E
J JohanLun skrev:
Jag håller med om att man ska underlätta omkörning, men jag blir förbannad på rövtryckare som ligger 1m bakom och vill om, oavsett om det är krön eller cyklister och gående på vägen. Om jag går ut på kanten signalerar jag "klart" och om då en cyklist dyker upp så kommer jag tvingas pallnita, preja cyklisten eller nåt annat för mig riskabelt. Varför ska jag sakta ned eller ta risker för någon annan vill om. Där jag bedömer att jag kan gå ut och släppa förbi så omkörningen är säker gör jag det. Jag blir lika irriterad på de som i vänsterfil lägger sig nära bakom och blinkar när det framför mig ligger 15 bilar och även jag vill köra fortare men inte kör denna kör-i-rumpan taktik att trycka och blinka bort bilen framför. Det är ok att blinka om det är ett enstaka fordon som blockar och inte håller till höger. Men är det "kö", varför ska den bakom mig få komma fram snabbare än mig? Jag kör oftare 20 än 30 på 30 väg och oftare 120 än 110 på 110 väg. Jag upplever att många verkar göra det omvända, köra fort på vägar med oskyddade trafikanter men långsamt på motorväg. Samma med 2+1 vägar, då kör vissa 80 på 1 sträckan och gasar sen upp till 100 på 2 sträckan så färre hinner om. Är det ens egen förmåga att framföra en bil på en i teorin tom väg som avgör hastigheten, inte samspel med andra trafikanter och säkerhet som avgör?
Nej, du ska inte gå ut i vägrenen för att signalera något. Detta gäller långsamtgående fordon.

Denna finns till av en anledning och det är inte att underlätta för fartdårar, kommer blåljus kan du ju sänka farten och köra ut där om det kan göras säkert.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var bor och kör folk egentligen som har ett sånt problem med cyklister på vägarna? Och nu menar jag inte att man stöter på dem någon gång ibland, utan faktiskt löpande måste anpassa sig efter dem.

Nu är jag förvisso Stockholmsbaserad och har motorvägar i alla riktningar som jag kör några längre sträckor i högre hastigheter, men jag känner inte igen mig i problemet på de större landsvägar jag kör på ute i landet heller. Där är traktorer med eller utan epa-prefix ett vanligare problem, och även dem tar man sig ju normalt om utan alltför stora tidsförluster.

Jag förstår att jag kanske inte är representativ i frågan, men ärligt, hur stort är problemet ur ett bilistperspektiv?
Jag tror att vissa Ekeröbor kan tycka att det stundtals är lite för mycket cyklister, särskilt veckorna före Vättern runt. Annars är det förstås i city, men då är det inte klungcyklister som är problemet.
 
T
engs engs skrev:
Men kommentarsfältet var bland det mest fundamentalistiska jag läst, rena sektstämningen, när vissa resonerar så förstår jag att de hetsar varandra till en kultur att ligga tre i bredd osv. Utåt för säkerheten som argument medan de verkar vara nått bilhat / hävdelsebehov i grunden (samtidigt som de flesta troligen kör bil också).

Ytterligare ett exempel på hur filterbubblor orsakar onödig splittring i samhället.
Prova att gå med i Truckers Paradise på Facebook och läs "andra sidans" åsikter. Det kan vara ganska skrämmande.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, du ska inte gå ut i vägrenen för att signalera något. Detta gäller långsamtgående fordon.

Denna finns till av en anledning och det är inte att underlätta för fartdårar, kommer blåljus kan du ju sänka farten och köra ut där om det kan göras säkert.
Att de vill trycka mig i röven är väl för att signalera att de inte är kompetenta att själva köra om säkert utan att jag flyttar mig, alternativt de hoppas jag ska öka farten för att öka avståndet. Har blivit tryckt i röven på motorvägen en gång, då iofs pga köslut och ouppmärksam och inte samma situation, men det är inte kul att undersöka nacken, reparera bilen osv.

Jag brukar tydligt gå åt sidan men inte gå ut på vägren på vanliga vägar när jag bedömer att det kan vara lämpligt köra om. Men det är jag som bedömer det, inte den bakom.

