Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Precis så som du skriver är det.
Är det bara jag som upplever att de kanske 10 senaste åren så har variationerna mellan utfallen i Tingen och Hr ökat lavinartat. Variationerna är så grova att man i första instans kan få 10 år för att sedan frias helt. Eller vise versa.
Ett märkligt lotteri börjar det bli i mina ögon där utfallen ofta förvånar både expertisen och vanliga dödliga.
Jo, drömmen är ju att utslaget ska bli detsamma varje gång med samma information, men vi verkligenheten är det nog omöjligt. Om man tar en jämförelse med professionella fotbollsdomare som kommer inte heller de till samma beslut varje gång, ens om de får titta på händelsenfrån olika vinklar i slowmotion hur mycket de vill. Ofta blir utslaget samma, men långt ifrån alltid. Väldigt ofta är också utslaget från vanligt folk helt annorlunda, de vill ha straff om det är det egna laget som fälls, och inte straff om det var motståndarlagets spelare.
På samma sätt ser vi att de som är förespråkare för Cementa i det här ärendet oftare tycker att beslutet är fel och domarna lurade av miljömuppar och de som är på andra sidan tycker såklart att beslutet är korrekt och att Cementa inte lyckats visa att de inte kommer förstöra miljön på platsen. Få har nog koll på sakfrågan och lagen.
Att skillnad mellan tingsrätt och hovrätt kan bli så stora som 10 års fängelse beror väl på att brottet är såpass grovt och ena instansen anser att det är bevisat, medan den andra anser att bevisen inte är tillräckliga. Hade brottet varit mindre grovt så hade skillnaden istället blivit frikänd/dagsböter, men det är i grunden samma sak.

Det är inte heller ovanligt att tingsrätt och hovrätt kommer till samma bedömning av bevisen, men olika straffsatser.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Självklart är det bra att man kan överklaga ett beslut. Personligen börjat jag bli lite trött på att Tinget bara är en transportsträcka i många mål. Alls vet redan innan att det kommer gå vidare till Hr.
Detta kostar fruktansvärt mycket pengar.
Nuvarande process på Vårbynätverket är ett lysande exempel.
Men så ser det väl inte ut i alla fall? I fall med grov kriminalitet ser man det väldigt ofta, medan man i enkalre mål nog inte alls alltid överklagar. De fallen har dock mindre medial spridning.
Det finns ju också fall där flera är anklagade och dömda i tingsrätt, men inte alla överklagar, vissa accepterar utdömt straff.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Karlia
Enligt svenska dagbladet (2015) överklagas ca 15% av alla brottmål, av de målen ändras domen i 44%. När den tilltalade överklagar ändras 1/3, när åklagaren själv eller tillsammans med målsägande överklagar ändras 65% av domarna.

Enligt artikeln förs inte statistik på detta, det låter märkligt.

https://www.svd.se/sa-manga-domar-andrar-hovratten
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Ca 15 % av målen i tingsrätt går vidare till hovrätt. 2019 inkom 200.000 mål till tingsrätterna och 30.000 till hovrätterna. Högsta domstolen tar sen upp så lite som ett hundratal mål (av 6.000 som överklagas dit). Miljömålen sticker här ut i att 30 % går vidare till hovrätt.

Totalt sett står sig domen i över 75 % av alla hovrättsmål. Om de ändrade domarna är små eller stora ändringar säger inte statistiken.

https://www.domstol.se/globalassets...ktlinjer/statistik/domstolsstatistik-2019.pdf
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Krille-72 Krille-72 skrev:
Precis så som du skriver är det.
Är det bara jag som upplever att de kanske 10 senaste åren så har variationerna mellan utfallen i Tingen och Hr ökat lavinartat. Variationerna är så grova att man i första instans kan få 10 år för att sedan frias helt. Eller vise versa.
Ett märkligt lotteri börjar det bli i mina ögon där utfallen ofta förvånar både expertisen och vanliga dödliga.

Självklart är det bra att man kan överklaga ett beslut. Personligen börjat jag bli lite trött på att Tinget bara är en transportsträcka i många mål. Alls vet redan innan att det kommer gå vidare till Hr.
Detta kostar fruktansvärt mycket pengar.
Nuvarande process på Vårbynätverket är ett lysande exempel.

När det gäller Cementa så är det något mycket märkligt hur allt har skötts.

