Jag gav ungefär samma summa för ett system med 4 par högtalare + 2 dual-channel högtalare (stereo i en) till badrummen + 6 zoners multiroom förstärkare med 6 st keypads. Då kan jag ha 6 olika källor till de 6 zonerna...

Och högtalarna låter kanonbra. jag har jämfört de med canton och sonance och de står sig väl i konkurrensen.
 
Pengarna rusar iväg fort. Jag hade tänkte mig ca 10-15 tusen och är redan uppe i 20-25 tusen :)

Problemet med det system du pratar om är dom där fula Keypadsen man får med.

Man vill ju att grejern ska se trevliga ut också. Tror du att går att koppla Cambridge keypads mot det system?
 
Jag tycker det känns som att nackdelen med de flesta systemen som nämns ovan är att man låser sig till en viss tillverkare. Helst vill man ju kunna plocka ihop "keypads", högtalare och förstärkare helt fritt och få dem att "prata" med varandra.
Håller på att kika på liknande, men försöker lösa det med prylar som kommunicerar med vanligt eller trådlöst nätverk, typ squeezebox och liknande. Men det är inte enkelt... Någon som har tips?
 
makkan_x skrev:
En annan liknande lösning är denna New Simplese Four Source, Multi Zone Home Audio Amplifier & System
Fördelen med denna är att du slipper dra högtalarkablar hela vägen. Det räcker att du drar från keypaden. Nackdelen är att du bara klarar 4 källor till 4 platser. Vet att den fanns att köpa i Sverige förut, hittar dock ingen återförsäljare längre. Finns dock en importör. Luthman Scandinavia - soundability Funderar själv på att köpa.

Nuvo Simplese kan du beställa av Ljudmakarn , kostar 8995 kr. De brukar dock försöka kränga på dig Sonos istället. Men det är ett klart alternativ ävne om jag tycker att MDS'en låter bättre.
 
nomis skrev:
Jag tycker det känns som att nackdelen med de flesta systemen som nämns ovan är att man låser sig till en viss tillverkare. Helst vill man ju kunna plocka ihop "keypads", högtalare och förstärkare helt fritt och få dem att "prata" med varandra.
Håller på att kika på liknande, men försöker lösa det med prylar som kommunicerar med vanligt eller trådlöst nätverk, typ squeezebox och liknande. Men det är inte enkelt... Någon som har tips?

Jag håller med dig. Man vill plocka ut "goo-bitarna" från dom olika produkterna. Men det verkar vara svårt. Kan bero på att man inte är så kunnig heller . . .

Hör du något eller kommer på en lösning så säg gärna till!
 
Om du planerar att bara ha en högtalare i vissa rum och fyra (?) i andra, så tror jag bästa alternativet är att köpa ett par datorhögtalare med inbyggd förstärkare för 2000:- / par och koppla dem till en central signalkälla. Bygg sedan in dem så att bara fronten sticker ut.

Med en eller fyra högtalare kommer du ändå aldrig att få bättre ljudkvalitet än vad ett par hyfsade aktiva högtalare ger.

/ Fredrik
 
Ang dom 4 högtalarna så är det för att få bra spridning på ljudet. Är detta dumt, finns det bättre lösnigar. Funderar på att ev sätta två högtalare i väggen i stället för tex 4 i taket. Just för att få en bättre spridning av ljudet.

En följd fråga blir också att om jag nu vill kunna lyssna på musik från dator i detta system (vilket jag nu väljer), går det att få till?

Bör tillägga att jag inte älskar trådlösa lösningar.
 
Om du ska kunna spela musik du har i datorn eller varför inte web-radio så tror jag en Squeezebox kan vara grejjen.
 
Jikad skrev:
En följd fråga blir också att om jag nu vill kunna lyssna på musik från dator i detta system (vilket jag nu väljer), går det att få till?

Bör tillägga att jag inte älskar trådlösa lösningar.
Hmm, nu blir jag lite konfunderad... :)

I en annan tråd ( endast Radio-Bus ) så verkar du älska trådlösa lösningar?

Squeezebox, Sonos mfl har både trådbundet och trådlöst nätverk, bara att välja. Eller menar du att du bara vill dra högtalarkabel ut i huset, och ha all 'utrustning' centralt?

Vill du kunna lyssna genom datorn synkront med andra zoner i huset, eller bara kunna 'styra' musiken från datorn?
 
vespaman skrev:
Hmm, nu blir jag lite konfunderad... :)

I en annan tråd ( endast Radio-Bus ) så verkar du älska trådlösa lösningar?
Hahahaha, ja man kan tro det. Det har ju lite med pengar att göra. Sedan har jag haft ett trådlösa bredband som funkade uselt. Nu har jag bytt ut det mot Homeplugs som faktisk funkar väldigt bra.

