Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
Maskintok skrev:
möjligt..
Men oavsett så fattas lätt tillgänglig statistik.. Vilket gör att vaccin nekare får vatten på sitt hjul....
Hjälper det när många inte läser hela artiklar utan hoppar över vissa meningar?
Det är lätt hänt (som du märkte själv).

Vad skulle du vilja se för statistik?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Hjälper det när många inte läser hela artiklar utan hoppar över vissa meningar?
Det är lätt hänt (som du märkte själv).

Vad skulle du vilja se för statistik?
Hur många som avlidit av respektive vaccin..
Och inom vilken tid efter vaccinering...

Jo det är lätt att missa.
speciellt med spräckt telefon skärm...
 
Jag gissar att det kommer att dö välgit många efter vaccinering i Sverige innan året är slut. På ett år dör ungefär 90000 personer i Sverige, därav en stor del efter att dom har vaccinerats.

Så mycket om statistikens underbara värld.
 
BirgitS
Maskintok skrev:
Hur många som avlidit av respektive vaccin..
Och inom vilken tid efter vaccinering...

Jo det är lätt att missa.
speciellt med spräckt telefon skärm...
Problemet är att det tar lång tid att utreda varje enskilt dödsfall för att se om det beror på vaccinet eller på något helt annat. Det måste göras på EU-nivå för att det ska bli tillräckligt många fall för att det ska gå att peka på ett samband.

Först när det kom rapporter om blodkoagulationsrubbningen efter vaccinering med AZ-vaccinet så gick det inte att säga om det fanns ett samband eftersom folk kan få samma rubbning även utan vaccinering. Tror att det först rapporterades om 3 fall i Norge och 2 i Sverige. Det var först när det gick att sammanställa på EU-nivå så att det blev många fall som det gick att se att det här kan inte vara andra orsaker och man har då kunnat få fram den riskfaktor som pmd skrev i inlägg #343. Detta kan vara fel men jag har för mig att det var två som avled pga. blodkoagulationsrubbningen i Sverige och tre som tillfrisknade efter behandling.

Men det handlar alltså om några få svenska fall där man har kunnat konstatera att vaccinet har varit orsaken.

Att en del gamla som redan är sjuka dör efter vaccineringen är inte konstigt för det är en risk att de dör jämnt. Sen förekommer det en del yngre men där man inte har kunnat hitta någon koppling till just vaccinet, se #342 med citat från din Aftonbladet-artikel.

Det gäller så vitt jag vet alltid att folk blir sjuka inom 3 veckor efter vaccinationen, inget om att vaccinet skulle påverka kroppen långt efteråt.

Den här artikeln kan ju vara intressant i sammanhanget med sin jämförelse av "Risk att dö på grund av Astras vaccin vs covid-smitta" för olika åldersgrupper även om nu knappt någon vaccineras med AZ längre: https://emanuelkarlsten.se/kartlagg...id-jamfort-med-astras-vaccin-alder-for-alder/
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Men de har det ju.
Det värsta jävla katastrofen sjukvården är skyldig till är Reza. Trots han höll på att dö av dos 1 så skulle han ha andra enl sjukvården, sen ville de inte ta hand om honom och rekommenderade 2 alvedon.

De några tusen som klarat livet var i riskgrupper och äldre.
Reza hade astma men behövde inte dö om sjukvården brytt sig.
Nej, detta är inte riktigt, Reza fick AZ som första dos vilket gav stora biverkningar, som andra gavs han Pzifer.

Men facit i hand skulle han inte haft detta, nej. Men då hade kanske Covid-19 tagit honom istället.

Tragiskt oavsett, ja.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, detta är inte riktigt, Reza fick AZ som första dos vilket gav stora biverkningar, som andra gavs han Pzifer.

Men facit i hand skulle han inte haft detta, nej. Men då hade kanske Covid-19 tagit honom istället.

Tragiskt oavsett, ja.
Så det var inte riktigt att han fick adrenalinspruta vid första? Och blev rekommenderad 2 alvedon och dog vid andra?

Då stämmer ju inte tidningarna.

Hade de kanske tagit in honom andra gången så hade han troligtvis levt.
 
