Düsseldorff Bergendorff skrev:
Nu blir det en sån där puckad tråd igen, där nån tycker annorlunda och alla andra måste lägga tid och kraft helt i onödan.
Alla trådar här inne brukar ta den riktningen när det börjar handla om personliga behörigheter
Många av skribenterna här har jag stort förtroende för vad gäller kunskap om hur det ska göras (ingennämnd och ingen glömd)
Men tyvärr så är dessa i minoritet :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Jo, man kan faktiskt snyta den formeln, om inte ur arslet så ur näsan. Eller på en näsduk iaf....

Ta statistik för hur många som omkommer årligen pga elfel i hemmen (inkl bränder som är relaterade till den fasta installationen). Ta därefter antal försäljningar av bostäder årligen (finns att tillgå via t.ex. Booli). Multiplicera antalet försäljningar med priset för en besiktning (här kanske vi får justera med storleken på bostaden eller liknande men det är lätt gjort eftersom kvadratmeterpris normalt finns i statistiken). Dividera denna summa med antal omkomna och du har kostnaden per liv räddat, i bästa fall (antaget 100% effektivitet för elbesiktningar att rädda liv).

Ja, det finns mycket osäkerhet i en sådan formel men du kommer hamna i rätt storleksordning.

Varför gör inte jag detta då? För att det är lördag kväll, jag har ingen lust och för att jag tror att det är fel väg att gå. Jag tror ju på personlig behörighet/auktorisation för alla som ska pula med el, inkl kabeltattarna.
Det finns nog betydligt mer att ta hänsyn till än vad en besiktning faktiskt kostar. Detta generar ju skatteintäkter till staten och eventuella skattelättnader motsvarande. Skapar merjobb, kanske det påverkar andelen arbetslösa eller pensionärer. Det enda sättet att veta är ett praktiskt test som varar 10 år.

Det är vanligt att besiktningar visar på eventuella problem som ändå faktiskt kan vara helt godkända.

Var står det exempelvis att gammal tygkabel ska bytas ut. Hur stort ingrepp i anläggningen motiverade samtidig installation av jordfelsbrytare. Ska allt bytas om det kommit in fukt och koppar börjat ärga.

Men om alla anläggningar började dokumenteras, givetvis ett jobb som tar decennier. Och alla tillbyggnader enkelt kunde läggas till av privatpersoner, enligt vad deras behörighet medger. Då kan allt utöver detta anses vara obehörig installation som fodrat rivning eller besiktning samt godkännande av någon med högre behörighet, då kan kostnaden direkt uppskattas vid försäljningar.

Problemet med att inbjudna gäster kan råka illa ut av dåliga anläggningar är nog svårt att från.
 
Du får väldigt gärna göra en komplett besiktning. Inte mig emot. Men om man inför obligatoriska moment som tillför kostnader så måste nyttan vara tillräckligt stor. Det är en bedömning som man verkar missa lite för ofta.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Med den erfarenhet jag har av elbesiktningar så skulle nyttan vara stor
Har utfört besiktningar som resulterade i stora kostnader för beställaren
Bör påpekas att jag inte åtar mig mig arbetet att rätta till de fel jag hittar
Det skulle kunna ses som att jag bara jagar jobb och anmärker på sådant som egentigen inte är något större problem
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Med den erfarenhet jag har av elbesiktningar så skulle nyttan vara stor
Har utfört besiktningar som resulterade i stora kostnader för beställaren
Bör påpekas att jag inte åtar mig mig arbetet att rätta till de fel jag hittar
Det skulle kunna ses som att jag bara jagar jobb och anmärker på sådant som egentigen inte är något större problem
Om det går att bli elektriker på en dag borde det väl inte vara några problem att bli besiktningsperson på två.

Bara till att komprimera lite skrifter och erfarenhet ytterligare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om det går att bli elektriker på en dag borde det väl inte vara några problem att bli besiktningsperson på två.

