Åsa Lund
Spännande med nån slags loppis på Byggahus (y)
Ingen aning om fabrikat men möbeln lär ha kostat skjortan en gång i tiden.

Googlade och kom till Sportsbil.com. Lyckas inte kopiera nån länk.f
I en katalog från Tandberg 1971/72 finns en liknande anläggning /bokhylla som din på sidan 25. Kanske så enkelt att nästan alla bokhyllor var bruna i den kulören då när det begav sig?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi kan börja med den här stora tv-möbeln.
Känns väldigt fin och gedigen.
Inbyggda Tandberg-högtalare i samma träslag.

Känns synd att slänga även om den inte passar i de flestas hem
Möbler är skitsvårt. Det är bara sådana här "klassiker" och kända formgivare som garanterar lite betalt.. MEN det gäller ju då att veta vad man tittar på..

Jag är säker på att jag kastat/gett bort tavlor och möbler med värde.. för att jag själv liksom inte vet något om det och jag utgår bara från var jag vill ha eller inte hehe.. har aldrig jagat "märken" på nått område. Bara saker jag sett som jag gillat!

Nu när jag flyttade till ett gammalt hus.. och insåg att de där "gamla" möblerna faktiskt passar.. så började man titta på sådant på blocket/loppisar osv.. och insåg att det är ett svårt område. Inte för en köpte nödvändigtvis, men för säljare..

Ingen vill ha dessa stora tunga, gedigna möblerna idag.. de liksom passar inte in i dagens hus eller i dagens miljö ( :oops: ).. man kan få tag på gedigna möbler för en spottstyver.. ibland SKÄMS man för man köper dem för det priset de satt ut.. bara virket i dem är värt dubbel liksom..

.. och lägger man då till arbetstiden, hantverket.. ja.. då blir man nästan lite ledsen.. inte för kapet man gör själv - men för konstnären som gjort möbeln (det är ju oftast inte nått massproducerat.. det jag talade om).

DET där.. är en massiv möbel, ser ut att vara i topptrim för sin ålder.. kanske inte den mest eftersökta möbeln för den allmänna svensken (för stor)... men samtidigt, om man har tid och ork att vänta, så finns det nog iaf en köpare.. och då är man troligen ute efter "hela paketet".. eftersom det är inbyggda högtalare, belysning och den är symmetriskt byggt/uppställd..

Priset däremot har jag nada aning om, finns det någon märkning? (förutom högtalarna).
 
H
Ramnemark Ramnemark skrev:
lösöre och en del har kommenterat att vissa saker är värda lite mer än vad vi trott. Jag kommer lägga ut bilder i nästa inlägg på saker vi tänker sälja, och ni får gärna kommentera om ni vet vad det är, vilket märke och ev begagnat värde :cool:
Göteborgsauktionsverk värderar gratis. Man kan antingen ta dit dem eller skicka bilder eller såklart komma in med sakerna. Är ju dock inte det lättaste i ditt fall med den bokhyllan :rofl:.
Vi använde de för ett antal år sedan och var väldigt nöjda.
https://goteborgsauktionsverk.se/salj/vardering/

Lägg dock gärna även upp möblerna här, roligt att se och spekulera :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag förstår helt att iallafall denna är svår att sälja. Den passar ju inte med en modern wide-screen tv. Frugan kan sälja allt, så jag tror vi får några hundralappar oavsett. Jag lägger upp resten här med (somnade igår).

Lampan ovan köksbord skrev någon om när jag skapade tråden:
Hängande taklampa i retrostil ovanför ett fönster i ett rum med mönstrade tapeter och väggklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro taklampa med skärmar i nyanser av beige och rött, upphängd framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon slags koppartallrik:
Dekorativ koppartallrik med reliefmotiv på en vägg med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pardörrar till Vardagsrum:

Träpardörrar med glas och blomstermotiv, i ett hem med synlig del av byrå och tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pardörrar i trä med ingraverade blomstermotiv på det frostade glaset, ger ett vintageutseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bly-fönster i grabbens rum
Blyinfattat fönster med ett rådjursmotiv i centrum, omgivet av färgglada rutor, placerat i en träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 Fåtöljer med ett runt soffbord till
Klassiskt vardagsrum med fyra träfåtöljer, runt bord med broderad duk och golvställda lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassiskt inreddt rum med fyra vintage fåtöljer kring ett runt soffbord, lampor och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panel på väggarna i matsal
Träpardörrar med detaljerade mönster och dekorerade ramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt traditionellt rum med träpanel längs väggarna, parkettgolv och en hängande ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel på väggar i ett tomt rum med fiskbensparkett och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gigantisk tavla om Stockholm på latin?

Stor tavla med gammaldags karta över Stockholm, ovanpå en vit radiator, under blyinfattade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor tavla med historisk illustration av Stockholm på latin med blått tryck på texturerad bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor, inramad historisk karta över Stockholm på latin med detaljerade illustrationer och stadsvapen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor tavla med detaljerad gammaldags karta över Stockholm, text på latin, dekorativ ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Möbler är skitsvårt. Det är bara sådana här "klassiker" och kända formgivare som garanterar lite betalt.. MEN det gäller ju då att veta vad man tittar på..

Jag är säker på att jag kastat/gett bort tavlor och möbler med värde.. för att jag själv liksom inte vet något om det och jag utgår bara från var jag vill ha eller inte hehe.. har aldrig jagat "märken" på nått område. Bara saker jag sett som jag gillat!