Helst vill jag ha trådbundet, men det måste gå att försvara rent ekonomiskt.
Tanken med radio-bus var just att det skulle bil billigare. Har dock inte kollat närmare på om det blir det eller ej.

Jag vill kunna lyssna på musiken som jag har i datorn och få det att spela i alla högtalare om jag så vill. Men jag vill även ha möjligheten att spela en CD eller lyssna på radio om jag känner för det.
 
Jikad skrev:
Helst vill jag ha trådbundet, men det måste gå att försvara rent ekonomiskt.
Tanken med radio-bus var just att det skulle bil billigare. Har dock inte kollat närmare på om det blir det eller ej.
OK, det har jag ingen koll på, i musikvärlden kan man ju spendera ungefär hur mycket som helst. Så det finns nog inget svar där.

Jag vill kunna lyssna på musiken som jag har i datorn och få det att spela i alla högtalare om jag så vill. Men jag vill även ha möjligheten att spela en CD eller lyssna på radio om jag känner för det.
OK, detta kan du iaf göra med Sonos. Förmodligen med Squeezebox &så. Med squeezebox vill jag minnas att du måste ha en serverprogramvara igång (någon squeezeägare kan nog fylla i mer), med Sonos behöver du bara dela ut de mappar/datorer som har musik. Radion går naturligtvis enklast över internet.

Fördel med att *kunna* köra radio, är att man kan flytta runt grejjorna om man tex gör om hemma. Både vad gäller möblering och vad man använder rum till.

Ska man köra in-wall högtalare, så är man ändå rätt låst, så där kan det kanske vara bättre med att dra allt till en central punkt. Fast se till att det systemet isf har en radiobaserad fjärra iaf, så du kan sitta varsomhelst, inne som ute och styra systemet.

Om du väljer att köra elstyrningen eller musiken via radio, så kan man resonera så här; el gör du en gång för alla, och är basalt för att det ska funka att bo i huset, musiken är visserligen viktig, men snäppet efter el. Plus att hifi prylar ändras ju rätt mycket (format/bitrate osv) så där kanske man *måste* göra om, om ett antal år.

Hoppas att detta kan hjälpa dig i ditt val, lycka till!
 
Det är så mycket att tänkte på så det slutar väll med att det inte blir något alls :)

Lutar åt att jag kommer förbereda för vissa saker, tex dra rör m.m för att ha möjligheten att senare kunna bygga/koppla till div prylar.
 
Om jag skulle bygga sånt, och det inte skulle kosta skjortan, hade nog trevägs inbyggnadshögtalare för bil varit ett alternativ. Helst om man hittar några diskreta vita som pallar 100watt eller så.

Här är några riktigt billiga tips:
I köket t.ex hade kablarna från dessa bilhögtalare landat i fläktskåpet (eller annat obekvämt skåp) för inkoppling i separat ljudanläggning. Denna ljudanläggning (t.ex en begagnad microstereoanl. i ett vitrinskåp så att fjärrIR går igenom.) måste vara utrustad med AUX in, så att man från annan plats i huset kan spela något analogt via en vanlig audiokabel eller t.o.m. två nätverkspar och även välja att lokalt spela cd eller radio från antennanläggningen. Vissa gillar frukosttv - och nu har ju många lcd'er digitaltuner, så varför krångla till det - antenn, auxkabel till scarten och el är allt som behövs, gömda i undertak kan hela installationen bli nästan osynlig, och tonåringarna kan köra videokanal genom stereon på max till nutellamackan :D

Badrum hade jag valt en bilradio inbyggd på nåt finurligt sätt, med en gömd ringkärnetrafo på 12-14V med likriktare, som tänds och släcks med ljuset eller båda via en rörelsevakt. Nästan alla bilradio idag klarar mp3/aux in och antenn in. Vill man, kan man ju köpa en som spelar dvd och ha en liten lcd ovan badkaret - men hur snygg blir man efter en tvåtimmarsrulle i vattnet? ;)

I sovrum hade jag byggt en snorbillig 5.1 anläggning (clas i sjön/netonnet) för den lilla lcd'n i taket med möjlighet att lyssna och titta på externa ingångar från t.ex dator eller satmottagare. Gömma sub och anslutningar i garderoben går ju bra.

Det behöver ju inte kosta en massa tusenlappar för att bli lite lyxigt i vardagen och ändå se och låta helt okej.
 
Jag sitter nu i salongen och njuter av B&W högtalarna i taket. Jag drog slang och kabel innan snickarna lade på gipset. De klarar 120W styck och är kopplade till den stereoanläggning jag har sedan tidigare. Högtalarna var inte direkt billiga och det var lite jobb med att dra slangarna men helt klart värt besväret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.