Maria T
Handyman 1 skrev:
Var det samma sås som vi kallade skarpsås kanske? jag älskade själv den rätten, åt som ett svin medans alla andra var frågande...
Men det kan det ha varit - nåt Creme Fraiche-aktigt (avrunnen filmjölk?), lite senap och en massa dill? Gott i alla fall.

Skarpsås enligt recept: majonnäs, senap, äggula, vinäger, grädde med mera; som min pappa gjorde när vi nån gång lyxade till det med inkokt lax.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det var nog en variant vi hade, fick googla:) jag tror det var "skarpsås med bostongurka" sjukt gott iaf.
Kanske mer en remouladsås men minns att den kallades skarpsås.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och Björn Gustavson blandade drinkar med det på 90-talet Haschi-baschi: Finlandia & Desivon
Robert Gustafsson, annars var det rätt :p
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Minns ni läskflaskorna som innehöll 75 centiliter, eller 3/4-liter som Apotekarnes benämnde dem.
Tre gamla Apotekarnes läskflaskor märkta "3/4 liter", smakerna SOCKERDRICKA, GRAPE TONIC och PASSIONS FRUKT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var i produktion 1964-72. Etiketterna på Apotekarnes läsk, eller Apotek-Arnes som vi ungar sa, var riktigt snygga på den tiden. Fast de särskrev Passions frukt då.
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Apropå Robert:


***

Trådens ämne igen: Dragspelskungar!

 
Dottern som är född -96 fick frågan på BVC om favoritmat och svaret blev direkt torsk och äggsås :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Japp, väldigt gott :p.
Lagas härhemma med ojämna mellanrum!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nja...jag är en utpräglad fiskskeptiker, och orsaken till detta är troligen något ljummet, smak- och konsistenslöst i skolmatsalen, till vilket serverades ljummen skalpotatis och likaledes ljummen lättmjölk.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Nja...jag är en utpräglad fiskskeptiker, och orsaken till detta är troligen något ljummet, smak- och konsistenslöst i skolmatsalen, till vilket serverades ljummen skalpotatis och likaledes ljummen lättmjölk.
Det du beskriver kan få vem som helst att rata fisk - den där ljumma och ibland överkokta/halvråa potatisen var väl ett stående inslag åtminstone tre luncher av fem? Inte konstigt att denna kropp (min alltså) byggdes mestadels av knäckebröd med ost och lättmjölk, eventuellt ljummen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
mexitegel mexitegel skrev:
Japp, väldigt gott :p.
Lagas härhemma med ojämna mellanrum!
Inte för att vara den, men jag minns äggsåsen tillsammans med egenfångad gös. Jättegott:love:
 
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Det du beskriver kan få vem som helst att rata fisk - den där ljumma och ibland överkokta/halvråa potatisen var väl ett stående inslag åtminstone tre luncher av fem? Inte konstigt att denna kropp (min alltså) byggdes mestadels av knäckebröd med ost och lättmjölk, eventuellt ljummen.
Glöm inte att fisk som skurits i bitar rakt av får ben överallt. Säg det barn som vill äta något med nålar i...

Att äta fisk, inte fiskpinnar, kräver att man lär sig hur man rensar ut benen. Utan den kunskapen blir fisk en plågsam upplevelse.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
En storsäljare på 70-talet. Serverades avrunnen med vispgrädde.
Del Monte-fruktkonservburk från 70-talet med bild av blandad fruktsallad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fubar och 15 till
  • Laddar…
Gott än!
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
En av de senare modellerna innan de dog ut. Just detta system installerade jag i mitten av 80-talet - snabbtelefonen.

En beige Ericsson snabbtelefon från 80-talet med numeriskt tangentbord och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det var väl after eight till aprikoserna också? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.