Bara till att komprimera lite skrifter och erfarenhet ytterligare.
Du har fel
Skulle ta en halv dag
Du behöver ju inte ha något handlag och erfarenhet utan bara kunna föreskrifterna
;)
 
E
D Daniel 109 skrev:
Du får väldigt gärna göra en komplett besiktning. Inte mig emot. Men om man inför obligatoriska moment som tillför kostnader så måste nyttan vara tillräckligt stor. Det är en bedömning som man verkar missa lite för ofta.
Nytta är en sak, samhällskostnad en annan.

Det är givetvis alltid enkelt att slå sig för bröstet, men allt har sitt pris och oavsett vad kommer det ändå inte gå att undvika exakt alla specialfall.
 
E
U Uffe A skrev:
Du har fel
Skulle ta en halv dag
Du behöver ju inte ha något handlag och erfarenhet utan bara kunna föreskrifterna
;)
Är inte lite erfarenhet bra?
Säg 5 år i alla fall, komprimerat blir detta till en långdag. :p
 
O
U Uffe A skrev:
En möjlighet som jag ser att det skulle vara möjligt att släppa allt hempuleri fritt är att det blir obligatoriskt med en grundlig elbesiktning vid all försäljning av bostäder
Detta måste göras av ackrediterade firmor.
Varför kommer alltid de det där med att "släppa allt hempuleri fritt" upp hela tiden trots det inte är någon som förespråkar det? Varför är lösningen alltid "Om andra än elektriker skall få koppla lagligt så måste vi få göra obligatorisk kontroll av allt"?

Det som brukar framföras är snarare:

1. Inför personlig behörighet istället för som idag där vem som helst får göra vad som helst så länge företaget godkänner det.

2. Inför praktiska och teoretiska prov för att testa verklig kunskap/färdighet istället för att ha en överdrivet lång praktiktid som endast kan fås genom arbete i ett elinstallationsföretag.

3. Inför fler auktorisationer som bättre avspeglar de olika kunskapsnivåer som förekommer i branschen.

4. Inför krav på regelbunden återkvalifikation för att få behålla sin auktorisation och därmed tvinga fram kontinuerlig fortbildning på området.

Inget av detta är en "lättnad" och det innebär på intet sätt att "släppa hempuleri fritt". Snarare är det tvärt om en drastig skärpning av kraven på de som utför elinstallationer.

Det enda som "lättas upp" och "släpps fritt" är möjligheten för alla att på ett sakligt sätt få sina kunskaper prövade på lika villkor och därmed kunna få en auktorisation. Det är där skon klämmer eftersom det hotar yrkesmonopolet.

E El-Löken66 skrev:
Är inte lite erfarenhet bra?
Säg 5 år i alla fall, komprimerat blir detta till en långdag. :p
Beror helt på vad man menar med erfarenhet. Det är en väsentlig skillnad mellan den tid någon ägnat åt att lära sig något och vad de faktiskt lärt sig. När det gäller körkort är det vad man faktiskt lärt sig som spelar roll. Det testas av en oberoende tredje part vid ett praktiskt uppkörningsprov. Den tid det tagit att uppnå den aktuella nivån är oväsentlig och du bedöms lika oavsett om du har 10 eller 100 körlektioner i ryggen. När det gäller elauktorisation är det däremot tiden som spelar roll och det sker ingen som helst kontroll av faktiska kunskaper. Så länge du har intyg som säger att du arbetat tillräckligt länge och i tillräcklig omfattning så är det tillräckligt.

Rent statistiskt förehåller det sig så att om man skulle testa alla landets elektriker kontinuerligt och sen ritar ut det i en graf så skulle den troligtvis bli normalfördelad. Det vill säga att den stora majoriteten av alla skulle kunna få en auktorisation betydligt kortare än de fem år som krävs idag baserat på sin nivå. Några få skulle landa i den nedre procentilen och några få i den övre. För att fånga upp sistnämnda måste tidskravet därför sättas så att det täcker in även dem. Resultatet är att 98% av landets elektriker tvingas till en onödigt lång och grovt överdriven praktik för att inte de sista 2% skall slinka igenom innan de är redo. Samtidigt stängs 100% av alla som inte arbetar i ett installationsföretag ute från möjligheten att få en auktorisation oavsett kunskapsnivå.

