F
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, detta strök Kia från min lista när jag köpte min bil.
från min med men efter att på nära håll bevittnat hur jävla usel kombinationen av Folka GTE och Folkvagns ”utmärkta” serviceorganisation hanterar det så köpte jag en KIA ändå. Med en kupévärmare 45minuter innan man skall till jobbet så är rutorna tinade och bilen varm invändigt. Jag är en tung fortkörare med så jag är lätt på jobbet på en kvart så med bajskokaren på max så är det aldrig nåt problem faktiskt. På jobbet har jag varmgarage och laddmöjlighet.
 
F fsn skrev:
från min med men efter att på nära håll bevittnat hur jävla usel kombinationen av Folka GTE och Folkvagns ”utmärkta” serviceorganisation hanterar det så köpte jag en KIA ändå. Med en kupévärmare 45minuter innan man skall till jobbet så är rutorna tinade och bilen varm invändigt. Jag är en tung fortkörare med så jag är lätt på jobbet på en kvart så med bajskokaren på max så är det aldrig nåt problem faktiskt. På jobbet har jag varmgarage och laddmöjlighet.
Jag förvärmer med bilens värme medan den fortfarande är ansluten till laddaren hemma.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Skillnaden ligger i huvudsak att de med elbil skulle kunna vänta med laddningen för att de ändå har tillräckligt mycket batteri för att klara sig nästa dag.
Jag håller med om i princip hela ditt inlägg, men det här tycker jag ändå är centralt för framtidens elplanering.

Kan vi nyttja nattimmarna till att ladda elbilar är ju i princip hela deras påverkan på effekttopparna borta. Tar vi en 80 kWh-bil som ska ladda från tio till 80 % så går det på under sex timmar med en trefas 16 ampere-laddare, som ju då ger 11 kW. Och i normalfallet behöver förstås få ladda så mycket över natt, det är inte många som kör 30 mil om dagen.

Så ur mitt perspektiv är frågan om ifall man måste ladda så snart man kan eller när elsystemet är lågbelastat central för hur mycket elsystemet behöver byggas ut för att hantera elbilar. Och som obotlig optimist tror jag att svaret är: häpnadsväckande lite. Givet att styrmedel som timdebitering och liknande kommer på plats i full skala.

Själv har jag schablondebitering i garaget i brf:en – det är i allt väsentligt en långsiktigt dålig lösning, då jag personligen har noll att vinna på att ladda när det är billigt och efterfrågan låg.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om i princip hela ditt inlägg, men det här tycker jag ändå är centralt för framtidens elplanering.

Kan vi nyttja nattimmarna till att ladda elbilar är ju i princip hela deras påverkan på effekttopparna borta. Tar vi en 80 kWh-bil som ska ladda från tio till 80 % så går det på under sex timmar med en trefas 16 ampere-laddare, som ju då ger 11 kW. Och i normalfallet behöver förstås få ladda så mycket över natt, det är inte många som kör 30 mil om dagen.

Så ur mitt perspektiv är frågan om ifall man måste ladda så snart man kan eller när elsystemet är lågbelastat central för hur mycket elsystemet behöver byggas ut för att hantera elbilar. Och som obotlig optimist tror jag att svaret är: häpnadsväckande lite. Givet att styrmedel som timdebitering och liknande kommer på plats i full skala.

Själv har jag schablondebitering i garaget i brf:en – det är i allt väsentligt en långsiktigt dålig lösning, då jag personligen har noll att vinna på att ladda när det är billigt och efterfrågan låg.
Ja och här håller jag med dig fullt ut. Jag tror inte heller att elnäten måste byggas ut kraftigt. Det som måste bort är schablondebiteringen som du nämner, men elbolagen kommer att få kniven mot strupen när det står att välja mellan att inte klara toppar och att flytta laster med hjälp av timpris.

Jag är också optimist genom att fortfarande tro att dynamisk styrning av hundratusentals laddboxar kan ha en betydande effekt på balanseringen av elnätet, oavsett om någon försöker motbevisa mig med en servettberäkning. Principen är ju inget jag diktat ihop själv precis.

Jag tror också att man kommer att kunna ha ett hembatteri som inkomstkälla i framtiden. Mycket måste ändras för att få lönsamma förutsättningar för det, men det handlar bara om beslut som måste fattas av kloka människor för att komma dit. Pilotprojekt pågår redan i USA.
 
