Fantastisk tråd om denna makalösa maskin!

Tyvärr verkar även min klippare gått (förlängd) förvaringsdöden till mötes. Enbart ena hjulet snurrar, även tyngre motstånd om detta hjul försöker snurras manuellt. Misstänker i första hand att motorn skurit.

Någon som varit med om liknande fel som gått att åtgärda? Någon som har fungerande motor att sälja?
 
R R4_ skrev:
Fantastisk tråd om denna makalösa maskin!

Tyvärr verkar även min klippare gått (förlängd) förvaringsdöden till mötes. Enbart ena hjulet snurrar, även tyngre motstånd om detta hjul försöker snurras manuellt. Misstänker i första hand att motorn skurit.

Någon som varit med om liknande fel som gått att åtgärda? Någon som har fungerande motor att sälja?
ja visst är det..
Jag skulle säga att din hjulmotor kärvar. Du skulle behöva byta den så är problemet löst.
Här finner du en sådan!

https://www.gplshop.se/sv/assy-wheel-motor-kit-in

Jag själv fick tag på en reservdelsmaskin som jag plockat delar ifrån.
Fick fuktskador på moderkortet för 2 år sen men ist för att köpa ett nytt kretskort för 3500kr så lämna jag in den för sanering samt att dom bytte en diod som var trasig 850kr senare gick den igen

lycka till!
/Fidde
 
  • Gilla
R4_
  • Laddar…
Efter ytterligare felsökning visade sig faktiskt att motorn fungerade, men att något med moderkortet är vajsigt. Har eventuellt fått tag på ett begagnat på blocket, är det någon som kan bekräfta/dementera att det går att byta moderkort själv utan programmering?

Tack på förhand
 
R R4_ skrev:
Efter ytterligare felsökning visade sig faktiskt att motorn fungerade, men att något med moderkortet är vajsigt. Har eventuellt fått tag på ett begagnat på blocket, är det någon som kan bekräfta/dementera att det går att byta moderkort själv utan programmering?

Tack på förhand
Hej!
Skönt att du hitta felet. Tyvärr vanligt fel att moderkortet blir fuktskadat. Har aldrig testat att byta det har bara demonterat för att skicka på lagning och detta gick bra utan programmering.
Jag tror dock att om man byter moderkort så måste man ”gifta” ihop moderkortet med displayen och då behövs utrustning från verkstad!
/Fidde
 
Demmpa Demmpa skrev:
URL: smtprelay1.telia.com
Port: 25
Användarnamn: xxx (din e-postadress)
Lösenord: xxx (ditt e-postlösenord)
Avsändare: xx@yy.zz
Verkar som om Telia har gjort en ändring för ett tag sedan (våras?).
Användarnamn måste vara din e-postadress hos Telia.
Lösenord måste vara rätta lösenordet för e-postadressen.
 
Hej alla. Har precis köpt ett nytt batteri. Köpte ett 2400mah istället för ett 1200mah original. Nu vill inte batteriet laddas till mer än 1200mah. Är det någon som vet någon lösning eller har någon programvara som man kan ladda in på sin r40 som löser detta problem? Tack
 
A Andreas20001 skrev:
Hej alla. Har precis köpt ett nytt batteri. Köpte ett 2400mah istället för ett 1200mah original. Nu vill inte batteriet laddas till mer än 1200mah. Är det någon som vet någon lösning eller har någon programvara som man kan ladda in på sin r40 som löser detta problem? Tack
Min gör samma sak, men jag är nöjd ändå då klipptid innan med 1200mah var 4-10 min och nu klipper den mellan 55-65 vilket passar min tomt. Kör jag den på manuell från fulladdad uppfattar jag det som om den utnyttjar hela batteriet till fullo - dvs 2400mah för då är den ute i lite drygt 2h.

Har ngt minne från tidigare inlägg i tråden att R40li programvaran på auto inte kan utnyttja fulla batteriet utan 'robonect'.
 
A Andreas20001 skrev:
Hej alla. Har precis köpt ett nytt batteri. Köpte ett 2400mah istället för ett 1200mah original. Nu vill inte batteriet laddas till mer än 1200mah. Är det någon som vet någon lösning eller har någon programvara som man kan ladda in på sin r40 som löser detta problem? Tack
Tjena! Jag köpte ett 2400 mAh förr året och för för 4 veckor sen sluta roboten gå in och ladda. köpte nu ett uppdaterat original (Husqvarna) batteri på 2000mAh och nu funkar den klockrent igen.
så se upp med eftermarknads batterier.
Jag undrar också om det här med programvaran.
Är det någon som vet när den senaste programvaran släpptes ?

/Fidde
 
F Fidde91 skrev:
Tjena! Jag köpte ett 2400 mAh förr året och för för 4 veckor sen sluta roboten gå in och ladda. köpte nu ett uppdaterat original (Husqvarna) batteri på 2000mAh och nu funkar den klockrent igen.
så se upp med eftermarknads batterier.
Jag undrar också om det här med programvaran.
Är det någon som vet när den senaste programvaran släpptes ?

/Fidde

R40 är en utgången modell så där sker sannolikt inga programändringar.
Hör med någon återförsäljare/serviceverkstad, de har tillgång till rev.historik och uppgraderingsverktyg för dessa maskiner.
 
E etompau skrev:
R40 är en utgången modell så där sker sannolikt inga programändringar.
Hör med någon återförsäljare/serviceverkstad, de har tillgång till rev.historik och uppgraderingsverktyg för dessa maskiner.
Fick svar av Gardena minns jag för en längre tid sedan gällande programvaran för R40 och kontentan var att återförsäljare / verkstadsfirmor inte längre förses med den programvara som behövs för att uppdatera maskinen då de övergått till en annan programvara och firman i sådana fall var tvungen att ha det gamla verktyget lokalt installerat hos sig. De rekommenderade mig att avstå uppdatering om den trummade på.
 
  • Gilla
Fidde91
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt har min R40Li den senaste mjukvaran och jag har bytt till ett original 2,1ah batt.

MSW: 5.01.00
SUB: 5.00.00
MMI: 5.05.00.
 
Noterade att Gardena nu har släppt en uppgradering till den äldre och utfasade Rxx-serien.
Tidigare har det varit nödvändigt att göra denna uppgradering hos en återförsäljare men nu går det som slutkund att själv uppgradera mjukvaran i maskinen.

Senaste och sannolikt sista fw-uppgraderingen rör laddströmsövervakning och några ej beskriva buggfixar.


https://www.gardena.com/se/support/robotic-mower-support-center/software-update/
 
E etompau skrev:
Noterade att Gardena nu har släppt en uppgradering till den äldre och utfasade Rxx-serien.
Tidigare har det varit nödvändigt att göra denna uppgradering hos en återförsäljare men nu går det som slutkund att själv uppgradera mjukvaran i maskinen.

Senaste och sannolikt sista fw-uppgraderingen rör laddströmsövervakning och några ej beskriva buggfixar.


[länk]
Verkar vara modeller från 2016 och nyare som går att uppdatera.(y)
 
davidgp davidgp skrev:
Verkar vara modeller från 2016 och nyare som går att uppdatera.(y)
Ja dom skriver det. Kanske drar dom till med detta år men även äldre klipparen kan uppdateras eller så är där någon hårdvara/spärr som gör att äldre maskiner inte accepteras.
Jag gissar att det är samma hårdvara i hela denna serie av maskiner.
 
Jag testade precis med min R40li med produktion 2012-02-01. "klipparen stöds ej" kom det tyvärr upp i programmet :(
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.