A Anders_Nilsson skrev:
Hur gör man för att spara på högräntekonton i icke traditionella finansinstitut med ISK? Ser inte att det går att sätta i ett ISK.
Det går inte och även om det skulle gå så lönar det sig inte med de räntorna som finns nu.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Har faktiskt aldrig läst den ordentligt bara skummat igenom den nån gång. Orwells 1984 handlar framförallt om det språk och de metoder totalitarismen använder. Orwells ambition var nog inte att bli det profana orakel många gjort honom till, utan snarare att upplysa om just språkbruk och metoder så att människor till äventyrs skulle känna igen det när de hör och ser det.
Totalitarism har vi inte i någon traditionell mening, det handlar mer om det universella uppbyggandet av ett system med samma praktiska konsekvenser. Medan totalitära fenomen använder sig av våldsmonopolet för att upprätthålla och utöka sin makt, så är dagens verklighet maktkontroll med ekonomiska och teknologiska medel som i kombination ger ett betydligt effektivare kontrollsystem som dessutom har fördelen att samtidigt tjäna pengar åt sina herrar, ägarna av de digitala verktygen. Men språkbruk och metoder är enligt den mall som Orwell presenterar; ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.” Det onda framställs som gott.

Uppskattar man frihet, exempelvis som i TS fall frihet över det kapital man äger, så spelar det nog ingen roll vilket namn man ger ofriheten. Kontrollerar man människors pengar så kontrollerar man också människorna.
Så du anser att Orwells bok handlade om språkbruk som döljer problem och fördummar....

Vad sägs om:

”nyanlända” - är det turister?

” problemområden” - stadsdelar med marksättningar?

”dialogpolis” - en polis vars uppgift är att föra DIALOG med bovar?

”kontantstöd” - mormors bidrag till cykeln?

Och sist men inte minst ”utanförskap” som kräver(!) ”solidaritet” - i klartext ta från de som vill göra rätt för sig till de som INTE vill det, och jag syftar givetvis INTE på barn, gamla, sjuka, etcetera

Hör på nyheter varje dag... Orwells vision är redan här...
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
När jag blev beviljad bolån förrförra gången, hade jag en handläggare som var mycket närgången med frågor om hur vi finansierade resten av husköpet. Att pengarna kom från ett arv var tydligen mycket suspekt, speciellt när jag inte kunde redogöra hur den döde hade kunnat ha så mycket pengar. Hon antydde att min släkting kanske var kriminell. Det fanns inga möjligheter för mig att reda ut det, den döde var just det - död. Nåväl efter många om och men blev lånet beviljat. Jag ställde då frågan: "Dessa pengar ni lånar ut, kan ni bevisa att de inte helt eller delvis härrör från brottslig verksamhet? Jag kommer att få problem den dag jag säljer huset utan bevis på att pengarna är vita. Den här banken har enligt finansinspektionen tvättat pengar i Baltikum." Hon blev väldigt generad och har varit superbra att ha att göra med därefter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
johel572 och 11 till
  • Laddar…
F fredl skrev:
Det går inte och även om det skulle gå så lönar det sig inte med de räntorna som finns nu.
Med andra ord är penningtvättlagstiftningen ett upplägg för att styra in kunderna mot bankernas egna lönsamma produkter och även att hålla börsen under armarna medans man motarbetar kreativa sparformer.

Även om det inte rör sig om marknafsmanipulation är det ett klassiskt upplägg för marknadsmanipulation för att travestera ett tidigare inlägg.

Jag efterlyser alltså fortfarande en förklaring av hur den lille mannen skall kunna syssla med högintensiv handel i kreativa sparformer och få pengarna godkända som vita.

Jag antar att den lille mannen inte skall syssla med detta utan det skall vara förbehållet de privilegierade.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M
A Anders_Nilsson skrev:
Med andra ord är penningtvättlagstiftningen ett upplägg för att styra in kunderna mot bankernas egna lönsamma produkter och även att hålla börsen under armarna medans man motarbetar kreativa sparformer.

Även om det inte rör sig om marknafsmanipulation är det ett klassiskt upplägg för marknadsmanipulation för att travestera ett tidigare inlägg.