Så nej, det där med "praktikkrav" utan "praktiskt prov" är hål i huvudet.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är givetvis alltid enkelt att slå sig för bröstet, men allt har sitt pris och oavsett vad kommer det ändå inte gå att undvika exakt alla specialfall.
Håller med. Men det gäller förstås även den andra frågan vi diskuterar här, med auktorisation och skråskydd.

Även det kostar såväl samhälle som den enskilde potentiella kunden något. Kan vi enas om det?

Vad man får för denna kostnad kan man sen tycka olika om. Ett säkert elsystem och stabila elföretag säger den ene. Att det är dyrt och svårt att få tag i en elektriker så att man skiter i att få saker gjorda eller ändå gör dem själv säger den andre.
 
U Uffe A skrev:
En möjlighet som jag ser att det skulle vara möjligt att släppa allt hempuleri fritt
Jag tycker att ordet "hempuleri" är opassande här, och ingen vill väl släppa något sådant fritt. Detta verkar vara en missuppfattning som är svår att komma tillrätta med. Ja, steamboy beskriver det väldigt bra.
U Uffe A skrev:
att det blir obligatoriskt med en grundlig elbesiktning vid all försäljning av bostäder
Jag tycker pengarna är mer välinvesterade i att erbjuda utbildning till dem som vill göra småjobb hemma. Alla vill nog att elanläggningen ska vara säker så länge man bor kvar i huset.
U Uffe A skrev:
Detta måste göras av ackrediterade firmor.
Ordet "måste" används väl bara av politiker ;)
Jag kan eventuellt tänka mig en besiktning av varje jobb, lite som den engelska "part P"-modellen.
Men man får se upp med kostnaden om det ska bli gjort. Om folk ska bekosta en utbildning vore det olämpligt att lägga en kostnad på varje jobb, så någon förenklad metod behövs.
Det viktigaste är nog att tydliggöra ansvaret som utföraren har att göra ett bra jobb och kontrollera det.
Det krävs idag ingen behörighet eller ackreditering för att göra en kontroll, men det kräver lite kunskap.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Varför inte? Det finns i princip inget motsvarande krav på något annat område. Jag får bygga min egen TV, men jag får inte skruva fast uttaget för att koppla in den.

Jag får laga bromsarna på bilen.
Jag får bygga räcke på balkongen.

Det finns i princip inget område som har en liknande reglering. Men ändå finns det inget krav på personlig behörighet för proffsen. Dagens regelverk bygger på traditioner mer än något annat.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Håller med dig.
Varför slänger man ur sig förslag om personlig behörighet när man inte är beredd att acceptera ev påföljder
Visst förstår jag att det inte är det du menar, men jag hade aldrig köpt en bostad utan att utföra en komplett besiktning
Som alla glada förespråkare för hempuleri ofta påtalar så är det ju även "yrkesmän" som gör dåliga installationer
Bör inte dessa också kontrolleras?
Du måste följa upp din tanke lite enkelt tex genom att fortsätta med vem som ska kontrollera kontrollanten osv i en dödsdans mot ett nära noll sett till vad man först var ute efter. Finns ju redan inom många områden exempel på dysfunktionella "kontrollsystem" med vidhängande stor byråkrati och för stunden snyltande "kontrollanter".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Du måste följa upp din tanke lite enkelt tex genom att fortsätta med vem som ska kontrollera kontrollanten osv i en dödsdans mot ett nära noll sett till vad man först var ute efter. Finns ju redan inom många områden exempel på dysfunktionella "kontrollsystem" med vidhängande stor byråkrati och för stunden snyltande "kontrollanter".
Vilka områden?

Menar du att dessa kontrollanter inte tillför något?
 
E El-Löken66 skrev:
Vilka områden?

Menar du att dessa kontrollanter inte tillför något?
Du kan välja i trådens tema närliggande byggrelaterade områden som tex OVK, system för KA i småbyggen och vidare mot liknande tankar för energideklaration, branschregler våtrum osv. Inte mycket nettonytta i många fall där snarare inre arbete som inte lämnar systemet men ändå i slutet måste få en skvätt ur mer reella värden.

Finns ju tyvärr i de flesta branscher såna exempel som ett emblem att visa upp när verkliga hanteringen kan vara helt i motfas och kanske gått lika bra eller bättre utan skådespelet.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.