KristinaRT
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Två TV-kanaler och få TV-serier. Alla hade sett episod X kvällen innan och det var dagens samtalsämne. De som missat programmet kunde glömma repriser då det inte gick någon och VHS-bandspelaren ännu inte fanns i var mans hem.
Bodde man i Skåne fanns det två danska kanaler också ;)

Adderad fördel - man tvingades lär sig (förstå iaf) danska….
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Bodde man i Skåne fanns det två danska kanaler också ;)

Adderad fördel - man tvingades lär sig (förstå iaf) danska….
Har vi inte det fortfarande?

Här titta vi inte på det :p Fattar fortfarande inte danska. Tur de pratar svenska i Helsingör.
 
Jonas Persson
Handyman 1 skrev:
Många minns nog tex serien "Rötter" med Kunta Kinte!
Eller Shogun, alla pratade om wakaremasu ka, wakaremasu och wakaremasen eller nåt liknande...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller Shogun, alla pratade om wakaremasu ka, wakaremasu och wakaremasen eller nåt liknande...
Sayonara Toranaga-sama.
Hai!
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Filmisar, inte så mycket de med amerikanska skådespelare utan de från Walt Disney.
Det fick mig att tänka på hockeykorten man samlade på, med bilder på Uffe Sterner, Lill-Strimma, Honken och andra.
Gammalt hockeykort som föreställer en hockeyspelare i färgglada kläder med texten "Nr 4". Lill-Strimma-1-563x1024.jpg 416288560_de6ddd24-bf33-46b0-910e-533ca7c4be56.jpg

Jag googlade nyss på "hockeykort" och såna finns tydligen fortfarande. Bara jag som hade glömt dem, alltså.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns även att man ropade "Day O” till varandra. Då visste jag inte att det troligtvis var från Harry Bellafontes låt.
Jag trodde att det handlade om deodorant …
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Äldsta brorsan rökte More, långa, mörka cigaretter. Eftersom Kojak rökte samma förlät jag honom. :p

[bild]
Cigarettreklam med anspelning på sex fanns det gott om på 1970-talet. Idag skulle den nog vara olaglig även om tobaksreklam vore laglig.
 
P
D dibb skrev:
Vad jag saknar idag är alla serietidningar som fanns förr.
Seriefigurerna har flyttat till vita duken.
 
C claym skrev:
Ord är överflödigt
Finns på youtube, visade åt barnen å de skrattade
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
MultiMan
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Rost, få kan du inte haft en svensk kvalitetscykel från Crescent, Monark mfl.
Jag hade en gulmetallic Puch. Den rostade. :oops:

Sedan skaffade jag en Bianchi, som inte rostade. Tyvärr har jag inte kvar den. Värdefulla idag.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fram till mitten av 80-talet spolades alla grusplaner och även en del med asfalt. Man åkte skridskor på alla möjliga olika ställen tills sent på kvällen. Okända barn delade upp sig i två lag och spelade hockey utan några krav. Målet kunde vara några jackor eller snökokor.
Ja, det var på den gamla bortglömda tiden när det var minusgrader på vintern!
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Jag trodde att det handlade om deodorant …
Googlade 40 år senare hur däo stavades...:p
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonas Persson
B b8q skrev:
Ja, det var på den gamla bortglömda tiden när det var minusgrader på vintern!
Om man sparat på allt som idag blivit ovanligt och värdefullt skulle man vara miljonär flera gånger om:cry:
 
galento
Luxor trådspelare , vi har en liknande men inte provat den :

 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fram till mitten av 80-talet spolades alla grusplaner och även en del med asfalt. Man åkte skridskor på alla möjliga olika ställen tills sent på kvällen. Okända barn delade upp sig i två lag och spelade hockey utan några krav. Målet kunde vara några jackor eller snökokor.
Eller om det fanns andra där utan klubbor så körde man leken där en började i mitten och sen skulle alla andra åka till andra sidan utan att bli fångade, som bytt namn sen dess men jag vet inte till vad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.