Jag efterlyser alltså fortfarande en förklaring av hur den lille mannen skall kunna syssla med högintensiv handel i kreativa sparformer och få pengarna godkända som vita.

Jag antar att den lille mannen inte skall syssla med detta utan det skall vara förbehållet de privilegierade.
Vad är en kreativ sparform för dig? 0,95% ränta på ett högräntekonto? Ur min synvinkel så har alla idag samma möjligheter att spara, investera osv. Du kan med några enkla knapptryck på datorn/telefonen handla nästan vilka finansiella produkter du vill. ISK är helt fantastiskt för oss ”vanliga”.

Kan inte riktigt se din poäng, vill du återgå till 90-talet när man var tvingad att gå in på en av våra storbanker, berätta över disk vad man ville köpa, och sedan betala en skyhög avgift till banken för detta? Idag kan du handla/spara utan avgift, och du är din egna mäklare. Urvalet vart du vill vända dig är enormt idag, förr hade några större drakar i princip monopol på alla svenskars pengar.
 
Tror vi pratar om olika saker. Min poäng var bara att sparkonton inte ryms inom ISK.
Självklart ska man ha rätt att söka de bästa villkoren för sitt sparande utan att bli misstänkt som penningtvättare för så pass låga belopp som det rör sig om här.

Ser dock inte den konspiration som en del verkar se. Tror i det här fallet att TS haft otur med övernitisk handläggare. Det är ju lite av en svenska paradgren att man ska goldplatea.

Kan tycka att årsbesked där det framgår successivt ökande kapital bör räcka som underlag vid eventuella frågor. Sparar själv drygt 15kkr i månaden fördelat på Avanza, Nordnet, Marginalen och SEB.
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 1 till
  • Laddar…
T
M Michael_P skrev:
Så du anser att Orwells bok handlade om språkbruk som döljer problem och fördummar....

Vad sägs om:

”nyanlända” - är det turister?

” problemområden” - stadsdelar med marksättningar?

”dialogpolis” - en polis vars uppgift är att föra DIALOG med bovar?

”kontantstöd” - mormors bidrag till cykeln?

Och sist men inte minst ”utanförskap” som kräver(!) ”solidaritet” - i klartext ta från de som vill göra rätt för sig till de som INTE vill det, och jag syftar givetvis INTE på barn, gamla, sjuka, etcetera

Hör på nyheter varje dag... Orwells vision är redan här...
Haha, ja dom är kreativa dom små grynen. Nyanlända, kan det vara flyttfåglar? Hemkörda pizzor? Jag lutar åt att det har med onlinebutiker och hemleveranser att göra, eftersom bruket av ordet liksom ligger i samma tid och trend.

"Näringslivet" är kanske min "favorit", ett manipulativt mästerverk som låter som direkt taget ur Orwell - låter som den snälla modern ur vilken folket diar spädbarnsmjölken och de flesta barn älskar ju sina mödrar - bärarna av själva livet, livets start och förutsättning. Otroligt praktiskt och kreativt för att inte säga effektivt givet hur mycket makt folket lämnat över till "näringslivet". "Svenskt Näringsliv"... bara... aaaahhh, så bra.

Från Vitryssland till Belarus var riktigt komiskt - en svensk meme på det gamla Sovjets Pravda. Jag vaknade upp en dag och undrade vad detta "Belarus" som det pratades om i alla massmedier var för något. Det var som att se ett skämtprogram om gamla Sovjet och nyhetsbyrån Pravda att se hur snabbt massmedia lydde regeringsdirektiven och bytte namnbruk, okritiskt och fogligt i bästa sovjetstil. T o m sportmedia var blixtsnabba. Man kunde nästan höra stönet från den ena kommentatorn när kollegan sa "fel" och använde Vitryssland. Som om de skulle skickas till Gulag eller nåt.

Sen har vi ju begrepp som en gång varit betecknande men sedan blivit komiska av sig själva, som "Public Service". På den komiska sidan tycker jag att den kanske är bäst, väldigt meme-betonad.
 
