Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det gick bra tills de plötsligt ville ha personnummer - då avbröt jag.
Personnumret är frivilligt att ange,
Skärmavbild av webbformulär där personnummer markerats som frivilligt att ange, andra fält överstrukna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast iofs, skulle jag kanske fullföljt ändå, och sen gett Klarna en bredsida i kraft av GDPR... :rofl:

[länk]
Den där undersökningen utfördes mer eller mindre direkt efter att GDPR hade börjat gälla.
Så gick testet till:
Fem dagar efter att GDPR trädde i kraft satte vi igång med att kontakta bolagen.”
 
Nu kom ju inte GDPR som en blixt från en klar himmel...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
https://www.ehandel.se/klarnas-vd-kritiserar-media-efter-rapporter-om-tekniska-problem

Trots bekräftat att felet inte vara Klarna utan Nordea/Bankgirot skiter media i att korrigera. Ändrar inte ens rubriken. När du blivit satt i ett fack är det omöjligt att ta sig ut. Allt som bekräftar bilden publiceras. Motsatt ignoreras. Ansvaret vi förväntas ta jämfört med media, skriver Sebastian Siemiatkowski på mikrobloggen.

 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Men det gör de ju inte. Jag får massor av påminnelser i brevlådan.
Det där är en gammal historia. I vart fall tidigare så hade Klarna som rutin att skicka fakturan till adressen man angivit i beställningen och påminnelserna till bokföringsadressen (en adress som inte alltid stämmer).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Trots bekräftat att felet inte vara Klarna utan Nordea/Bankgirot skiter media i att korrigera. Ändrar inte ens rubriken. När du blivit satt i ett fack är det omöjligt att ta sig ut. Allt som bekräftar bilden publiceras. Motsatt ignoreras. Ansvaret vi förväntas ta jämfört med media, skriver Sebastian Siemiatkowski på mikrobloggen.
"Tekniska problem hos Klarna – drar dubbelt

Betaltjänstbolaget Klarna har tekniska problem som gör att vissa betalningar dras dubbelt."

Vad är det som ska ändras?
https://www.dn.se/ekonomi/tekniska-problem-hos-klarna-drar-dubbelt/
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Försvarar inte specifikt Klarna utan min åsikt utgår generellt från att man ska läsa det som gäller vid köp och de val som kan göras.
Tyvärr är det här det brister och ungefär som du gör ett köp i fysisk butik med kreditkort, "konto eller kredit" som kan finnas som val på kortterminal.;)
Jag väljer inte fel

Det jag vänder mig mot är att det är ett sätt att driva affärer som många gånger drabbar de svaga i samhället.

Hade man haft en ordentlig kreditgivning med kontroller hade många inte fått använda tjänster som Klarna för att sätta sig i skuld.
I mina ögon är det här lika mycket ett skitföretag som SMS lånen.

Mina enda skulder är för övrigt huslån och csn. Men det är ju investeringar. Det ena i boendet och det andra i inkomstsidan för att ha råd med boende :D
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl så. Men där märker jag inte av det, då jag alltid cashar vid kassadisken.

Jo det var nog länge sedan elektronikladorna tjänade sina pengar på produkterna, utan det är väl i produktförsäkringar och betalningsupplägg de tar in pengarna.
Så är det. CDON skulle ha gått under för många år sen om det inte var för att deras betaldel är enormt stor.

På samma sätt som GE skulle gått under under 90-00 tal om det inte var för deras kreditkort.
Det roliga i den kråksången är att kreditdelen sen gjorde att GE nästan gick under.
 
KristinaRT
T Tostarp skrev:
Om Klarna börjar skicka e-fakturor så dödar dom sin egen affärside ganska snabbt. Klarna är, och kommer alltid att vara, ett företag som lever på påminnelseavgifter.
CSN går runt pga påminnelseavgifter….. Någon som vägrar ta studielån pga det?

Har fö appen och tycker den fungerar toppen. Ingen reklam, påminnelser innan fakturan förfaller, lätt att stoppa betalning vid leveransproblem.

Att kräva tillbaka pengar fr kreditkortsföretaget går, men det är varken snabbt eller enkelt. Och tar tid! Föredrar Klarna alla gånger.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
KristinaRT KristinaRT skrev:
CSN går runt pga påminnelseavgifter….. Någon som vägrar ta studielån pga det?
Jag cashade faktiskt mina studielån 2 år efter avslutade studier bara för att jag fick en påminnelseavgift pga en dag för sen betalning. Lyckligtvis sammanföll det med en ackumulerad utbetalning för ett patent.
 
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu kom ju inte GDPR som en blixt från en klar himmel...
Ja, det pratades en del angående kommande GDPR i något år innan det infördes.

Men hur var det med DCL-donen?
Var det inte en införelsetid på tio år? (2009 - 2019-04-01)
När började det komma DCL-uttag & DCL-kontakter ute i allmänna handeln?
När började elföretag att installera DCL-uttag i nybyggen?

Det var väll inte förrän det var ca 1 år kvar på övergångsperioden?
https://tidningenelektrikern.se/2018/09/28/nya-eu-standarden-ett-moment-22-for-nya-lamputtag/
 
Demmpa Demmpa skrev:
När började elföretag att installera DCL-uttag i nybyggen?
Det är ju inte jämförbart, det är ju ingen som vill ha dem.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag väljer inte fel

Det jag vänder mig mot är att det är ett sätt att driva affärer som många gånger drabbar de svaga i samhället.

Hade man haft en ordentlig kreditgivning med kontroller hade många inte fått använda tjänster som Klarna för att sätta sig i skuld.
I mina ögon är det här lika mycket ett skitföretag som SMS lånen.

Mina enda skulder är för övrigt huslån och csn. Men det är ju investeringar. Det ena i boendet och det andra i inkomstsidan för att ha råd med boende :D
Nu kanske jag räknar fel eller något. Men om du pluggar 3.5 år och tar fullt lån på cns så hamnar du kanske på 330 lök ?
Enl csn är återbetalningstider 25 ÅR 25 HELA ÅR.

Att skryta med att det är en investering att har LÅN i 25 år för en 3.5 års utbildning är ju nästan lite pinsamt.
Det är mer imponerande om man skryter med att man betalt av csn på 5 år max.
 
F
T Tostarp skrev:
Om Klarna börjar skicka e-fakturor så dödar dom sin egen affärside ganska snabbt. Klarna är, och kommer alltid att vara, ett företag som lever på påminnelseavgifter.
Ren spekulation från din sida. dom lever på avgifter från företagen som använder deras betalningstjänster. Det är reglerat i lag hur och vem som får driva inkasso, det är separerat i ett annat bolag så det borde vara fullt möjligt för dig att bevisa ditt påstående.
 
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Personnumret är frivilligt att ange,
[bild]
Det där gäller inte swishbetalning.
När frågan kom om personnummer var det enda uppgiften som skulle matas in på den sidan, och det gick inte att komma runt.

Men det här är inte så viktigt, bara att jag är lite förbannad över att Klarna inte ens kunde låta bli att lusa ner det enklaste alternativet med lite onödiga konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.