M Michael_P skrev:
Belarus .... kanske kreativt men ytterst okunnigt och ignorant... på ryska
”Белая русь” betyder bokstavligen just ”Vit ryssland” Jag kan ryska men i dessa dagar kan ni ju lätt kolla själva i ordböcker på nättet . Våra kunniga och begåvade beslutsfattare ...
Nja, nu blev det ju lite fel. Rus härrör trots allt från Kievrus och inte Ryssland. Det är historia du borde ha läst och inte språk. ;)

Det är ganska intressant egentligen, men till och med många ryssar missuppfattar varifrån ”rus” egentligen kommer och vad det betyder. Men det är OT…
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Nja, nu blev det ju lite fel. Rus härrör trots allt från Kievrus och inte Ryssland. Det är historia du borde ha läst och inte språk. ;)

Det är ganska intressant egentligen, men till och med många ryssar missuppfattar varifrån ”rus” egentligen kommer och vad det betyder. Men det är OT…
Jag känner mycket väl till begreppet Kiev rius , på ryska ”
Киевская русь” vilket faktiskt betyder Kiev Ryssland . Den första ryska statsbildningen var Ryssland med huvudstad i Kiev ! Vissa hävdar att den bildades av vikingarna då Rutsi på finska betyder svenskarna .... inte säker på att dina kunkskaper i historia är bättre än mina ...
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Nja, nu blev det ju lite fel. Rus härrör trots allt från Kievrus och inte Ryssland. Det är historia du borde ha läst och inte språk. ;)

Det är ganska intressant egentligen, men till och med många ryssar missuppfattar varifrån ”rus” egentligen kommer och vad det betyder. Men det är OT…
Det var i så fall vara vikingarna som seglade ner ända till dagens Kiev på floden Dniepr. Det du...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det känns som ett helt världsfrånvänt råd till någon som i så hög grad som TS synes misstro det finansiella systemet.

Vanligt folk gör inte sådant, bara mängden människor som inte förhandlar sina bolåneräntor är chockerande hög. Att då tro att det är rimligt att man letar sig upp genom hierarkierna och fikar sig till ett bättre beslut – jag vet inte om jag ska beskriva det som enfaldigt eller bara världsfrånvänt.

Den typen av insikt tycker jag är viktig när vi diskuterar sånt som penningtvättsregler. Alltså att vi inte bara kan fokusera på målet, utan även måste se de negativa bieffekterna såväl för enskilda som på systemnivå.
Korrekt, dessutom så har jag i Miami och Latinamerika sett att knarkkartellerna hittar vägar runt pengatvätt. Förresten, reglerna slår även mot vanliga människor som vill hjälpa familj och vänner, så även jag har blivit tvungen att använda dessa omvägar och saker som folk kokar ihop för att komma runt pengatvättreglerna för att kunna skicka en slant till en familjemedlem i nöd, i ett land under finansiellt embargo. Och varför älskar knarkstaterna digital valuta? För att den kringgår reglerna. I Venezuela, som är under embargo för att hindra pengar från att komma in, är det ett sådant överskott på dollar att det är inflation i dollar. Pengar har lättare att ta sig in än varor. Så uppenbarligen fungerar inte systemet för sitt tilltänkta syfte.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Nja, nu blev det ju lite fel. Rus härrör trots allt från Kievrus och inte Ryssland. Det är historia du borde ha läst och inte språk. ;)

Det är ganska intressant egentligen, men till och med många ryssar missuppfattar varifrån ”rus” egentligen kommer och vad det betyder. Men det är OT…
Och en av grundarna hette Rurik , ett namn sim mycket mer påminner om Erik än något rysk eller.vitrysk namn ...
 
M Michael_P skrev:
Och en av grundarna hette Rurik , ett namn sim mycket mer påminner om Erik än något rysk eller.vitrysk namn ...
Ta det lite lugnt nu, kom på allt du vill säga och skriv det i ett komplett inlägg. Varför ska folk få flera OT-notiser bara för att du är rädd för längre texter.

Jag har inget minne av att jag har diskuterat ursprunget till Rus. Det jag påpekade var att Rus =/= Ryssland. I alla fall inte i den bemärkelse som du menar här.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Ta det lite lugnt nu, kom på allt du vill säga och skriv det i ett komplett inlägg. Varför ska folk få flera OT-notiser bara för att du är rädd för längre texter.

Jag har inget minne av att jag har diskuterat ursprunget till Rus. Det jag påpekade var att Rus =/= Ryssland. I alla fall inte i den bemärkelse som du menar här.
Och vad skulle Rus ( Pусь) betyda enligt dig...?
 
M Michael_P skrev:
Jag känner mycket väl till begreppet Kiev rius , på ryska ”
Киевская русь” vilket faktiskt betyder Kiev Ryssland . Den första ryska statsbildningen var Ryssland med huvudstad i Kiev ! Vissa hävdar att den bildades av vikingarna då Rutsi på finska betyder svenskarna .... inte säker på att dina kunkskaper i historia är bättre än mina ...
Och här får jag kicka in.
Rutsi betyder ingenting på finska.
Sverige heter Ruotsi på finska, och svensk heter ruotsalainen. i nominativ singularis.
 
