Nissens
@optimum , du säger ju att du endast klagat på att FHM och regeringen varit för saktfärdiga trots det goda resultatet.

Nu planeras restriktionerna att hävas i en rasande takt, så du borde vara supernöjd!! :):)

Det är ju detta jag sagt ett tag nu, det finns inga skäl längre att hålla fast vid alla restriktioner. Skönt att vi har en kompetent ledning som tagit oss igenom detta! :)
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det är klart att olika länder skiljer sig åt men på vilket sätt menar du att det skulle påverka risken för en genombrottsinfektion och att de själva tidigare har kommit fram till över 90 % skydd mot sjukdom men nu har sänkt skyddsnivån rejält?
På alla sätt, nästan inget gemensamt, bla har de ju vaccinerat nästan alla i en homogen grupp och ingen i en annan, som lever tätt under dåliga förhållanden, inte så konstigt att de skapar krutdurkar för smitta som leder till många intagna på sjukhus.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl en adjuvans i de vaccinerna också?
Den kan ju vara jättefarlig ;)

Det tar tydligen tid att baxa både ryskt och kinesiskt vaccin m.fl. genom EMA:s godkännandeprocess men så småningom ska det väl gå vägen.
Jo visst, tänkte inte på det…;)
Nja, jag tänkte väl mest på de som är rädda för sprutan med gift, omprogrammerande, genmanipulerande, gener, etc eller de som bara inte vill ta en ny typ av ”experimentvaccin” som det inte finns många års erfarenhet av.
För de som är lite oroliga för ett obeprövat vaccin spelar det nog inte lite traditionell(?) adjuvant så stor roll.
Hårdnackade antivaxxers tycker jag inte borde vara så många att det äventyrar vaccinationsmålet i Sverige.

Har hör det är problem för utlandsstudenter att deras vaccination kanske inte är godkänt i studielandet.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Kan inte någon starta en tråd om virusets ursprung?
Det är ju uppe officiellt på WHO nivå nu så det borde vara ok att skriva om.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Visst, men skall du skydda dig mot allt som är farligt så lär du få ett tråkigt liv. Och vad skall du göra åt allt som är farligare än covid i Sverige just nu?
Det handlar främst om att skydda andra än en själv.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Kan inte någon starta en tråd om virusets ursprung?
Det är ju uppe officiellt på WHO nivå nu så det borde vara ok att skriva om.
Gärna en för de som vill fuska och strunta i FHM råd och rekommendationer.
Då slipper jag och några mer ansvarsfulla sådant.
 
Nissens
P pmd skrev:
Det handlar främst om att skydda andra än en själv.
Vilka andra tänker du på? De sårbara är ju vaccinerade..
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Longer gap between COVID-19 vaccine doses may increase immune response
[Citat]
[*]A gap of up to 45 weeks actually led to a stronger immune response compared with the recommended interval.
[/citat]
45 veckor sen var i mitten av september förra året. När började vaccintestningen?
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
För de som är lite oroliga för ett obeprövat vaccin spelar det nog inte lite traditionell(?) adjuvant så stor roll.
Alla vaccin mot covid-19 är väl lika nya och oprövade?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Vilka andra tänker du på? De sårbara är ju vaccinerade..
Är verkligen alla som är sårbara vaccinerade? Vad menas med sårbara, och hur många av dem är vaccinerade?

Även vaccinerade kan bli smittade och föra smittan vidare, även om de inte blir så värst sjuka (eller inte sjuka alls).

Plus, som redan påpekats, allt som ökar trängsel ökar risken för allmän smittspridning.

All smittspridning är dålig. Det ökar risken för ytterligare mutationer som de nuvarande vaccinerna fungerar sämre mot.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Gärna en för de som vill fuska och strunta i FHM råd och rekommendationer.
Då slipper jag och några mer ansvarsfulla sådant.
Är det ansvarsfullt att resa tvärs över jordklotet när allt tyder på att en allvarlig pandemi är under uppsegling, bara man packar ner några munskydd och lite extra handsprit? Ok, det kanske inte fanns några råd om att inte göra det, men skryter man med att man gör mer än myndigheterna rekommenderar kanske man ska fundera på vem som egentligen ska kasta första stenen.