Frågan är ju också hur väl utbyggt elnäten i villaområdena är, kan det bli en brist som leder till att det lönar sig att ladda på natten? Vi har någon slags effekttaxa på nätavgiften, dvs det kostar inget att säkra upp huvudsäkring upp till 25A, men om man förbrukar mycket el i högtaxa blir det skitdyrt.
 
J JohanLun skrev:
Vi har någon slags effekttaxa på nätavgiften, dvs det kostar inget att säkra upp huvudsäkring upp till 25A, men om man förbrukar mycket el i högtaxa blir det skitdyrt.
Effekttaxa skulle ha varit infört i Sverige redan för något år sedan, men det verkar ha lagts på is. Med tanke på hur obegripligt systemet var utformat är jag rätt glad över det. Hela månaden skulle prissättas utifrån en enda maxtimme, vilket skulle ta bort alla incitament när man redan maxat den tredje i månaden.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är ju också hur väl utbyggt elnäten i villaområdena är, kan det bli en brist som leder till att det lönar sig att ladda på natten? Vi har någon slags effekttaxa på nätavgiften, dvs det kostar inget att säkra upp huvudsäkring upp till 25A, men om man förbrukar mycket el i högtaxa blir det skitdyrt.
Det varierar en del, Partille har taxa utifrån högsta utnyttjade effekt. Där jag bor är taxan stigande från 16A och uppåt.

Nattaxa hjälper inte för destinationsladdning. Laddare på stan och på jobbet kommer att utnyttjas på dagtid. Jag tror att timdebitering hemma kommer att bli normen framöver för att kunna styra laddningen utan komplicerade mekanismer. På stan blir det dock dyrare fasta kWh-priser.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det varierar en del, Partille har taxa utifrån högsta utnyttjade effekt. Där jag bor är taxan stigande från 16A och uppåt.

Nattaxa hjälper inte för destinationsladdning. Laddare på stan och på jobbet kommer att utnyttjas på dagtid. Jag tror att timdebitering hemma kommer att bli normen framöver för att kunna styra laddningen utan komplicerade mekanismer. På stan blir det dock dyrare fasta kWh-priser.
Då är det främja nattladdning för att minimera destinationsladdning. Men jag tror ändå att flaskhalsarna i nätet finns utmed våra stora vägar. Det är bara att titta på valfri väl placerad mack och titta på omsättningen av fossilkunder och fundera på hur det skulle se ut om 25-30% av dessa var elbilar och vilken total kapacitet som behövs och hur många laddatationer som skulle behövas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då är det främja nattladdning för att minimera destinationsladdning. Men jag tror ändå att flaskhalsarna i nätet finns utmed våra stora vägar. Det är bara att titta på valfri väl placerad mack och titta på omsättningen av fossilkunder och fundera på hur det skulle se ut om 25-30% av dessa var elbilar och vilken total kapacitet som behövs och hur många laddatationer som skulle behövas.
Vi kan ta Tönnebto som ett exempel, det är en typisk "på vägen"-plats som existerar pga tankning idag. Om jag kommer ihåg rätt så finns det sex pumpar där. Där finns också en snabbladdare på 50kWh (7 kr/kWh, dyrare än bensin med min bil).

Här borde det behövas runt 20 snabbladdare och med högre effekt än idag (folk fikar och äter mat där också).

Visst, det är en flaskhals, men det borde gå att få till.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Vi kan ta Tönnebto som ett exempel, det är en typisk "på vägen"-plats som existerar pga tankning idag. Om jag kommer ihåg rätt så finns det sex pumpar där. Där finns också en snabbladdare på 50kWh (7 kr/kWh, dyrare än bensin med min bil).

Här borde det behövas runt 20 snabbladdare och med högre effekt än idag (folk fikar och äter mat där också).

Visst, det är en flaskhals, men det borde gå att få till.
vi får se....
 
hsd
Nu var det ett tag sedan jag var där uppåt men Hagsta ,finns det kvar eller har det förfallit helt
 
hsd hsd skrev:
Nu var det ett tag sedan jag var där uppåt men Hagsta ,finns det kvar eller har det förfallit helt
Jodå, det är egentligen bättre än Tönnebro om man inte har småbarn. Tog bara Tönnebro som ett exempel då det var där jag stannade nu i sommar, hade lika gärna kunnat använda Hagsta.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Vi kan ta Tönnebto som ett exempel, det är en typisk "på vägen"-plats som existerar pga tankning idag. Om jag kommer ihåg rätt så finns det sex pumpar där. Där finns också en snabbladdare på 50kWh (7 kr/kWh, dyrare än bensin med min bil).

