I nästa nummer av Drömhem & Trädgård (kommer ut 24 April) kommer det att vara med ett trähus med torn.
 
En bild på ett sekelskifteshus i Lund:

 
Tornhill skrev:
Är verkligen ALLA äldre hus bokförda som 1909? Jag trodde bara det var när verkligt byggår är okänt?

/ Fredrik
Helt, rätt
Uttryckte mig lite klantigt.

.Henrik
 
G_Henrik skrev:
Jag söker bilder på hus med torn, är det någon här som bor i ett gammalt fint hus med torn som kanske vill visa någon bild vore trevligt, länkar mm vore också fint.
Hej!

Det finns ett fantastiskt gammalt (mycket välvårdat) hus med torn borta vid vår sjö! Ska ta ett foto i helgen åt dig, det är sååååå fint.

Huset är helt vitt och röd takplåt - en riktig dröm!

återkommer ;-)

// Snäckan
 
Tornhill, ligger det huset 10 minuter från Lund ?
 
Här är en bild på vårt hus, byggt 1916. Så här såg det ut 1950-någonting, men det har tyvärr förvanskats av en utbyggnad på 90-talet.
Vi ska dock återskapa, om inte originalutseendet, så åtminstonde karaktären.
 
  • 1950-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G_Henrik skrev:
Jag söker bilder på hus med torn, är det någon här som bor i ett gammalt fint hus med torn som kanske vill visa någon bild vore trevligt, länkar mm vore också fint.
Hej!

Här är huset jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Huset är gammalt - från förra seklet och mycket välbevarat. Visst är det fint?

// Snäckan
 
  • P1010009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010006.JPG
Herregud vad fint. Det där stället verkar helt fantastiskt. :)
 
snackan68 skrev:
Här är huset jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Huset är gammalt - från förra seklet och mycket välbevarat. Visst är det fint?
OJ!!! Vilket ställe!!! Det där kan INTE va billigt :p Men gu så gott sommartid!
 
OJ OJ!!! Det där är exakt vad jag drömmer om!!!! Och vilket läge!!!!
 
G_Henrik skrev:
OJ OJ!!! Det där är exakt vad jag drömmer om!!!! Och vilket läge!!!!
Förstod att du skulle gilla det. Det är verkligen jätte fint och välvårdat framför allt. Urtjusigt med rött plåttak. Alla hus på tomten, de är ett par stycken: gäststuga, uthus och badhus vid bryggan är byggda i samma stil.

Söta fönster med spröjs och i torn och på verandan (motsatt gavel som tornet är) där är spröjsen kryssade.
Spetsgardiner i fönstren, stenar och grus i trädgården. Allt är så sockersött och perfekt. Hade jag sett det innan vi byggde vårt hus hade jag kopierat rakt av!!!!

Tyvärr syns huset inte sommartid (bara från vattnet) pga all grönska.

Läget är underbart vid Insjön i Nacka, åk förbi och titta!

Lycka till.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Förstod att du skulle gilla det. Det är verkligen jätte fint och välvårdat framför allt. Urtjusigt med rött plåttak. Alla hus på tomten, de är ett par stycken: gäststuga, uthus och badhus vid bryggan är byggda i samma stil.

Söta fönster med spröjs och i torn och på verandan (motsatt gavel som tornet är) där är spröjsen kryssade.
Spetsgardiner i fönstren, stenar och grus i trädgården. Allt är så sockersött och perfekt. Hade jag sett det innan vi byggde vårt hus hade jag kopierat rakt av!!!!

Tyvärr syns huset inte sommartid (bara från vattnet) pga all grönska.

Läget är underbart vid Insjön i Nacka, åk förbi och titta!

Lycka till.

// Snäckan
Kanske man sänger förbi i sommar man vet aldrig vad man hittar på, jag brukar fara och titta på hus på sommrana. Fast jag bor i Luleå så det är en liten bit... Fast jag har varit i Göteborg bara för att titta en sommar....
 
slaskman skrev:
Tornhill, ligger det huset 10 minuter från Lund ?
Stämmer.

/ Fredrik
 
Tornhill! Körde förbi ert hus här om veckan, det går frammåt det kommer bli kanonfint! Vilken färg ska Ni ha på huset?

mvh plexi
 
pleximaster skrev:
Tornhill! Körde förbi ert hus här om veckan, det går frammåt det kommer bli kanonfint! Vilken färg ska Ni ha på huset?

mvh plexi
Tackar för berömmet, vi har börjat få i de nya fönstren nu.
När vi köpte det var det vitputsat, med svart sockel. Vi tror inte att vi vill ha det helvitt, men någon cremefärgad nästan vit nyans blir det nog.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.