T
P pmd skrev:
Ordet näringsliv kan man kanske härleda från den ekonomiska dikotomin närande respektive tärande sektor, men ordet är rätt gammalt så det fanns nog innan modern ekonomisk teori. Enligt SAOB finns det belagt sedan åtminstone 1600-talet så det är lite äldre än Orwells mästerverk.
Förr hade ordet en mer träffande definition och omfattade jordbruk, jakt och fiske, d v s producenterna av näring.
I Sverige har man sedan kopplat organismens näringsbehov, näring, till all försörjningsverksamhet.
Svenskt Näringsliv tog 2001 ordet från övriga inkomsttagare så att man idag sällan tänker på löntagare utan på arbetsgivare. Ordet "näring" idag handlar framförallt om företagande medan det tidigare handlat om all verksamhet för försörjning.

Engelskan har inget ord som liknar detta utan översätter "business", klart och tydligt. Skulle vara intressant om nån känner till något motsvarande svenskans "näringsliv" i andra språk. Jag hittar inget i de nordiska språken, tyskan, italienskan, engelskan, franskan, utan samtliga undviker näring och relaterar mer tydligt till företagande och affärsverksamhet; virksomhet (nor), affaires (fr) osv.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och här får jag kicka in.
Rutsi betyder ingenting på finska.
Sverige heter Ruotsi på finska, och svensk heter ruotsalainen. i nominativ singularis.
Du har säkert rätt . Jag kan ryska ej finska. Därför missade jag en bokstav i Ruotsi och skrev Rutsi. I övrigt står jag för allt jag skrev. Vissa forskare , vilket man kan verifiera på webben , hävdar att ordet Ryssland (
Россия)
härstammar från detta finska ord utifrån teori att vikingarna grundade Kiev Ryssland (
Киевская Русь)
 
frågan återstår om vikingarna pratade finska för att kunna och vilja använda ordet ruotsi. Dom pratade snarare ett gammalnordisk, alltså germanskt, språk.
 
T
M Michael_P skrev:
Belarus .... kanske kreativt men ytterst okunnigt och ignorant... på ryska
”Белая русь” betyder bokstavligen just ”Vit ryssland” Jag kan ryska men i dessa dagar kan ni ju lätt kolla själva i ordböcker på nättet . Våra kunniga och begåvade beslutsfattare ...
Precis, vi säger i princip samma sak men nu på ryska.
Enligt regeringen ska vitryska demokratisträvare ha begärt att Sverige ändrar namnet men det är tveksamt om det har skett, jag har i alla fall inte sett någon publicerad dokumentation som kan styrka det påståendet. Även om det fanns en begäran så har svenska politiker sin plikt gentemot det svenska folket, vilket inkluderar det svenska språket, inte gentemot det vitryska folket och deras språk. Ska man vara konsekvent ska alla länders namn ändras, Frankrike ska bli la France, Storbritannien Great Britain, Tyskland Deutschland,
Finland Suomi o s v.

Mer troligt att det här handlar om västerländska geopolitiska och ekonomiska intressen och strategier gentemot Ryssland, men eftersom den svenska Pravda-kåren implementerat namnbruket blixtsnabbt utan analys och granskning kring direktivet och dess orsaker, vem vet?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
P
T tobiast skrev:
Förr hade ordet en mer träffande definition och omfattade jordbruk, jakt och fiske, d v s producenterna av näring.
I Sverige har man sedan kopplat organismens näringsbehov, näring, till all försörjningsverksamhet.
Svenskt Näringsliv tog 2001 ordet från övriga inkomsttagare så att man idag sällan tänker på löntagare utan på arbetsgivare. Ordet "näring" idag handlar framförallt om företagande medan det tidigare handlat om all verksamhet för försörjning.
Ordet "näringsliv" är äldre än organisationsnamnet "Svenskt Näringsliv" och har länge betecknat företagandet i Sverige. Jag kan inte påminna mig om att ha sett den beteckningen inkludera andra inkomsttagare (dvs löntagare).
Om man ska gnälla på något är det kanske att "Svenskt Näringsliv" tog en generisk beteckning och gjorde den till sin egen. Lite som "Word".
 
T Thomas_Blekinge skrev:
frågan återstår om vikingarna pratade finska för att kunna och vilja använda ordet ruotsi. Dom pratade snarare ett gammalnordisk, alltså germanskt, språk.
Ryssland = ”Россия” uttalas ”Rossija” och låter i mina öron ganska likt Routsi , dessutom har det gått nästan 1000 år och alla språk förändras fonetiskt med tiden. Men som sagt det är bara en teori , som vissa forskare lägger fram ...
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om vi nu ändå ska ge oss på den här listan….


När har det varit betecknande i Sverige? Själva uttrycket är väl inlånat just för att vara dunkelt. Annars hade man ju kunnat översätta Public Service Broadcasting till offentlig sektor-media eller något liknande, för just uttrycket Public service betyder ju offentliga tjänster och blir lätt missförstått om man skulle råka använda det på engelska om statsmedia.
Dunkelt vet jag inte. Termen syftar på allmännytta ur ett broadcasting-perspektiv och användes av BBC för att karakterisera dess verksamhet. Termen och syftet har sedan lånats av andra länder. Det kan säkert blandas ihop med offentliga (stats)tjänster men syftet var det motsatta, d v s att inte styras av statsmakten.
Oberoende till statsmakten och andra maktintressen i samhället är också ett krav på svensk Public Service.
Oberoendet kan dock diskuteras givet att PS lever under det politiska svärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.