Här borde det behövas runt 20 snabbladdare och med högre effekt än idag (folk fikar och äter mat där också).

Visst, det är en flaskhals, men det borde gå att få till.
man skulle ju också kunna ta ett väletablerat stopp i en mer trafikerad del av landet, tex nåt mellan Jönköping och Norrköping, då är vi på lunch-, pissestopp- och tankavstånd från Stockholm, Göteborg och städerna i Skåne. Eller på E6 mellan Malmö och Göteborg. Det är väl upp till 12-15 pumpar idag på väldigt många ställe?

Jag tog mig friheten att kika lite på laddplatserna vid en mack strax norr om Jönköping då vi satt vid ett bord där och käkade. Det var kö på minst 2 bilar till varje fossilpump och man upplevde det som störande.

Till elladdningen var det kaos, det var kö på minst tre bilar till varje laddplats, den fjärde laddaren var tydligen sönder. Det fanns ingen fungerande infrastruktur där själva kön kunde bildas så alla elbilar var bara ivägen, de som tankat klart kom liksom inte där ifrån för det var inte genomkörande utan mer parkeringsplats. Såg en pappa i en Leaf som påminde en hel del om Michael Dogulas i Falling Down, han var så på väg att tappa det.

Såg att han letade efter nån och efter en stund var han framme till oss och med en jävla attityd att nu hade vi nog tankat så det räckte för han hade väntat i 2 timmar.Var tvungen att skratta åt honom lite. Han pep iväg och fick till slut tag på stackarna till den ID3 som envisades med att tanka 100% för dom skulle ändå äta. När han till slut läst lusen av det äldre paret i ID3 och talat om att när det är kö tankar man inte mer än till max 80% så fick han tillslut tanka, då hade han inte rätt app nerladdad. Jag tror han förkortade sitt liv med 5år på den parkeringen.

Man kan titta på hur det ibland ser ut på Teslas stationer (som för övrigt är överlägsna alla andra aktörer) med regelrätta hot och tom slagsmål. snackade med en bekant som plockar av sina nummerskyltar när han tankade sin Tesla i högtrafik för han hade blivit uppringd av andra som stod i kö.

Då funderar man på hur det skulle se ut med 5 eller 10ggr så mycket elbilar, eltankning är som ett jävla avsnitt av Dallas och hela ”tankbranchen” är oorganiserad, diversifierad och extremt omogen. På det kommer nät-infrastruktur som naturligtvis inte har utbyggd kapacitet. Jag tror det kommer att bli spännande. Kanske solid state batterier och lägre batteripriser löser mycket med längre räckvidd.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Isakare och 7 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
man skulle ju också kunna ta ett väletablerat stopp i en mer trafikerad del av landet, tex nåt mellan Jönköping och Norrköping, då är vi på lunch-, pissestopp- och tankavstånd från Stockholm, Göteborg och städerna i Skåne. Eller på E6 mellan Malmö och Göteborg. Det är väl upp till 12-15 pumpar idag på väldigt många ställe?

Jag tog mig friheten att kika lite på laddplatserna vid en mack strax norr om Jönköping då vi satt vid ett bord där och käkade. Det var kö på minst 2 bilar till varje fossilpump och man upplevde det som störande.

Till elladdningen var det kaos, det var kö på minst tre bilar till varje laddplats, den fjärde laddaren var tydligen sönder. Det fanns ingen fungerande infrastruktur där själva kön kunde bildas så alla elbilar var bara ivägen, de som tankat klart kom liksom inte där ifrån för det var inte genomkörande utan mer parkeringsplats. Såg en pappa i en Leaf som påminde en hel del om Michael Dogulas i Falling Down, han var så på väg att tappa det.

Såg att han letade efter nån och efter en stund var han framme till oss och med en jävla attityd att nu hade vi nog tankat så det räckte för han hade väntat i 2 timmar.Var tvungen att skratta åt honom lite. Han pep iväg och fick till slut tag på stackarna till den ID3 som envisades med att tanka 100% för dom skulle ändå äta. När han till slut läst lusen av det äldre paret i ID3 och talat om att när det är kö tankar man inte mer än till max 80% så fick han tillslut tanka, då hade han inte rätt app nerladdad. Jag tror han förkortade sitt liv med 5år på den parkeringen.

