Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
P
R Rkarlsson skrev:
Tja.
Jag gjorde ju klart för varför jag inte ska tidigare. Grunden var att de håller på om att man ska ha det varje år.
Det är väl inte speciellt sannolikt att det kan komma fler biverkningar för varje gång man tar samma vaccin?
Och min personliga erfarenhet är att alla jag känner drabbats extremt lindrigt, ingen av alla har någon biverkning av viruset.
Om de du känner som har fått covid-19 är mycket lika dig genetiskt och hälsomässigt så är det ett giltigt argument för att anta chansen är stor att du skulle klara covid-19 bra. Samt förstås att de du känner som har drabbats lindrigt räknas i tusental (eller ännu hellre tiotusental) snarare än i hundratal.
Mitt argument var ju då att det är för tidigt och jag inväntar ett par år så vi ser vad som hänt.
Det är det som är fördelen med att bo i Sverige, jag bestämmer över min egna kropp.
Ja, du bestämmer själv om du vill vaccinera dig eller inte, och det behövs inga argument, så du behöver inte försöka övertyga oss andra med ogiltiga argument.
Och jag är väldigt förnuftig. Med det sagt gör ju att jag respekterar andra människor och håller avstånd till de om de inte uttrycker något annat.
Som ovaccinerad bör man nog hålla avstånd till andra människor ovillkorligt.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, hade missat det inlägget. Men det ger ju inte direkt mer tyngd till din argumentation. Anekdotisk bevisföring är inget som imponerar på mig i.a.f. Jag känner exempelvis personer som blivit rejält sjuka i covid men jag skulle inte för den skull basera min uppfattning om hur farlig sjukdomen är på det.

Sammanställd statistik är det som gäller om man vill hävda "sunt förnuft" på riktigt. Och den säger att sjukdomen är många gånger farligare än vaccinet.

Hur/varför en vaccinering om året skulle vara ett argument mot förstår jag inte alls. Du kanske utvecklade det mer i inlägget jag missat men det låter konstigt. För det första så tror jag att denna första runda vaccinationer är de absolut viktigaste för att få ett stopp på pandemin, så om du vaccinerar dig i år men inte nästa år kanske det är ok. Läget kan ju vara helt annorlunda då. Och för det andra, är det ofta du tackar nej till saker bara för att du måste göra om dem igen? Exempelvis gissar jag att du har en hemförsäkring trots att den bara skyddar ett år i taget (typ).
Så räcker ett nej endast för dig då ?
Ja jag brukar tacka nej till saker jag inte vill. Dock är hemförsäkring en "materiell" grej.
 
P pmd skrev:
Det är väl inte speciellt sannolikt att det kan komma fler biverkningar för varje gång man tar samma vaccin?

Om de du känner som har fått covid-19 är mycket lika dig genetiskt och hälsomässigt så är det ett giltigt argument för att anta chansen är stor att du skulle klara covid-19 bra. Samt förstås att de du känner som har drabbats lindrigt räknas i tusental (eller ännu hellre tiotusental) snarare än i hundratal.

Ja, du bestämmer själv om du vill vaccinera dig eller inte, och det behövs inga argument, så du behöver inte försöka övertyga oss andra med ogiltiga argument.

Som ovaccinerad bör man nog hålla avstånd till andra människor ovillkorligt.
Nåja. Du ska hålla avstånd även vaccinerad. Tro inte att det var ett fripass för att kunna sitta på krogen eller trängas på ett flygplan.
Jag anser att ett nej inte är ogiltigt.
 
RoTe
P pmd skrev:
Tvång som tvång, så lite lika kan de nog vara även det skiljer en hel del. Vi diskuterar dock inte ett vaccintvång eftersom inget sådant har föreslagits, så hur likt det vore skolplikt kan vi bara spekulera om.
Då är jag med. Nej vi har inget vaccintvång, än. Däremot har vi skolplikt i Sverige vilket är väldigt hårt jämfört med större delen av världen som endera har läroplikt/undervisningsplikt alt inget alls. Jag kan tycka att det är rätt extremt att vi hämtar barn med polis för att köra dessa till skolan (spetsigt, men sant). Ursäkta att det blev lite off topic.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Däremot har vi skolplikt i Sverige vilket är väldigt hårt jämfört med större delen av världen
Om skolplikt i världen kan du läsa här:
Compulsory education - Wikipedia
Lägg märke till listan utan skolplikt, längst ned.
 
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Om skolplikt i världen kan du läsa här:
Compulsory education - Wikipedia
Lägg märke till listan utan skolplikt, längst ned.
Nu blir det jättejätte off topic men ok, man blir hämtad av polisen i säg indien också. Noterat.
Nu har jag bara ögnat igenom eftersom jag inte tar wiki som en seriös källa men noterar att Finland noteras som ha skolplikt där. Lustigt att jag känner några som hemskolar sina barn på Åland helt lagligt...
USA tillåter också hemskolning, står inget om det heller där. Verkar som att dom inte gör skillnad på skolplikt och läroplikt? Det var liksom den poängen jag ville ha gjord. Att svenska staten tar sig rätten att ta dina barn till sin skola.
 
