Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
D
Maskintok skrev:
Det sitter väl FHM och säger varje dag..
Att det är osäkert men bättre att ta än att inte ta vaccinet:thinking:
Säkert. Har missat väldigt mycket av nyheterna p.g.a. renovering :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bra ide, finns också följande att i så fall lägga till, detta är saxat från 1177:

"Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot följande sjukdomar:

  • difteri
  • kikhosta
  • stelkramp
  • polio
  • haemophilus influenzae typ b (Hib)
  • pneumokocker
  • mässling
  • påssjuka
  • röda hund
  • rotavirus
  • hepatit B
  • humant papillomvirus (HPV)."

De barn vars föräldrar missat något av följande skall naturligtvis inte tillåtas att gå i skola, vistas på allmänna platser, affärer, idrottsplatser och övriga platser där andra än deras egen grupp finns.

Komplettera även med fastsydd gul lapp på kläderna där övriga inte riskerar att träffa dessa, samt naturligtvis egna bänkar och platser på bussen.

Kanske i förlängningen lämpliga läger för de som inte tagit sitt vaccin.

Fy fan vilka synnerligen obehagliga associationer dina ideer väcker, sådant där har vi sett nog av!

Att underlåta väl beprövade barnvaccin borde väl i yttersta fall klassas som barnmisshandel. Många av dem är värre för den drabbade än omgivningen. Men framför allt, pga av fungerande vaccination i stort, finns ingen samhällsmitta av ovan sjukdomar. Det är väl denna del vacinmotståndarna har oerhört svårt att fatta.

När det gäller jämförelsen om tillträdesstop etc. Så får man ju utreda varje vaccin separat utifrån smittorisk för de omgivande, och sannolikhet att man bär på smitta. Sett till samhällsfara.

Det är tex idag förbjudet att flyga med de flesta flygbolag om man har synliga symptom på vattkoppor. Men då det inte finns någon sammhällsmitta så kan det ju inte föreligga krav att stoppa någon pga att man inte vaccinerat.

Om någon av ovan skulle utvecklas till en samhällsmitta, så bör ju dock absolut likande krav införas på dessa.


Rekommenderar vaccinmotståndare att med öppet sinne se dokumentären Vaccinjägarna.
 
Då är man fullvaccinerad, eller ja, fullt skydd tar ju två veckor
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då är man fullvaccinerad, eller ja, fullt skydd tar ju två veckor
för stunden eller för evigt?
Jag skulle aldrig ge den bilden om man ska tro media...
fullgott skydd efter 2 veckor, så vitt vi vet för tillfället..
 
Maskintok skrev:
för stunden eller för evigt?
Jag skulle aldrig ge den bilden om man ska tro media...
fullgott skydd efter 2 veckor, så vitt vi vet för tillfället..
2 doser plus att jag har haft sjukdomen. Nog rätt bra skydd
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2 doser plus att jag har haft sjukdomen. Nog rätt bra skydd
vi får hoppas på det (y)
 
KristinaRT
D danpih skrev:
Ok, men verifierad covid är ju inte samma sak som att vara immun/ha låg risk att få covid? Finns det inte en risk att dom som jobbar i vården som inte haft covid, som tar vaccinet, inte fått covid om dom inte tagit vaccinet heller och att siffrorna är skeva?
.
Det är nog svårt eftersom vi inte har en tydlig ”definition” på vad det innebär att inte vara mottaglig eller att vara mindre mottaglig. Vi vet ju inte heller om det är så, eller om de fall man hör om bara handlar om att individen exponerades för mycket få virus, om de haft en coronavirusinfektion nyligen, eller om deras immunförsvar är extra bra.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är nog svårt eftersom vi inte har en tydlig ”definition” på vad det innebär att inte vara mottaglig eller att vara mindre mottaglig. Vi vet ju inte heller om det är så, eller om de fall man hör om bara handlar om att individen exponerades för mycket få virus, om de haft en coronavirusinfektion nyligen, eller om deras immunförsvar är extra bra.
Ja, och det är lite min poäng med. Jag tänker att slutsatser som "vaccinet ger ett gott skydd" och "vaccinering kommer stoppa spridningen av covid" är svåra att nyansera och förtydliga, då vi redan har 1 miljon bekräftade (och många obekräftade) fall i landet och antalet bekräftat smittade fluktuerat mellan testningsstrategi, restriktioner, medvetande om sjukdomen, egna åtgärder, årstider etc.

