G gaidin skrev:
Har en båt till salu på Blocket och har blivit utsatt för minst ett bedrägeriförsök, troligen två, men det vet jag inte riktigt än.

Tänkte beskriva lite hur de gör och kanske höra hur vanligt det är? Jag har nog totalt haft fem annonser på Blocket varav tre har besvarats av bedragare.

Det första försöket denna gång var ganska uppenbart. Ett SMS med en fråga om båten finns kvar samt en e-postadress att svara på, troligen för att undvika att Blocket själva kan se och varna för bedrägeriet.

Efter att ha svarat att båten finns kvar får jag frågan om vad som är mitt lägsta pris. Jag svarar med 450.000kr och får strax ett svar att priset är OK och att han vill köpa båten. Annonsen är OK och om allt är som det skall i annonsen vill han slå till direkt. Bedragaren kan inte själv titta på båten då han bor i Donetsk (!) men litar på mitt ord. Inte en enda fråga om skicket eller vad som följer med, d v s de vanliga frågorna man får.

Jag inser såklart att det är ett försök till bedrägeri men vill se hur det fortlöper och vad tanken bakom är.

Efter en tid kommer ett mejl där han godkänner priset och vill ha mina uppgifter till Paypal för att betala. Jag skickar uppgifterna och efter någon timme svarar han att han betalat, och att han har betalat in 470.000kr. De resterande 20.000Kr skall jag skicka till transportören, som skall köra båten med lastbil från Jönköping till Donetsk för 20.000Kr, vilket jag tycker är ett fantastiskt pris! Det är ju ändå 1900km fågelvägen!

Till slut hittar jag ett par mejl från "Paypal" i min skräppostmapp i Gmail där det står att betalningen är gjord och att den inte är reversibel samt att den inte skickas till mig förrän jag fört över de extra 20.000kr till kontot han mejlat. Något konto i en turkisk bank. Givetvis finns det inga uppgifter om detta när jag loggar in på Paypal.

Tanken med detta bedrägeriet var alltså inte att lura av mig båten utan bara de 20.000kr som han betalt extra. Jag svarar helt enkelt att jag inte har 20.000kr förrän jag fått pengarna varvid vår mejlkonversation avslutas.
jap, ett par år sen har lagt ut matrumsmöblemang på blocket då jag fick "napp" fr England, det var samma sak bjudit tom över och skulle skicka via Pay pal bla-bla
affären stannat där
det är så uppenbart, men troligtvis det finns som trillar dit
:thinking::thinking:
 
daddydj daddydj skrev:
Tror faktiskt inte att Blocket har någon vidare styrning alls och att de inte riktigt förstod själva vad de beställt för lösning. Någon IT-nisse gjorde en bra dragning och sedan körde de på.

Än mer irriterande är när random person som godkänner annonser får för sig att annonsen inte uppfyller deras krav. De berättar inte vad dom är fel och man kan inte ringa eller maila så man får chansa att ändra lite. Jag har gett upp flera gånger efter några försök och lagt upp en ny annons istället med samma text som blir märkligt nog alltid blir godkänd direkt
Det värsta är att man som privatperson absolut inte får ha orelevanta ord, men för företag är det fritt fram med sökord ....
Så här ser det regelbundet ut på en av mina sparade sökningar...

Är det nån som vet om man kan lägga bevakningar i ansiktsbokens Marketplace? Kanske är det som krävs för att jag ska gå med....
 
  • Skärmdump av sökresultat med bilaccessoarer som centrumkåpor och bilantenner listade till försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker rent allmänt att tradera funkar bra med att man måste skapa användare med bank id.
Jag har visserligen stött på ett stolpskott där med, men sett till antalet affärer så är det ingenting.
Priset är ju dessutom synligt och man slipper prut.
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som vet om man kan lägga bevakningar i ansiktsbokens Marketplace?
Har lyckats med det på telefonappen men inte i datorns webbläsare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nej fy fan...
Jag hade åkt över direkt och tagit ett snack med han...
 
Men hur kan man missa dessa skador innan, fick han inga bilder på bilen.
Vid serös import så brukar man få en hel drös med bilder, sprickan ovanför skärmen borde man ju inte missa.
 
A Andy78 skrev:
Vid serös import …
Så att köpa något från Gotland till fastlandet är att importera?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
galento
Han måste nästan ha nöjt sej med bilderna i annonsen , och där såg den
inte så illa ut. Bilderna var nog tagna med omsorg så inte t.ex bubblorna
under vinyltaket och annat kom med.
 
F
galento galento skrev:
Gammal tråd men här är en som blivit lurad av bilförsäljaren
Ted på Dreamcars på Gotland , kollade på säljannonsen själv
men tur man inte åkte och kollade :

Oldsmobile 98 4d HT 455 big block 1971 säljes i Nynäshamn - Blocket
Dreamcars är väl ett företag så man har en hel del rättigheter som privatperson. Jag hade inte nöjt mig där. Men annonsen som kletar bajs i ansiktet på Ted och Dreamcars var kul.
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så att köpa något från Gotland till fastlandet är att importera?
Trodde först det var import från utlandet.
 
galento galento skrev:
Gammal tråd men här är en som blivit lurad av bilförsäljaren
Ted på Dreamcars på Gotland , kollade på säljannonsen själv
men tur man inte åkte och kollade :

Oldsmobile 98 4d HT 455 big block 1971 säljes i Nynäshamn - Blocket
Ska man vara krass så är ju 69000 spänn för en amerikansk bil med V8 "på rätt sida av 70-talet" för billigt för att vara fin.. Varningsklocka direkt.. Dessutom från en bilnasare...
 
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man vara krass så är ju 69000 spänn för en amerikansk bil med V8 "på rätt sida av 70-talet" för billigt för att vara fin.. Varningsklocka direkt.. Dessutom från en bilnasare...
Ja man undrade när man såg annonsen men bilar från 70 talet är ju inte så eftertraktade. Men att den va så rutten fick man inte intryck av när man läste säljes annonsen. Även om den är billig så är det ruttet av försäljaren att inte nämna t,ex att lådan inte funkar ok osv.

https://www.blocket.se/annons/gotland/lincoln_mark_continental_mark_5/92382767

Här en - 77,a från samma ställe för 80 k.
 
Redigerat:
H
Man får skylla sig själv lite då man litar blint på säljaren.
Borde bett om mer kort när man köper osett.

Men sen är ju säljaren en tigerpung som undanhållit massa.
Även om säljaren kanske tycker bilen är fin.
Han bör ju va ärlig, vet ju själv vad jag hade gjort om den bilen rullat av Gotlandsfärjan. När jag stått där.
Då hade jag nog åkt med färjan över.

för det är ju att luras om man inte kan säga att det är sådana stora fel på bilen.

tyvärr litar jag själv för mycket på folk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja man undrade när man såg annonsen men bilar från 70 talet är ju inte så eftertraktade. Men att den va så rutten fick man inte intryck av när man läste säljes annonsen. Även om den är billig så är det ruttet av försäljaren att inte nämna t,ex att lådan inte funkar ok osv.

[länk]

Här en - 77,a från samma ställe för 80 k.
-71 kan man ju åka i utan att skämmas.. :cool:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.