Man kan titta på hur det ibland ser ut på Teslas stationer (som för övrigt är överlägsna alla andra aktörer) med regelrätta hot och tom slagsmål. snackade med en bekant som plockar av sina nummerskyltar när han tankade sin Tesla i högtrafik för han hade blivit uppringd av andra som stod i kö.

Då funderar man på hur det skulle se ut med 5 eller 10ggr så mycket elbilar, eltankning är som ett jävla avsnitt av Dallas och hela ”tankbranchen” är oorganiserad, diversifierad och extremt omogen. På det kommer nät-infrastruktur som naturligtvis inte har utbyggd kapacitet. Jag tror det kommer att bli spännande. Kanske solid state batterier och lägre batteripriser löser mycket med längre räckvidd.
F fsn skrev:
man skulle ju också kunna ta ett väletablerat stopp i en mer trafikerad del av landet, tex nåt mellan Jönköping och Norrköping, då är vi på lunch-, pissestopp- och tankavstånd från Stockholm, Göteborg och städerna i Skåne. Eller på E6 mellan Malmö och Göteborg. Det är väl upp till 12-15 pumpar idag på väldigt många ställe?

Jag tog mig friheten att kika lite på laddplatserna vid en mack strax norr om Jönköping då vi satt vid ett bord där och käkade. Det var kö på minst 2 bilar till varje fossilpump och man upplevde det som störande.

Till elladdningen var det kaos, det var kö på minst tre bilar till varje laddplats, den fjärde laddaren var tydligen sönder. Det fanns ingen fungerande infrastruktur där själva kön kunde bildas så alla elbilar var bara ivägen, de som tankat klart kom liksom inte där ifrån för det var inte genomkörande utan mer parkeringsplats. Såg en pappa i en Leaf som påminde en hel del om Michael Dogulas i Falling Down, han var så på väg att tappa det.

Såg att han letade efter nån och efter en stund var han framme till oss och med en jävla attityd att nu hade vi nog tankat så det räckte för han hade väntat i 2 timmar.Var tvungen att skratta åt honom lite. Han pep iväg och fick till slut tag på stackarna till den ID3 som envisades med att tanka 100% för dom skulle ändå äta. När han till slut läst lusen av det äldre paret i ID3 och talat om att när det är kö tankar man inte mer än till max 80% så fick han tillslut tanka, då hade han inte rätt app nerladdad. Jag tror han förkortade sitt liv med 5år på den parkeringen.

Man kan titta på hur det ibland ser ut på Teslas stationer (som för övrigt är överlägsna alla andra aktörer) med regelrätta hot och tom slagsmål. snackade med en bekant som plockar av sina nummerskyltar när han tankade sin Tesla i högtrafik för han hade blivit uppringd av andra som stod i kö.

Då funderar man på hur det skulle se ut med 5 eller 10ggr så mycket elbilar, eltankning är som ett jävla avsnitt av Dallas och hela ”tankbranchen” är oorganiserad, diversifierad och extremt omogen. På det kommer nät-infrastruktur som naturligtvis inte har utbyggd kapacitet. Jag tror det kommer att bli spännande. Kanske solid state batterier och lägre batteripriser löser mycket med längre räckvidd.
en ledsen, en arg. Jag tycker mest det är tragiskt att det finns nåt bra (om än lite dyrt) och så får man en total sänkning av livskvalitén för att försörjningskedjan inte är klar eller genomtänkt.
 
Det är ju ofta med ny teknik som saker inte går så synkroniserat som man skulle önska. Givetvis vill ingen satsa på en storskalig infrastruktur för laddning om det inte finns många elbilar som kommer att använda den. Och givetvis är det för många inte så lockande att skaffa elbil om det inte finns en storskalig infrastruktur för att ladda dem. Det som hänt nu är att det kommit till en punkt där avsevärt fler skaffat elbil. Då blir det jobbigt när många vill ladda samtidigt på samma ställe. Men det skapar också ett mycket bättre läge för de som vill tjäna pengar på laddning. Det lär vara problem ett tag. Och de lär att minska med tiden.
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.