Men man får förutsätta att vaccinerna ger signifikant skydd för personer som inte haft sjukdomen. Annars hade det varit svårt att få dem godkända.

Tror att forskning inom detta område kommer få en rejäl skjuts framåt i.o.m. pandemin, men det är nog oundvikligt att det länge kommer finnas otydligheter p.g.a. för många faktorer för att kunna dra entydiga slutsatser, vilket leder till blandade råd/rön som förmedlas.

Man kan titta på hur sveriges resa genom pandemin varit och hur diskussionerna gått bland befolkningen. Det har svängt än fram, än tillbaka. Och det lär fortsätta ett tag till.
 
MaxHugo
En del vill diskutera, en del vill informera, en del vill ha rätt, en del vill bevisa att den andre har fel, en del är ute efter att provocera, en del är m.m

"jag kan bevisa att du har fel, så har jag rätt"

När jag skrev mitt inlägg visste jag exakt hur det skulle gå. Tog inte lång tid efter, alla intalat sig själva att jag är emot vaccin och tänker inte ta det eller.

I 8år har jag jobbat med en kollega, som tyvärr blev drabbad av bieffekterna från svininfluensa vaccinet.
Men fast alla tragiska olyckor, kör jag fortfarande bil utan att tänka på konsekvenserna.

Kommer självklart att vaccinera mig. (Haft tillgång till vaccin i ca 1-2 månader)
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
MaxHugo MaxHugo skrev:
En del vill diskutera, en del vill informera, en del vill ha rätt, en del vill bevisa att den andre har fel, en del är ute efter att provocera, en del är m.m

"jag kan bevisa att du har fel, så har jag rätt"

När jag skrev mitt inlägg visste jag exakt hur det skulle gå. Tog inte lång tid efter, alla intalat sig själva att jag är emot vaccin och tänker inte ta det eller.

I 8år har jag jobbat med en kollega, som tyvärr blev drabbad av bieffekterna från svininfluensa vaccinet.
Men fast alla tragiska olyckor, kör jag fortfarande bil utan att tänka på konsekvenserna.
Jag tror du lyfter en intressant poäng som undgår många. Upplever i vissa sammanhang att så fort man ställer en fråga som innehåller ett uns av skepticism, så riskerar man negativ inställning och negativa konsekvenser från folk. Det är tråkigt. Känns som detta är den riktiga flockimmuniteten, det vill säga mot sakliga diskussioner. :)

Om jag tänker tillbaka på alla samtal jag haft sen pandemin började har många av dom kantats av hysteri/ilska/skitsnack etc. Verkar vara svårt för vissa att ha en nyanserad inställning, oavsett hur många gånger dom själva behövt ändra åsikt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
BirgitS
D danpih skrev:
Kan du länka till dom undersökningarna? Jag satt och läste igår på pubmed m.fl. och kunde inte hitta någon undersökning som tog hänsyn till e.g. om de som fick vaccinet redan hade haft covid eller var immuna innan de fick vaccinet och som dessutom tog hänsyn till smittspridningen generellt med åtanke på faktorer som väder, restriktioner etc.
Det är ju svårt att hitta sånt långt efter men det har varit uppe sådana studier i nyhetstråden om corona/covid just när de var nya.

Men det här är en sån studie, visserligen med få deltagare och gäller tidigare sjuka som har utvecklat antikroppar men ändå:
I studien har även SARS-CoV-2 screening genomförts, där 340 deltagare med antikroppar testats en gång i veckan under en 10-veckorsperiod. Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion.
https://communitystudien.com/information-om-fas-3/
Det ska ju inte spela någon roll om man har fått sina antikroppar pga. sjukdom eller vaccination.

