ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Trot eller ej, men jag saknar Domusrestaurangerna, dom var bra!
På domusrestaurangen i Gällivare så var rökning tillåten för de första raderna bord, icke rök avdelningen de skyltade upp på 80 talet var tre bord längst in.
Det låg mittemot systembolaget så man kunde sitta där och vänta mens 'nån köpte ut'.

Apropå Åhlens..
'Pappa har ju suttit och sytt hela natten' :rofl:
 
F fusion skrev:
Reklamfilmer från förr (y) Ernst Hugo i högform efter 58 sekunder ! Volvo-elegans och Volvo kvalitet, en sak som inte gäller för dagens Volvo bilar.

Den gamla reklamen höll iaf vad den lovade.:love:

[media]
Var den näst sista nån anspelning på de 1000 Volvo 144 Nordkorea lurade Sverige på? (Dvs ”köpte” men aldrig betalade.)
 
Rökrutor på högstadieskolan
 
  • Gilla
Pel063 och 4 till
  • Laddar…
BOB sylt å saft. "Billigt och Bra"... dyrt socker idag va...
 
Hep Hep skrev:
Jag har försökt googla fram exempelbilder, men misslyckats.
Prova med medaljcermonibilder från cykeltävlingar istället. Såg någon sån samling med dylika bilder för ett par år sedan, visar betydligt mer än man önskar se. :oops:
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Vill minnas något som kallades skäggbäver. Dock hittar jag inget när jag bildgooglar.
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Rent allmänt har väl köer nästan upphört att existera, inte ens IKEA eller Ullared har väl några speciellt långa köer längre. Allt tog ju en halvdag förr, bank,post,Domus,bolaget osv..
Bauhaus gör väl sitt bästa för att hålla kö-traditionen vid liv - åtminstone i Uppsala.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jonas Persson
Hep Hep skrev:
Något som väl bara fanns på 70-talet, är väl kalsongreklam där snasen tydligt lagts uppåt mot magen. (PTU?)

Jag har försökt googla fram exempelbilder, men misslyckats. Jag vet att jag har en annons från Domus i en fototidning i någon låda. Får se om jag får tid att leta. Tyvärr har jag nu helt sabbat min sökhistorik och lär få spännande google-annonser ett tag framöver.
 
Jonas Persson
När vi ändå håller på, är det någon som minns filé surabaja?
 
P
Keiller Keiller skrev:
Ta på dig ett par Y-frontare och visa frugan så får du veta hur ofta man behöver bry sig :D:D
Min fru är mycket tolerant …
:whistle:
 
Maria T
Gasspis.
Nu menar jag inte en ny och modern AGA som kostar multum, utan en gammal (troligen Ankarsrum) som fanns i många städer, och i den del av Stockholm som jag växte upp i, ända till 1984!
Det var ett litet helsike att 1) lära sig tända en platta 2) lära sig tända en platta utan att fastna med gaständaren i nån av "plattans" uppstickande tänder och sen(are) 3) kunna tända ugnen.
Jag tror jag var 10 år innan jag lyckades koka vatten till te bara för att den j**la spisen var så skräckingivande.

Mammas kakor var spännande att äta för ibland var de råa, ibland torra och nån gång ibland precis lagom.

Från vad jag vet finns ännu "stadsgas" kvar i delar av Stockholm m fl städer, men hoppas för barnens och allas skull att spisarna bytts ut till säkrare varianter.

Anekdot. En av min mammas väninnor hade håriga armar och ben, dessutom var hon väldigt vig och smidig.
Jag lärde mig av Gurli, vila i frid, hur en tänder en gasplatta och snabbt som attan svingar ben/arm/valfri lem däröver så blir den garanterat hårfri. Lukten är en bisak.

https://digitaltmuseum.se/021026361667/gasspis Klicka gärna på länken för att se hur den såg ut uppfälld.

(Ett under att jag lärde mig laga mat ö h t)
 
Redigerat:
Jonas Persson
Receptsamling i kartotek.

Hand som håller ett receptkort över en öppen samling receptkort i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Haha
Takfönster och 10 till
  • Laddar…
Jonas Persson
När socialstyrelsen rekommenderade vad man skulle äta...
 
Maria T Maria T skrev:
[länk] Klicka gärna på länken för att se hur den såg ut uppfälld.
På 90-talet bodde jag i ett radhus med en spis mycket snarlik den. Det exemplaret överlevde millennieskiftet. Den var säkert bra på sin tid. Men ugnen var inget vidare. I samma hus fanns även en gasdriven varmvattenberedare. Den tyckte jag mycket mer illa om. Det gick bara att ta varmvatten på ett ställe i huset åt gången. Så om någon öppnade varmvattenkranen någonstans i huset när man duschade blev det snabbt iskallt.
 
  • Wow
dicliff
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När vi ändå håller på, är det någon som minns filé surabaja?
[media]
Bönor i chili?!?!? Hädelse!
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.