J JohanLun skrev:
Aftonbladet skriver att 400.000 jobb är i fara. Det känns lite överdrivet. Det måste gå att importera cement? Företaget säger att de inte fått någon tid, men det har varit känt i 10år när tillståndet går ut. Ibland tror jag många räknar med att man ska komma undan sitt ansvar om man är ute i dålig tid och med dåliga undersökningar. Släpper man igenom detta pga det, då har man ju visat att det går att agera så för företagen framåt också. Hänger företagets framtid på detta beslut borde de lagt mer jobb på att följa upp och säkerställa att de hade vattentäta underlag för ärendet.
Visst går det att importera cement MEN det kräver att logistik och försäljningskedjor finns på plats samt att det finns en överproduktion att köpa. Den delen är ju inte producentens jobb att fixa. Och vore det enkelt och ekonomiskt, skulle vi väl redan i dag ha kanaler klara för cementdistribution så jag tror att vi får problem, i alla fall under en tid, när tillverkningen på Gotland upphör.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För övrigt tycker jag också att det borde gå att såväl importera som exportera cement. Det finns ju klassning av det och det är inte som om svensk cement är den enda det kan gå att bygga med. Importerar man från exempelvis Polen borde ju deras cement vara miljöklassad och godkänd i EU den med.

Men det i sig är inte ett argument mot att vi borde kunna ha gruvindustri i Sverige.
tydligen så är det inte tillåtet hur som...
Man måste ändå ha en import kedja som kan få fram själva varan... Sedan ska det ju fram en enorm mängd på kort tid... ohållbart
 
Jag har länge förundrats hur kortsiktigt många företag agerar och hur dåligt rustade de är mot om en leverantör/fabrik konkar, brinner upp, läggs ned osv. Dubbla leverantörer är något som är rimligt att ha både för att kunna förhandla om pris men även den dag man får störningar hos en leverantör. Gör företagen inte sin hemläxa straffar det sig. Men visst, trist om de drabbar folk längre ner i kedjan. Cementa och LKAB har uppenbarligen inte gjort sin hemläxa. Tough luck. Håller med om att ett fett vite med förlängt tillstånd på mycket kort sikt bör vara en framkomlig väg, men på lång sikt kan ju företaget inte få förstöra Gotlands grundvatten. Verkar ju som näeboende har problem med sättningar, vibrationer mm som väl är väntat om man sänker grundvatten och spränger. Men att cementa skiter i de boende med problem. Som vanligt. Historiskt har ju stora företag våldtagit små orter utan att sen göra rätt för sig.
 
  • Gilla
Flipbed och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Historiskt har ju stora företag våldtagit små orter utan att sen göra rätt för sig.
Så var det förr, inte påstår du att det sker nu?
Cementa har väl gjort allt som krävts hittills vad gäller tillstånd och återställning?
 
  • Gilla
Krille-72 och 4 till
  • Laddar…
Cementa drar uppenbarligen ut på processen så länge dom kan, för det är billigare att fortsätta gräva neråt i Gotlands grundvatten än att leta kalk på annan ort. Dom lär inte sluta självmant förrän grundvattnet är förstört.
Att döma av många inslag i tråden fungerar det uppenbarligen rikligt bra att angripa processen istället för problemet
Ju fler ovidkommande detaljer som sår tvivel, desto svårare är det att se sanningen.
Att många domstolar tagit "felaktiga/tveksamma beslut" är väl inte konstigt, se bara alla förvirrande argument i denna tråd
Sen tvivlar jag starkt på att "extrem cementbrist" skulle bli något större problem för Cementa, tvärtom. Det ger dom ett perfekt alibi för att chockhöja priserna. Kan man dubbla priserna och halvera leveranserna tjänar man mer pengar, elementär ekonomi.
Att det ryker några arbetstillfällen gör ju bara att aktiekursen går upp,
Dom har säkert alternativa leveranskedjor förberedda, men eftersom "dom är dyrare måste vi höja priset".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag har länge förundrats hur kortsiktigt många företag agerar och hur dåligt rustade de är mot om en leverantör/fabrik konkar, brinner upp, läggs ned osv. Dubbla leverantörer är något som är rimligt att ha både för att kunna förhandla om pris men även den dag man får störningar hos en leverantör. Gör företagen inte sin hemläxa straffar det sig. Men visst, trist om de drabbar folk längre ner i kedjan. Cementa och LKAB har uppenbarligen inte gjort sin hemläxa. Tough luck. Håller med om att ett fett vite med förlängt tillstånd på mycket kort sikt bör vara en framkomlig väg, men på lång sikt kan ju företaget inte få förstöra Gotlands grundvatten. Verkar ju som näeboende har problem med sättningar, vibrationer mm som väl är väntat om man sänker grundvatten och spränger. Men att cementa skiter i de boende med problem. Som vanligt. Historiskt har ju stora företag våldtagit små orter utan att sen göra rätt för sig.
LKAB... staten...
Om de misslyckas så kostar det oss stora summor... om cementa misslyckas så kostar det dem stora summor och oss i slutet...
 
