden i min källkod (Turbo Pascal) till ett styrprogram för elektronspectrometrar :
" IF KeyPressed then CheckWhatToDo".
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En storsäljare på 70-talet. Serverades avrunnen med vispgrädde.
[bild]
Vispgrädde + sockerkaka ska det vara till. Gott!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Minns att jag var stolt över den självförklarande raden i min källkod (Turbo Pascal) till ett styrprogram för elektronspectrometrar :
" IF KeyPressed then CheckWhatToDo".
men din kod är bra mycket bättre än 99% av kod som skrivs idag av slöa kassa programmerare som inte fattat konsten med att skriva vacker självförklarande kod
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
C claym skrev:
men din kod är bra mycket bättre än 99% av kod som skrivs idag av slöa kassa programmerare som inte fattat konsten med att skriva vacker självförklarande kod
Nja, SOLID och andra principer och mönster har faktiskt gjort koden mer lättläst idag än förr. Tyvärr finns det för många klåpare i branschen dock.

Tidiga objektorienterade språk gjorde även att dåtida progrqmmerqre överanvände arv. Idag kör man mycket mer composition.
 
Skriva C/C++ år 2021 är som att bygga ett hus enbart med hjälp av en flintyxa…..

:p
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Skriva C/C++ år 2021 är som att bygga ett hus enbart med hjälp av en flintyxa…..

:p
C++ år 2021 är inte samma språk som C++ var förr i tiden.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, SOLID och andra principer och mönster har faktiskt gjort koden mer lättläst idag än förr. Tyvärr finns det för många klåpare i branschen dock.

Tidiga objektorienterade språk gjorde även att dåtida progrqmmerqre överanvände arv. Idag kör man mycket mer composition.
Jag slutade som snickare. (Numera företagare) av en anledning). Fick tidigt en Vic 64. Man körde spel som man laddade via något vanligt kasettband om jag minns rätt.

Men så fick vi besök av en gubbe som kunde programmera och försökte förklara hur enkelt det var bara man kunde språket. Blev nyfiken och ville testa. Stackarn försökte förklara för ett jon. Hur som helst så satt jag och knackade in kod en hel dag. (Kanske 1 Tim). När jag äntligen var klar så skulle jag trycka enter och titta på skärmen.

Spänd av förväntan tryckte jag Enter. Något som liknade en ballong åkte från ena övre hörnet till andra undre hörnet.

”Kul va? Ska jag lära dig att få ballongen att åka rakt ner istället?”

Exakt där tog min data karriär slut!
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
CLR runtime språk har tack vara stora framsteg inom JIT programmering kommit ifatt native språk. .NET 6 är på många områden lika snabb eller tom snabbare än cpp
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag slutade som snickare. (Numera företagare) av en anledning). Fick tidigt en Vic 64. Man körde spel som man laddade via något vanligt kasettband om jag minns rätt.

Men så fick vi besök av en gubbe som kunde programmera och försökte förklara hur enkelt det var bara man kunde språket. Blev nyfiken och ville testa. Stackarn försökte förklara för ett jon. Hur som helst så satt jag och knackade in kod en hel dag. (Kanske 1 Tim). När jag äntligen var klar så skulle jag trycka enter och titta på skärmen.

Spänd av förväntan tryckte jag Enter. Något som liknade en ballong åkte från ena övre hörnet till andra undre hörnet.

”Kul va? Ska jag lära dig att få ballongen att åka rakt ner istället?”

Exakt där tog min data karriär slut!
Hehe, det var lite mer komplext förr i tiden göra spel, mitt första spel var skrivet i Qbasic och grafikrutierna skrev jag i ASM direkt till bildminnet :)

Idag är det lite lättare med färdiga spelmotorer som Unity :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, SOLID och andra principer och mönster har faktiskt gjort koden mer lättläst idag än förr. Tyvärr finns det för många klåpare i branschen dock.

Tidiga objektorienterade språk gjorde även att dåtida progrqmmerqre överanvände arv. Idag kör man mycket mer composition.
just gödslandet av arv är ett stort problem ! Vet inte hur många gånger jag fått förklara för programmerare baksidan att överanvända det. Detta gäller även ”erfarna ” programmerare. Många använder pga av lathet :mad:.

men det största problemet är att programmerare inte kan skriva lättläst kod som en annan människa förstår direkt. Just problemet med namnsättning lyckas väldigt få klara. Jag tror detta främst beror på lathet och att personen inte har tillräckligt djup kunskap i språk på ett generellt plan . Dagens programmerare har väl inte läst många böcker i sitt liv, vilket speglar deras kod på ett negativt sätt.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
C claym skrev:
just gödslandet av arv är ett stort problem ! Vet inte hur många gånger jag fått förklara för programmerare baksidan att överanvända det. Detta gäller även ”erfarna ” programmerare. Många använder pga av lathet :mad:
Jag har nästan helt slutat använd arv. Kör komposition rakt av. Blir extra nice med dependency injection. Med moderna ramverk skapar det också trevlig bootstrap, tex här ett av mina ramverk

https://github.com/AndersMalmgren/S...Demo.DotNetCore/Bootstrap/Bootstrapper.cs#L31
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
C claym skrev:
just gödslandet av arv är ett stort problem ! Vet inte hur många gånger jag fått förklara för programmerare baksidan att överanvända det. Detta gäller även ”erfarna ” programmerare. Många använder pga av lathet :mad:.

men det största problemet är att programmerare inte kan skriva lättläst kod som en annan människa förstår direkt. Just problemet med namnsättning lyckas väldigt få klara. Jag tror detta främst beror på lathet och att personen inte har tillräckligt djup kunskap i språk på ett generellt plan . Dagens programmerare har väl inte läst många böcker i sitt liv, vilket speglar deras kod på ett negativt sätt.
Håller med om läsbarhet. Många utvecklare förstår inte. Det är samma sak med kommentarer, kommentarer ska man vara sparsam med, de ska förklara varför man gör något. Hur man gör det ska koden förklara.

Har nästan inga kommentarer i min kod. Jag kör också med var istället för typnamnet. variabler och kontext förklarar, typnamnet ska inte behövas.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.