P
D danpih skrev:
Tack för ett sansat svar. I mitt fall har jag svårt att motivera det och jag har svårt att hitta ett argument, både för min egen skull, men också till att göra det för andras skull.

Bör tilläggas att jag jobbar hemifrån, är ung och frisk och osäker på om jag redan är immun/har haft sjukdomen, träffar väldigt sällan folk som är i riskgrupp, och när jag gör det, håller jag extra avstånd.

Jag bedömer utifrån ovan risken att själv smittas och sedan smitta någon som redan är vaccinerad som väldigt låg. Och även som vaccinerad finns den risken kvar, men är lite lägre.

Jag kommer vaccinera mig ändå (har redan fått första sprutan), men det känns lite dåligt att jag motiverat det med "det var smidigt" och "alla andra gör det".

Angående ditt uttalande: "Eftersom man nu godkänt vaccinet från 16 år så innebär det att de som tagit det beslutet har grundat det på statistik som visar att fördelarna överväger", så kan det lika gärna vara så att man grundar det på statistik som visar att fördelarna överväger för ynglingarna som är i extremen av riskgrupper och inte gemene man. Jag tror som du att risken att få en biverkning av vaccinet är väldigt väldigt låg, men man får ha fler faktorer i åtanke, exempelvis kostnad för vaccinering m.fl.
Det fungerar förstås att hålla sig isolerad för att inte bidra till smittspridningen, men då har man avhänt sig en del handlingsalternativ för den händelse att man måste lämna sin isolering. Vaccinering ökar handlingsalternativen för oväntade händelser.

Kostnaden för vaccinering kan man knappast påverka som individ. Staten och övrig offentlig sektor måste ta höjd för att alla som vill ska kunna vaccinera sig.
 
P
Maskintok skrev:
har kapskador av motorsåg och knä som knäskålen for ur på.. slog tillbaka själv...
" vila i en vecka" sa läkaren... jo Jävlar ja..
12 år sedan nu och har inget brosk kvar i knäet...
Norrlänningar har nog lite bättre läkkött än andra veklingar. ;)

"Man kan kast in hatten".
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Norrlänningar har nog lite bättre läkkött än andra veklingar. ;)

"Man kan kast in hatten".
fråga int va landet kan göra för dig, fråga va du kan göra för landet. ;)

Eller som farfar sa...
Det ska både synas och kännas att man gjort något för sitt leverne:thinking:;)(y)
 
MaxHugo
R Rkarlsson skrev:
Så det var inte riktigt att han fick adrenalinspruta vid första? Och blev rekommenderad 2 alvedon och dog vid andra?

Då stämmer ju inte tidningarna.

Hade de kanske tagit in honom andra gången så hade han troligtvis levt.
l

En vänlig varning.
Förra gången någon sa emot @Löken66 slutade det med ett helt nytt forums inlägg...
 
P
D danpih skrev:
En tanke till: ju bättre skydd man kan visa att vaccinet ger, desto mindre behöver man "vaccinera sig för andras skull".
Det tror jag är delvis feltänkt. De som inte kan vaccinera sig av en eller annan anledning blir inte ett dugg hjälpta av ökad effektivitet hos vaccinet. De blir däremot hjälpta av minskad smittspridning.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tror jag är delvis feltänkt. De som inte kan vaccinera sig av en eller annan anledning blir inte ett dugg hjälpta av ökad effektivitet hos vaccinet. De blir däremot hjälpta av minskad smittspridning.
Vilket i sin tur följer av ökad effektivitet hos vaccinet.
 
P
Jo, men också av högt vaccineringsdeltagande.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Precis, det ska svida att vara anti-vaxxer. :p
Ja det sved för dom som var anti Hitler också , historien har tydligt visat vem som hade rätt i det fallet. Framtiden får utvisa vilka som hade rätt angående covidvaccin .
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Jag ser fram emot detta samhälle där man inte har en chans att ens arbeta för att få lön och inhandla mat utan att ha gjort X Y och Z både med sin kropp och annat.
Det samhället har vi till stor del idag. Det går inte att få ett arbete utan att ha gått i skolan. I skolan gör man väldigt mycket med sin hjärna, som är en del av kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.