På motorvägen håller jag med om att vägren bara ska används av räddningstjänsten och vid haveri. Inte att köra om. Även om man tyvärr ser det ibland.
 
E
J JohanLun skrev:
Att de vill trycka mig i röven är väl för att signalera att de inte är kompetenta att själva köra om säkert utan att jag flyttar mig, alternativt de hoppas jag ska öka farten för att öka avståndet. Har blivit tryckt i röven på motorvägen en gång, då iofs pga köslut och ouppmärksam och inte samma situation, men det är inte kul att undersöka nacken, reparera bilen osv.

På motorvägen håller jag med om att vägren bara används av räddningstjänsten och vid haveri. Inte att köra om. Även om man tyvärr ser det ibland.
Då är det bara att sänka farten för att öka säkerheten och underlätta omkörning.
Men vägrenen ska endast användas i nödfall då du utsätter dig för ökad risk genom att köra där.
 
engs
T tanaris skrev:
Prova att gå med i Truckers Paradise på Facebook och läs "andra sidans" åsikter. Det kan vara ganska skrämmande.
Använder inte facebook. Men det bekräftar väl bara min åsikt om filterbubblor. Därav ett ställe som byggahus med vitt skilda åsikter och personligheter är så bra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Då är det bara att sänka farten för att öka säkerheten och underlätta omkörning.
Men vägrenen ska endast användas i nödfall då du utsätter dig för ökad risk genom att köra där.
Jo, men jag sänker inte farten om det är ett olämpligt tillfälle att köra om på. Alla får acceptera att olika fordon har olika hastighet, när det är säkert att köra om ska framförvarande underlätta omkörning men inte knyta sig dubbel för att släppa om på olämpliga ställen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Jo, men jag sänker inte farten om det är ett olämpligt tillfälle att köra om på. Alla får acceptera att olika fordon har olika hastighet, när det är säkert att köra om ska framförvarande underlätta omkörning men inte knyta sig dubbel för att släppa om på olämpliga ställen.
Självklart. Lika självklart som det är att cyklister skall hålla sig till vägkanten och aldrig cykla i bredd…
 
  • Gilla
  • Haha
Lindgrenski och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag bor och verkar i Dalarna och kör mycket bil på mindre asfalterade vägar, och stör mig ibland på dessa cyklister i klunga som vägrar köra på linje och envisas med sin klungkörning trots krokig väg med dålig sikt.
Kan du underlätta för en omkörning så gör man det, oavsett om man sitter på en cykel eller i en modern bil förvandlad till en A-traktor med LGF-skylt och som envisas med att ligga mitt i körbanan i 30 kmh.

Jag bryr mig inte om cyklister oavsett var de cyklar om de inte tar upp mer plats än som krävs, likadant med gående om de har vett att gå efter varandra istället för att som ibland mötas av 3 personer i bredd mitt på körbanan.

Min äldste son kallar dessa cyklister och gående som gillar att ta upp mer plats än nödvändigt för "organdonatorer"...

För mig är detta beteende att ligga i vägen mer än nödvändigt ett tecken på barnsligt behov av att hävda sig, förekommer dock i princip bara om det är två eller flera.
Lika vanligt att (oftast) gubbar och gummor ligger mitt i vägen i sin bil 10-15 kmh under lagstagdad hastighet och blockerar, fullständigt i onödan med irritation och farliga omkörningar som följd.

De allra flesta cyklister sköter sig dock bra och håller åt sidan eller går in i rad, men drygskåpen som tror sig vara odödliga är de som man kommer ihåg.

Underlätta för andra oavsett om de kör bil, mc, cyklar eller går.
Men det är ju det som är hela felet i ditt tänk. Det spelar ingen roll om man. Ligger i linje eller tre i bredd. Man måste OAVSETT ut i motsatt körbana. För inte tänker du att det är ok att dra förbi en cyklist eller gångtrafikant i 50/70km/h med 10cm marginal?
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Som motorcyklist så tar jag deras backspegel om de kör för nära. Är de så nära att jag kan ta den så var de för nära, och har inte mycket att komma med om de bråkar. Jag har en hel fil som är min, försöker någon dela den med mig så gör de fel, har antagligen inte ens sett mig, och utsätter mig för livsfara.