(Får mig osökt att tänka på Life of Brian. Stones, sir?)
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Apropå inget, men ville bara konstatera att dessa meddelanden som många butiker spelar upp med jämna mellanrum om ”rådande omständigheter” börjar bli så irriterande att en del av mig bara vill göra helt tvärt emot det budskap man försöker få fram. Känns som att man går runt i någon sorts framtida dystopi i vilken befolkningen konstant måste hjärntvättas till att inte glömma att vara rädd för X; ”kul att du tittar på kopplingar till ditt läckande element, MEN GLÖM INTE COVID, SPRING OCH TVÄTTA HÄNDERNA OCH HÅLL AVSTÅNDET TILL DEM VID PISSOAREN!!!”.

Bauhaus med Peter Stormare och Biltema (i Botkyrka) toppar nog irritationslistan i nuläget.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag vet inte vad de andra som frekvent besökte Coronavirus-tråden tycker, men jag saknar iaf ett ställe att besöka för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna. Så här skapar jag en sådan tråd.

Syftet är att dela och kommentera nyheter och rön om coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen det orsakar, Covid-19. Syftet är inte att vara en debatttråd för/emot ämnen som munskydd, lockdown eller Sveriges sätt att hantera pandemin. Däremot tycker jag rön angående dessa ämnen bör få delas.
H hapazard skrev:
Jag vet inte vad de andra som frekvent besökte Coronavirus-tråden tycker, men jag saknar iaf ett ställe att besöka för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna. Så här skapar jag en sådan tråd.

Syftet är att dela och kommentera nyheter och rön om coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen det orsakar, Covid-19. Syftet är inte att vara en debatttråd för/emot ämnen som munskydd, lockdown eller Sveriges sätt att hantera pandemin. Däremot tycker jag rön angående dessa ämnen bör få delas.
Hej alla som önskar sanningsenlig information om Covid. Surfa in på Swebbtv.se. Rekommenderar speciellt programmen där Lars Bern medverkar.
 
  • Haha
  • Arg
karra och 7 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
45 veckor sen var i mitten av september förra året. När började vaccintestningen?
Man bjöd in folk från tidiga studier för att dela i ny studie om dosintervall.
Resultatet av AstraZs fas 1/2 studie publicerades i Lancet i Juli 2020.
Methods: Volunteers aged 18-55 years who were enrolled in a Phase 1/2 or Phase 2/3 clinical trial of ChAdOx1 nCoV-19 and had received either a single dose or two doses of 5×10 10 viral particles were invited back for vaccination. Reactogenicity and immunogenicity of a delayed second dose or a third dose are reported here.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3873839
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
SvenE55 SvenE55 skrev:
Hej alla som önskar sanningsenlig information om Covid. Surfa in på Swebbtv.se. Rekommenderar speciellt programmen där Lars Bern medverkar.
Lars Bern om C vitaminer mot covid

Coronapandemin – några råd! (metabolhalsa.se)

Lars Bern om vaccinationer

Avbryt vaccinationskampanjen NU! – anthropocene

Lars Bern om Bill Gates

Världens farligaste makthavare? – anthropocene

Lars Bern om faktagranskning, Georg Soros, Bill Gates....

Så kallad FAKTAGRANSKNING – anthropocene

Lars Bern om statens inblandning i medicinering av Covid sjuka

Staten förbjuder fungerande behandling av Covid-19! – anthropocene

Lars Bern om vetenskapssamhällets dekadens

Vetenskapssamhällets dekadens del 5 – anthropocene

Lars Bern om västvärldens demokrati

Västdiktaturen blir allt pinsammare – anthropocene

Maths Nilsson om Lars Bern

Hur Lars Bern och Swebb-TV skapar klimatmyter – Maths Nilsson, författare
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.