F fusion skrev:
Innan elektriska/batteri skruvdragarna kom använde man Yankee tryckskruvmejsel, var bra hjälp när man byggde stora högtalare i unga dar.

Godis då, ingen fler än jag som saknar "Grädd-tugg" och "Lakrits-tugg" kolor ?

Flygande tefat med surt pulver i ?[bild]
En sån har jag i gömmorna... (y)
 
Här är en sak som inte många känner igen MEN för dem i min generation har många sprungit runt i duschen efter gympan med dessa på huvudet...

Blå plastduschmössa formad som ett litet tält, förknippad med skolgymnastikens duschar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Bästerortarn och 23 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Här är en sak som inte många känner igen MEN för dem i min generation har många sprungit runt i duschen efter gympan med dessa på huvudet...

[bild]
Haha, den minns jag. Man fick ju inte bli blöt om håret för då kunde man bli dödssjuk när man gick ut.
Jag var lite rebell och duschade utan den ibland :cool:
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Är man 50+ och vill återuppliva 11-årsåldern för ett ögonblick kan man bre ett par limpmackor, hälla upp en mugg O'boy och läsa en Bigglesbok.
En Biggles-bok, två limpmackor med pålägg och en mugg O'boy på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det funkar på mig i vart fall :D
 
  • Gilla
  • Haha
Långfarare och 24 till
  • Laddar…
Förpackning av tennsoldater märkta "Karoliner", i genomskinlig plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tennsoldater!
Finns fortfarande verkar det som, men tror det är få ungar som pysslar med detta idag. (Dagens spisar fixar väl inte det i vilket fall.)
 
  • Gilla
  • Älska
steve5432 och 10 till
  • Laddar…
Sökte i tråden men kunde inte hitta något inlägg om den här som jag nästan hade glömt bort.
Har sett många spaghettiwesterns och ninjafilmer på dessa :)
Det kändes lyxigt den dagen mina föräldrar köpte en egen VHS-spelare.

Gammal VHS-spelare av märket Esselte, med kontroller och kassettinsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgan St och 3 till
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
De första mobiltelefonerna för allmänheten i mitten av 70-talet hette MTD på 450 MHz.
All trafik från mobilen gick i simplex - dvs man kunde inte höra samtidigt som man pratade. En telefon kostade runt 18000:-. Vem som helst kunde höra andras samtal. I början var man tvungen att ha en karta med i bilen så man visste vilken anropskanal man skulle ställa in manuellt.
Man fick sitta lyssna på alla utropade nr för att höra om ens eget ropades upp.
Man ringde från mobilen genom att ge nr till växeltjejen som sedan kopplade upp.
Den som ringde från en fast telefon skulle (helst) veta ungefär var i landet bilen befann sig annars blev tjejerna i växeln putta.
Ringa från mobil till mobil var extra bökigt då det krävdes 2 trafikkanaler och det gick inte alltid "hem" i växeln
Sen kom i rask takt modifieringar med kanalpassare, selektiv och duplex.
MTD ersattes senare med NMT.
Mobilsamtalen kostade ca 12:- /minut (då) och blev ofta ganska korta utan "struntprat"
 
Staffans2000
Och var har alla plastmodeller tagit vägen. Alida Söderdahl och andra leksaksaffär hade hyllorna fulla av dessa lådor.

Staffans
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
P
Inga ungar har väl tid att klistra ihop plastmodeller? De är väl upptagna med att spela MUD och DOOM och sånt?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
DrKnowLittle och 1 till
  • Laddar…
F
Hur många timmar har man inte suttit och läst i katalogerna Hobbyförlaget, Hobbex och Claes Ohlson. (Dvs på den tiden Classe hade "riktiga" saker..)
 
  • Gilla
Långfarare och 7 till
  • Laddar…
F
På 50-talet kom "Bygg i Plast" - byggbitar som var förlagan till Lego och Duplo och storleksmässigt låg mellan dessa. Levererades i rund pappburk.
 
F
Som barn lekte gjorde man "telefon" gjord av två burkar med en spänd lina mellan.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nostalgi var ordet. Gula tidningen innebar klipp och chansen att tjäna kosing. Det gällde att vara först. Vi fick ett hett tips av en polare som körde ut tidningsbuntar var den hamnade först. Förr stod det bruna trälådor utanför butiker där tidningsbuden lämnade tidningar. Samma nyckel till alla lådor och en sån hade vi.:rofl:

Inte nog med att vi hade nyckeln. Vi visste att första buntarna med Gula tidningen lämnades vid Viking Line terminalen på Stadsgården i Sthlm. Så dit åkte vi vid 5 på morgonen. Lirkade ut en tidning ur bunten så det inte skulle märkas. Sen satt vi och ringade in annonser innan vi vågade börja ringa vid 6. :rofl:

Visst gjorde vi klipp och tjänade pengar. Kanske hade det dock funnits bättre sätt. :cool:
Lilia tidningen fanns också
 
B
C cpalm skrev:
Fanns både och här (MBS och Minicall). Har för mig att det fanns en variant där avsändaren också kunde knappa in ett antal valfria siffror som visades för mottagaren(?)
Edit: Eller var det så att man överhuvudtaget fick knappa in ett nummer och att den inte automatiskt hämtade upp uppringande nummer? Minnet sviktar...
Det fanns en enklare variant av Minicall också, jag hade en så'n innan jag fick en riktig Minicall. Det var en mottagare utan display men som hade flera olika ljudsignaler, med tillhörande telefonnummer. Jag har för mig att det var fyra olika nummer som hade varsin ljudsignal. När den lät på ett visst sätt skulle jag ringa chefen, vid ett annat läte skulle jag ringa någon annan på jobbet, osv. Det gick alltså inte att använda för någon utomstående, skulle någon exempelvis ha ringt sökarnumret som var dedikerat för chefen skulle jag ha sprungit till närmaste telefon och ringt chefen.
 
Jonas Persson
Josty kit katalogen. Alla dessa roliga saker man kunde bygga.
Omslaget för Josty Kit-elektronikkatalogen 1986/87 med olika byggprojekt och komponenter.
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.