Staffans2000
Av min ömma moder fick jag en plåtkrokodil, med ett blev som klickade högt varje gång man klämde på det. Lade man örat till och
Klämde på som en tok, susade det i örat en stund.
Något som nutidens söndercurlade vuxna inte ens förstår vad vi pratar om.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hur många timmar har man inte suttit och läst i katalogerna Hobbyförlaget, Hobbex och Claes Ohlson. (Dvs på den tiden Classe hade "riktiga" saker..)
Jävla Hobbex.
Det kom aldrig någon machete i paketen från Hobbex, däremot både irrglasögon, detektivglasögon, stinkbomber, Goofeyclock mm, när vi som tioåringar, på 70-talet. beställde grejer på på postorder.
Vi ville ju ha varsin rejäl machete :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Glass
Viss saknar man vissa och gärna till det priset
88:an hade tidigare en kompis som hette 77:an och var med jordgubbsmak.

Storstrut mmmmmmmmm 2:75 kr
77:an minns jag inte. Däremot 89:an som hade svarvinbärsrippel. Den var jättegod.

[bild]
 
Keiller Keiller skrev:
Så här såg min barndoms TV-apparat ut. Hade både radio och grammofon.
[bild]
Enligt vad jag minns vad farsan sa, köptes TV:n på grund av OS i Rom 1960. Den skrotades inte förrän 1976, då vi blev med färg-TV, lagom till OS i Montreal.

[bild]
Ovanpå på TV:n hade vi en särskild elektronisk grunka som gjorde att vi som hade en lite äldre apparat kunde se en kanal till, TV2, som startade 1969.

Fast tv-program dygnet runt var såklart en fantasi. TV slutade sända framåt elva på kvällen och på dagtid var det oftast testbild.
[bild]
Samma år som TV2 kom började en del program sändas i färg och då byttes testbilden ut mot en modernare.
[bild]

En av favoriterna på TV var Helgonet.
[bild]
jaaa. Den grunkan ovanpå TV:n kallade pappa för convertern.
Såå längesedan
 
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Jävla Hobbex.
Det kom aldrig någon machete i paketen från Hobbex, däremot både irrglasögon, detektivglasögon, stinkbomber, Goofeyclock mm, när vi som tioåringar, på 70-talet. beställde grejer på på postorder.
Vi ville ju ha varsin rejäl machete :crysmile:
Den tog jag. När jag och farsan varit på Hobbex och fyndat högg jag av halva bordsbenen på fikabordet på hans jobb.

Men är det någon som som köpte röntgenglasögonen?

JungelJim
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Man kunde även betala med de gamla ringarna från ölburkar.
Mycket praktiskt när man inte hade någon slant i fickan. För oftast låg det alltid någon gammal ring i rännstenen.

[bild]
Det var efter det visade sig att man kunde betala med dessa som det blev ett veck på dom. Då fick man inte ner dom i p-automaten.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Glass
Viss saknar man vissa och gärna till det priset
88:an hade tidigare en kompis som hette 77:an och var med jordgubbsmak.

Storstrut mmmmmmmmm 2:75 kr


[bild]
Storstrut:love:
 
  • Gilla
Kjell K. och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag arbetade på stort internationellt verkstadsföretag under mellan 1990 och 1999; när jag slutade fanns stämpelklockorna kvar. Vågar jag gissade att bilimportören gällde tyska märken?
kan ju diplomatiskt säga att det finns nationer i världen som inte är i framkant inom IT.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Den tog jag. När jag och farsan varit på Hobbex och fyndat högg jag av halva bordsbenen på fikabordet på hans jobb.

Men är det någon som som köpte röntgenglasögonen?

JungelJim
Nej inga röntegenglasögon, då kunde man ju se genom tjejernas kläder….
Irrglasögonon funkade i alla fall, helt omöjligt att cykla iförd dom, slutade i grannens staket
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag saknar den manuella stämpelklockan... Dock hur håller ni reda på tiden utan stämpelklocka?

/ATW
Digitala ”pappersark”. Dvs excellistor i datorn som man fyllde i.

Förövrigt faxade vi då även utskrivna excelfiler till huvudkontoret. Där personal manuellt lade in de infaxade siffrorna i sina egna excelark… virussäkert serru:surprised::rofl:
 
  • Gilla
U.H.J.O och 1 till
  • Laddar…
Runt 90-talet.
En massa saker att drömma om, men som aldrig kunde köpa.
En gammal reklamkatalog för MC-reservdelar och tillbehör med texten "vroom" och olika typer av motorcykelsport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



93-94 Motorola Personal Phone, NMT, sprakade och var svindyrt att ringa på. :oops:
En äldre Motorola NMT mobiltelefon från tidigt 90-tal med numerisk knappsats och antenndesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra täckning i Boden och skjutfälten runtom... :rolleyes:
Inte så mycket finesser som Messenger och Facebook, laddbart batteri var tillbehör.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
På tal om telefonkiosker.. Vem hade en CD med de här snubbarna? :rofl::crysmile:

Omslag för CD med titeln "På rymmen" av Hjalle & Heavy, visar två män med mössor som ler mot kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Det var efter det visade sig att man kunde betala med dessa som det blev ett veck på dom. Då fick man inte ner dom i p-automaten.
Men innan dess hade jag samlat på mig så många att de att de fyllde hela växelspaksstången. Gratis p:plats i två år.
Innan dess, startade minfalskmyntarbana genom att gjuta enkronor av bly, i gipsformar. Funkade utmärkt i godisautomaterna.

Staffans
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Moxmox skrev:
På tal om telefonkiosker.. Vem hade en CD med de här snubbarna? :rofl::crysmile:

[bild]
Dom e ju King än med mimmikry
 
  • Gilla
  • Wow
Moxmox och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Runt 90-talet.
En massa saker att drömma om, men som aldrig kunde köpa.
[bild]


93-94 Motorola Personal Phone, NMT, sprakade och var svindyrt att ringa på. :oops:
[bild]
Bra täckning i Boden och skjutfälten runtom... :rolleyes:
Inte så mycket finesser som Messenger och Facebook, laddbart batteri var tillbehör.
5.5hk till fs1
 
  • Gilla
  • Älska
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.