Man ser också i Cementas överklagan att det finns en del stora ?


”Det föreligger synnerliga skäl som motiverar en prövning i Högsta domstolen
5. Handläggningen i Mark- och miljööverdomstolen har innehållit grova förbiseenden och misstag. De huvudsakliga felaktigheterna kan sammanfattas enligt följande:
(i) domstolen beredde inte Cementa tillfälle att yttra sig över frågan om rättegångshinder innan ansökan avvisades (se avsnitt D.1),
(ii) domstolen avgjorde målet först nio månader efter avslutad huvudförhandling (se avsnitt D.2), och
1 Jfr bl.a. ”En modern och effektiv miljöprövning” (dir. M2020:86), tillgänglig på:
[länk] effektiv-miljoprovning-dir.-202086; ”Översyn av relevant lagstiftning för att uppnå Sveriges klimatmål” (dir. 2019:101) med tilläggsdirektiv (dir. 2020:87), tillgängliga på [länk] dokument/kommittedirektiv/2019/12/dir.-2019101/; ”En klimatanpassad miljöbalk för samtiden och framtiden” (SOU 2021:21), tillgänglig på [länk] offentliga-utredningar/2021/03/sou-2021.21/; ”Balanskommissionens lösningsrapport; 6 förslag för grön omställning”, tillgänglig på [länk] ”Industrins reformagenda – så får industrin fart på tillväxten”, tillgänglig på [länk] ”Klimatpolitiska rådets rapport 2021”, tillgänglig på [länk] content/uploads/2021/04/klimatpolitiskaradetrapport2021.pdf. Samtliga länkar kontrollerade 2021-07-21.

(iii) domstolen tillsåg inte att den hade tillräcklig kompetens för att avgöra målet (se avsnitt D.3).
6. Det är uppenbart att den felaktiga handläggningen har inverkat på målets utgång och att det är av stor betydelse att Högsta domstolen prövar överklagan”

För er som inte läst överklagandet. Det är läsvärd läsning oavsett vad man tycker om kalkbrytning och stora företag
Allra-härvan är ytterligare ett exempel. 200 miljoner borta pga okunnig (och lättlurad) tingsrätt.

https://www.svd.se/nojd-aklagare-rasar-mot-tingsratten

Ekobrottsmyndighetens Thomas Hertz, som varit åklagare i fallet, går nu till hårt angrepp mot tingsrätten i ljuset av den nya hovrättsdomen:

– Domslutet i dag är i princip i alla delar som jag hade yrkat. Läser man domskälen ser man att hovrätten tagit till sig materian. Jag känner mig nöjd, säger Hertz till SvD.


Varför friade tingsrätten när hovrätten nu fäller?

– Jag vet ju inte mer än vad jag kan läsa i tingsrättens domskäl. Det är en fråga som man ska ställa till tingsrättens ledamöter. Läser man tingsrättens domskäl ser det ut som att man kommer fram till att de ska dömas, men sen kommer de fram att de inte ska fällas.

...

Trots hovrättens dom är att Pensionsmyndighetens chans få tillbaka de 170 miljonerna – plus 126 miljoner kronor i ränta – små, enligt Hertz.

Hovrätten dömer visserligen de fyra åtalade att betala ett skadestånd på 170 miljoner kronor, men det är pengar åklagaren Thomas Hertz inte tror de åtalade har. Detta då de åtalade i och med tingsrättens friande dom i januari 2020 fick tillbaka uppemot 200 miljoner kronor i beslagtagna egendomar och tillgångar.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Allrahärvan
Tingsrätten bör hålla personer och kapital tills domen vunnit laga kraft ellet om överklagan sker tills den domen fallit osv.
 
Fairlane
Allrahärvan är väl ytterligare ett ärende där allmänheten vet vilket domslut som är rätt, utan att egentligen vara insatta i ärendet.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Unikt namn
Ja frågan är ju mest om lagen räcker till för att klämma dit förövarna eller inte. Men för en gångs skull så gjorde den det.
Fantastiskt!
Även om det var lite trisst att tjuvarna troligen han gömma pengarna i något tjuvland....
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja frågan är ju mest om lagen räcker till för att klämma dit förövarna eller inte. Men för en gångs skull så gjorde den det.
Fantastiskt!
Även om det var lite trisst att tjuvarna troligen han gömma pengarna i något tjuvland....
Jag håller med dig men ska jag vara ärlig så vet jag egentligen alldeles för lite för att kunna säga att de är skyldiga. Det är mest en känsla, på samma sätt som jag tycker det är bra att Vårbygänget fick fängelsestraff etc. Det är mer en känsla av att jag tror de är skyldiga. Bevisen har jag inte granskat.