Nu när jag flyttade till ett gammalt hus.. och insåg att de där "gamla" möblerna faktiskt passar.. så började man titta på sådant på blocket/loppisar osv.. och insåg att det är ett svårt område. Inte för en köpte nödvändigtvis, men för säljare..

Ingen vill ha dessa stora tunga, gedigna möblerna idag.. de liksom passar inte in i dagens hus eller i dagens miljö ( :oops: ).. man kan få tag på gedigna möbler för en spottstyver.. ibland SKÄMS man för man köper dem för det priset de satt ut.. bara virket i dem är värt dubbel liksom..

.. och lägger man då till arbetstiden, hantverket.. ja.. då blir man nästan lite ledsen.. inte för kapet man gör själv - men för konstnären som gjort möbeln (det är ju oftast inte nått massproducerat.. det jag talade om).

DET där.. är en massiv möbel, ser ut att vara i topptrim för sin ålder.. kanske inte den mest eftersökta möbeln för den allmänna svensken (för stor)... men samtidigt, om man har tid och ork att vänta, så finns det nog iaf en köpare.. och då är man troligen ute efter "hela paketet".. eftersom det är inbyggda högtalare, belysning och den är symmetriskt byggt/uppställd..

Priset däremot har jag nada aning om, finns det någon märkning? (förutom högtalarna).
Vi har inte flyttat på den än så vi har inte sett någon märkning. Den är i moduler iallafall och det följer med bruna gren-dosor som matchar möbeln :crysmile:. Ligger ute för 1500 på FB iallafall så får vi se vad marknaden säger :crysmile:
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kökslampan är danska designklassikern PH5 av Poul Henningsen
Finns i många färger
Karaktäriseras av att man inte ser ljuskällan
Kräver mycket lumen men ger fint ljus
Får du minst 2000 för
 
  • Gilla
  • Älska
perojonsson och 2 till
  • Laddar…
Lampan är en PH5, kostar en 6–7 tusen ny, men de riktigt tidiga är kanske värda en del (den kom sent 50-tal). Annars gissar jag på ett par tusen.

Resten tror jag ärligt talat är svårsålt, men har verkligen inte koll, kanske är etsade pardörrar i ropet igen. Eller bröstpanelen värd arbetet att ta ner och passa in någon annanstans (den kan nog faktiskt ha sin marknad). Tunga överdimensionerade trämöbler – näe.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
H
PH5 är ju alltid en väldigt populär lampa. Er ser ju ut att vara i gott skick också. Jag hade inte lagt ut den för under 3000 kr. Kollar man på blocket så varierar det mellan 1700 - 4000 kr. På Buskowski låg det en för 2500 kr.

Trea på bollen :crysmile:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi funderar faktiskt på att spara den och ha den över köksbordet. Däremot har vi kanske lite för modern stil för att den ska känna sig hemma :)
 
  • Gilla
Fritjof1 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Pardörrarna och det blyinfattade fönstret kan nog vara svårsålda, våra hamnade på tippen till slut. :p
Men samtidigt är marknaden troligen större nere hos er :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi funderar faktiskt på att spara den och ha den över köksbordet. Däremot har vi kanske lite för modern stil för att den ska känna sig hemma :)
Väldigt trevlig och perfekt över ett matbord. MEN, du behöver ha rejält med watt i den. Jag har en klassisk 200W lampa och dimmer, det är en perfekt kombo. Trivselljus eller städljus.

På sladden ska det finnas små, rörliknande passbitar så att du kan justera glödknoppen inuti lampan för optimalt ljusflöde. Ingen IKEA-konstruktion här inte!
 
Har sett blyinfattade fönster på Tradera och de brukar dra iväg i pris.
 
Om ni har tid och ett konto på tradera så kan ni prova att lägga ut där.
Tavlan på Stockholm måste ju ge en tusenlapp i alla fall.

Flera saker kan behöva lite tid innan du får napp, och vissa saker ger inte avkastning för nerlagd möda.
Men har du tid är det ju bara att prova.
Det som blir kvar kan du hiva på tippen.

//AA
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag förstår helt att iallafall denna är svår att sälja. Den passar ju inte med en modern wide-screen tv. Frugan kan sälja allt, så jag tror vi får några hundralappar oavsett. Jag lägger upp resten här med (somnade igår).

Lampan ovan köksbord skrev någon om när jag skapade tråden:
[bild] [bild]

Någon slags koppartallrik:
[bild]

Pardörrar till Vardagsrum:

[bild] [bild]

Bly-fönster i grabbens rum
[bild]

4 Fåtöljer med ett runt soffbord till
[bild] [bild]

Panel på väggarna i matsal
[bild] [bild] [bild]

Gigantisk tavla om Stockholm på latin?

[bild] [bild] [bild] [bild]
åh den svarta lampan var väldigt tjusig :love: (vet inget om den dock)
 
Skulle rekomendera dig att gå med i någon byggnadsvårdsgrupp på FB där hugger de som hajar ibland! Du ska bara lyssna på surkarten med ett öra dock.. vissa är helt fanatiska över att allt ska sitta på sin ursprungliga plats osv.

Men grejerna du har verkar vara i prima skick.. så de som letar.. är nog villiga att betala nått iaf!
 
  • Gilla
Falckkjelle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.