  • Gilla
Michael_P och 2 till
  • Laddar…
P
T tobiast skrev:
"Näringslivet" är kanske min "favorit", ett manipulativt mästerverk som låter som direkt taget ur Orwell - låter som den snälla modern ur vilken folket diar spädbarnsmjölken och de flesta barn älskar ju sina mödrar - bärarna av själva livet, livets start och förutsättning. Otroligt praktiskt och kreativt för att inte säga effektivt givet hur mycket makt folket lämnat över till "näringslivet". "Svenskt Näringsliv"... bara... aaaahhh, så bra.
Ordet näringsliv kan man kanske härleda från den ekonomiska dikotomin närande respektive tärande sektor, men ordet är rätt gammalt så det fanns nog innan modern ekonomisk teori. Enligt SAOB finns det belagt sendan åtminstone 1600-talet så det är lite äldre än Orwells mästerverk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om vi nu ändå ska ge oss på den här listan….

T tobiast skrev:
Sen har vi ju begrepp som en gång varit betecknande men sedan blivit komiska av sig själva, som "Public Service".
När har det varit betecknande i Sverige? Själva uttrycket är väl inlånat just för att vara dunkelt. Annars hade man ju kunnat översätta Public Service Broadcasting till offentlig sektor-media eller något liknande, för just uttrycket Public service betyder ju offentliga tjänster och blir lätt missförstått om man skulle råka använda det på engelska om statsmedia.
 
P pmd skrev:
Ordet näringsliv kan man kanske härleda från den ekonomiska dikotomin närande respektive tärande sektor, men ordet är rätt gammalt så det fanns nog innan modern ekonomisk teori. Enligt SAOB finns det belagt sendan åtminstone 1600-talet så det är lite äldre än Orwells mästerverk.
Fast just Svenskt Näringsliv som organisation är inte så speciellt gammal och har på den tiden blivit Sveriges kanske mäktigaste maktfaktor och lobbyister med direkt koppling till en del partier.
 
T tobiast skrev:
Haha, ja dom är kreativa dom små grynen. Nyanlända, kan det vara flyttfåglar? Hemkörda pizzor? Jag lutar åt att det har med onlinebutiker och hemleveranser att göra, eftersom bruket av ordet liksom ligger i samma tid och trend.
"Näringslivet" är kanske min "favorit", ett manipulativt mästerverk som låter som direkt taget ur Orwell - låter som den snälla modern ur vilken folket diar spädbarnsmjölken och de flesta barn älskar ju sina mödrar - bärarna av själva livet, livets start och förutsättning. Otroligt praktiskt och kreativt för att inte säga effektivt givet hur mycket makt folket lämnat över till "näringslivet". "Svenskt Näringsliv"... bara... aaaahhh, så bra.

Från Vitryssland till Belarus var riktigt komiskt - en svensk meme på det gamla Sovjets Pravda. Jag vaknade upp en dag och undrade vad detta "Belarus" som det pratades om i alla massmedier var för något. Det var som att se ett skämtprogram om gamla Sovjet och nyhetsbyrån Pravda att se hur snabbt massmedia lydde regeringsdirektiven och bytte namnbruk, okritiskt och fogligt i bästa sovjetstil. T o m sportmedia var blixtsnabba. Man kunde nästan höra stönet från den ena kommentatorn när kollegan sa "fel" och använde Vitryssland. Som om de skulle skickas till Gulag eller nåt.

Sen har vi ju begrepp som en gång varit betecknande men sedan blivit komiska av sig själva, som "Public Service". På den komiska sidan tycker jag att den kanske är bäst, väldigt meme-betonad.
T tobiast skrev:
Haha, ja dom är kreativa dom små grynen. Nyanlända, kan det vara flyttfåglar? Hemkörda pizzor? Jag lutar åt att det har med onlinebutiker och hemleveranser att göra, eftersom bruket av ordet liksom ligger i samma tid och trend.