RoTe RoTe skrev:
Nu blir det jättejätte off topic men ok, man blir hämtad av polisen i säg indien också. Noterat.
Nu har jag bara ögnat igenom eftersom jag inte tar wiki som en seriös källa men noterar att Finland noteras som ha skolplikt där. Lustigt att jag känner några som hemskolar sina barn på Åland helt lagligt...
USA tillåter också hemskolning, står inget om det heller där. Verkar som att dom inte gör skillnad på skolplikt och läroplikt? Det var liksom den poängen jag ville ha gjord. Att svenska staten tar sig rätten att ta dina barn till sin skola.
Nej, klart, nu är Wiki inte seriöst för det går emot dig. Kanske dian Åland-bekanta tillhör samma konspiration som en del vaccinationsnekare.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, klart, nu är Wiki inte seriöst för det går emot dig. Kanske dian Åland-bekanta tillhör samma konspiration som en del vaccinationsnekare.
Men alltså seriöst, det är skillnad på skolplikt och läroplikt. Här har du en seriös källa: https://www.mariehamn.ax/barn-och-utbildning/grundskola/hemundervisning

Home schooling USA: https://hslda.org/legal

Börjar bli helt matt känner jag nu, vuxna människor tror blint på wikipedia...
 
Och Åland och USA är större delen av världen. Visst.
 
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Och Åland och USA är större delen av världen. Visst.
Det var två exempel där wikipedia hade fel, jag har f-n inte tid att undersöka resten av din källa. Men lita du på wikipedia, boomer.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Så räcker ett nej endast för dig då ?
Räcker för vad? Som förklaring till varför du inte vaccinerar dig? Nej så klart inte. Inte på långa vägar eftersom det inte är en förklaring alls. Men nu har jag fått en förklaring även om jag inte håller med om den alls.

R Rkarlsson skrev:
Ja jag brukar tacka nej till saker jag inte vill.
Låter lite barnsligt om det är kategoriskt, men ok, det är ju din rätt att göra det i detta fallet. Hoppas samhället nyttjar sin rätt och gör vad de kan för att minimera den skada du kan ställa till med den närmsta tiden.

R Rkarlsson skrev:
Dock är hemförsäkring en "materiell" grej.
Jag värderar personligen hälsan högre eftersom det ofta blir svårt att njuta av det materiella om man saknar den.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Jag anser att ett nej inte är ogiltigt.
Det skrev jag inte heller att det är. Ett nej är inte ett argument, det är en viljeyttring.
 
Har fått båda doserna av Pfizer Comirnaty. Enda biverkningen var att ett par timmar efter sprutan satte en MONUMENTAL trötthet in som varade ett par dagar. Så i praktiken ett par tappade arbetsdagar. Ingen muskelvärk eller liknande.

En kompis har ett har kompisar som är ”vaccintveksamma” som dom kallar det. En av dom fick sjukdomen. Nu nojar han över förlorad lukt och smak. Både han och hans sambo var kraftigt sjuka i flera dagar och ingen är gammal eller har någon sjukdomshistoria. You go figure.

Enligt mig är det bara att ta vaccinet. Kan inte fatta denna antivetenskapliga kult som sprider sig över internet med teorier om 5G, magneter och annat.
 
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det må vara få som avlider med det förekommer.

Narkolepsi-fallen efter svininfluensavaccinerna kom inom en månad efter vaccineringen så vitt jag minns. Så fler sorters biverkningar är det osannolikt att det kommer fram efter nuvarande covidvacciner och det är inga kroniska biverkningar så vitt jag vet. Har du någon källa på motsatsen?


Du vet väl om att det tas fram nya influensavacciner varje år och det görs på ett halvår. Nu har det gått ung. ett år sen de första vaccinerades med de vacciner som har använts i Sverige. De vanliga barnvaccinerna har inte alls tagits fram med den kontroll som covidvaccinerna, just för att det skedde för länge sen. Har du läst på om biverkningarna för de vanliga barnvaccinerna?

Eller menar du som t.ex. något av de kinesiska vaccinerna som är gjort på traditionellt sätt med avdödat vaccin?
Problemet med det, liksom med influensavaccinet, är ju att skyddseffekten är låg, kring 50-60 %.


Det gäller väl inte vaccinerna utan själva viruset.


Vaccinerna i Sverige omfattas av Läkemedelsförsäkringen så det innebär ju att läkemedelsbolagen just har tagit ett ansvar.
apropå just läkemedelsförsäkringen, vad fick dom barnen som fick livet förstörda?

ska fö boka för första idag.
 
M MAczea skrev:
apropå just läkemedelsförsäkringen, vad fick dom barnen som fick livet förstörda?

ska fö boka för första idag.
Baconfeber var ju i mångt och mycket en masspsykos som drevs as SARS, man trodde det skulle bli samma en gång till fast värre. Kung Flu har demonstrerat sin dödlighet bland äldre och dessa grupper drabbades inte av narkolepsi under Baconfebern. Den här gången har man dessutom inte vaccinerat yngre utan satsat på de äldre. Men visst finns det en risk i att vaccinera yngre som gör att man kanske inte skall vaccinera dessa grupper, speciellt som de inte verkar drabbas särskilt hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.