Det här är ju mer anekdotiskt men på äldreboendena i Stockholm screenade man rätt mycket och smittspårade brett, alltså kollade även boende utan symtom, under våg 3 men ändå var det få fall man hittade där, vilket ju är en stor skillnad jämfört med under våg 2.
Histogram som visar antal Covid-19 fall per månad på äldreboenden i Stockholm fram till juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf
Finns ju ingen våg 3 där.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Inte så mycket en omröstning, mer en nyfiken koll på hur det går för vaccinationståget i Sverige. Det verkar vara ”spridda skurar” på hur mycket vaccin som rör sig i de olika regionerna (vilket gör att de släpper på olika åldrar i olika regioner).

Härnere (mitten av Skåne) kom vi ner till ”min” åldersgrupp för två dagar sedan :)
Synd bara att man inte vaccinerade, den stora spridargruppen, "ungpluttarna" tidigare.
 
MaxHugo
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Synd bara att man inte vaccinerade, den stora spridargruppen, "ungpluttarna" tidigare.
Tidigare???? Vem skulle dom gått före? Vem skulle gett upp sin vaccin spruta för en "ungplutt"?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju svårt att hitta sånt långt efter men det har varit uppe sådana studier i nyhetstråden om corona/covid just när de var nya.

Men det här är en sån studie, visserligen med få deltagare och gäller tidigare sjuka som har utvecklat antikroppar men ändå: [länk]
Det ska ju inte spela någon roll om man har fått sina antikroppar pga. sjukdom eller vaccination.

Det här är ju mer anekdotiskt men på äldreboendena i Stockholm screenade man rätt mycket och smittspårade brett, alltså kollade även boende utan symtom, under våg 3 men ändå var det få fall man hittade där, vilket ju är en stor skillnad jämfört med under våg 2.
[bild]
[länk]
Finns ju ingen våg 3 där.
Tack för att du letade upp den, det var mycket intressant läsning!

En notering, att dom här tar ställning till smittan i stort:

Avsnittet i fas 2 där det stod:

"130 deltagare hade utvecklat antikroppar under sommaren (8 procent av de som i våras inte hade antikroppar). Att så mycket färre deltagare blev smittade inför Fas 2 tror vi beror på att vi inte hade lika mycket smitta i samhället och bland våra patienter under dessa månader. Liksom vid Fas 1 fann vi att tillkomst av antikroppar (dvs genomgången infektion) var kopplat till att man hade haft symptom såsom lukt/smak bortfall och feber. Däremot såg vi inte samma koppling till patientnära arbete som i våras, troligen pga att vi inte hade lika många inneliggande COVID-19 patienter."

Man kan väl lägga till där att rutiner, medvetenhet och skyddsutrustning säkert förbättrats under den tiden med. Jobbade förresten dom som deltog aktivt med covid-patienter? Annars är studiens resultat mer svårtolkat i min mening.

Om jag tolkar det rätt, när man gjorde uppföljningar i 10 veckor på dom som hade haft smitta vid fas 1, så såg man att dom inte insjuknade på nytt i större utsträckning (1% på 10 veckor), men deras kollegor insjuknade heller inte i en stor utsträckning (8% på 16 veckor), detta gör det ju svårt att fastställa hur effektivt antikropparna skyddar även om det ger en viss hint.

Jag hittade flera sjukhuspersonals-studier från andra länder (när man bara vet vad man ska söka efter :) ). Det fanns en som var gjord på front-line health care personnel, som var intressant. Där vet man ju med säkerhet att dom utsätts för viruset, även om rutinerna såklart förbättras och risken att insjukna minskar.

En tanke till: ju bättre skydd man kan visa att vaccinet ger, desto mindre behöver man "vaccinera sig för andras skull".
 
D
@BirgitS passar på att fråga, du verkar insatt. Satt och kollade vidare på lite statistik. Vet du vad detta beror på:

Graf över vaccinationer i Storbritannien och diagram över nya COVID-19 fall och dödsfall.

Ny mutation? Hur funkar vaccinet mot det isåfall? Är det lika många gamla som dör trots vaccination? Det verkar vid första anblick som att smittan sprids i väldigt hög utsträckning trots stor andel vaccinerade och jag tänker att den spiken skulle varit mycket högre om den kommit 2020, när man inte visste så mycket om viruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.