"Näringslivet" är kanske min "favorit", ett manipulativt mästerverk som låter som direkt taget ur Orwell - låter som den snälla modern ur vilken folket diar spädbarnsmjölken och de flesta barn älskar ju sina mödrar - bärarna av själva livet, livets start och förutsättning. Otroligt praktiskt och kreativt för att inte säga effektivt givet hur mycket makt folket lämnat över till "näringslivet". "Svenskt Näringsliv"... bara... aaaahhh, så bra.

Från Vitryssland till Belarus var riktigt komiskt - en svensk meme på det gamla Sovjets Pravda. Jag vaknade upp en dag och undrade vad detta "Belarus" som det pratades om i alla massmedier var för något. Det var som att se ett skämtprogram om gamla Sovjet och nyhetsbyrån Pravda att se hur snabbt massmedia lydde regeringsdirektiven och bytte namnbruk, okritiskt och fogligt i bästa sovjetstil. T o m sportmedia var blixtsnabba. Man kunde nästan höra stönet från den ena kommentatorn när kollegan sa "fel" och använde Vitryssland. Som om de skulle skickas till Gulag eller nåt.

Sen har vi ju begrepp som en gång varit betecknande men sedan blivit komiska av sig själva, som "Public Service". På den komiska sidan tycker jag att den kanske är bäst, väldigt meme-betonad.
Belarus .... kanske kreativt men ytterst okunnigt och ignorant... på ryska
”Белая русь” betyder bokstavligen just ”Vit ryssland” Jag kan ryska men i dessa dagar kan ni ju lätt kolla själva i ordböcker på nättet . Våra kunniga och begåvade beslutsfattare ...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Fast just Svenskt Näringsliv som organisation är inte så speciellt gammal och har på den tiden blivit Sveriges kanske mäktigaste maktfaktor och lobbyister med direkt koppling till en del partier.
Jo, i praktiken är det en ganska gammal organisation. Eller snarare organisationer. Svenskt Näringsliv är en sammanslagning av SAF och Industriförbundet. Sammanslagningen gjordes för 20 år sen.

Men nu gällde det ju ordet "näringsliv" som alltså inte är speciellt nytt och knappast speciellt orwellskt heller, utom möjligen i vissas öron.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
P
M Michael_P skrev:
Belarus .... kanske kreativt men ytterst okunnigt och ignorant... på ryska
”Белая русь” betyder bokstavligen just ”Vit ryssland” Jag kan ryska men i dessa dagar kan ni ju lätt kolla själva i ordböcker på nättet . Våra kunniga och begåvade beslutsfattare ...
Det finns nån slags princip som en (stor?) del av media använder (och kanske andra) att man ska använda landets egen beteckning på sig självt. Undantagen är när det finns ett mycket väletablerat svenskt namn. Det är väl lite si och så med efterlevnaden av denna "regel" (t.ex. Burma och Kambodja har fått byta namn i Sverige lite fram och tillbaka).

Med den principen skulle vi fortsätta att använda Vitryssland, men någon lite ängslig typ på något mediaföretag ville väl undvika att alla vitryssar skulle bli kränkta.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns nån slags princip som en (stor?) del av media använder (och kanske andra) att man ska använda landets egen beteckning på sig självt. Undantagen är när det finns ett mycket väletablerat svenskt namn. Det är väl lite si och så med efterlevnaden av denna "regel" (t.ex. Burma och Kambodja har fått byta namn i Sverige lite fram och tillbaka).

Med den principen skulle vi fortsätta att använda Vitryssland, men någon lite ängslig typ på något mediaföretag ville väl undvika att alla vitryssar skulle bli kränkta.
Varför skulle folk i Vitryssland bli kränkta av att man fonetisk återger namnet på deras land och på deras eget språk ??

Skillnaden mellan ryska och vitryska (eller belarusiska om du så vill) är mycket litet , ungefär som amerikansk engelska och brittisk engelska . Vad gäller landets namn på båda språken är de helt identiska
 
P
Nej, jag menade att den ängslige svensken kanske trodde att vitryssar blev kränkta av att vi i Sverige inte använder namnet på deras land på deras språk. "Vitryssland" kanske togs som en förolämpning?

OBS! Inlägget kan innehålla spår av ironi.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.