Naturligtvis gör jag inte det om man typ skulle hamna bredvid varandra vid ett rödlyse eller så, utan i situationer där det utgör en risk. Sök på youtube, det finns massor av videos på bilister som inte bryr sig om motorcyklar och glatt prejar dem vid filbyten eller korsningar. De vet att de inte tar skada om de kör på en motorcykel, men för hojen är det livsfarligt.

Har en hjälmkamera (behöver ändå kommunikation mellan hojarna, och de ingår i samma greja) på väg för att kunna dokumentera om situationen skulle eskalera.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var bor och kör folk egentligen som har ett sånt problem med cyklister på vägarna?
Det har alldeles säkert mindre att göra med var man bor, desto mer en kombination av hur stort ego man har och hur mycket problem med blodtrycket man har. Observera "man"..
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Självklart. Lika självklart som det är att cyklister skall hålla sig till vägkanten och aldrig cykla i bredd…
Precis. Och ändå så kan jag på vägarna där jag är nu (landet) behöva krypköra bakom en cyklist som cyklar perfekt bra nära kanten, då vägen är så smal. För jag vill köra säkert, utan att behöva preja ned cykeln i diket om jag får möte. Det är bara att bita ihop.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E
J JohanLun skrev:
Jo, men jag sänker inte farten om det är ett olämpligt tillfälle att köra om på. Alla får acceptera att olika fordon har olika hastighet, när det är säkert att köra om ska framförvarande underlätta omkörning men inte knyta sig dubbel för att släppa om på olämpliga ställen.
Om tresekundersregeln inte hålls behöver du sänka hastigheten, detta gäller främst ditt ansvar till framförvarande fordon men är det uppenbart att det inte hålls bakåt är det ju inga problem att klicka ner farthållaren ett par klick.

Detta kommer inte tolkas som att det är fritt fram att köra om ifall det inte är det, du får förutsätta att personen bakom dig har körkort.
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
I förorterna runt Göteborg cyklar de ofta på 50 vägarna i klunga och hindrar trafiken, framför allt på helgerna flockas de.
Det finns andra områden än Stockholm och ”större landsvägar”…
Det är fler bilar som kör mitt i körfältet och hindrar trafiken än cyklister.
Senast jag körde förbi Göteborg var det jättemånga bilar på E6an som körde långsamt och blockerade för oss som ville köra i normal hastighet.

Jag tycker man har ett seriöst problem om man tycker att cyklister hindrar trafiken. De är en del av trafiken, och deltar med sina egna begränsningar på samma sätt som andra fordon.
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Man måste inte blockera ett körfält bara för att man kan. En period fanns det vägar med då breda körfält att man kunde köra om bilar inom körfältet. Det var dock långt ifrån alla som insåg det. Nu är de ombyggd tall 2+1 vägar.

Ett körfält är normalt så pass brett att man kan köra om en cykel utan att passera mittlinjen eller ligga 10cm från cyklisten.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
engs
A atomlab skrev:
Men det är ju det som är hela felet i ditt tänk. Det spelar ingen roll om man. Ligger i linje eller tre i bredd. Man måste OAVSETT ut i motsatt körbana. För inte tänker du att det är ok att dra förbi en cyklist eller gångtrafikant i 50/70km/h med 10cm marginal?
Fast om det ligger tre i bredd och den till vänster slickar mittlinjen, blir avståndet till denna alldeles oavsett mindre än om det ligger en i högra delen av sitt körfält.

Stulen kommentar från en tråd på reddit:
Ta det med ett ;).
Mitt hål fyller jag med verktyg. :D

"Vi måste ändå visa hänsyn till dessa medelålders män i lycra trots att de kanske inte visar så mycket tillbaka. Det kan hända vemsomhelst av oss män att vi får ett stort hål i själen när vi fyller 40 som endast kan tätas genom av att lägga 40k på tävlingscykel och kläder och att vi lajvar lance armstrong i innerstan. Där vi vanliga ser en gata med lätt sluttning och en massa korsningar ser dom en bergsetapp i touren.

Ett handikapp att ta på allvar. Vem som helst som lever ett innehållslöst liv ligger i riskzonen."
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/om66p9/arroganta_träningscyklister_i_grupp_någon_annan/
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
reez och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.