Det är lite det jag syftar på gällande Cementa. Jag tror att de allra flesta som uttalar sig, oavsett om man tycker MÖD dömt rätt eller fel inte har särskilt bra koll på bevisläget.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Aftonbladet skriver att 400.000 jobb är i fara. Det känns lite överdrivet. Det måste gå att importera cement? Företaget säger att de inte fått någon tid, men det har varit känt i 10år när tillståndet går ut. Ibland tror jag många räknar med att man ska komma undan sitt ansvar om man är ute i dålig tid och med dåliga undersökningar. Släpper man igenom detta pga det, då har man ju visat att det går att agera så för företagen framåt också. Hänger företagets framtid på detta beslut borde de lagt mer jobb på att följa upp och säkerställa att de hade vattentäta underlag för ärendet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Aftonbladet skriver att 400.000 jobb är i fara. Det känns lite överdrivet. Det måste gå att importera cement? Företaget säger att de inte fått någon tid, men det har varit känt i 10år när tillståndet går ut. Ibland tror jag många räknar med att man ska komma undan sitt ansvar om man är ute i dålig tid och med dåliga undersökningar. Släpper man igenom detta pga det, då har man ju visat att det går att agera så för företagen framåt också. Hänger företagets framtid på detta beslut borde de lagt mer jobb på att följa upp och säkerställa att de hade vattentäta underlag för ärendet.
Varför måste det gå att importera cement?
När varken miljöanalys eller kvalitet är i samma nivå som hos cementa?
miljöanalys får du inte fram med tillståndet att importera detta bara över en natt... Så där skall även tillståndet värderas emot kraven hos bygget.. en standard som inte bara bryts bara för att Kina har kalk..

Jo det är till och med i underkant..
pratade med svärfar igår..
Han och hans söner jobbar som elektriker och snickare... De hade redan börjat få höra om stoppade jobb inom den kommunala verksamheten vid nybyggnationer..
Och deras chefer sagt att minst var annan vvsare, elektriker, snickare kommer varslas om detta sker.... Så läget är annat än att sitta och vänta... Och agera miljödåre...
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Fast de började ju förnyelseprocessen för fem år sen eller nåt.

Jag tror att även många av oss infrastrukturskramare skulle kunna acceptera tillfälliga tillstånd som bara får användas mot någon form av vite. Detta vite skulle då kunna gå upp över tid, så att det exempelvis efter två år vore helt huvudlöst att fortsätta som om ingenting hänt.

Det är det här oresonligt svartvita, att allt kan vara ok i första instans, men tvärstopp i nästa som är det stora problemet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast de började ju förnyelseprocessen för fem år sen eller nåt.

Jag tror att även många av oss infrastrukturskramare skulle kunna acceptera tillfälliga tillstånd som bara får användas mot någon form av vite. Detta vite skulle då kunna gå upp över tid, så att det exempelvis efter två år vore helt huvudlöst att fortsätta som om ingenting hänt.

Det är det här oresonligt svartvita, att allt kan vara ok i första instans, men tvärstopp i nästa som är det stora problemet.
Sedan är det ju en sak om det varit i ett reservat... Men det är ett natura 2000 område.. det är en helt annan sak..
 
Då kanske man ska planera in lite jobb hemma där man behöver hantverkare, äntligen kanske det går få tag på bra folk. :D
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Då kanske man ska planera in lite jobb hemma där man behöver hantverkare, äntligen kanske det går få tag på bra folk. :D
Jo det kan bli så ja... Och det kan bli en väldigt otrevlig arbetslöshet med konkurser för byggföretag mm...
som har utsikt för att bli långvarig...
 
För övrigt tycker jag också att det borde gå att såväl importera som exportera cement. Det finns ju klassning av det och det är inte som om svensk cement är den enda det kan gå att bygga med. Importerar man från exempelvis Polen borde ju deras cement vara miljöklassad och godkänd i EU den med.

Men det i sig är inte ett argument mot att vi borde kunna ha gruvindustri i Sverige.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.