E elmont skrev:
Du känner alltså inte till att för vissa yrken/företag ställs olika krav, uppfyller man inte dom kraven får man inte syssla med just det jobbet. Vilka krav som ställs är olika för dom olika verksamheterna. Och OM du menar att det är en inskränkning så naturligtvis.
Men vart skriver jag nått om inskränkning? Alla som vill och har eller "köper in" kompetensen kan driva ett elinstallationsföretag.
Bra, då har vi näringsfrihet och det du skrev om att elektriker inte fritt skulle få driva elinstallationsföretag var kanske inte riktigt vad du avsåg.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Berätta gärna om just din definition av näringsfrihet?

Vilket land avser du?
Tycker inte det tillför tråden något, vill du försöka konversera får du pm:a.
Är glad att elmont inte vill inskränka näringsfriheten.
 
O
E elmont skrev:
Alla som vill och har eller "köper in" kompetensen kan driva ett elinstallationsföretag.
Det där ju det som är så sjukt. Istället för att kräva personlig auktorisation och säkerställa att varje enskild installatör har tillräcklig och vidimerad kunskap överlåter man det åt företagen att sköta. Den där elsäkerheten det pratas så mycket om och de höga kraven och livsviktiga autkorisationen är alltså bara trams. Den existerar inte i verkligheten utan det är bara en rökridå för att lura politiker och de som inte orkar ta reda på hur det egentligen fungerar.

Fakta är att det är fullt möjligt för vem som helst att driva ett elinstallationsföretag så länge det finns en auktoriserad målvakt. Förra året ledde detta till en historisk händelse då ESV för första gången vidtog sanktioner mot en målvakt. Det var dock väldigt tyst om det och de har inte skrivit något om det varken på sin hemsida, i sina nyhetsutskick eller på Facebook. Det mest tragiska är att målvakten inte åkte dit för att företagen gjort något fel utan enbart för att ESV gjordfe stickprov och konstaterade att han inte rimligtvis kunde fullgöra sina skyldigheter i så många företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det där ju det som är så sjukt. Istället för att kräva personlig auktorisation och säkerställa att varje enskild installatör har tillräcklig och vidimerad kunskap överlåter man det åt företagen att sköta. Den där elsäkerheten det pratas så mycket om och de höga kraven och livsviktiga autkorisationen är alltså bara trams. Den existerar inte i verkligheten utan det är bara en saga man berättar för att lura politiker och de som inte orkar ta reda på hur det egentligen fungerar.

Fakta är att det är fullt möjligt för vem som helst att driva ett elinstallationsföretag så länge det finns en auktoriserad målvakt. Förra året ledde detta till en historisk händelse då ESV för första gången vidtog sanktioner mot en målvakt. Det var dock väldigt tyst om det och de har inte skrivit något om det. Varken på sin hemsida, i sina nyhetsutskick eller på Facebook. Det mest tragiska är att de målvakten åkte dit på inte var företagen gjort något fel utan ESV helt enkelt tittade på hur många företag han stod registrerad på och sedan konstaterade att det inte rimligtvis var möjligt att göra ett fullgott arbete i samtliga.

Om jag fick bestämma skulle vi genast införa fler behörighetsnivåer, personlig behörighet och krav på återkvalificering. Dessutom skulle jag helt utradera inlåsningen som finns idag där rätten att utföra elinstallation är förbehållen kommersiell näringsverksamhet.
Kan vi inte slippa en behörighetstråd till? Dom hundratals som finns måste väl räcka till
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Anser att endast jag borde få göra detta .... givetvis tillsammans med min katt och 4 folköl
 
E elmont skrev:
Kan vi inte slippa en behörighetstråd till? Dom hundratals som finns måste väl räcka till
Njae, när det sägs att ESV faktiskt agerat (om än tydligen i det tysta) så är det nytt, och åtminstone jag är intresserad och tycker det borde tillföra något utöver de 100 trådarna som redan finns.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Ja, jag tycker som elmont. Ofta.
:surprised: Avskaffa näringsfriheten, jag hoppas att det inte var det du menade? På vilket sätt?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, när det sägs att ESV faktiskt agerat (om än tydligen i det tysta) så är det nytt, och åtminstone jag är intresserad och tycker det borde tillföra något utöver de 100 trådarna som redan finns.
Lycka till med att hitta nått som inte redan är sagt 100 ggr. :sleep:
För det är väl inte nått lobbnigsförsök :rolleyes:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vem skulle det vara bra för??? Kanske dom som hellre ser att det är billigt än bra.
Få se nu hur stor del av privatisterna var det som kuggade sig vid uppkörning? Jag läste statistiken för någon månad sedan men mins inte %talen men det handlade om mycket stor skillnad.
Det är stor skillnad, men det beror på att många chansar. Det är helt enkelt billigare att köra upp fem gånger än att genomgå en hel utbildning på en bilskola. Körkort har med alla regler blivit så dyrt och komplicerat att många söker andra vägar till det åtråvärda körkortet.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Så det har inget med brister i utbildningen att göra?
 