F fribygg skrev:
Så var det förr, inte påstår du att det sker nu?
Cementa har väl gjort allt som krävts hittills vad gäller tillstånd och återställning?
Jag tror företag fortsätter vinstmaximera så länge deras goodwill inte sjunker som en sten. Då jag gissar konsumenter oftast inte vet vilket bolag som tillverkar cementen i huset i lägenheten de köper så behöver de inte jobba lika hårt på att ha en positiv profil som företag som de som säljer till slutkund.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Cementa drar uppenbarligen ut på processen så länge dom kan, för det är billigare att fortsätta gräva neråt i Gotlands grundvatten än att leta kalk på annan ort. Dom lär inte sluta självmant förrän grundvattnet är förstört.
Att döma av många inslag i tråden fungerar det uppenbarligen rikligt bra att angripa processen istället för problemet
Ju fler ovidkommande detaljer som sår tvivel, desto svårare är det att se sanningen.
Att många domstolar tagit "felaktiga/tveksamma beslut" är väl inte konstigt, se bara alla förvirrande argument i denna tråd
Sen tvivlar jag starkt på att "extrem cementbrist" skulle bli något större problem för Cementa, tvärtom. Det ger dom ett perfekt alibi för att chockhöja priserna. Kan man dubbla priserna och halvera leveranserna tjänar man mer pengar, elementär ekonomi.
Att det ryker några arbetstillfällen gör ju bara att aktiekursen går upp,
Dom har säkert alternativa leveranskedjor förberedda, men eftersom "dom är dyrare måste vi höja priset".
Jag håller dig och de som delar din åsikt som ansvariga för om det blir en ekonomisk kris med arbetslöshet i landet... Blir det bra?
För det är samma myt tillbaka som ni håller emot ett företag som ser till så vi kan bygga..
Att staten är så dumma att man håller på som man gör är inte cementas fel utan de som satt och la domen i MÖD...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag håller dig och de som delar din åsikt som ansvariga för om det blir en ekonomisk kris med arbetslöshet i landet... Blir det bra?
För det är samma myt tillbaka som ni håller emot ett företag som ser till så vi kan bygga..
Att staten är så dumma att man håller på som man gör är inte cementas fel utan de som satt och la domen i MÖD...
Den risken tar jag om du tar fullt ansvar för att återställa grundvattnet på Gotland ifall jag får rätt?
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Den risken tar jag om du tar fullt ansvar för att återställa grundvattnet på Gotland ifall jag får rätt?
aldrig.
vet du varför?
Jag är övertygad om att vattnet är bättre nu än innan de satte igång och bröt..
:cool:
inte heller agerar eller argumenterar jag för miljörörelsen, och att det är bättre med ekonomisk kris än att agera för jobb och välfärd..
 
F fribygg skrev:
Så var det förr, inte påstår du att det sker nu?
Cementa har väl gjort allt som krävts hittills vad gäller tillstånd och återställning?
Nej och det är eg detta miljö vatten frågan handlar om. Cementa pumpar ut ett par miljoner kubik grundvatten i havet, estimerat lika mkt vatten som hela resten av ön konsumerar. Inget har skett genom alla år av kritik på Gotland. De behöver säkerställa att detta inte är ett problem eller relaterat till det grundvatten problem vi har idag.
 
Fairlane
Maskintok skrev:
aldrig.
vet du varför?
Jag är övertygad om att vattnet är bättre nu än innan de satte igång och bröt..
:cool:
inte heller agerar eller argumenterar jag för miljörörelsen, och att det är bättre med ekonomisk kris än att agera för jobb och välfärd..
Ifall du är övertygad om att grundvattnet är bättre eller blir bättre av att Cementa fortsätter brytningen enligt deras plan så förstår jag inte varför du inte kan ta ett personligt ansvar för att återställa om du har fel.

Är du kanske inte helt övertygad utan låter andra argument väga tyngre? Säg det isåfall. "Jag tror att grundvattnet klarar sig bra, men för mig är jobben viktigare".
 
  • Gilla
reez och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror företag fortsätter vinstmaximera så länge deras goodwill inte sjunker som en sten. Då jag gissar konsumenter oftast inte vet vilket bolag som tillverkar cementen i huset i lägenheten de köper så behöver de inte jobba lika hårt på att ha en positiv profil som företag som de som säljer till slutkund.
Tror jag oxå, det är väl vinsten som är det primära om man skall driva företag?
I tillståndet för brytningen regleras säkert vad som skall göras före, under och efter driften av dagbrottet.
Klart att det går att bryta kalk på andra ställen på Gotland, Sverige och i värden, men det vill till att få igång logistiken så att bostads och infrastruktur projekten inte stannar av i november.
Cementa om någon har väl vinnlagt sig om en positiv profil då man vill bygga en CO2 fri produktion på Gotland.
 
F fribygg skrev:
Klart att det går att bryta kalk på andra ställen på Gotland, Sverige och i värden, men det vill till att få igång logistiken så att bostads och infrastruktur projekten inte stannar av i november.
Cementa om någon har väl vinnlagt sig om en positiv profil då man vill bygga en CO2 fri produktion på Gotland.
Det inte bara går utan görs. Cementa Gotland är en av 139 siter i 60 länder som bara Heidelberg cement har. De bryter över hela Europa och exporterar och importerar enorma mängder.
30% av de de bryter på Gotland exporteras.
Det finns två stora aktörer till här som också exporterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.