N Nixon90 skrev:
Jag tycker att dragning av slang och montage av dosor i allra högsta grad ska utföras av behöriga elinstallatörer. Personligen har jag många gånger stött på väldigt usla dragningar med undermåligt material.

Att förlägga slang korrekt kan ju för många verka väldigt enkelt men det finns olika praxis även där som gemene man inte känner till och av den anledningen är det direkt olämpligt att utföra om man inte har utbildning. Det kan vara allt från lämplig dragning avseende djup i väggar och olämpliga placeringar av apparatdosor i förhållande till miljön. Genomföringar i ångspärrar, genomspikningsskydd på särskilt utsatta konstruktioner osv. Listan kan göras lång.

Om man inte jobbar aktivt i elbranschen så är det inte lätt att hålla sig uppdaterad på vad som gäller.
Att dra rör är verkligen ingen "raketforskning". Det finns ett par detaljer att hålla reda på, mer är det inte. Folk är duktigare än man tror, och alla är måna om säkerheten i sina hem. Skador och dödsfall genom felaktiga rördragningar är inget stort problem i Sverige, eller hur?
 
Folk är duktigare än man tror, absolut. Samtidigt är inte den siste idioten född och folk har fan inte alla hästar hemma. Ärligt talat, när du är ute och kör bil så inser du att väldigt många nog inte ligger inne med någon intelligensreserv. De är såklart ingen majoritet. Men det blir en rolig kontrast mot att folk är duktigare än man tror.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
tommib
N Nixon90 skrev:
Att förlägga slang korrekt kan ju för många verka väldigt enkelt men det finns olika praxis även där som gemene man inte känner till och av den anledningen är det direkt olämpligt att utföra om man inte har utbildning. Det kan vara allt från lämplig dragning avseende djup i väggar och olämpliga placeringar av apparatdosor i förhållande till miljön. Genomföringar i ångspärrar, genomspikningsskydd på särskilt utsatta konstruktioner osv. Listan kan göras lång.
Nu är vi ju igång igen så jag kan inte motstå frestelsen...

Fortsätt gärna på listan då. Vilka ytterligare saker är det som är svårt? Jag kommer på rak arm på just de sakerna du tar upp, sen är det inte något mer. Vad är det som kräver löpande vidareutbildning (som inte kan fås via fem minuters googling)?

Ja, man måste ha kretslösningen klar för sig när man drar rören men det är en separat fråga. Nu gällde det förläggning av rör.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Folk är duktigare än man tror, absolut. Samtidigt är inte den siste idioten född och folk har fan inte alla hästar hemma. Ärligt talat, när du är ute och kör bil så inser du att väldigt många nog inte ligger inne med någon intelligensreserv. De är såklart ingen majoritet. Men det blir en rolig kontrast mot att folk är duktigare än man tror.
Du har rätt. Det finns absolut idioter där ute. Frågan är till vilken grad man ska låta dem påverka andras liv. Vi tillåter t.ex. receptfria läkemedel trots att de orsakar stora skador och till och med död årligen pga felanvändning (medveten eller omedveten). Vi tillåter tobaksprodukter, alkohol, privatbilism osv. Allt detta är farligare än el men det är tillåtet.
 
  • Gilla
erik_83 och 7 till
  • Laddar…
Att fysiskt dra rör/slang å sätta dosor är ”lätt”, men att sätta dosor så att dom hamnar i rätt läge/nivå mot kommande ytskikt är lite svårare.

Sedan är det inte bara att dra rören/slangarna heller utan böjarna måste bli ”lagom”, slangarna måste vara tillräckligt sträckta och tillräckligt uppfästa.

Använda rätt material, tex dubbelgips-dosa istället för enkelgips-dosa när det ska på två skivor, eller trippelgips-dosa istället för dubbelfirare-dosa där det ska vara två skivor plus kakel.


Ja, vi har haft elektriker som har satt dosor snett, för långt in på regeln, borrat sönder dosa när den skulle öppna upp mellan två dosor som ska sitta ihop, gjorde skarp böj på slangen så att det blir svårt att dra om tråd, satt dubbelgips-dosor i badrum där den vet att det ska på 15mm plywood+13mm gips+kakel, mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.